ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-02, 09:32

San F

Standard Första gången i USA - hjälp med några frågor tack!
1. När/var fylla i ESTA eller vad det nu heter?
2. Hur mycket bagage, flyger med United (operated by KLM)?
3. Mellanlandning i Atlanta, hämtar man ut bagage och checkar in igen?
4. Lås på väskorna?
5. Behöver vi ansöka om visum (borta i 24 dagar)
6. På planet fyller vi i ett par papper och dessa lämnas var?

TACKSAM för alla svar jag kan få!
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 09:59

Charisma

Nykomling
Charisma är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Talking ..
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.h...7-053151BDDA7E

Adressen till ESTA, jag tror att det fungerar så att om du tex fyller i den idag så gäller den i 2 år, finns säkert ngn här som vet bättre men det är vad jag fått för mig iaf!

När åker du?=)
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 10:01

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
1. https://esta.cbp.dhs.gov/. Gör det nu i början av september så slipper ni avgiften på 100:- per person.
2. Normalt 2x23 kg per man plus handbagage, men kolla biljetten för säkerhets skull.
3. Ja med all säkerhet får ni ta ut bagaget, gå igenom tull/immigrations och checka in bagaget igen på andra sidan/lägga det på ett rullband.
4. Det finns lås som är TSA-godkända. Vi brukar inte låsa väskorna över huvud taget. Allt av värde tas med i handbagaget.
5. Nej, inte om ni bara ska dit som turister. Eller har t.ex. någon kriminell belastning.
6. Lämnas till immigrations. Alltså i Atlanta för er del.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 10:53

San F

Standard
Tack för era svar!

Jag ska kolla hur mycket bagage, det var nämligen ngn som nämnde för mig att de ändrat reglerna till USA och att man numera bara får ta vars ett bagage på typ 20kg/väska + vars ett handbagage.

Har kollat Estas hemsida, ska fylla i detta hemma. Trodde nämligen att man fick vänta till 72 timmar innan avresa, men det är senast då och fyller jag i det idag gäller det i 2 år. Plus att som ni skrev, en avgift kommer att börja tas ut. Snart antar jag!

Vi åker i början på oktober.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 11:02

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Beror på vilket flygnolag det gäller, men det kan nog stämma att det numera bara är ett incheckat bagage per person på max 23 kg som gäller sedan ett år tillbaka.

Och ESTA-avgiften tror jag gäller från 8 september, så snabba på med ansökan.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 16:41

MalinAW

Nykomling
MalinAW är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Du behöver inte checka in bagaget igen i Atlanta. Du går igenom säkerhetskontrollen, tar bagaget från rullbandet, lämnar bagaget till en kille som står vid ett längre rullband, precis efter säkerhetskontrollen. Du blir ditslussad av en säkerhetsvakt.
Ditt bagage sorteras efter detta under tiden som du chillar på flygplatsen, med hjälp av samma incheckningsetiketter som du fick på flygplatsen du åkte ifrån.

Jag repeterar alltså. Du behöver inte checka in bagaget igen.
Svara med citat

Gammal 2010-09-02, 18:19

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Tvivlar på att du flyger med United om du flyger via Atlanta. Delta Air Lines har sin stora bas i Atlanta och Delta och KLM är båda med i SkyTeam alliansen. United är i Star Alliance, samma som SAS (och Lufthansa t.ex.).

Gammal 2010-09-14, 14:42

San F

Standard
Ja, det var ju inte alls rätt. det ska vara KLM operated by Delta airlines!
Svara med citat

Gammal 2010-09-14, 14:44

San F

Standard
Malin, du menar alltså att en säkerhetsvakt slussar bort oss till rätt band och vet att exakt VI ska flyga vidare? Förlåt, jag är bara väldigt nervös och har världens resefeber..
Svara med citat

Gammal 2010-09-14, 18:04

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det finns ingen säkerhets vakt som "slussar" dig till rätt band. Du får själv hitta rätt baggageband, vilket är lätt eftersom det ju är skyltat. Ta din väska, gå genom tull kontrollen, och på andra sidan tull kontrollen lämnar du helt enkelt ditt incheckade baggage till Delta's personal. Du kan inte missa det. Enkelt och smärtfritt och definitivt inga problem! Passerade själv genom Atlanta för en tid sedan och trots att det är världens mest trafikerade flygplats så flyter allting väldigt bra.

Gammal 2010-09-26, 10:21

Lillasyrran

Medlem
Lillasyrran är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
1. Jag fick hem en länk på mejlen efter att jag har beställt min biljett
2. Tror nog det är 23 kg x 2 tror jag är osäker för jag hade bara med en resväska medan mina andra klasskompisar från Sverige hade 23 x 2 kg mejla flygbolagen eller kolla deras hemsida.
3. Det säger dem till om det, jag fick checka in och checka ut men det är bara att ta resväskan och gå, dem scannar in resväskan igen klart slut.
4. Helst inte, för ska du köpa lås så får du köpa spec lås som dem har nyckel och tillgång till kostar runt 150 kr uppåt
5. Osäkert ring ambassaden?
6. Ni fyller i papper och lämnar det senare till myndigheterna/poliserna som sitter där var passerar.
P.s var beredd på att dem kommer fråga vad ni ska göra där, hur länge, om ni själva har packat osv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av San F Visa inlägg

1. När/var fylla i ESTA eller vad det nu heter?
2. Hur mycket bagage, flyger med United (operated by KLM)?
3. Mellanlandning i Atlanta, hämtar man ut bagage och checkar in igen?
4. Lås på väskorna?
5. Behöver vi ansöka om visum (borta i 24 dagar)
6. På planet fyller vi i ett par papper och dessa lämnas var?

TACKSAM för alla svar jag kan få!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8