ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-11-04, 19:42

volante

Nykomling
volante är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Smile Efterlyser hjälp att planera mina 24 USA-dagar!
Hej!

Jag har skapat ett par frågetrådar här i USA-forumet redan, men denna är lite mer övergripande.

Sista april flyger jag till New York (wiehoo!), och 24:e maj flyger jag tillbaka till Sverige, också från NY.

På dessa 24 dagar har jag, på egen hand, tänkt hinna med New York, Chicago, New Orleans och San Francisco, och alla dessa städer ska jag flyga mellan, d.v.s. ingen bilkörning för lilla mig.

"Schemat" ser i nuläget ut såhär (med dagarna uppdelade rakt av, det är här jag skulle vilja ha lite tips :P)

Resedag Stockholm - London - New York 30/4
New York 1/5-5/5
Resedag New York-Chicago 6/5
Chicago 7/5-11/5
Resedag Chicago - New Orleans
New Orleans 13/5-17/5
Resedag New Orleans - San Francisco 18/5
San Francisco 19/5-23/5
Resedag San Francisco - NY - London - Sthlm (denna blir rolig ) 24/5

Som ni ser har jag helt enkelt satt ut fem hela dagar till alla fyra städer. Men efter att ha sökt runt lite på forumet så såg jag t.ex. att SF kan "klaras av" på kortare tid än så? Samtidigt kan det ju vara skönt att ha ett par extra dagar för att göra allt mindre stressigt i och med ganska många resdagar.

Skulle ni ge någon av dessa städer någon dag extra / mindre? Eller ge alla någon dag mindre och klämma in Philadelphia också?

I NY vill jag: Upp i Empire state, se Ground Zero, tuffa ut med Staten Island Ferry, chilla i Central Park, gå över Brooklyn bridge, se Manhattan kvällstid, kanske upp i "the view"?, ta en helikoptertur över Manhattan, China town, Broadway.
I Chicago vill jag: inget speciellt planerat här, bara ta in atmosfären och utforska denna spännande stad. Anderssonville kanske?
I New Orleans vill jag: hänga på härliga musikklubbar och suga in jazz- och söderkulturen, ta en båttur i floddeltat.
I San Francisco vill jag: Ut till Alcatraz, spana in Golden Gate-bron givetvis, cykla runt i staden, Palace of fine art, Fisherman's Wharf, dricka öl (detta kommer givetvis ske i alla städer).

Många NY/SF-önskningar och idéer men väldigt få på CHI/NO alltså. Hjälp mig gärna att fylla ut detta till något oförglömligt! Väldigt tacksam för tips av alla slag!
Senast redigerad av volante den 2010-11-04 klockan 19:47.
Svara med citat

Gammal 2010-11-04, 22:15

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Vill man koppla av och ta det lugnt är det ju i princip bättre med mera tid, men man vill se så mycket som möjligt (utan att stressa) så får man ju nog kompromissa lite. Personligen tycker jag att fem dagar i Chicago och SF är för mycket. På 3 dagar hinner du i princip med allt viktigt. Personligen hade jag inte valt Philadelphia utan Washington DC i stället. Ta tåget NY-DC. 3 dagar i DC och sedan flyg till Chicago.

Gammal 2010-11-04, 22:33

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av volante Visa inlägg

I NY vill jag: Upp i Empire state, se Ground Zero, tuffa ut med Staten Island Ferry, chilla i Central Park, gå över Brooklyn bridge, se Manhattan kvällstid, kanske upp i "the view"?, ta en helikoptertur över Manhattan, China town, Broadway.
Jag skulle inte sätta lika många dagar på Chicago som New York, men vill du inte göra mer än det du räknat upp så räcker ju 5 dagar i NY.

Jag antar du med Broadway inkluderar Time Square. Men det finns en del runt omkring, Rockefeller Center, 42:a gatan och 5:e avenyn t ex. I maj är parkerna fina så en stund bör du ägna på t ex Battery Park. Därifrån kan man gå uppåt efter Hudson River, och tänka på det flygplan som nödlandade där för ett par år sedan.

Det absolut häftigaste jag gjort i NY var att cykla runt Manhattan. Det är lite trixigt att hitta rätt uppe i Harlem så en bra karta är nödvändigt, eller att man memorerar Googles Karta eller Manhattan Bike Map: Manhattan Bike Paths, Bike Lanes & Greenways - NYC Bike Maps | NYC Bike Maps

Jag vet inte om det är badtemperaturer i början av maj, men en tunnelbaneutfärd till Coney Island kan i så fall vara på plats.

Personligen tror jag du ångrar att du inte stiger iland på Liberty Island (och Frihetsgudinnan) men å andra sidan sk du ju ha något att göra nåsta gång du kommer till NY. Jag har varit där 3 ggr, senaste gången för att gå upp i själva statyn, upp till huvudet/kronan. (Detta måste beställas på internet månader i förväg och jag är osäker på om de fortfarande har öppet i maj. Uppstigningen i statyn kommer att stängas för reparation snart.)

Har du någon släkting som emigrerat till USA i slutat av 1800- eller början av 1900-talet så tycker jag du ska gå iland på Ellis Island och kolla hur de hade det.

Eftersom du verkar musikintresserad så kan du kolla upp följande för att se om de har någon bra artist då du är där.
Birdland, The Jazz Corner of the World!
The Village Vanguard
Welcome to Blue Smoke and Jazz Standard
Jazz at Lincoln Center
Blue Note Jazz Club New York

Tyvärr tror jag inte Apollo-teatern har amatörtävlingar i maj, men annars har de det på onsdagkvällar. Det är en speciell upplevelse,
Svara med citat

Gammal 2010-11-05, 06:50

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Fundera lite på om SF ens skall besökas, det är 5 timmars flygresa från New Orleans, och mellan SF och NY sex timmar. Det är lite som att en amerikan i Europa besöker London, Paris, Madrid och Moskva, och det gör din hemfärd oändligt lång om du inte kan boka ett flyg direkt från SF till Europa.

I övrigt så har du prickat in fyra städer som kan besökas utan att bilen känns som ett måste för att kunna se "allt".

Om du är det minsta intresserad av shopping, eller inte är i fysiskt topptrim så skulle jag rekommendera ett par dagar i New York för att shoppa och samla sig för hemresan. 24 timmar i sträck i flygplan eller flygplatser och med en rejäl tidsomställning är någonting jag själv inte alls gillar. New York är dessutom en rolig shoppingstad, och det är synd att släpa det man handlat runt hela kontinenten.

New Orleans börjar vakna till liv igen med lite mer kultur sägs det. När vi var där för två år sedan var det en stad ordentligt på deken, och på Bourbon Street var det rätt mycket porrklubbar och sunkiga barer med happy hour dygnet runt. Krims-krams vart än man såg, och så ett och annat riktigt bra jazzställe i allt detta. Kolla in deras turistinfo på nätet någon månad innan du åker om vad som är värt att se och uppleva där. Ställen öppnas och stängs i rask takt.
Svara med citat

Gammal 2010-11-05, 12:43

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av volante Visa inlägg

Hej!

Jag har skapat ett par frågetrådar här i USA-forumet redan, men denna är lite mer övergripande.

Sista april flyger jag till New York (wiehoo!), och 24:e maj flyger jag tillbaka till Sverige, också från NY.

På dessa 24 dagar har jag, på egen hand, tänkt hinna med New York, Chicago, New Orleans och San Francisco, och alla dessa städer ska jag flyga mellan, d.v.s. ingen bilkörning för lilla mig.

"Schemat" ser i nuläget ut såhär (med dagarna uppdelade rakt av, det är här jag skulle vilja ha lite tips :P)

Resedag Stockholm - London - New York 30/4
New York 1/5-5/5
Resedag New York-Chicago 6/5
Chicago 7/5-11/5
Resedag Chicago - New Orleans
New Orleans 13/5-17/5
Resedag New Orleans - San Francisco 18/5
San Francisco 19/5-23/5
Resedag San Francisco - NY - London - Sthlm (denna blir rolig ) 24/5

Som ni ser har jag helt enkelt satt ut fem hela dagar till alla fyra städer. Men efter att ha sökt runt lite på forumet så såg jag t.ex. att SF kan "klaras av" på kortare tid än så? Samtidigt kan det ju vara skönt att ha ett par extra dagar för att göra allt mindre stressigt i och med ganska många resdagar.

Skulle ni ge någon av dessa städer någon dag extra / mindre? Eller ge alla någon dag mindre och klämma in Philadelphia också?

I Chicago vill jag: inget speciellt planerat här, bara ta in atmosfären och utforska denna spännande stad. Anderssonville kanske?
I New Orleans vill jag: hänga på härliga musikklubbar och suga in jazz- och söderkulturen, ta en båttur i floddeltat.
I San Francisco vill jag: Ut till Alcatraz, spana in Golden Gate-bron givetvis, cykla runt i staden, Palace of fine art, Fisherman's Wharf, dricka öl (detta kommer givetvis ske i alla städer).

Många NY/SF-önskningar och idéer men väldigt få på CHI/NO alltså. Hjälp mig gärna att fylla ut detta till något oförglömligt! Väldigt tacksam för tips av alla slag!
Hej, kan inte uttala mig om alla städerna men i NY hinner man inte med det viktigaste på 5 dagar, möjligtvis det viktigaste på Manhattan, då känns 5 dagar lagom.

San Francisco var vi i sex dagar varav en gick till utfärd till Napa. Vi hann med mycket men inte allt det vi skulle vilja, minst en dag till (gärna fler) skulle vi haft. Då är det alltså bara Centrala SF, vill man vidga området lite så finns det ytterligare mycket att se.

Gammal 2010-11-05, 17:28

volante

Nykomling

Standard
Tack så jättemycket för era svar!

Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Personligen hade jag inte valt Philadelphia utan Washington DC i stället. Ta tåget NY-DC. 3 dagar i DC och sedan flyg till Chicago.
Det tål att tänkas på! Philadelphia tänkte jag främst eftersom det ligger så nära NY med bra bussförbindelse.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Jag antar du med Broadway inkluderar Time Square. Men det finns en del runt omkring, Rockefeller Center, 42:a gatan och 5:e avenyn t ex. I maj är parkerna fina så en stund bör du ägna på t ex Battery Park. Därifrån kan man gå uppåt efter Hudson River, och tänka på det flygplan som nödlandade där för ett par år sedan.
De där grejerna ska också hinnas med, jag kom inte på allt när jag skrev

Låter väldigt härligt med cykelturen där, kanske nåt att försöka sig på! Se helheten av Manhattan på ett bra sätt.

Jag har släkt i USA, morfars farbror emigrerade dit i början av 1900-talet. 1995 gjorde familjen en USA-resa och då besökte vi dom vi har bäst kontakt med, i Minnesota Tyvärr lever han inte längre.

Det där med frihetsgudinnan har jag tänkt på, men jag känner inget sug för att åka upp i den. Dessutom tror jag att den kommer vara under renovering i maj, som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Fundera lite på om SF ens skall besökas, det är 5 timmars flygresa från New Orleans, och mellan SF och NY sex timmar. Det är lite som att en amerikan i Europa besöker London, Paris, Madrid och Moskva, och det gör din hemfärd oändligt lång om du inte kan boka ett flyg direkt från SF till Europa
Jo det är ju en "omväg", men jag vill verkligen uppleva västkusten och allra helst SF, så jag måste nog ha med det ändå! Skulle ju kunnat flyga hem direkt från SF men nu har jag bokat t/r NY och dessutom blir det mycket dyrare med enkelbiljett SF-Sthlm än t/r NY + SF-NY.

Jag är väldigt ointresserad av shopping så jag kommer nog inte ha mycket att släpa med mig från NY Visst har du rätt i att hemresan kommer bli en riktig mastodont-dag, men jag är lite sugen på det ändå :P Intressant att se hur jag tacklar det, men eftersom jag är flygintresserad och tycker om att flyga så blir det nog inga större problem!

På det stora hela låter det kanske som att jag bör köra på denna dags-uppdelning för att inte stressa ihjäl mig. Kanske en extra NY-dag och en mindre Chicago-dag.
Svara med citat

Gammal 2010-11-05, 21:22

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Du kommer definitivt inte att ångra ditt beslut att besöka Kalifornien. Se det inte som en "omväg" utan som din slut destination i stället. Om du bestämmer dig för att tillbringa 5 dagar där, hyr gärna en bil en eller 2 dagar. Kör norrut över Golden Gate bron, och stanna till på norra sidan av bron. Kolla in de små trevliga städerna norr om bron. Kanske national parkerna i området. Och Napa Valley. Mycket att se och MYCKET annorlunda än själva SF. Och bekymra dig inte för hemresan. Den kommer att gå lättare än vad du tror.

Gammal 2010-11-28, 18:23

volante

Nykomling

Standard
Tack för det tipset malama! Att hyra bil nån dag eller så i någon av städerna har jag funderat på, men samtidigt känner jag mig lite för "feg" för det :P

Men om det är bästa/enda alternativet för att komma över bron så får jag helt klart tänka över det.

Nu är det i alla fall bestämt hur jag ska spendera dagarna. Det blir fem hela dagar i alla städer, + resterande fyra dagar som jag räknar bort som resedagar, även om dom också kommer ge lite grann. Hostels är bokade i alla städer och alla flyg är bokade!

Ge mig sista april nu tack!
Svara med citat

Gammal 2010-11-28, 20:39

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Att köra i USA är lätt. Bara håll reda på vart du skall köra (=destination) och kolla skyltar i god tid. På motorvägar med 5-6 filer och mycket trafik är det bra att lägga sig i rätt fil i god tid om man inte är van vid trafiken. Så tveka inte att hyra bil. USA är ju i princip helt baserat på bilkulturen och du kommer att kunna se mycket mer om du har tillgång till bil vissa dagar. Att hyra bil för att se sig runt är inte "enda alternativet" men det underlättar det betydligt. Så mycket mera frihet att spontant kunna stanna lite här och där.

Gammal 2010-11-29, 21:40

volante

Nykomling

Standard
Så sant, det innebär ju en rejäl frihet

Cykel hade jag tänkt hyra iaf, alltid nåt!
Svara med citat

Gammal 2011-01-07, 10:50

sunny2000

Nykomling
sunny2000 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Standard
Jag rekommenderar starkt detta hotell i SF:

Suites at Fisherman's Wharf (San Francisco, CA) - Hotel Reviews - TripAdvisor

Ser inte mycket ut på bilderna kanske men var otroligt rent o fräscht! Litet o mysigt.

Gratis internet i lobbyn, tillgång till tvättmaskin o torktumlare för en slant oxå bredvid lobbyn.
Allt man behöver för ex. matlagning/frukost finns i lägenheten och det är moderna prylar. Platt tv osv....

Från rummet har man utsikt över Alcatraz och går man upp på hustaket ser man Golden Gate.

Cable car går precis utanför och med den kan du ta dig till krokigaste gatan (Lombard Street) samt Union Square.
tror cable car kostade 20 dollar för ett 3-dagars kort, smidigt o ett måste om man är i SF tycker jag.

På samma gata där hotellet ligger finns cykel uthyrning och ett tips som så många andra turister är att hyra en cykel o cykla över Golden gate till Sausalito, jättemysigt!! Sen kan man ta färjan "hem" igen...

Vill du åka en båttur över till Alcatraz så rekommenderar jag dig att boka biljetter redan från Sverige!!! Jag gjorde det inte - trots rekommendationer, såg att det gick så många turer/dag så hur svårt kunde det vara o få en plats för 2 pers?? Men det var fullt alla 4 dagar vi var där ( Såå tråkigt, hade verkligen sett fram emot det.

Pier 39 är jättemysigt ställe o gå runt på, finns mysiga restauranger där.

Lycka till
Svara med citat

Gammal 2011-01-07, 12:35

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Vi åkte den kombinerade utfärdan Alcatraz, Angel Island, kan verkligen rekommendera det!

Immigration Station Guided and Self Guided Tours - Visit Angel Island

Gammal 2011-01-11, 23:31

volante

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av sunny2000 Visa inlägg

Jag rekommenderar starkt detta hotell i SF:

Suites at Fisherman's Wharf (San Francisco, CA) - Hotel Reviews - TripAdvisor

Ser inte mycket ut på bilderna kanske men var otroligt rent o fräscht! Litet o mysigt.

Från rummet har man utsikt över Alcatraz och går man upp på hustaket ser man Golden Gate.

På samma gata där hotellet ligger finns cykel uthyrning och ett tips som så många andra turister är att hyra en cykel o cykla över Golden gate till Sausalito, jättemysigt!! Sen kan man ta färjan "hem" igen...
Tack så mycket för tipsen! Boendet ser riktigt trevligt ut ju, men det har jag redan ordnat nu Det blir ett hostel även i San Francisco, prisvärt med gratis frukost och två gratis middagar i veckan. Sen tycker jag det ska bli kul att bo med annat folk också nu när jag reser ensam. Man vill ju ha lite sociala upplevelser också!

Cykeltur över Golden Gate låter riktigt fint, det ska jag se till att hinna med

floridasidan: Ja jag har funderat lite på att ta nån tur med Angel Island inkluderad, men just nu lutar det åt att ta en night tour ut till Alacatraz (den mest populära och lite dyrare). Spännande at night

Drygt hundra dagar kvar nu, jag längtar minst sagt väldigt mycket när jag sitter med mina små lonely planet-guider och planerar

Det blir iaf som följande:
Resa till NY sista april. Hela dagar i NY 1-5 maj. Resa till Chicago 6:e. Hela dagar i Chicago 7-11:e. Resa till New orleans 12:e. Hela dagar i New Orleans 13-17:e. Resa till San Francisco 18:e. Hela dagar i San Francisco 19-23:e. Hemfärd 24:e.
Svara med citat

Gammal 2011-01-12, 17:41

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
volante,

Sitter och ler åt dina planer, låter så härligt. Hoppas du får en underbar resa. Bilder, berättelser m.m. efterlyses allt emedan resan fortskrider, eller efter du har satt foten på svensk mark igen.

Cheers,
Mvh Andreas
Svara med citat

Gammal 2011-01-12, 18:01

volante

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC Visa inlägg

volante,

Sitter och ler åt dina planer, låter så härligt. Hoppas du får en underbar resa. Bilder, berättelser m.m. efterlyses allt emedan resan fortskrider, eller efter du har satt foten på svensk mark igen.

Cheers,
Mvh Andreas
Kul att du vill se updates Andreas!

Håll ett öga på Om en USA-resa , just nu ganska inaktiv eftersom det mesta redan är fixat. Men den kommer uppdateras senare och framförallt under resan!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8