ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-19, 13:30

jessica86

Nykomling
jessica86 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard Flygluff USA, massa frågor!!
Jag och en kompis planerar en flygluffsemester i USA nästa sommar. Routen vi hade tänkt oss är New York - Boston - Chicago - San Fransisci (bil) Los Angeles - Miami - New York.

Ingen av oss har tidigare varit i USA. Vi hade tänkt oss 3 veckor. Är tiden rimlig med tanke på hur många stopp vi har? Vi vill ju inte flänga från stad till stad, utan verkligen ha tid på oss att uppleva städerna vi besöker.

Vi ä också tveksamma om vi kanske ska åka till New Orleans innan Miami och hoppa över Boston. Vad hade ni andra gjort? Det är så många ställen att besöka men tyvärr räcker varken tiden eller pengarna till.

Hur lång tid får man räkna med om man bilar mellan San fransisco och L.A? Som sagt vill vi ta god tid på oss.

Hur funkar det med flygbokningen? Vad jag har förstått är det enklaste att boka flygpasset inom USA hemma i Sverige.

Hur mycket pengar kan man tänkas att en sån hä resa kan gå på? Vi tänker bo billigt (motell/hostels) och äta billigt.

Vi vill veta så mkt som möjligt om denhär typen av resa. Alla tips och idéer välkomnas!!
Senast redigerad av jessica86 den 2010-08-19 klockan 13:42.
Svara med citat

Gammal 2010-08-19, 14:40

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Hmmm, har du läst tråden:
http://www.reseforum.se/forum/usa/11...gen-i-usa.html

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-08-20, 00:10

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Jag tycker er idé inte är så lysande, jag skall försöka förklara varför.

NY är en stad där man klarar sig alldeles utmärkt utan att ha bil. Ni kommer nog att vilja ha 4-5 dagar här i alla fall.

Resten av städerna vill man ha bil i, för det är äckeljobbigt att inte kunna ta sig någonstans utan taxi eller kollektivtrafik som inte riktigt håller svensk klass. Om ni skall studsa runt som du skriver så kommer ni mest att ha sett flygplatser i USA (de är rätt så tråkiga). Att flyga kust till kust i USA tar sex timmar, och ni har planerat två sådana resor. Bara det är ju två resdagar att säga bye-bye till.

Det är svårt att nå billiga ställen att sova på utan bil, och taxiresor och bussar blir rätt så dyrt i längden.

Jag rekommenderar istället att ni kanske startar i New York, är där några dagar, bilar sedan (eventuellt via Boston och kanske Niagarafallen) till Chicago. Därifrån flyger ni sedan till SF, bilar ned till LA och flyger hem därifrån. Det blir tre intensiva veckor.

Ett annat alternativ kan vara att ni börjar i Chicago, och bilar er nedåt mot Miami via Boston och New York, och sedan flyger hem från Miami och skippar Kalifornien.

Ett tredje alternativ är att ni börjar i Chicago, flyger till New York (tar eventuellt tåget till Boston över dagen) och sedan flyger till Miami för att sedan åka hem. Eventuellt hyra bil i Chicago och Miami för att se mer.
Svara med citat

Gammal 2010-08-20, 09:36

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Håller med Swetrot, blir aldeles för mycket resande och för lite sett.

Vill gå ännu längre och säja, välj ut ett område, t.ex. Californien eller Florida, hyr en bil där och utforska det området, kombinera det med några dagar i New York. 3 veckor är oerhört kort tid med tanke på hur mycket som finns att se i alla dessa delar av landet.

Mycket bättre att hinna njuta och se mer än de största sevärdheterna på varje plats än att fara runt och försöka klämma in en massa orter under resan. Det där med att "ta god tid på oss" hoppas jag var menat som ironi, det finns ingenting som kan ge god tid eller avkoppling i den planen :-)

Förhoppningsvis blir det väl fler resor senare så allt behöver inte klämmas in på en gång.
Senast redigerad av floridasidan den 2010-08-20 klockan 09:39.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8