Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson
|
Haha :-) Ja man börjar bli till åren!
Hade helt glömt att jag hittade den uthyraren en gång när denna fråga dök upp, ursäkta missen!
Egentligen anger ju alla att man inte får hyra om man är under 21 men tydligen beror det på att man inte vill hyra ut, inte att man inte får. Bara i staterna New York och Michigan är uthyrarna tvungna att hyra ut till folk från 18. Alltså finns det undantag och några hyr ut till under 21 mot en extra avgift.
Det som också kan vara ett hinder är att det inte går att teckna CDW som minderårig utan egen full försäkring krävs, detta kan vara ett problem då jag inte tror att man kan teckna en bilförsäkring direkt hos ett försäkringsbolag utan fast adress i USA.
Alltså det finns många hinder på vägen och mycket att kolla upp noga om man tänker göra detta, själv har jag inte hört någon som varit under 21 som hyrt bil så jag har ingen direkt förstahandsinformation om hur man ska gå till väga utan bara vad jag kunnat läsa mig till i regler och vad andra sagt i ämnet.
Man måste nog iallafall börja med att i god tid ta direktkontakt med uthyraren och försöka få info om det ens är genomförbart för en svensk turist.
Räkna inte heller med att det finns uthyrare överallt som hyr ut till Er under 21 (ibland 25).