ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-25, 23:04

tillis

Nykomling
tillis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Roadtrip i Kalifornien - ruttidé
Hej,
Kommer vara 12 dagar i Kalifornien i september/början på oktober. I de dagarna räknar jag in inresedag (landar runt 1300 på dan) och utresedag (lyfter strax efter 15)
Har grunnat på hur vi ska åka och vad vi ska lägga tid på idén just nu är:

Dag 1: Landar i SF tidig em, räknar inte med att få gjort jättemycket mer än att strosa runt lite.
Dag 2: I SF
Dag 3: I SF
Dag 4: Hyr bil och åker utmed Hwy1. Stannar tex i Monterey och sover.
Dag 5: Fortsätter på hwy1. Sover i tex Morro Bay
Dag 6: Fortsätter på hwy1 till norra ytterkanten av LA
Dag 7: I LA
Dag 8: Åker hwy 138 och 395 till tex Ridgecrest.
Dag 9: Fortsätter på hwy 395 till tex Bishop
Dag 10: Fortsätter på hwy 395 till Yosemite Valley (avstickare till Bodie på vägen)
Dag 11: Åker från Yosemite Valley till tex. Modesto/Livermore
Dag 12 Åker från Modesto/Livermore till flygplatsen och åker hem.

Tror ni detta är lagom avstånd att åka per dag om man också vill stanna och titta på en del saker på vägen? Är speciellt orolig över resan mellan LA och Yosemite... Var inne på att bränna på på I5 först, men Hwy 395 verkar så mycket mer intressant! (enligt guideboken i alla fall...)

Har jag tagit i för mycket tror ni? Är det någon sträcka som verkar för lång/för kort? Städerna att sova i (bortsett från SF och LA är mest utplockade på måfå, det finns säkert bättre alternativ)

Vore jättetacksam om ni kan hjälpa mig! :-)
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 05:40

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hwy 1 är mest något som man upplever genom att köra den vägen, plus kortare stopp här och där. Om du kör från SF på morgonen, och även om du stannar till ett par timmar i Monterey/Carmel (att rekommendera) hinner du definitvt längre söderut den dagen. Kanske rentav till Morro Bay utan att stressa.
Missa inte Solvang och Santa Barbara. Både platserna är intressanta på sitt sätt och ett par timmar på varje plats att rekommendera.

Såvida du inte har någon speciell anledning att besöka Ridgecrest, så glöm det. Inget intressant. Intressantare variant: I-5 norrut från LA till Hwy 14 via Palmdale och Mojave tills du kommer till 395 och ta den sedan hela vägen till Yosemite. Alla platserna längs 395 är bara små samhällen. Definitivt inget att stanna till för "sightseeing". Det sevärda är just att köra 395. Vacker natur. Vid Lone Pine kan du göra en avstickare till Mt Whitney, som man kan "bestiga" på en dag om man är i bra kondition. Om du gör det så ta nattstopp i, eller nära Lone Pine, och starta MYCKET tidigt på morgonen. Helst senast 05:00. Om du inte är intresserad av Mt Whitney så fortsätt så långt norrut du kan den dagen. Jag gissar att du lugnt, utan att jäkta, kan köra från LA på morgonen och utan vidare komma till Bishop, eller däromkring, samma kväll.

Dag 11/12: glöm Modesto/Livermore. Definitivt inget att se. Du kan utan vidare köra från Yosemite till SF på några timmar. Ingen anledning att göra nattstopp på vägen. Utnyttja den tiden till något trevligare!
Senast redigerad av malama den 2010-08-26 klockan 05:43.
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 09:04

tillis

Nykomling

Standard
Tack för ditt svar!
Ridgecrest, Modesto och Livermore satte jag mest upp för det såg "lagom" avståndsmässigt att övernatta där. Hade tänkt åka LA - San Fernando - Palmdale - Mojave till Hwy 395.
Det låter bra att du tror att man kan ta sig från LA till Bishop på en dag, då kan vi få någon mer dag i LA!

Anledningen till att jag lade in en övernattning i Modesto/Livermore-området är att flyget hem går runt 15 dagen efter. Iom att man ska lämna tillbaka hyrbilen, checka in bagage mm, kändes det lite osäkert att åka hela vägen från Yosemite till LA samma dag... Tanken var att vara så länge man kan i Yosemite dagen innan hemfärd och sen åka en bit innan man sover, så att det inte blir så långt att åka samma dag som flyget går. Men det kanske finns intressantare vägar att åka mellan Yosemite och SF?

Förresten, en fråga till, någon som har koll på hur det fungerar med övernattningsmöjligheter i Yosemite?
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 09:52

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Om flyget gå kl. 15 räcker det med att du lämnar in bilen vid 12 tiden. Och om du kör från området kring Yosemite vid 7, senast 8 tiden, på morgonen har du massor med tid att hinna till flygplatsen. Inga problem!

Ang övernattning (Yosemite), gå till Google och skriv in "Motels in Yosemite". Finns nog allt du behöver veta.

PS. Såg just att du skrev "åka hela vägen från Yosemite till LA samma dag... ", men du menar säkert Yosemite till SF eftersom du skrev det lite längre ner. Området kring Yosemite är ju vackert, men när du väl har lämnat det kvittar det vilken väg du tar. Raka spåret till flygplatsen är att ta San Mateo Toll Bridge (från Hayward), men den ligger nära vattnet och är definitivt inget speciellt intressant. Om du har massor med tid när du närmar dig SF kan du kosta dig på en liten avstickare. Antingen ta I-680 upp genom Walnut Creek och sedan västerut genom Berkeley till Oakland, ELLER I-880 från San Leandro norrut till Oakland (men I-680 är intressantare), och sedan San Francisco-Oakland Bay Bridge som är en ganska makalös bro. Inte lika känd som Golden Gate, och inte lika vacker, men intressant och historisk.Och sedan 101:an raka spåret söderut till flygplatsen. Från bron har man en fantastisk utsikt över centrala SF.
Senast redigerad av malama den 2010-08-26 klockan 10:02.
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 10:33

tillis

Nykomling

Standard
Ja precis, såklart det var Yosemite -> SF som jag menade!
Kanske ska satsa på att ta den sträckan samma dag som flyger går då. Om man ska komma in i svensk dygnsrytm fortare är det väl ändå bra att gå upp lite extra tidigt de sista dagarna... Var i San Diego i våras och hade jet lag en vecka efteråt! :-)
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 14:10

tillis

Nykomling

Standard Uppdaterad reseplanering
Hej igen,
Har reviderat planerna lite efter tipsen och mätt lite på google maps. Nu ser det ut så här:

Dag 1: Landar i SF tidig em, räknar inte med att få gjort jättemycket mer än att strosa runt lite.
Dag 2: I SF
Dag 3: I SF
Dag 4: Hyr bil och åker utmed Hwy1. Stannar tex i Monterey och sover (ca 20 mil)
Dag 5: Fortsätter på hwy1. Sover i tex Morro Bay (ca 20 mil)
Dag 6: Fortsätter på hwy1 till norra ytterkanten av LA (ca 30 mil)
Dag 7: I LA
Dag 8: I LA
Dag 9: I LA
Dag 10: Åker hwy 138 och 395 till tex Bishop
Dag 11: Fortsätter på hwy 395 till Yosemite Valley (avstickare till Bodie på vägen)
Dag 12: Åker från Yosemite Valley till flygplatsen och åker hem.

Eventuellt kanske man ska ta två heldagar i LA och lägga en heldag i Yosemite istället. Då har man lite mer tid att spela på om planerna inte går som man tänkt på slutet...
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 15:34

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Jag tror du kan morska upp dig lite och köra mera än 20-30 mil på en dag.

Jag har åkt Hwy 1 tre gånger, och samtliga tre gånger gjorde vi det på EN dag. Börjar man tidigt på morgonen är det inga problem, och efter de sju-åtta första stoppen är man rätt så mätt på att plåta fler vyer över havet. Det finns inte så mycket annat att göra än att titta och åter titta ut över havet eller upp emot bergen.

Jag tror att du klarar dig fint med två dagar på den vägen i alla fall.

En extra dag i SF är aldrig fel, det är en rätt så charmig stad. Och en heldag i Yosemite är heller inte så fel.
Svara med citat

Gammal 2010-08-26, 18:33

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Det programmet ser definitivt bättre ut, bortsett från att jag tror att nattstoppet i Monterey blir lite fel. Håller helt med Swetrot om att du kan köra längre på en dag, utan att stressa. Personligen hade jag satsat på att tillbringa natten i Santa Barbara. Mycket trevligare än någon av de andra platserna.

Gammal 2010-08-26, 19:59

sasv100

Nykomling
sasv100 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Håller med föregående skrivare swetrot och malama.
När jag "gjorde" HW1 körde vi från SF till San Simeon första dagen.
Nästa dag gjorde vi en rundtur på Hearst castle för att sedan köra direkt till LA. Jag kanske minns fel, men jag tror San Simeon till LA tog dryga 5 timmar

Vad gäller boende i Yosemite kan du vara sent ute. När jag planerade mitt besök där sökte jag lite i forum på nätet och alla råd jag hittade var att boka i god tid. Vi sökte boende ca 6 mån innan och fick tag en cabin på Curry Village.
Kolla denna länk för boende i Yosemite: Yosemite Accommodations - Accommodation in Yosemite : Yosemite Park.
Enligt min åsikt behöver du definitivt en heldag i Yosemite.

Enligt mapquest.com tar det 4 timmar att köra från Yosemite till SF flygplats, snabbaste vägen.
Svara med citat

Gammal 2010-08-27, 00:01

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Titta efter boende strax utanför parken, vi har bokat i Mamuth Lakes till bra pris.

Gammal 2010-08-28, 20:45

tillis

Nykomling

Standard uppdatering!
Hej igen och tack för alla svar!

Vi har ändrat på planerna lite och kommer vara i SF de sista dagarna istället för de första dagarna på resan (vi hittade ett hotell vi ville bo på och det vara bara ledigt i slutet...) Så vi har bokat hotell i SF nu och ska boka runt Yosemite också, eftersom det är väldigt uppbokat där (i Yosemite verkar allt förutom tält redan vara uppbokat, så jag siktar på att övernatta precis före och precis efter Yosemite istället), resten av övernattningarna tror jag vi bokar efter hand under resans gång.

Så planerna ser ut så här nu:
Dag 1: Jag landar i SF på eftermiddagen, mannen är redan på plats (konferens). Känns vettigast att spendera den natten i SF istället för att hyra bil direkt och åka iväg en bit, eftersom man aldrig vet hur försenade flygplan blir...
Dag 2: Hyr bil på morgonen och lämnar SF och kör hwy 1 söderut. Får se hur långt vi kommer, ska besöka några affärer strax söder om SF också. Men kanske kan räkna med att komma till ca San Simeon ändå?
Dag 3: Fortsätter på hwy 1 och kommer fram till LA
Dag 4: I LA
Dag 5: I LA
Dag 6: Åker norrut förbi Palmdale och Mojave till hwy395 till Bishop typ.
Dag 7: Fortsätter på hwy 395 till Mono Lake och Bodie. Vore praktiskt om man hittade nånstans att sova i Lee Vining. Ska kolla på detta.
Dag 8: Kör genom Yosemite. Vet inte hur mycket man hinner här på en dag, men vill gärna se både Yosemite Village, Glacier Point etc. Övernattar i tex. Groveland eller Mariposa (ska boka boende).
Dag 9: Åker till SF, och kommer dit vid lunch/tidig eftermiddag.
Dag 10: I SF
Dag 11: I SF
Dag 12: I SF på tidig fm. Flyger hem går vid 15.

Ser det här bättre ut? Det som känns svårast är att få ett hum om hur lång tid det tar att köra genom Yosemite och ändå hinna se en del saker (inte bara rusa rakt igenom så att säga). Har väl inte tänkt några längre vandringar, men en del kortare sträckor i alla fall.
Svara med citat

Gammal 2010-08-28, 21:18

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Nog en bättre variant tror jag. Vet inte om du har hotell bokat i SF vid ankomstdagen, men om så inte är fallet är det mest praktiskt att ta ett hotell vid flygplatsen. Det finns en hel del. Embassy Suites är ganska bra prismässigt. Plus att det är praktiskt att bo vid flygplatsen, eftersom det är där du kommer att hyra bilen och lämna tillbaka bilen. Om din man bor på hotell i SF (innan din ankomst) skulle jag rekommendera att han checkar ut från det och kanske möter dig på flygplatsen vid din ankomst.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8