ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-18, 18:09

SodaPoP

Nykomling
SodaPoP är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Rykte: 0

Standard Första USA resan
Jag och sambon planerar just nu vår första USA resa. Det vi hade tänkt är att flyga till San Fransico och stanna där i ca 4 dagar, sedan hyra bil och åka till L.A, antagligen med ngr stopp på vägen( ta 3 dagar ner).
I L.A tänkte vi stanna ca 4-5 dagar innan vi åker vidare Las Vegas.

Vad är det man ska tänka på?
Ska man boka boende när man åker i mellan eller räcker det med att boka i de städerna man bor i?
Och ngn som kan rekommendera ngt bra ställe som ligger centralt och inte kostar jätte mycket.
När det kommer till att hyra bil,vilket företag är att rekommendera. Jag är 25 och killen är 23, men då 1 år äldre =)

Många frågor på en gång, hehe men som sagt vår första resa dit

Mvh Stephanie
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 09:56

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av SodaPoP Visa inlägg

Jag och sambon planerar just nu vår första USA resa. Det vi hade tänkt är att flyga till San Fransico och stanna där i ca 4 dagar, sedan hyra bil och åka till L.A, antagligen med ngr stopp på vägen( ta 3 dagar ner).
I L.A tänkte vi stanna ca 4-5 dagar innan vi åker vidare Las Vegas.

Vad är det man ska tänka på?
Ska man boka boende när man åker i mellan eller räcker det med att boka i de städerna man bor i?
Och ngn som kan rekommendera ngt bra ställe som ligger centralt och inte kostar jätte mycket.
När det kommer till att hyra bil,vilket företag är att rekommendera. Jag är 25 och killen är 23, men då 1 år äldre =)

Många frågor på en gång, hehe men som sagt vår första resa dit

Mvh Stephanie
Beror på Er själv, vill man ha allt klappat och klart så bokar man i förväg, då vet man vart man ska och har tid att leta och jämföra, kolla recentioner mm. Vill man vara flexibel letar man boende efter hand, tar lite tid och kan bli både billigare och dyrare, lite större risk att man hamnar på dåliga ställen om man inte kan kolla upp det så noga men man har mer frihet att ta det som det kommer.

Centralt, var? LA t.ex är enormt, ta reda på först i vilken stad i staden Ni vill bo sen kan man börja leta just det boende som ligger bra där.

Alla Hyrbilsföretag vi hyrt av har funkat bra, (Alamo, Dollar, Budget, AVIS) Vi har bokat via Easycar de senaste gångerna men även MrJet och direkt av Alamo och Avis. Kolla upp och jämför, priserna kan skilja enormt beroende på var man hyr. Tänk på att det blir dyrare om killen som är under 25 ska stå som förare.

Gammal 2010-07-19, 13:21

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Hejsan!

Jag förmodar att ni båda ska köra, right? Gör inget annat än sätt upp er bägge som förare av fordonet, trots att det blir dyrare, som Jörgen säger, iom att en av er är yngre än 25.

Sitter din kille bakom ratten och ni är med om en olycka, oavsett om ni vållat den, så kommer det inte bli billigt.

Lycka till med er resa, låter svinkul. USA är underbart att resa runt med bil i. Jag skulle rekommendera att man kollar upp hotell/motell i städer där man planerar att stanna ett tag. Annars funkar typ Super 8 och liknande motell när man resar mellan orter klockrent utan att boka i förväg! Man märker fort om det är ett område man inte vill bo en natt i.
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 15:01

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Förlåt om jag var otydlig, som AndreasC säjer ska man naturligtvis stå uppsatt som förare om man ska köra. Kanske inte så kul att bara den ene kör men det får jag göra :-( Fast det är rätt kul att köra för det mesta faktiskt även om det inte alltid kan bli öl eller vin till maten.

Gammal 2010-07-22, 15:17

SodaPoP

Nykomling
SodaPoP är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
Tack för era svar.
Jo vi tänkte båda två köra och killen är sugen på att hyra en mustang.
Vad kan vi räkna med på ett ungefär att det kommer kosta när det kommer till mat och så?
Vad behöver man ha med sig för fickpengar (utöver mat/boende)?
Svara med citat

Gammal 2010-07-22, 15:36

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Det här med budget är väldigt varierande eftersom man har så olika vanor.

När jag, frun och lille sonen var där senast för två år sedan klarade vi oss alldeles utmärkt med 100 dollar per natt för att sova och 100 dollar per dag för "allt annat" som mat, bensin till bilen, inträden, lite shopping, godis etc.

Vi satsade lite extra på boendet, men köpte å andra sidan ofta läsk på stormarknaden i kartonger för att hålla nere den kostnaden lite. Mycket snabbmat blev det, men utbudet är ett helt annat jämfört med Sverige, och priserna låga. Bensinen kostar 5-6kr/litern.

Vi undvek de allra största turistattraktionerna som stora nöjesparker och liknande, och vårt shoppande var ganska så modest. Gillar man att shoppa så är det inga som helst problem att göra av med flera tusen dollar under några dagar på diverse outlets.

PS: Att hyra Mustang och vara under 25 som förare blir DYRT, och många kommer att tvärvägra att hyra ut en sådan bil under de premisserna.
Senast redigerad av Swetrot den 2010-07-22 klockan 15:39.
Svara med citat

Gammal 2010-07-22, 16:44

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av SodaPoP Visa inlägg

Tack för era svar.
Jo vi tänkte båda två köra och killen är sugen på att hyra en mustang.
Vad kan vi räkna med på ett ungefär att det kommer kosta när det kommer till mat och så?
Vad behöver man ha med sig för fickpengar (utöver mat/boende)?
Det är precis som Swetrot säjer, det beror på vad man vill göra och hur. Omöjligt att ge några belopp.

Det mesta av de stora kostnaderna som hotell, hyrbil, inträden är lätt att kolla vad det kostar på nätet. Bara att göra en plan på vad man vill göra och ha.

Mat kan kosta från riktigt billigt till riktigt dyrt. Egenhushållning till Lyxrestaurang.
Shopping likaså.
Man får också räkna lite småutgifter som vägtullar, parkeringsavgifter, dricks, mm.
Titta gärna på Prisläget i Florida där finns en del prisexempel från våra senaste resor.

Vi hyrde en Mustang senast. Ingen höjdarbil kvalitetsmässigt och inte det mest praktiska men rätt kul. Ni får ju bedömma vad det är värt i pengar.

När Ni börjar se vad det kommer kosta är det dags att kanske börja prioritera bort saker som inte är så viktiga, kanske billigare hotell någonstans, mindre bil eller kanske t.o.m. upptäcka att Ni kan kosta på Er lite mer :-)

Gammal 2010-07-24, 23:54

daniel k

Standard
Ett tips! bli medlem hos motormännen. Om ni är det får ni minst 10% på alla hyrbilar hos hertz. Om du har tur så får ni mer rabatt, som jag och mina polare fick. Vi fick tillslut 20% och gratis GPS. Medlemsskapet kostar bara några hundralappar för ett år. Vi sparade in ganska många tusenlappar tack vara medlemskapet hos motormännen.

Roadtrippen — Sveriges just nu bästa blogg
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8