ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-21, 00:12

carolinehultman

Nykomling
carolinehultman är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Standard Resa i USA
Jag och en kompis planerar att åka till USA i en månad.
Under den månaden vill vi åka runt en hel del. Och vi har tänkt ta oss fram med både inrikes flyg och bil.
Självklart kommer vi ha en färdig resplan när vi åker men vi känner ändå inte för att boka exakta datum innan vi är där.
Utan vi vill ta det flyg som passar för oss just då, och hyra bil när vi vill det.

Det jag undrar är om det finns någon åldersgräns på att hyra bil i USA?
en av oss kommer nyss ha fyllt 20 och den andra är 19 år, kommer det vara något problem?
sedan har jag hört att många vill att man ska ha kreditkort på vissa hotell och när man ska hyra bil, stämmer det?

finns det något annat man bör tänka på vad gäller att hyra bil?
försäkringar osv?

Tack på förhand
Mvh Caroline
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 01:03

BarneyStinson

Nykomling
BarneyStinson är inte uppkopplad

Standard Kreditkort
Kreditkort behövs inte men ett Visa/Mastercard kopplat till bankkonto eller ett Amex är väldigt bra och ska ni vara i USA en månad så är det nästintill tvunget om ni inte vill springa runt med från Sverige medhavda kontanter. Ang. åldern på att hyra bil så borde det gå att lösa ändå men räkna med rätt mycket högre hyreskostnad än om ni vore 25+.

Lycka till med planeringen!
Svara med citat

Gammal 2010-07-21, 15:57

floridasidan

Globetrotter
floridasidan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av carolinehultman Visa inlägg

Jag och en kompis planerar att åka till USA i en månad.
Under den månaden vill vi åka runt en hel del. Och vi har tänkt ta oss fram med både inrikes flyg och bil.
Självklart kommer vi ha en färdig resplan när vi åker men vi känner ändå inte för att boka exakta datum innan vi är där.
Utan vi vill ta det flyg som passar för oss just då, och hyra bil när vi vill det.

Det jag undrar är om det finns någon åldersgräns på att hyra bil i USA?
en av oss kommer nyss ha fyllt 20 och den andra är 19 år, kommer det vara något problem?
sedan har jag hört att många vill att man ska ha kreditkort på vissa hotell och när man ska hyra bil, stämmer det?

finns det något annat man bör tänka på vad gäller att hyra bil?
försäkringar osv?

Tack på förhand
Mvh Caroline
Hotellen brukar kräva ett kort vid incheckningen (de frågar efter "credit card" men antagligen funkar ett Visa/MC utan kredit).
Hyrbil får man inte hyra innan man fyllt 21år.
Ni får undersöka lokaltrafiken på platserna Ni ska besöka (på vissa ställen finns utmärkt lokaltrafik på andra obefintlig) och kanske Greyhoundbussar och tåg (Amtrack). Allt tar mycket längre tid och det blir mindre fritt utan hyrbil så det är klart lite trist

Gammal 2010-07-22, 00:32

BarneyStinson

Nykomling
BarneyStinson är inte uppkopplad

Standard Under 21..
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Hotellen brukar kräva ett kort vid incheckningen (de frågar efter "credit card" men antagligen funkar ett Visa/MC utan kredit).
Hyrbil får man inte hyra innan man fyllt 21år.
Ni får undersöka lokaltrafiken på platserna Ni ska besöka (på vissa ställen finns utmärkt lokaltrafik på andra obefintlig) och kanske Greyhoundbussar och tåg (Amtrack). Allt tar mycket längre tid och det blir mindre fritt utan hyrbil så det är klart lite trist
Du är medveten om att du länkar till (och dessutom skriver att dom hyr ut till folk under 21..) Discount Car Rentals | Cheap Rental Cars | Rent A Car Deals | E-Z Rent-A-CarFlorida, resor information tips länkar bilder mm. om Florida va?
Svara med citat

Gammal 2010-07-22, 03:59

floridasidan

Globetrotter
floridasidan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Du är medveten om att du länkar till (och dessutom skriver att dom hyr ut till folk under 21..) Discount Car Rentals | Cheap Rental Cars | Rent A Car Deals | E-Z Rent-A-CarFlorida, resor information tips länkar bilder mm. om Florida va?
Haha :-) Ja man börjar bli till åren!

Hade helt glömt att jag hittade den uthyraren en gång när denna fråga dök upp, ursäkta missen!

Egentligen anger ju alla att man inte får hyra om man är under 21 men tydligen beror det på att man inte vill hyra ut, inte att man inte får. Bara i staterna New York och Michigan är uthyrarna tvungna att hyra ut till folk från 18. Alltså finns det undantag och några hyr ut till under 21 mot en extra avgift.

Det som också kan vara ett hinder är att det inte går att teckna CDW som minderårig utan egen full försäkring krävs, detta kan vara ett problem då jag inte tror att man kan teckna en bilförsäkring direkt hos ett försäkringsbolag utan fast adress i USA.

Alltså det finns många hinder på vägen och mycket att kolla upp noga om man tänker göra detta, själv har jag inte hört någon som varit under 21 som hyrt bil så jag har ingen direkt förstahandsinformation om hur man ska gå till väga utan bara vad jag kunnat läsa mig till i regler och vad andra sagt i ämnet.
Man måste nog iallafall börja med att i god tid ta direktkontakt med uthyraren och försöka få info om det ens är genomförbart för en svensk turist.

Räkna inte heller med att det finns uthyrare överallt som hyr ut till Er under 21 (ibland 25).
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8