|
|

2011-02-06, 12:04
|
|
|
Roadtrip california
Hej.
Efter att läst en massa trådar på detta forum känner jag ändå för att starta en egen för att få lite kött på benen ang resan jag och min sambo planerar att göra i sommar.
Vi sitter just nu och planerar vilken vecka vi skall åka.
Resan vi vill göra är ju som rubriken men också en avstickare till las vegas och grand canyon.
Vi hade tänkt lägga ca 14 dagar på resan och börja med att flyga till san fransisco och bila ner till LA, san diego och sen vidare till las vegas,grand canyon .
Eller gör vi tvärtom och flyger till las vegas och bilar upp till san fransisco.
Fördelar,nackdelar med de olika startplatserna?
Vi skulle gärna få lite tips på ställen som är värt att besöka, och gärna lite funderingar om hur många dagar som bör läggas på de olika ställena.
Vi är inte särskilt imponerade av neon ljus så las vegas blir max 1n + grand canyon.
LA vill vi väl besöka hollywood och lite annat turistigt. men känner inte att vi vill lägga för mycket tid här heller. men besöker gärna venice beach och dyl.
San diego verkar vara värt ett besök, vi vill gärna gå på seaworld(vad kostar inträde?)
San fransisco tillbringar vi gärna 2-3 dagar med att utforska.
Verkar finnas en hel del naturparker i californien som kanske ligger längs vägen något ställe som rekomenderas?
tror ni att vi hinner med vad vi vill på ca 14 dagar?
Och vilket bolag skall man hyra bil ifrån?
tack på förhand för er som svarar på detta dåligt skrivna inlägg.
|
|
|

2011-02-06, 18:45
|
Reg.datum: sep 2010
Rykte: 0
|
Jag gjorde en road trip i oktober. Började med tre nätter i SF innan jag hämtade ut en bil och körde Highway 1 ner till Santa Barbara där jag övernattade en natt. Därifrån körde jag ner till LA med pit stop i Santa Monica. Jag spenderade tre nätter även här. Efter det tre nätter i Las Vegas och avslutningsvis fyra eller fem nätter i San Diego innan jag flög över till Florida. Sammanlagt 14 (15?) nätter på västkusten.
Nackdelen att börja i Nevada är att du troligen kommer få betala för envägshyra av bilen om du inte planerar att lämna tillbaka den där också. Om jag inte minns fel har Kalifornien har en lag som förbjuder att ta ut envägsavgift.
Det beror väldigt mycket på hur mycket och vad ni vill se på varje ställe. Jag gick ut ganska hårt i början men tröttnade lite på att hela tiden lägga upp dagsplaner. Det är ju en upplevelse att bara sätta sig på ett fik och tjuvlyssna på andra.
Angående Vegas hade jag lagt två nätter där. Det tar inte mer än cirka fem timmar att köra från LA, så kör man på förmiddagen har man gott om tid på em/kvällen att kolla runt när man är framme. Nästa dag tar ni en helioptertur till Grand Canyon istället för att köra. Jag betalade runt 2200sek för limohämtning på hotell, 50 min flygning till GC, 30 min Champagne-lunch nere i botten på GC, 50 min flygning tillbaka och sen limo tillbaka till hotellet. Man flyger förbi alla intressanta ställen som Hoover-dammen, Lake Meade och centrala Vegas. Bokar man en av förmiddagsflygningarna så är man tillbaka på hotellet till innan 15 och så har man gott om tid att kolla på det man inte hann kvällen innan. Överhuvudtaget, undvik LAs Vegas på helgerna, boendet blir lätt väldigt mycket dyrare då. Mitt i veckan kan man få riktigt bra priser på lyxhotell.
Nationalparker har jag ingen jättekoll på men om man vill göra mer än små avstickare i några parker på vägen så får man nog planera in boende i närheten.
Sea World kostade typ $100 eller något sådant. Kolla deras hemsida, de hade när jag skulle köpa lite olika kombo-biljetter om ni planerar att besöka typ Universal, Zoo med mera.
Är det fler frågor är det bara att köra på.
|
|
|

2011-02-06, 23:02
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst p
Hej.
Efter att läst en massa trådar på detta forum känner jag ändå för att starta en egen för att få lite kött på benen ang resan jag och min sambo planerar att göra i sommar.
Vi sitter just nu och planerar vilken vecka vi skall åka.
Resan vi vill göra är ju som rubriken men också en avstickare till las vegas och grand canyon.
Vi hade tänkt lägga ca 14 dagar på resan och börja med att flyga till san fransisco och bila ner till LA, san diego och sen vidare till las vegas,grand canyon .
Eller gör vi tvärtom och flyger till las vegas och bilar upp till san fransisco.
Fördelar,nackdelar med de olika startplatserna?
Vi skulle gärna få lite tips på ställen som är värt att besöka, och gärna lite funderingar om hur många dagar som bör läggas på de olika ställena.
Vi är inte särskilt imponerade av neon ljus så las vegas blir max 1n + grand canyon.
LA vill vi väl besöka hollywood och lite annat turistigt. men känner inte att vi vill lägga för mycket tid här heller. men besöker gärna venice beach och dyl.
San diego verkar vara värt ett besök, vi vill gärna gå på seaworld(vad kostar inträde?)
San fransisco tillbringar vi gärna 2-3 dagar med att utforska.
Verkar finnas en hel del naturparker i californien som kanske ligger längs vägen något ställe som rekomenderas?
tror ni att vi hinner med vad vi vill på ca 14 dagar?
Och vilket bolag skall man hyra bil ifrån?
tack på förhand för er som svarar på detta dåligt skrivna inlägg.
|
Spontant tycker jag det är för kort tid! Vi hade samma resmål plus Mamoth Lakes utanför Yosemite National Park och Williams söder om Grand Canyon. Vi är mycket nöjda med vår resa även om vi gärna haft någon eller några dagar till på varje ställe.
Vi startade och slutade i LA,
LA (Hollywood) 4 nätter, Universal, Rodeo Dr. Farmers market mm. mm.
San Diego 3 nätter, mycket att se och en trevlig stad
Williams 1 natt (till South Rim på morgonen, sen mot Vegas via Hoover dammen, framme på natten.
LV 2 nätter, (Mandalay Bay) Skulle haft en natt till här. Spenderade sista dagen med att gå upp och ner längs stripen och tittade på nästan alla hotellen. Vid tvåtiden vidare norrut via Death Valley.
Mammoth Lakes 2 nätter, trevlig liten stad och en hel del att se i området. Tidigt vidare via Mono Lake, genom och runt i Yosemite, till SF på kvällen.
6 nätter i SF, finns massor att se, en av de trevligaste städer vi besökt, kunde ha ett par dagar till, gjorde en dags utfärd till Napa (det enda tillsammans med Venice Beach som var en liten besvikelse).
1 natt vid Monterey, besök på Monterey Aqvarium (verkligen värt ett besök). På morgonen vidare mot LA igen.
Stannade vi Hearst Castle, Solvang och en massa småstopp.
4 nätter i LA (Culver City) Disney, Downtown, Santa Monica, Venice mm.
Hyr bil där Ni hittar bäst pris om det är en känd firma, måste dock avråda från att hyra av Alamo i LA (LAX) de är riktiga skurkar.
Senast redigerad av floridasidan den 2011-02-06 klockan 23:12.
|
|
|

2011-02-07, 11:07
|
|
|
Vår förra resa va på 17dagar
LA (2N)
körde via palm springs/joshua mm till Phoenix (1N)
via meteror crater till Grand canyon (1N)
heldag till floden by foot sen till williams(1N)
Las vegas (3N)
via death valley till yosemite (1N)
San fransisco (2N)
HGW 1 (1N)
LA (1N)
San diego (2N)
LA (1N)
|
|
|

2011-02-08, 20:30
|
|
|
Tack för alla svar.
lägger till yosemite och ev death valley till stopp på våran resa.
att 14 dagar är lite med tanke på allt man vill göra men ja tror vi kan få det att funka.
Ant skippa du hyrbil de första dagarna i SF?
vi har diskuterat och just nu känns det bästa med den här rutten:
Flyg till SF. kör sen till LA (något stopp på vägen antagligen)
från LA till las vegas (antingen death valley och yosemite på vägen dit eller påväg ifrån las vegas)
Las vegas till san diego.
san diego till LA.
Och så flyger vi hem ifrån LA.
|
|
|

2011-02-08, 21:34
|
|
Japp, bodde bara några kvarter från Market och Powell Street där det finns buss/tunnelbana/spårvagn/cable car som tar er runt i princip allt det viktiga/intressanta i SF. Finns en kiosk i korsningen Market och Powell som säljer biljetter till kollektivtrafiken. Ett tredagars fri åkning kostar $20-30. Gäller dock inte BART'en men den har du troligen ingen användning av.
Är tanken att ni ska köra Highway 1? I sådant fall lär ni behöva en övernattning på vägen. Om inte kan ni köra SF -> LA på typ sex timmar.
Om det inte är något speciellt ni vill se mellan San Diego och LA? Annars föreslår jag att ni lämnar bilen i San Diego och flyger till LA istället.
|
|
|

2011-02-09, 12:22
|
|
|
varför inte en rundtrip? kan bli billigare flyg och hyrbil
LA - san diego - las vegas- death valley - Yosemite - SF - LA
|
|
|

2011-02-11, 09:48
|
Reg.datum: apr 2008
|
Vår 2 veckors roadtrip ser ut så här:
Tor 2/6 Flyg Arlanda - Los Angeles
Fre 3/6 Los Angeles
Lör 4/6 Los Angeles
Sön 5/6 Bil L.A - San Luis Obispo?
Mån 6/6 Bil S.L.O - San Francisco
Tis 7/6 San Francisco
Ons 8/6 San Francisco
Tor 9/6 Bil S.F - Yosemite - Mammoth Lakes
Fre 10/6 Bil Mammoth Lakes - Death Valley - Las Vegas
Lör 11/6 Bil Las Vegas - Grand Canyon
Sön 12/6 Grand Canyon
Mån 13/6 Bil Grand Canyon - San Diego
Tis 14/6 San Diego
Ons 15/6 San Diego
Tors 16/6 Bil San Diego - Los Angeles
Fre 17/6 Flyg Los Angeles - Arlanda
|
|
|

2011-02-20, 16:23
|
|
|
många alternativ rundresa känns lockande.
Hur många timmars ren körning är det från la till lv?
från la till sf?
|
|
|

2011-02-20, 18:55
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gästp
många alternativ rundresa känns lockande.
Hur många timmars ren körning är det från la till lv?
från la till sf?
|
Beror på vägval men ungefär, LA-LV 4½-5 timmar, SF-LA 6½ snabbaste vägen, 8½ kustvägen.
Google Maps är ett bra hjäpmedel för att planera rutten och se ungefär hur lånt det är mellan platser, både sträcka och körtid.
|
|

2011-02-20, 20:29
|
|
|
Jag gjorde en liknande rutt för två år sedan, dvs San Diego-Los Angeles-San Francisco-Las Vegas och åter till San Diego.
När vi var i San Francisco så gjorde vi en dagstur till Napa Valley. Jättekul att köra runt och spontanbesöka vingårdarna och provsmaka. Om man nu är intresserad av det förståss.
|
|
|

2011-02-20, 20:51
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 4
|
Hej!
Vi gjorde en liknande resa 2009. Vi flög till SF och hem från LA. Vi hade envägsbil. Vi var även till bl a
San Diego, Las Vegas och Grand Canyon. Jag har skrivit lite mer ingående om våra val - hyrbil, hotell o dyl tidigare här på reseforum: http://www.reseforum.se/forum/usa/23...livs-resa.html
Du går gärna maila om du undrar över något!
|
|
|

2011-02-20, 20:56
|
|
|
|

2011-02-21, 06:51
|
|
|
Vi har bokat resa nu och bil. Skippade GPS köper en från ebay istället 51$ inkl frakt och karta.....5$ för extra kartor Europa osv......
|
|
|

2011-02-27, 13:14
|
|
Om man inte själv vill köra från t.ex LA till SF eller från LA till San Diego, vad finns det då för alternativ, buss, tåg, flyg?
Vilket är billigast och vilket skulle ni rekommendera?
Jag planerar själv för en sån resa med utgångspunkt LA och sen göra två avstickare till SF & San Diego men undrar som sagt vad det finns för alternativ till att själv köra dessa sträckor?
Senast redigerad av Backpackern den 2011-02-27 klockan 13:22.
|
|
|

2011-02-27, 14:06
|
|
Flyg, buss och minibuss. Amtrack finns säkert också men ingen större koll på det. Det finns ett gäng lågprisflygbolag men det känns lite onödigt att flyga så korta sträckor. Tidsmässigt kommer du inte tjäna så mycket på att flyg efter som du måste vara ute på flygplatsen i god tid samt att det kommer kosta en del med transport till och från flyget även o du hittar billiga biljetter.
Det finns massor av bussföretag, som kör mellan städerna. Grey Hound är ju klassikern men ha hört många som varit missnöjda med dem/onödigt dyrt. Titta runt på googla och kolla priser samt vilka adresser de går emellan. Kan bli långt att gå/kosta en del med taxi/annan kollektivtrafik att ta sig till ditt boende.
Finns företag som kör minibussar också, en del kör från A till B, andra från A till olika hotell/hostel.
Det finns även hostels som ordnar minibusstransporter från deras olika locations.
Bo centralt i San Diego och San Francisco så klarar du dig utan bil (beror så klart vad du ska göra). LA bör du göra en plan för vad du vill se och göra och sedan boka boende så strategiskt som möjligt. LA är enormt och med mycket sämre kollektivtrafik än till exempel San Francisco.
|
|
|

2011-02-28, 01:07
|
|
Ant:
Tack för tipsen, låter klokt att skippa flyg eftersom det inte handlar om längre sträckor. Tror faktiskt buss blir bäst och så får man ju samtidigt se lite av landskapet på vägen också.
Ska kolla upp grey hound och se om jag kan hitta några andra bussar också. Har du nån uppfattning om hur mycket en sådan buss resa skulle kosta tur & retur på ett ungefär?
Ja, tanken är ju att bo så centralt så möjligt i alla städerna så att jag slipper fixa bil.
Är även intresserad av veta ifall det finns sevärdheter att stanna till vid på vägen till San Fransisco resp. San Diego. Som jag förstått det är det ca 6 timmars resväg från LA till SF så det borde finnas lite ställen att se på vägen också. Tips på sådana sevärdheter mottages gärna.
Jag tänkte mig ca 1-2 dagar på varje ställe och sen spendera resten av tiden i LA som blir ca 7 dagar, är detta för lite för att hinna se de vanligaste sevärdheterna?
|
|
|

2011-03-02, 15:34
|
|
|
Vår road trip
Först och främst vill jag säga: Grattis till ett utmärkt val av resa, ni kommer att få en fantastisk upplevelse!
Lite spontant tycker jag nog att ni ska lägga en extra dag i Vegas, det är inte så mycket neon man kan tro, utan mer storlslaget och väldigt stort, så det kan hända att ni vill se mer och så finns det inte tid. Dessutom har de ett par riktigt bra oulets där, med mycket billiga kläder/väskor/skor.
Grand Canyon var en fantastisk upplevelse, Hollywood i Los Angeles var rena skämtet, vi gillade det inte alls. Pundare och obehagliga människor. Det blev snabbfotografering av stjärnorna och handavtrycken innan vi åkte vidare.
Vår resa såg ut så här:
Cph-Atlanta-Los Angeles
LA-Williams-Grand Canyon-
Route 66-Kingman-Lake Mead-
Las Vegas-Red Rock Canyon-
Valley of Fire-Death Valley-
Carson City-South Lake Tahoe-
Sacramento-Folsom-Napa Valley-
San Francisco-Pebble Beach-
Carmel-Santa Barbara-Los Angeles-
Palm Springs-Los Angeles-
New York-Chp
Vi var borta i 19 dagar och övernattade i LA, Williams, Kingman, Vegas, Carson City, San Francisco, Carmel, Santa Barbara, Los Angeles igen, Palm Springs och sedan LA igen innan vi flög hem via New York.
Fantastisk resa!
|
|
|

2011-03-05, 13:27
|
|
|
oj så mycket bra hjälp man fått=).
hade tänkt boka flyg idag + något hotell.
vad kostar gpsen på avis? jag kanske är vilse men hittar inte priset för ca 16dagar.
nån som har en ungefärligt pris på vad bensinen kan gå på för denna resa?
vi har bestämmt oss för rundresa börjar och slutar i la. och så blir det sf,lv,sd,mammtoh mm.
behöver man några extra försäkringar utöver det som ingår i hyrbilspriset?
funderar på om ja ska ha med min laptop , finns det mycket fri wifi?
vågar man lämna sitt bagage mm i bilensbagage? min kameraväska har ja alltid med mig så den lämnas aldrig.
till er som gått från över till tijuana vågar man ha med sig sin kamera(har d3 med en del pro obj, så det kanske är en dum ide) med sig?
kom gärna med lite tips om hotell som ni bott på i la,sf mm.
och är det några hotell eller liknande man bör undvika nämn även.
tack för all hjälp hittills.
|
|
|

2011-03-06, 09:03
|
Reg.datum: aug 2009
Rykte: 3
|
Hey,
GPS i 16 dagar? Köp en. Wallmart, Best Buy eller liknande har till helt ok priser. Har inte koll på exakt hur långt ni ska köra, men ni kommer väl snurra runt 300-400 mil max på vägarna låter det som. Och säg 6kr milen och bilen drar max litern per mil, om ni hyr en medelstor; så 2500-3000kr max, är vad ni kommer behöva lägga på bensin.
Tijuana, gick in en kortare stund, var på väg in på fel gator. Märktes tydligt av folket som blängde på en från balkongerna. Kolla upp hur läget är i Tijuana, mitt råd. In med feta systemkameran på fel ställen = ingen bra idé.
WiFi finns det gott om, bara att parkera vid en McDonalds eller liknande
Hyr ni bilen genom Avis och bokar på nätet och anger att ni är från Sverige, så är jag relativt säker på att ni kommer få med ALLT som ni behöver i försäkringsväg, men givetvis bör det kollas upp närmre ändå. Att lämna bagage i bilen är inga större problem, givetvis beroende på var du är. Hade ju inte lämnat kvar några objektiv etc, en längre stund. När jag varit ute på vägarna och stannat till vid motell för att sova, så har jag alltid tagit med mig ALLT värdefullt in.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|