ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-18, 17:57

kausti

Nykomling
kausti är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard Roadtrip 2011 - Vart börjar man planeringen?
Jag, lillebror och två damer har lite smått börjat fundera på att göra en roadtrip genom USA nästa sommar. Preliminärt har vi tänkt börja i maj och sen vara där i 8 veckor för att förhoppningsvis hinna se rätt mycket av landet. Såklart förstår vi att USA är enormt och att man aldrig kan se allt, men man vill ju se så mycket som möjligt (utan att helt ta död på sig själv då).

Vi har suttit och pratat lite om att börja planera resan snart, men ska jag vara rälig vet jag inte riktigt hur man ska lägga upp allting än. Vart börjar man planeringen? Jag tänkte sköta planeringen typ såhär:

Planera vad vi vill se
Ordna resvägen efter sevärdheterna vi vill se på ett så bra sätt som möjligt
Ta bort saker som vi inte kommer kunna/hinna se
Boka flygbiljetter
Boka hyrbil

Boka biljetter till vissa saker (dom sevärdheterna det är mest tryck på, resten fixas på plats)

Sen finns det ju en miljon saker man vill se. Hur ska man få en överblick över allt som finns i USA? Vi kommer ju försöka planera resvägen efter vad vi vill se, men man får väl kompromissa lite antar jag. Jag kommer vara 25 när vi åker och dom andra 22, 21 och 20 så jag antar att krogen kan bli lite svåråtkomlig för 20-åringen.

Nåja, här kommer en sammanfattning av mina frågor:
- Vart kan jag hitta information om dom största sevärdheterna som finns i USA (sakerna man måste ha sett)?
- Vi tänkte stanna i USA under 8 veckor, hur långt är det realistiskt att tro man kan åka på den tiden? 1000 mil? Man vill ju hinna stanna på guldkornen under resan ett tag
- Alla andra saker ni kan tipsa om tas gärna emot.

Fler frågor lär väl dyka upp, men jag känner att man måste börja nånstans
Svara med citat

Gammal 2010-07-19, 13:38

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Tjena,

Ni kan definitivt åka 1000 mil på 8 veckor! Vi var sex pers i en bil och gjorde det på 4 veckor, då var tempot relativt högt, med körning ganska sent in på natten i vissa fall. Skulle ni köra mellan 1000 och 1500 mil på 8 veckor och lägga upp det lite smart, så behöver det inte bli jättejobbigt!

"Sen finns det ju en miljon saker man vill se" - så sant. Vissa grejer är kul att stanna vid en eller ett par timmar; andra grejer kanske en halv- till en heldag. Och givetvis finns det ställen man kan lägga en vecka lätt på, typ mysa omkring i New York. Ni får prioritera huruvida ni ska lägga mycket tid på städerna, där det garanterat finns mycket att se, i form av: byggnader, muséer, monument, parker, caféer, affärer, etc etc. Eller om ni hellre vill ge er ut lite mer på vischan. Nationalparker kanske är er grej? Grand Canyon, Yellowstone, Niagarafallen?

Jag tycker ni ska sätta er alla fyra, koppla in en dator till en fet TV, om ni har tillgång till en sådan, och börja kolla på massa kartor. GoogleMaps är bra. Sök också på sånt ni vet vad det är men inte var det ligger, så ni får ett hum om vart i landet ni behöver ta er för att uppleva't.

Ännu roligare är väl att köpa en stor papperskarta, lite nålar och trådar och börja skissa på rutter när ni väl ha några delmål. Tugga mil på highways och interstate-vägarna är som sagt inga problem där borta. Så go crazy! Skulle rekommendera både norra som södra USA. Niagarafallen i nordost och San Diego i sydväst. Eller tvärtom, Seattle i nordväst, nedför Highway 1 (enormt vacker körsträcka) mot Miami, Florida i sydost. Posta gärna rutter ni kommer fram till här i tråden, så kan vi som varit i och i närheten av tänkta resmål ge er mer konkreta tips.
Svara med citat

Gammal 2010-07-24, 20:28

Sofipropp

Medlem
Sofipropp är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Funderade själv länge på roadtrip men det slutade med att vi åkte bil en del och flög en hel del. Bokar man multistoppbiljetter med ett och samma bolag så blir kostnaden relativt låg.
Svara med citat

Gammal 2010-07-24, 23:47

daniel k

Standard
Nöta mil på de amerikanska vägarna är inga problem. Jag och mina vänner åkte den här rutten på ca 8 veckor hur enkelt och smidigt som helst: http://www.roadtrippen.se/wp-content...05/kartan1.jpg

Kolla in vår blogg, roadtrippen.se för lite tips på vad man kan se och göra.

Sen ett tips från mig. Skippa sydstaterna, typ texas, louisiana, mississippi och alabama. rätt platt och tråkigt. Bara new orleans som var kul.

Något som vi gjorde och som var väldigt kul var surfing i San diego. Vi hyrde en lägenhet och varsin bräda och surfade i fem dagar. Sjukt kul var det.

Tja!
Svara med citat

Gammal 2010-07-25, 21:56

Gäst

Standard Tågluffa i USA
Jag har tänkt att tågluffa i USA i september. Jag landar i New York och kommer spendera några dagar där innan jag åker vidare till Los Angeles och sedan till San Francisco. Är det någon som har gjort någon liknande resa? Hur lång tid kommer det isåfall att ta?

Jag har sett att man kan åka med Amtrak, det är som SJ. Vilket pass passar bäst isåfall? Det med 15 stopp (30 dagar) eller det med 18 stopp (45 dagar)?
Svara med citat

Gammal 2010-07-26, 00:39

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Om jag fattat Amtrak rätt så handlar det väl om 30 dagar/12stopp och 45 dagar/18 stopp.

Nackdelen med att antalet stopp är begränsat är att man inte kan bli väldigt spontan och använda Amtrak för att åka till någon liten stad över dagen och sedan tillbaka. Det "kostar" för mycket, även om man så klart kan köpa vanliga biljetter för sådana kortare resor. Vad värre är att om inte Amtrak har direktförbindelser med de orter du vill åka emellan så kan flera klipp gå åt. Som om inte det vore nog så är antalet platser på tågen som går att boka med detta pass begränsat. Iofs kan man mot en avgift boka en ordinarie plats, men det är lätt att det drar iväg. Jag tyckte inte att $549 för 30 dagar och 12 "klipp" var så billigt.

Även om det faktiskt går att se en hel del av USA med hjälp av kollektiva färdmedel så är det långt ifrån optimerat för det. Du blir begränsad till Amtraks räckvidd som i ett så stort land som USA är rätt så glest. Du blir också beroende av en hel del taxiresor, lokalbussar och liknande som hjälper till att äta upp din resekassa. Ditt urval av hotell blir lite begränsat till de som ligger inte så långt från järnvägsstationen. USA ser INTE ut som Europa, utan sevärdheterna i en stad kan ligga rätt så långt ut från stan, och en bra bit ifrån varandra.

Nåväl, du hinner gott och väl över kontinenten på 30 dagar. Fördelen med tåg är ju att man inte lockas på avvägar, att det finns tidtabeller som något så när brukar följas, att tåget hittar vägen etc. Det sparar tid! Om du sedan vill köpa till sex stopp för $180 är upp till dig beroende på vad du tänkt att se. Det finns en del att titta på i USA.
Svara med citat

Gammal 2010-07-30, 01:39

systami

Nykomling
systami är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
tycker du verkar ja rätt bra pli på hur du ska planera bilade genom usa förra sommaren. vi lånade reseböcker på bibblan och skrev ner vad vi ville se, pinade upp ställerna på en karta för att se om det fanns någon logisk bilväg. räknade ut miles och gjorde upp en budget när allt var klart. strök det som var ologiskt eller för dyrt (majoriteten vinner...) köpte flygbiljetter och hyrde bil. sen for vi. boende fixade vi på plats allt eftersom resan fortskred...
ha det så kul!!
Svara med citat

Gammal 2010-08-13, 14:30

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Krogen blir svåråtkomlig ja, i bästa fall kan 20-åringen få komma in på vissa ställen, men kan bli svårt även det. I övrigt så kan det även bli dyrare att ha personer under 25 som förare, även om vissa har under 21, kolla upp det innan ni bokar bil.

Låter som en superkul resa, har själv funderat länge på en roadtrip i US and A =}
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8