ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-30, 22:11

bamse4

Nykomling
bamse4 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard new york-los angeles by bil
Jag och en polare är i mycket tidigt planeringsstadie till en coast to coast resa med bil. Men det dyker ju upp en hel del frågetecken. Kanske nån vänlig själ kan hjälpa till.
1. Det verkar som att hyra bil är grejen. Stämmer det? Vi funderade på att köpa bil där, men då är det några som säger att man måste ha ett social security number osv för att få köpa bil där borta. Hur ligger det till? Vad kostar det på ett ungefär att hyra en bil i 6 veckor?

2. Pengar och tid? Som sagt är det här väldigt tidigt i planeringen. Men 6-8 veckor hade vi räknat på(kanske mindre). Hur mycket pengar ska man räkna på?
Inte flyg inräknat.

3. Förutom New York, Las Vegas och Los Angeles, vad mer är ett måste?

Tacksam för alla svar.
Svara med citat

Gammal 2010-08-31, 00:56

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Ang bilköp kan du läsa tråden
http://www.reseforum.se/forum/usa/15...-new-york.html

Planering av resan har avhandlats i många trådar, t ex
http://www.reseforum.se/forum/usa/95...-roadtrip.html

Klicka sedan på 'Sök i forumet' ovan och skriv in olika sökord så får du fram massor av tips.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-08-31, 01:00

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Detta är inte det svaret du vill ha misstänker jag, men jag har aldrig insett finessen med att köra bil över kontinenten. Har själv gjort det, men inte för att jag var intresserad av det (vi flyttade från östkusten till Kalifornien). För det första - i New York City är det en klar nackdel att ha bil. Dyrt och svårt att parkera. Mycket bättre till fots och med buss/tunnelbana/taxi.

Och för det andra, när du sedan väl kör från NYC västerut har du många mil som rent ut sagt är ganska tråkiga - ända tills du kommer till Klippiga Bergen (Denver t.ex.). Sedan blir det intressant, annorlunda och mycket vackert, Att köra bil genom stater som Iowa, Kansas, Oklahoma, t.ex. ENORMT tråkigt.

Enligt min mening får du ut MYCKET mer av din bil resa om du flyger till antingen San Francisco eller Los Angeles, hyr bil där, och sedan gör en rejäl sväng runt i hela västra USA. Då kommer du garanterat att se mycket mera av intresse än att ödsla tid på tråkiga mil på ändlösa Interstates (motorvägar) i Mellanvästern.
Senast redigerad av malama den 2010-08-31 klockan 01:16.
Svara med citat

Gammal 2010-08-31, 06:46

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Malama har en poäng. USA mellan Mississippifloden och Klippiga bergen är rätt så enformigt och träligt att åka igenom. Men gasar man på lite så klarar man av den ointressanta delen på tre dagar...

Budget för 2 personer brukar hamna runt 250 dollar/dag inkl bil, bensin, boende, mat och lite aktiviteter. Ingen direkt lyx, men heller inte boende på motell för utslagna i ghetton där man hjälpligt spacklat över skotthålen i dörren.

6 eller 8 veckor är väl rimligt att lägga ned på en sådan resa. Man hinner på 4 veckor också, men då blir det ett och annat långt pass i bilen.

I övrigt tycker jag att ni skall googla och söka. Allt man som turist kan göra i USA går att googla sig fram till, och det finns säkert 1000 bloggar om människor som gjort resor liknande den ni vill göra tidigare. Ingen annan kan göra er drömresa, och planeringen är halva nöjet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8