|
Gillar kortresor men vill åka till N.Y.
|

2010-08-05, 19:52
|
|
|
Gillar kortresor men vill åka till N.Y.
Hej alla resvana!
Behöver lite råd. Är inte särskilt resvan, inte inom Europa heller men har aldrig gjort någon långflygning t ex och vet inte hur det är att uppleva den omtalade jet lag. Har i alla fall fått för mig att jag vill åka med min 18-åriga dotter till New York som jag blivit väldigt nyfiken på och tror vi båda skulle uppskatta.
Det jag behöver er hjälp med är att tala om hur kort resa som är rimligt. Jag kanske är en udda fågel här på forumet men jag vill inte vara borta länge och har inte tänkt mig någon rundresa i USA. Om det gällde en storstad på närmre håll skulle en lång weekendresa vara optimalt.
Nu ligger ju N.Y. långt bort och tar lång tid att nå härifrån, dessutom kostar det ju en del och av dessa skäl om inte andra borde man väl stanna lite längre. (Det konstiga är att jag ser resebyråer som säljer weekendresor till New York, hur har de tänkt då?)
Hur funkar det här med jet lag? Hur många dagar efter ankomsten "går åt" till att anpassa sig? Är det helt uteslutet att köra på bara, jag menar är man bara lite tröttare än vanligt liksom eller är det helt bortkastade dagar? Förstår att det är individuellt men på ett ungefär?
Vi vill ju förstås hinna se lite intressanta platser, byggnader osv men har inga krav på att "göra" hela N.Y. på den här resan. Det som mest intresserar oss båda är mer att insupa atmosfären om ni förstår. Det hade varit väldigt intressant att hinna med en liten tur till Washington D.C förstås.
Förstår ni min fråga? Är det möjligt att besöka N.Y. så som man besöker London? Lite anspråkslöst sådär: promenera i olika kvarter, sitta på uteservering och "känna" staden, kolla lite i affärer, kanske ett museum eller ett mysigt torg och sedan hem. Är en vecka rimligt? Tid dagar?
Tacksam för era synpunkter!
|
|
|

2010-08-05, 20:03
|
|
|
Gillar kortesor men vill åka till N.Y.
"Tio dagar?" var det meningen att det skulle stå sist
|
|
|

2010-08-05, 21:40
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Om du bara stannar på Manhattan så tycker jag en resa lördag-lördag är helt OK. Då kommer du hem söndag morgon och kan gå till jobbet på måndag. Jag brukar sova ett par timmar på söndag em och visst känner man sig hängig den dagen, men kan man bara somna på söndag kväll, dvs att man inte sovit för mycket på em så kan man komma ikapp rätt snabbt.
Resan till NY innebär att man kommer fram på deras em och då går man och lägger sig rätt tidigt enligt deras klocka. När deras klocka är 21 så är vår hemma i Sverige 03 på morgonkvisten, så då är det dags att koja.
En sådan här resa innebär att ni har 5 dagar i NY och sedan går den 6:e åt till att ta en sista titt på Times Square eller vad man nu har snöat in på. Det finns en del att välja på.
Visst kan man korta resan en dag, men hellre förlänga den en eller två dagar. Längre ska man nog inte stanna i NY första gången, för vid det laget säger benen till att det är dags att åka hem.
I NY sitter man inte och känner av stan, man går, eller möjligen åker tunnelbana.
Men vad väntar du på, det är bara att boka!
/PeterO
|
|
|

2010-08-06, 06:47
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Peter har gett ett bra svar, men jag vill lägga in ett alternativt scenario för jetlagen. Jag själv har inga som helst problem med att anpassa mig när jag reser till USA. Det jag kan känna av är utmattningströtthet eftersom dygnet då man reser dit kan bli väldigt långt.
Det är dock ett problem som går att sova ikapp. Det är mycket värre när jag kommer hem. Det tar 3-4 dagar att ställa om mig till normal svensk dygnsrytm igen. Jag har försökt det mesta, men kroppen är totalt orkeslös och blir trött på helt fel tidpunkter. Jetlag är individuellt, och det är svårt att sia om hur man klarar av det innan man utsatt sig för det.
En vecka eller 10 dagar tycker jag är vettigt att vara där. Kortare tid känns som man mest suttit på flyget, och efter en tid som turist i New York så känns det i benen. Trots att Manhattan inte är SÅ stort så blir det rätt så rejäla långpromenader under en dag.
|
|
|

2010-08-06, 10:29
|
|
En optimal reslängd är 9 dagar (t ex dit lördag hem söndag) för då är man där 7 hela dagar och då kan man köpa ett MTA-fort för fria resor på buss och tunnelbana för den tiden. Med ett sådant kort behöver man inte dra sig för att göra korta resor, t ex ett par kvarter med buss.
/PeterO
|
|
|

2010-08-06, 17:59
|
|
Du funderar på att besöka Washington DC vid samma resa. Jag har planer på att göra det själv vid nästa resa.
En variant är att köpa en delad resa, dvs först flyg Stockholm - W, och sedan tåg eller buss till NY och efter några dagar hem från NY. Flyget blir minst 500 kr dyrare tror jag. Tåget kostar från 49 dollar och alternativet buss 20 dollar men bussen tar minst 1 timme längre tid på sig. 3,5 för tåget.
Jag ska bara gå på ett par museer i W, så jag skulle också kunna ta varianten med ett tidigt tåg från NY till W och sedan åka tillbaka samma kväll. Men det blir bara 7 timmar i W då.
Jag rekommenderar dock inte att du åker till Washington i samband med första resan. Du får nya intryck så det räcker med New York.
När planera du att åka? Om det är under december så är det julstämning där, i alla fall efter 1/12 som är den onsdag de i år tänder granen på Rockefeller Plaza.
Vill du har mer tips kan du nog söka här i forumet på 'New York' eller 'Manhattan'. Dessuton finns sajten travelpix.nu som har en speciell konferens för enbart New York.
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-08-06 klockan 20:24.
|
|
|

2010-08-07, 18:15
|
|
|
Tack för era svar! Då vet jag vad som kan vara lagom och ska nu börja planera på riktigt.
Hade lite planer på att åka kring jultid faktiskt men i så fall skulle det bli kring själva julhelgen och därefter och jag gissar att det kanske kan vara lite dumt, allt kanske inte är öppet och så brukar det ju också bli lite dyrare allting.
Nu lutar jag lite mer åt att åka tidig vår, april kanske. Ja för övrigt finns ju en hel del tips här om N.Y. som jag har kollat in. Det var mest det här med restiden jag undrade över och tackar för era svar!
|
|
|

2010-08-07, 21:07
|
|
Det finns faktiskt ett par ställen man kan 'känna in' atmosfären i New York.
Den ena är den trappa de byggt på Times Square. Framförallt då det blivit mörkt på kvällen kan man sitta där en stund.
Efter några dagar på Manhattan är det inte fel att ta en paus i Central Park och känna in den delen av stan.
/PeterO
|
|
|

2010-08-11, 12:05
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Du funderar på att besöka Washington DC vid samma resa. Jag har planer på att göra det själv vid nästa resa.
En variant är att köpa en delad resa, dvs först flyg Stockholm - W, och sedan tåg eller buss till NY och efter några dagar hem från NY. Flyget blir minst 500 kr dyrare tror jag. Tåget kostar från 49 dollar och alternativet buss 20 dollar men bussen tar minst 1 timme längre tid på sig. 3,5 för tåget.
Jag ska bara gå på ett par museer i W, så jag skulle också kunna ta varianten med ett tidigt tåg från NY till W och sedan åka tillbaka samma kväll. Men det blir bara 7 timmar i W då.
Jag rekommenderar dock inte att du åker till Washington i samband med första resan. Du får nya intryck så det räcker med New York.
När planera du att åka? Om det är under december så är det julstämning där, i alla fall efter 1/12 som är den onsdag de i år tänder granen på Rockefeller Plaza.
Vill du har mer tips kan du nog söka här i forumet på 'New York' eller 'Manhattan'. Dessuton finns sajten travelpix.nu som har en speciell konferens för enbart New York.
/PeterO
|
Vi tog tåget till Washington D.C över dagen när vi va i NYC senast, inga problem, smidigt och schysst servering på tåget (minus kaffet, men det är mer USA än Amtrak =}).
Vad gäller Jetlag så är jag ingen som har stora problem med det, kanske ska känna mig lyckligt lottad, men min taktik är att slumra lite på planet (blir ändå så avslappnad av att flyga) och sedan förlänga dag ett till 21-22 lokal tid (dvs. 03-04 svensk tid) och sedan kliver man upp 07:00 lokal tid, pigg som en lärka =] På hemvägen slumrar jag åter och landar man 07:00 på Arlanda så tar man bagaget och lägger sig till runt 12:00, sen blir det lite härda, men inte värre än efter en dryg dag på jobbet, god natt vid 21-22 och kan vara tillbaka på jobbet dagen efter.
Oroa dig inte för mycket över jet lag, utan fokusera på att ha en trevlig resa!
|
|
|

2010-08-18, 00:09
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 0
|
Jag och min väninna båda i 50-årsåldern med våra tonårsbarn, åkte Gbg-London-NYC i maj-10.
Ut onsdag hem måndag, vi hann med allt vi ville se på Manhattan, vi var uppe tidigt, o sent i säng, underbar stad, åkte rundtur med buss, båttur runt hela Manhattan, Brooklyn Bridge, Frihetsgudinnan, you name it, satte oss vid Times Square o insöp atmosfären, yes we are here, Ja det var häftigt!, kanske den bästa långresa jag gjort på såpass kort tid. Åker gärna igen samma sväng, allting klaffa o en eloge till American Airlaines...Fick tom en skön o gratis syn av Islands häftigaste naturupplevelse; vulkanen som sprutade sin lava, det vare eg. ganska skrämmande men........ okey, då har vi sett det oxå...-upplevelse! :-)
Hotellet låg alldeles intill Times Square, St James, helt okey för kort tid, med toppenläge till det mesta. Jag jobbade nästkommande dag och upptäckte ca tre dagar efter hemkomst att jetlagen gjorde sig påminnd, sov, zznark mkt under helgen...
Go for it! Go West!
|
|
|

2010-08-18, 11:42
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
New York är verkligen en stad man kan besöka åter och åter igen, det är något med atmosfären där, storstad men ändå lagom avslappnat. Har varit där 2ggr, men kan tänka mig att åka igen, kanske inte enkomt NYC (om det inte är en NHL-resa då =}), men gärna några dagar där och sedan vidare mot någon spännande destination.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|