|
|

2010-10-10, 18:32
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 3
|
ESTA-ansökan
Ska inom kort fylla i en ESTA-ansökan för en planerad resa till USA. I formuläret jag ska fylla i på webben så ska jag bl.a fylla i vilket flygbolag jag ska åka med. Lite märkligt, jag måste alltså köpa flygbiljetter innan jag kan fylla i ansökan. I teorin kan ju min ansökan avslås, vad ska jag då med flygbiljetter till?
|
|
|

2010-10-10, 20:32
|
Reg.datum: jan 2010
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av staern
Ska inom kort fylla i en ESTA-ansökan för en planerad resa till USA. I formuläret jag ska fylla i på webben så ska jag bl.a fylla i vilket flygbolag jag ska åka med. Lite märkligt, jag måste alltså köpa flygbiljetter innan jag kan fylla i ansökan. I teorin kan ju min ansökan avslås, vad ska jag då med flygbiljetter till?
|
tidigare har denna information varit valfri och inte ett krav att fylla i, men jag vet att proceduren skall ändras till att bli "itinerary" bunden. Å andra sidan, varför ansöka om inresetillstånd till ett land som du inte har en flygbiljett till? När du köpt flygbiljetten vet du ju när o vart du skall, o då kan det praktiska ordnas. Om din ansökan avslås skall du kontakta ambasaden och skaffa visum istället. Om du vet med dig att du varken uppfyller kraven för ESTA eller Visum till USa, skulle jag välja ett annat land att åka till o därmed inte köpa flygbiljetten.
annars kan du köpa en flygbiljett med ett avbeställningsskydd (som gäller oavsett anledning ) hos en resebyrå. Dessa finns både hos Ticket o Resia vad jag vet. Då har du en backup plan. Eller så köper du en flexibel biljett som är ombokningsbar o bokar om till något annat om din ansökan avslås...
ser inte detta som ett problem egentligen.
|
|
|

2010-10-10, 20:50
|
|
"Å andra sidan, varför ansöka om inresetillstånd till ett land som du inte har en flygbiljett till"
Tja, för mig är det mest naturligt att alla formaliteter är ordnade innan man beställer själva resan. I alla fall när det gäller en USA-resa och man kanske har något "skumt" i sitt förflutna.
Detta är dock mest en teoretisk diskussion för mig, såvitt jag vet är jag "vit som snö" och borde inte ha några problem med att få ansökan beviljad...
|
|
|

2010-10-10, 22:47
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
ESTA gäller i två år. Avsnittet med flygbolag kan man ändra utan att betala avgiften på 14 dollar.
Personligen tror jag det är så att du inte kommer på flyget om du inte fyller i flygbolag och vistelseadress innan du ska resa.
/PeterO
|
|
|

2010-10-13, 09:09
|
|
|
hej!
har fått beviljat ESTA ansökan, men ska man ta med sej någon kopia/papper på att de är godkänt eller sköts de electroniskt?
åker snart till NY
|
|
|

2010-10-13, 09:38
|
|
Du behöver inte ta med någon kopia, men på deras hemsida så står det något i stil med att du kan göra det. Antag deras datorer pajar, skulle de då släppa in dem som har med sig en utskrift? Knappast.
Som framgår behöver man heller inte längre spara registreringsnummret för att senare kunna göra ändringar. Det räcker med passnummer och lite andra uppgifter.
/PeterO
|
|
|

2010-10-14, 07:25
|
|
|
Tack! PeterO för ditt svar.
|
|
|

2010-12-04, 15:13
|
Reg.datum: okt 2010
|
Det här är kanske en dum fråga, men jag ville bara dubbelkolla för säkerhets skull.
Har inte riktigt bestämt mig för om det blir en USA-resa nästa år eller inte, men har börjat kika på lite olika alternativ. OM jag åker så är ju tidpunkten begränsad till när jag har semester så klart.
Jag har en godkänd ESTA-ansökan från min förra tripp, och då är min fråga: Eftersom det är en inreseansökan, räcker det om den är godkänd för datumet för inresa till USA eller måste en godkänd ESTA-ansökan vara giltig och täcka hela min vistelse i USA?
|
|
|

2010-12-06, 05:05
|
|
Jag ar helt saker pa att jag last pa deras sidor att ansokan endast behover vara giltig vid inresa. Tyvarr kan jag inte dubbelkolla pga en dalig internetforbindelse har fran New York.
/PeterO
|
|
|

2010-12-07, 17:41
|
|
Nu är jag hemma och kan kolla. Så här står det i hjälpen för ESTA:
"Måste resenärer uppdatera inresetillståndet om det kommer att upphöra att gälla före avresan till USA?
Om ett inresetillstånd upphör att gälla innan resenären lämnar USA behöver resenären inte ansöka om ett nytt. Resenären kommer dock att behöva ansöka om ett nytt inresetillstånd genom ESTA för framtida resor."
Rubriken måste vara fel. När man läser svaret så framgår det ju klart att det som gäller är det jag skrev, så rubriken borde vara
"Måste resenärer uppdatera inresetillståndet om det kommer att upphöra att gälla före avresan från USA?"
Den som orkar kan ju kolla den engelska texten av samma sida.
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-12-12 klockan 12:51.
|
|
|

2010-12-10, 15:39
|
Reg.datum: okt 2010
|
Tack, Peter!
|
|
|

2010-12-12, 13:14
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Den som orkar kan ju kolla den engelska texten av samma sida.
|
Jag orkade! Så här står det:
Q: Do travelers need to update their ESTA if it will expire before they depart the United States?
A: If an ESTA expires before the traveler leaves the United States, the traveler is not required to apply for another ESTA. However, the traveler will need to apply for a new ESTA for future travel.
I min ordbok översätter de 'depart' med bl a 'avresa'.
/PeterO
|
|
|

2011-01-08, 20:34
|
Reg.datum: sep 2007
|
ESTA
Jag reste till USA för 1,5 år sedan och ska åka dit igen.
När jag fyllde i min Esta då så kostade det ju inget och den ska ju gälla i två år, då måste jag inte betala nu eller?
Mina medresenärer har även dem åkt till USA nyligen men har nu nya pass, måste de göra om ansökan då?
Hoppas någon kan svara på mina frågor
|
|
|

2011-01-08, 21:02
|
|
Om det var 1½ år sedan och du inte bytt pass bör den gälla ett tag till, men gå in på deras sida och kontrollera att den gäller. Du behöver inte ha ansökningsnumret tillgängligt utan du kan logga med passnummer och en del personliga uppgifter.
Har man bytt pass måste man ansöka på nytt och det kostar 14 dollar och måste betalas med kort.
Innan man åker kan man logga in hos ESTA och ange adress till första natten, så har man det undanstökat. (Dvs flygbolaget kan vilja ha den uppgiften också).
Adressen https://esta.cbp.dhs.gov
bör fungera till deras inloggning.
/PeterO
|
|
|

2011-01-28, 09:42
|
|
|
Mellanlandning i USA
Hej,
Jag har en flight som mellanlandar i USA, kommer befinna mig på flygplatsen ett antal timmar, är det nån som vet om jag kommer behöva ansöka ESTA bara för mellanlandning?
Tack! E
|
|
|

2011-01-28, 11:40
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Så här skriver Travelpartner:
Malin vill göra USA-resenärer extra uppmärksam att ALLA måste ha ett maskinläsbart pass eller visum, detta gäller även de resenärer som ska vidare men gör en mellanlandning i USA. Alla resenärer till eller via USA (även vid tekniskmellan landning) måste registrera sig på ESTA senast 72h före avresa. Länk: https://esta.cbp.dhs.gov
|
|
|

2011-02-13, 18:57
|
|
"Har man bytt pass måste man ansöka på nytt och det kostar 14 dollar och måste betalas med kort."
En resebilaga i Aftonbladet varnar för "bluffsajter" som vill ha betalt för ESTA-ansökan. Enligt resebilagan så ska det vara gratis.
Vad gäller?
|
|
|

2011-02-13, 19:53
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av staern
"Har man bytt pass måste man ansöka på nytt och det kostar 14 dollar och måste betalas med kort."
En resebilaga i Aftonbladet varnar för "bluffsajter" som vill ha betalt för ESTA-ansökan. Enligt resebilagan så ska det vara gratis.
Vad gäller?
|
Det var tidigare gratis. Korrekt uppgift är att det kostar $14.
/PeterO
|
|
|

2011-02-14, 10:16
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Misstänker att Aftonbladet varnar för sajter som tar betalt för att hjälpa till. Dvs X dollar + 14 dollar.
|
|
|

2011-02-15, 13:02
|
Reg.datum: jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej,
Jag har en flight som mellanlandar i USA, kommer befinna mig på flygplatsen ett antal timmar, är det nån som vet om jag kommer behöva ansöka ESTA bara för mellanlandning?
Tack! E
|
Ja det måste du. Som adress fyller du i "transit".
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|