ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-10-16, 11:25

macki

Nykomling
macki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard Hjälp! Biljetter med tilltalsnamn och efternamn bara
Hej!

Bokade en resa för mig och mina vänner för några veckor sen till NYC via Travelpartner.se

Vi skrev bara våra tilltalsnamn och efternamn när vi bokade biljetterna.

Efter en vecka så gick jag in på travelpartner.se igen bara för att se om priserna hade ändrats.. då så jag ett meddelande att det var viktigt att man skriver samtliga namn som finns i passet när man reser till USA. Detta såg inte vi när vi bokade första gången (även om den var där), tycker rutan är rätt otydlig för att vara en så viktig information. Iaf.. nu ska jag inte skylla ifrån mig..

I alla fall, jag ringde till Travelpartner och de vill ta 695kr/person för att lägga till namnen i biljetterna?! Ett annat alternativ att de skriver det i informationsraden där de anger våra namn. Men det var tydligen ingen garanti från varken travelpartner eller swiss air om att det kommer att räcka.

Det jag undrar om det kommer att gå bra att resa med bara tilltalsnamn och efternamn?

En annan fråga. ESTA-ansökan.. Där vill de att man anger sitt första namn i passet (oftast inte tilltalsnamnet). Frågan är om inte vi också ska fylla i våra tilltalsnamn i ESTA-ansökan, så de överensstämmer med våra biljetter? Om vi inte ändrar våra biljetter dvs.

Kan de verkligen neka in till att komma in i landet? Vi är ju inga t*libaner precis.

Vilket dilemma! Panik! Hoppas ni kan hjälpa mig! Tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2010-10-16, 17:12

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Det har nog gått lite hysteri i det här med förstanamn. När jag åkte till NY i juni i år med Delta Air använde jag bara mitt tilltalsnamn som förnamn och det är det andra förnamnet. I passet står det Lars Peter och jag använde alltså Peter.

Det gick hur bra som helst och ingen lyfte ens på ögonbrynet åt detta.

Nej, du ska bara ha ditt första förnamn angivet i ESTA. Jag tror det även gäller vid dubbelnamn, dvs om jag hade
haft Lars-Peter (vilket jag hade de första 3-4 åren) som tilltalsnamn så skulle jag ändå skriva Lars i ESTA.

Jag tror inte det är någon koppling mellan ESTA och flygbiljetten men det sägs att man inte kommer på flyget om man inte har godkännt ESTA, så jag kan ha fel. Dock tror jag att flygpersonalen är så intilligenta så de klarar av att man fyllt i andranamn. Inresemyndigheterna i USA ska man nog försöka hålla sig väl med och inte i onödan schabbla med namnen.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-10-16, 19:29

macki

Nykomling
macki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard
tack för svaret Peter!

Jag har även varit inne på TSA: Secure Flight Program och läst.

Om jag har förstått det rätt så ska det inte vara några problem..

Citat:
Q. If the name printed on my boarding pass is different than what appears on my government ID, will I still be able to fly?
A. Secure Flight is a behind-the-scenes process that TSA and airlines collaborate on to compare the information you provide against government watch lists. The additional data elements that you may be asked to provide, such as date of birth and gender, serve to better differentiate you from individuals on the government watch list.

Due to difference in boarding pass systems, boarding passes may not always display the exact name you provided when booking your travel. The name you provide when booking your travel is used to perform the watch list matching before a boarding pass is ever issued, so small differences should not impact your travel. You should ensure that the name provided when booking your travel matches the government ID that you will use when traveling. Small differences between the passenger's ID the passenger's reservation information, and the boarding pass (such as the use of a middle initial instead of a full middle name or no middle name/initial at all, hyphens or apostrophes) should not cause a problem for the passenger.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8