|
Varför är det svårt att få företag att sponsra?
|

2010-07-09, 23:33
|
Reg.datum: jul 2010
Rykte: 0
|
Varför är det svårt att få företag att sponsra?
Hej!
Jag undrar varför det är så svårt för företag att sponsra dig så att du kan få ett arbetsvisum i USA? Kostar det företaget något eller? Hur lätt är det att få jobb i USA om man åker dit på resa och söker jobb när man väl är där? Vill företatagen anställa dig om du inte har ett greeencard? Eller är de restriktiva mot dig?
Tacksam för svar!
|
|
|

2010-07-10, 02:21
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Ja, det kostar pengar att sponsra någon med arbetsvisum, flera tusen dollar. Och det kostar tid. De måste dessutom visa att den arbetskraft de vill ha har en kompetens som är svår att hitta i USA. I praktiken handlar det bara om människor som doktorerat inom naturvetenskapliga ämnen, läkare med expertkompetens och professionella idrottsmän.
Arbetslösheten i USA är högre än på många år, så det är lätt för företagen att hitta kompetent inhemsk arbetskraft som man kan kalla till anställningsintervju klockan 10 på morgonen och erbjuda dem att börja jobba efter lunch.
På den illegala svarta arbetsmarknaden har man att konkurrera med några miljoner sydamerikaner, främst från Mexico, utöver stora skaror utbytesstudenter, folk med au pair-visum, backpackers och människor som lever lite utanför samhället i USA. Det är tufft, men fullt möjligt att hitta sådana jobb inom främst jordbruket och diverse sunkbarer på landet.
Tänk bara på att man är jädrigt utsatt i den positionen. Vem som helst kan när som helst ange dig till polisen, och du blir utvisad och har problem att komma in i USA igen i resten av ditt liv. Många gentjänster kan komma att krävas. Du är inte försäkrad om du jobbar svart, så se till att du har en reseförsäkring av det mer ordentliga slaget.
|
|
|

2010-07-10, 21:49
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Citat:
Ursprungligen postat av slalla88
Hej!
Jag undrar varför det är så svårt för företag att sponsra dig så att du kan få ett arbetsvisum i USA? Kostar det företaget något eller? Hur lätt är det att få jobb i USA om man åker dit på resa och söker jobb när man väl är där? Vill företatagen anställa dig om du inte har ett greeencard? Eller är de restriktiva mot dig?
Tacksam för svar!
|
Visumprocessen for ett foretag ar dyr, tidskravande och problematisk da det bara finns ett visst antal visum att tillga per ar. Darfor gar foretagen enbart igenom den har processen for de personer dom verkligen vill ha. Rakna in flytthjalp, ny bostad, korkort, forsakringar och allt annat som foretagens HR-avdelningar skoter nar du val ar har och du kommer upp i hundratusentals kronor for en enda anstallning.
Utan Greencard = inget jobb. Enkelt. Om du nu inte vill sta och diska pa Burger King i crackghettot for ett par dollar per timme ? Sjukhusbesok utan forsakring ar inte att tanka pa, sa bli inte sjuk och raka inte ut for en olycka. Korkort far du heller inte, sa det blir att kora illegalt ocksa. Men det gor inget, far du kan anda inte kopa en bil. Och inte teckna hyresavtal eller forsakringar. Foretagen vet naturligtvis allt detta. Varfor skulle dom anstalla dig och bara dra pa sig en massa problem ?
/MST
Senast redigerad av MST den 2010-07-10 klockan 21:56.
|
|
|

2010-07-12, 03:57
|
Reg.datum: feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av MST
Utan Greencard = inget jobb. Enkelt. Om du nu inte vill sta och diska pa Burger King i crackghettot for ett par dollar per timme ?
/MST
|
Jag borjar bli trott pa att se kommentarer som dessa for det ar inte sant. Jag har jobbat illegalt i usa det senaste aret for 15 dollar i timmen. Det finns svartjobb i usa som betalar mer an $3/h. Jag tycker man ska halla sig till sanningen, och det kanns som du MST skriver osanningar bara for att avskracka folk fran att jobba svart.
|
|
|

2010-07-12, 04:38
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Jag borjar bli trott pa att se kommentarer som dessa for det ar inte sant. Jag har jobbat illegalt i usa det senaste aret for 15 dollar i timmen. Det finns svartjobb i usa som betalar mer an $3/h. Jag tycker man ska halla sig till sanningen, och det kanns som du MST skriver osanningar bara for att avskracka folk fran att jobba svart.
|
Grattis, du hittade ett illegalt arbete som betalar battre. Kul for dig att det funkar och att du klarat dig sa har langt. Skall jag appladera ? Nej Jonna, sanningen (och det vet du ocksa) ar att den absoluta merparten av alla illegala invandrare har skitjobb med uselt betalt, inga rattigheter och ingen forsakring. En laglos i landet man ar i. Det ar sanningen. Nar immigrationsmyndigheterna knackar pa dorren eller nar sjukhuset fragar efter ditt insurance card for att kunna behandla dig, eller nar polisen fragar efter identification och Green Card, da kan du val kora samma replik och se om dom blir imponerade ?
Alla kanske inte ar lika roade som du av att leva illegalt i ett land. Sanningen ar ju att det finns legala vagar att ga. Dessutom, hur vet jag och de som laser att du inte smaller flugor och torkar bord pa nagon forortssylta for dricks med tillhorande kommentarer fran svettiga truckchaffisar ? Du kan ju ljuga dig bla i huvudet om hur underbart livet ar som illegal invandrare. Men jag tror att alla som kan valjer det legala alternativet och det finns alltid ett sadant om man har lite driv. Sa best of luck to you and have a great day !
/MST
|
|
|

2010-07-12, 05:02
|
|
Citat:
Grattis, du hittade ett illegalt arbete som betalar battre. Kul for dig att det funkar och att du klarat dig sa har langt. Skall jag appladera ? Nej Jonna, sanningen (och det vet du ocksa) ar att den absoluta merparten av alla illegala invandrare har skitjobb med uselt betalt, inga rattigheter och ingen forsakring. En laglos i landet man ar i. Det ar sanningen. Nar immigrationsmyndigheterna knackar pa dorren eller nar sjukhuset fragar efter ditt insurance card for att kunna behandla dig, eller nar polisen fragar efter identification och Green Card, da kan du val kora samma replik och se om dom blir imponerade ?
Alla kanske inte ar lika roade som du av att leva illegalt i ett land. Sanningen ar ju att det finns legala vagar att ga. Dessutom, hur vet jag och de som laser att du inte smaller flugor och torkar bord pa nagon forortssylta for dricks med tillhorande kommentarer fran svettiga truckchaffisar ? Du kan ju ljuga dig bla i huvudet om hur underbart livet ar som illegal invandrare. Men jag tror att alla som kan valjer det legala alternativet och det finns alltid ett sadant om man har lite driv. Sa best of luck to you and have a great day !
/MST
|
Du ar ju bara elak. Vad jag ville ha sagt ar att du ska sluta ljuga och halla dig till sanningen. Vad ar det som ar sa upprorande att jag som svensk jobbar svart i usa?
Nej, jag skrev inte har for att forsoka imponera pa nagon, utan for att jag ar less pa att se att du ljuger jamt om lonen for svartjobb. Varfor ar du sa arg? Jag tycker ditt inlagg ar otrevligt. Du behover inte skalla pa mig, tack.
|
|
|

2010-07-12, 07:51
|
|
Citat:
Du ar ju bara elak. Vad jag ville ha sagt ar att du ska sluta ljuga och halla dig till sanningen. Vad ar det som ar sa upprorande att jag som svensk jobbar svart i usa?
Nej, jag skrev inte har for att forsoka imponera pa nagon, utan for att jag ar less pa att se att du ljuger jamt om lonen for svartjobb. Varfor ar du sa arg? Jag tycker ditt inlagg ar otrevligt. Du behover inte skalla pa mig, tack.
|
Jonna, bade du och jag vet att jag inte ljuger. Som jag sade forut, grattis att du hittade ett svartjobb som betalar battre an vad du far som diskare pa Burger King i ghettot. Barnflickor i ratt familj kan sakert fa 100 dollar per timme pa ratt stalle. Fast det ar ju inte hela bilden, eller hur ? Bade du och jag vet att verkligheten darute ar annorlunda for de allra flesta som jobbar illegalt. Dom har ingen ratt till nagot, dom har inga skyddsnat, dom utnyttjas av arbetsgivare. Dom far inga 15 dollar i timmen. Minimilonerna for legalt arbete ar laga. Svartjobbarlonerna ar darfor annu lagre. Dom far heller ingen sjukforsakring, 401k eller andra formaner. Dom far heller inga krediter for bil, bostad och annat, dom kan inte ens oppna ett bankkonto. Mobiltelefonabonnemang, glom det. TV-abonnemang, elabonnemang, gas, vatten etc. Listan blir valdigt lang pa saker du bbehover i ditt dagliga liv som du inte kan fa. Sjalvstandighet ar bara att glomma, du ar beroende av nagon annans namn och liv for att kunna klara dig. Alla fragar efter ditt social security nummer. Vilket du inte har. For de som har barn ar det annu varre. For att da inte ens namna riskerna for arrestering, utvisning och allt vad det innebar. Homeland Security ser inte mellan fingrarna langre, lex Arizona ar ett utmarkt exempel pa det. Det ar sanningen. Jag vill att de som funderar pa att aka over till USA och jobba illegalt skall veta vad dom ger sig in pa. Samt vilka risker man tar. Kul att du trivs med det, men du har aldrig funderat pa foljderna over att din situation snabbt kan vandas till ett gigantiskt misstag ?
Detta ar inte att vara elak. Detta ar inte att skalla pa nagon. Detta ar att beratta sanningen. Om du vill bestrida den, varsagod. Jag kan fixa en tradgardsmastare eller poolboy for under 5 dollar/timme imorgon om jag sa onskar. Jag kan satta mitt pris till vad jag vill, darfor att jag vet att dom jobbar for smamulor darfor att dom ar tvungna. Har ar ett av tusentals och ater tusentals exempel pa vad som hander dagligen. I detta fall slutade det lyckligt till slut men sa har ar verkligheten och sa har utnyttjas illegal arbetskraft :
Illegal immigrants struggle to receive back pay - CNN.com
10000 USD/year pa bageriet ar 4.80 USD/hour med 40-timmarsvecka. Nagon har som tror att han enbart jobbade 40 timmar/vecka ? Nagon som tror han hade beviljad semester ? Jonna ?
Kalla mig arg, elak eller otrevlig om du sa onskar. Men nar bade du och jag vet hur verkligheten ser ut sa blir det lite ironiskt da du kallar mig lognare nar du sjalv lever i en logn och bryter mot lagen varje dag. Ge garna rad, men informera samtidigt om nackdelarna. Please ?
/MST
Senast redigerad av MST den 2010-07-12 klockan 08:07.
|
|
|

2010-07-12, 21:01
|
|
Citat:
Detta ar inte att vara elak. Detta ar inte att skalla pa nagon. Detta ar att beratta sanningen. Om du vill bestrida den, varsagod.
/MST
|
Problemet med dig ar att du inte berattar sanningen. Du lever i din egen varld. Jag anser att din mening: "Utan Greencard = inget jobb. Enkelt. Om du nu inte vill sta och diska pa Burger King i crackghettot for ett par dollar per timme ?" inte ar sant, och darfor skrev jag det, och du gar i taket och blir fruktansvart upprord.
Har du en aning om hur manga som arbetar i new york utan green card?
Mycket annat av din fina utlaggning ar ju ocksa felaktigt, som att det inte gar att oppna ett bankkonto utan green card.
Men det blir nog bast att du fortsatter leva in din varld, jag orkar inte braka med dig. Man kanske inte far skriva nagot pa detta forum som strider mot dina asikter. Du har ju till och med startat en egen trad, sa folk bara ska fraga dig om rad.
|
|
|

2010-07-12, 21:17
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Klart att det finns bättre jobb än de allra sunkigaste, och att man som språkkunnig och välutbildad svensk som ser bra ut med friska tänder och är allmänt välvårdad har lite bättre förutsättningar än många andra. Och naturligtvis är det lättare när man inte har sin familj där, och har pengar på kontot så att man när som helst kan köpa en flygbiljett hem till Sverige där man har ett socialt nätverk och tryggheten.
Ändå känner jag rätt många som har haft att välja på att bli angiven för polisen eller ställa upp på sex eller att sköta droglangningen på en bar (med risk för något eller några decennier i fängelse). Jag känner en tjej vars föräldrar fick belåna sitt hus för att kunna betala en blindtarmsoperation.
Och hela tiden den här förbannade otryggheten där man måste lita på människor i tid och otid som man under normala omständigheter inte skulle vilja ha att göra med alls. Och går man till polisen går man garanterat problem.
Det finns verkligen anledning att fundera lite över vad man ger sig in på.
|
|
|

2010-07-12, 22:24
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Först tänkte jag anmäla Jonnas inlägg så Adm kunde ta bort dem. I ett seriöst forum propagerar man inte för olagligheter. Men MST svarar som vanligt väldigt seriöst så jag lät bli.
Om en och annan detalj är fel i MSTs inlägg så må det väl vara hänt. Jonnas är ju däremot helt under isen.
För övrigt Jonna, fick du tag i studieliteraturen du ville ha från Sverige förut?
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-07-12 klockan 22:51.
|
|
|

2010-07-13, 01:14
|
|
Citat:
Problemet med dig ar att du inte berattar sanningen. Du lever i din egen varld. Jag anser att din mening: "Utan Greencard = inget jobb. Enkelt. Om du nu inte vill sta och diska pa Burger King i crackghettot for ett par dollar per timme ?" inte ar sant, och darfor skrev jag det, och du gar i taket och blir fruktansvart upprord.
Har du en aning om hur manga som arbetar i new york utan green card?
Mycket annat av din fina utlaggning ar ju ocksa felaktigt, som att det inte gar att oppna ett bankkonto utan green card.
Men det blir nog bast att du fortsatter leva in din varld, jag orkar inte braka med dig. Man kanske inte far skriva nagot pa detta forum som strider mot dina asikter. Du har ju till och med startat en egen trad, sa folk bara ska fraga dig om rad.
|
Jonna,
Ok, da tar vi detta en runda till. Forst och framst ditt pastaende om att jag lever i min egen varld. Aterigen finner jag detta ohyggligt ironiskt da min varld ar 100% laglig, till skillnad fran din. Men det ar kanske det du menar och i sa fall delar jag den varlden med ca 300 andra miljoner amerikaner+legala immigrants och det kan jag leva med.
I hela USA finns det val ca 15 miljoner illegala arbetare ( officiell siffra som jag googlade fram, morkertalet ar sakert stort) och det ar ingen som pastatt att det inte gar att hitta ett jobb som illegal invandrare. Fragan har alltid varit vilken slags jobb/arbetsgivare/betalning/trygghet/liv man har som illegal. Men det har jag behandlat i ett tidigare inlagg sa det tanker jag inte ga in pa igen. Alla som onskar finna mer information om livet i USA som illegal invandrare kan anvanda Google efter eget tycke och bruk och lasa sjalva. Jag gav ett exempel, det finns som sagt tusentals och ater tusentals.
Vidare sa behover du inte lagga ord i min mun. Jag skrev aldrig att man inte kunde oppna ett bankkonto utan ett Green Card. Det gar alldeles utmarkt forutsatt att man har alla papper i ordning. Men att oppna ett bankkonto utan ett SSN eller ett ITIN, det ar i princip omojligt. Som illegal invandrare har du inget SSN, vilket leder mig osokt in pa ITIN, vilket ar ett individuellt nummer for federal skatt. Las mera har :
Who needs an ITIN?
IRS issues ITINs to foreign nationals and others who have federal tax reporting or filing requirements and do not qualify for SSNs. A non-resident alien individual not eligible for a SSN, who is required to file a U.S. tax return only to claim a refund of tax under the provisions of a U.S. tax treaty, needs an ITIN.
Examples of individuals who need ITINs include:
* Non-resident alien filing a U.S. tax return and not eligible for a SSN
* U.S. resident alien (based on days present in the United States) filing a U.S. tax return and not eligible for a SSN
* Dependent or spouse of a U.S. citizen/resident alien
* Dependent or spouse of a non-resident alien visa holders
Eftersom jag jobbar for en av USA's storsta banker sa har jag ratt hyfsad koll pa lagar och regelverk vad galler dessa saker. Som illegal immigrant ar din enda chans att fa ett bankkonto via ett ITIN-number tillsammans med dokumentation fran ditt hemland, ID, pass etc. Men da maste du registera dig hos IRS och visa att du betalar federal skatt. Vilket inte alltid ar sa bra om man ar i landet illegalt. Nu kan du sakert hitta nagon illegal invandrare som har ett bankkonto anda, men den banktjanstemannen som gav honom/henne det kontot har inte skott sitt jobb ordentligt. Exempelvis sa kunde jag sjalv inte oppna ett bankkonto i USA forran mitt SSN och alla papper som dar hor till var fixat och klart. Och da har jag anda tre bankchefer i slakten.
Samma sak med mortgages/loans, vid minsta misstanke om svarta pengar och illegala narvaro sa ar banktjanstemannen skyldig att rapportera. Har du sjalv ett amerikanskt bankkonto eller samlar du kontanter pa hog som i princip alla andra ? Vi ser en hel del av den modellen nar samma personer kommer och ansoker om lan vilket heller inte gar sa bra. SSN ar en av de forsta sakerna en loan officer fragar efter. Paystubs kommer direkt efter.
Slutligen, det verkar val snarare som om man inte far skriva nagot har som strider mot dina asikter. Den trad du refererar till ar for ovrigt klistrad av moderatorerna, eftersom jag tyckte det kunde vara en bra ide att dela med mig av mina erfarenheter av USA i allmanhet och ostkusten och visumfragor i synnerhet, eftersom jag gatt igenom hela processen och levt har ett tag vilket ger mig en bra position att svara pa manga olika fragor rorande arbete/bostad/turism etc. Synd om det irriterar dig, manga andra ar tacksamma over det lilla jag kan hjalpa till med.
EDIT: Jonna, om du vill diskutera detta vidare av nagon anledning sa kan vi val ta det via PM ? Kanns for min del som om diskussionen ar ganska uttomd.
/MST
Senast redigerad av MST den 2010-07-13 klockan 17:17.
|
|
|

2010-07-18, 00:31
|
|
|
Jag tycker det har varit väldigt intressant att läsa dina inlägg, MST. Jag ska flytta till USA om ett par veckor för att plugga på college ca 1 år, och är väldigt sugen på att stanna kvar och jobba efter det. Har en släkting som har en bekant som jobbat illegalt i 15 år, därifrån fick jag idéen att man kanske skulle göra det om det inte fanns något annat sätt att stanna kvar på. Nu tvekar jag dock starkt på att det vore klokt..
Finns det något sätt du kan rekomendera för att kunna stanna kvar legalt i USA efter att min studietid är över?
|
|
|

2010-07-18, 01:26
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Levish
Jag tycker det har varit väldigt intressant att läsa dina inlägg, MST. Jag ska flytta till USA om ett par veckor för att plugga på college ca 1 år, och är väldigt sugen på att stanna kvar och jobba efter det. Har en släkting som har en bekant som jobbat illegalt i 15 år, därifrån fick jag idéen att man kanske skulle göra det om det inte fanns något annat sätt att stanna kvar på. Nu tvekar jag dock starkt på att det vore klokt..
Finns det något sätt du kan rekomendera för att kunna stanna kvar legalt i USA efter att min studietid är över?
|
Det enklaste att ju att helt enkelt fixa ett jobb. Under din studietid sa galler det for dig att prestera bra, skaffa kontakter och se till om dom lagger marke till dig och din vilja att stanna kvar och jobba i USA. Ga med i studentforeningarna, var utatriktad, var inte radd for att ta kontakt med foretag. Ar du bara tillrackligt overtygande sa kommer sakert nagon att ge dig en chans. Konkurrensen ar stenhard, sa var beredd pa det.
/MST
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|