ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-04, 15:05

Erika G

Medlem
Erika G är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Rykte: 0

Standard Californien
Hej!

Planerar en USA resa i början av 2011 och är tacksam om någon där ute har tips och ideèr och svar på frågor

Jag och pojkvännen kommer resa runt en del under vintern bla till Australien/Nya Zeeland. Därifrån hade vi tänkt flyga vidare till USA. Är det några problem att komma till USA när man flyger från ett annat land än sitt hemland?

När man fyller i den där ESTA-ansökan; måste man då veta när man kommer till USA och när man lämnar? Kan man ansöka om det nu ett bra tag innan man kommer dit? Vore ju skönt att ha sånt fixat redan innan. Måste man veta sin första adress i USA redan när man fyller i detta eller är detta något man fyller i på planet? Om man planerar att resa vidare med flyg inrikes i USA, är det några problem att boka det på plats, eller ska man veta sånt med redan innan?

Vi hade tänkt stanna i ca 4 veckor iaf, och det blir troligen Californien. Någon som har några tips på vad man ska se? Städer, sevärdheter osv? Boende? Hur ser prisläget ut? Har inte superhöga krav på boende med dubbelrum i rent och säkert hotell hyfsat centralt. Är det "säkert" att resa i USA? (Man har ju sina förutfattade meningar )

På hemväg sen funderar vi ev på Florida. Mest för att det kanske är jobbigt att ta hela resvägen hem på en gång. Är det så tror ni? Hur många timmar till Köpenhamn kan man tänka sig att det tar?

Som sagt; alla tips och all hjälp uppskattas!

Tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2010-09-05, 00:21

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Det är inga problem att komma från ett annat land än ens medborgarland, så länge det inte är någon stat som USA förknippar med terrorism eller utgör ett annat hot mot deras säkerhet. Nu går det ju inga direktflyg från de länderna till USA, så sådana frågor är mest teoretiska.

Det går bra att fylla i ESTA redan nu, det gäller två år framåt. När ni ansöker om ESTA behöver ni inte svara på frågor om var ni skall bo etc. Däremot är det vid ankomsten till USA bra att veta vart man skall bo, och ha en biljett ut ur landet redo.

USA är stort, och vad ni vill se vet bara ni. Jag föreslår att ni googlar lite. Turism i USA och Internet är som gjorda för varandra.

Det är säkert att resa i USA så länge man håller sig ifrån sådant man helst håller sig ifrån i Sverige också. Som turist ser du säkert inte särskilt mycket kriminalitet alls. Sedan finns det en del bostadsområden i en del städer som har blivit förslummade. De områdena håller man sig med fördel ifrån, och man upptäcker rätt så snart om det börjar se så ruffigt ut att man inte vill vara där. Jag har aldrig varit rätt i USA när jag rest där, men när jag möter fotbollshuliganer i Stockholms tunnelbana så blir jag rädd.

Två personer i USA med hyrbil och OK standard på motellen brukar kosta runt 250 dollar/dygn inkl bil, bensin, mat, boende och lite aktiviteter. Naturligtvis går det att leva billigare än så, men då skulle jag hellre kapa någon vecka på resans längd och unna mig friheten att ha ett eget rum, egen dusch, en bil som tar mig dit jag vill etc. USA är ett land för individualister.

Skillnaden i flygtid mellan San Francisco och Europa respektive Miami och Europa är nästan försumbar om ni byter i Europa. Byter man däremot i t.ex. New York är det ett par-tre timmar kortare tid från Miami jämfört med från SF. Men större än så är inte skillnaden eftersom jorden är rund.
Svara med citat

Gammal 2010-09-05, 17:00

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
ESTA-ansäkan är ju lämpligt att göra omedelbart, eftersom de börjar ta betalt nu kring den 7:e september (2010). Om det gäller f.o.m. eller efter 7:e vet jag inte.

Det handlar visserligen bara om 14 dollar. Obs att man bör spara ansökningsnumret om man vill fylla i de frivilliga uppgifterna senare (det gör troligen smidigare i passkontrollen om man har dem ifyllda).

De frivilliga uppgifterna gäller varifrån man flyger, flightnummer och var man ska bo under vistelsen i USA (det står inte att det ska vara första adressen). Man behöver inte ange något datum för vistelsen.

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8