ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-19, 13:24

Fråga

Standard Biluthyrning - vilka försäkringar måste jag ha?
Vi ska hyra bil i LA i 25 dagar. Ska hämta/lämna på samma ställe. Hur vet jag att jag får alla försäkringar jag behöver när jag hyr här hemma, tex genom AVIS? Om (peppar, peppar) ngt skulle hända så att jag inte åker på en fet stämning av nån amerikanare. Jag vill inte heller stå på AVIS i LA och bli pålurad en massa onödiga försäkringar.

När jag hyr genom tex AVIS hemifrån, får jag alla försäkringar jag behöver? Så det är bara att hämta o betala i princip?
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 10:17

Theo

Smile Hyrbilar USA
Normalt ingår de försäkringar du behöver när du bokar hyrbilen hemifrån.
Kolla gärna på globalcar.se - biluthyrning i hela världen till marknadens lägsta pris, de har bra priser där allt nödvändigt ingår.
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 10:27

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Tjena,

Hyr genom en seriös agent, typ HolidayAutos, så ser de till att du får de försäkringar du behöver. Många ggr kan de pressa priserna också mot företaget som du hämtar bilen hos (Alamo, Hertz, Avis...) iom kvantiteterna av beställningar. Jag plockar upp en bil i Salt Lake City om en månad och har den i 27 dar. Bokade genom just HolidayAutos, som i det här fallet anlitade Alamo. Och som du säger, man vill inte ha en massa extragrejer (= sånt som the guy behind the desk får provision för).
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 14:17

Gäst

Standard
tack för era svar!

AndreasC - exakt, jag vill inte vara otrevlig mot den på uthyrningsstället, men jag vill verkligen inte betala för en massa extra s*it.

Ska gå in och kolla era länkar! Tack igen!
Svara med citat

Gammal 2010-07-20, 16:32

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
CDW är som helförsäkring på hyrbilen det kan också finnas ett utökat skydd, man har fortfarande viss självrisk sen kan det finnas självriskeliminering separat eller inbakat i "CDW" det kan också kallas "LDW" tror dock inte man på något sätt kan komma bort helt från självrisk, dessa ska man ha så kolla att de står med i papperna när Ni hämtar bilen. Hyr man hemifrån ingår i regel också ett utökat skydd till trafikförsäkringen "LIS", på plats är det ett tillägg denna bör man också ha.

Resten är onödiga. Det är försäkringar mot skadeståndskrav och liknande som de ofta försöker sälja till en som är väldigt dyra, de kan behövas för en amerikan men inte för en svensk som har hemförsäkring och eventuell reseförsäkring. Det är lite lurigt, för försäkringarna heter olika hos olika uthyrare antagligen för att man ska ha svårt att jämföra. Trafikförsäkring ingår alltid i hyran den gäller för skador på andra fordon och personer. Det finns en uppsjö med olika försäkringar och man får ju själv avgöra vad man behöver.

Bäst är att veta vad man vill ha och sen vänligt tacka nej till allt extra de försöker sälja på en (om man inte själv tycker det är en bra deal).

Har gjort en hel del jämförelser av priser på olika hyrbilar, i.o.f.s. i Florida men det kanske kan ge lite vägledning om hur uthyrarna och agenterna ligger till, priserna kan skilja väldigt mycket. Test av researrangörer

Gammal 2010-07-22, 14:52

Gäst

Standard ...
Tack för det! ska gå in och kolla din länk! Vi har både hemförsäkring och tecknade en reseförsäkring på den för några år sedan, så man tycker ju att det borde räcka. Har kollat genom AVIS och de har jag hyrt av tidigare i Italien och det funkade bra där. Där var det inget snack om extra försäkringar, allting tog bara en himla tid, men det är typiskt italienskt. I alla fall så ingick det en massa försäkringar när jag tecknade den bilen där. Så jag kommer att kontakta AVIS igen och höra lite med dem vad de säger denna gången
Svara med citat

Gammal 2010-07-23, 03:16

Sofipropp

Medlem
Sofipropp är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Jag betalade bilhyran med mitt VISA eller MasterCArd och där igenom har man bra försäkring som täcker det mesta. Kolla det!
Svara med citat

Gammal 2010-07-23, 08:51

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Sofipropp Visa inlägg

Jag betalade bilhyran med mitt VISA eller MasterCArd och där igenom har man bra försäkring som täcker det mesta. Kolla det!
Vilket kort är det Du har som täcker det mesta och mer exakt vad täcker det?
Det räcker absolut inte att betala med kort och tro att man har en fullständig försäkring då, det är endast ett komplement till ens vanliga försäkringar.
Det skiljer ju mycket mellan olika banker, vissa har ingen försäkring alls på sina kort, och vilkoren kan vara väldigt olika, det är oftast låga ersättningsnivåer, jag har inte sett något kort till rimlig kostnad som "täcker det mesta". Intessant att veta vilken bank det är.

Gammal 2010-07-23, 09:09

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Som parantes kan jag nämna att Amex Platinum täcker precis allt. Du kan hyra bilen, rista in ditt namn på bilen med nyckeln och lämna tillbaka bilen, kortet täcker det
Svara med citat

Gammal 2010-07-24, 00:24

Sofipropp

Medlem
Sofipropp är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Kan vara så att jag är felunderrättad av banken...
Men jag betalade med mitt MasterCard och har även ett schysst försäkringsskydd i min hemförsäkring så kolla upp det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8