(Jag vet om att det finns liknande road trip-trådar, men jag har inte funnit vad jag har sökt.)
Jag och sällskap planerar en resa till den amerikanska södern i höst (november). Ingen av oss har varit i USA (dock Kanada) och har därför massor av frågor och undrar om någon vänlig själ med erfarenhet av antingen bilresande i USA eller bara den amerikanska södern ville hjälpa oss och svara på allt eller något.
Vi tänkte resa först till Miami Beach och stanna ett par dagar för att ladda batterierna och sola och bada. Efter detta åker ti norr ut till Savhanna Georgia och vidare till Atlanta. Efter det vidare till Nashville Tenessee, Birmingham Alabama, Jackson Mississippi för att sedan avsluta resan med några dagar i New Orleans Lousiana. Enligt Google maps skall denna bilresan ta 27 timmar sammanlagt.
Lite frågor på detta.
1. Känns 7 stopp i 6 delstater realistiskt på ca 14 dagar? Hinner man med? Vi vill desstom vara i Miami i 2-3 dagar och i New Orleans i 2-3 dagar.
2. Vi har tidigare hyrt bil i Kanada och där var det väldigt smidigt. Hur går det till i USA? Vad kostar bilen (vi är efter en enkel i mellanklasstorlek med AC), och vad finns det för extra avgifter osv? Hur går det till när man vill hyra bilen i en stat och lämna tillbaks den i en annan? Vilka är de bästa biluthyrningsfirmorna? Finns det något med att tänka på vad det gäller bilen? (Vi har internationellt körkort.)
3. Vi har kikat på företaget Swansson och deras startpaket. Finns det någon med erfarenhet av dem? Hur ligger de prismässigt, är det billigare att flyga på egen hand?
4. Ang städerna vi skall resa till, hur är det med klimatet vid den här årstiden? Florida skall ju vara varmt, men hur är det längre in i landet vid den här tiden? Hur är det i New Orleans?
5. Sedvärdheter längs vägen?
6. Den stora och svåra frågan, kostnader. Jag vet att man inte kan säga precis, men hur mycket är realistiskt att man gör av med på två personer på två veckor, om man nu inte gör detta till en dyr grej och försöker leva hyfsat billigt.
7. Boende och mat. I Kanada var inte motel jättebilligt (ca 400 pp), hur ser det ut i USA? Camping någon natt, hur fungerar det?
Sist men inte minst så mottager jag tacksamt alla tips på hemsidor, forum och bloggar på detta ämne!

Tack på förhand!