|
|

2010-07-08, 20:44
|
|
|
USA 2011
Jag och min partner planerar på att åka till USA nästa år.
Jag har kollat runt lite och läst om Swansons, är de något att rekommendera?
Någon som har några erfarenheter kring det? Var det tex lätt att skräddarsy sin egen resa via dom osv?
|
|
|

2010-07-08, 23:06
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Jag tittade en hel del på deras koncept för ett par år sedan, men timpenningen för att lägga upp det hela själv efter eget tycke och smak blev god.
Swansons är säkert bra om man är väldigt ovan vid att resa och hantera bokningar på Internet, men de tar väldigt bra betalt för sina tjänster.
|
|
|

2010-07-12, 11:36
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Har några bekanta som skall åka nu i sommar på en längre resa i USA, de började även de med Swansons, men det kostade väldigt mycket så de valde att låta en lokal resebyrå ordna en del av det "krångligare", hyrbil etc. och fixade resten själv, med lite hjälp av undertecknad.
Även om man är lite ovan så går det att sno ihop en resa själv, mycket tips och svar på frågor kan man få här också.
|
|
|

2010-07-13, 09:17
|
|
|
tack!
Okej..tack för svaren 
Vi funderade nämligen på att tex börja åka med dem på nån 1 veckas tripp eller två och sedan fortsätta på egen hand då man fått lite kött på benen, USA känns så stort och som en djungel så vet inte riktigt vart man ska börja
Allt vi vet är nog att vi vill börja i New York och sedan åka vidare..men vet inte hur det är smartast att planera rutten, vi kan tänka oss både inrikes flyg väl i USA och bila en sväng..ni går gärna dela med er om hur era reser i USA är utförda
|
|
|

2010-07-14, 17:53
|
Reg.datum: sep 2009
Rykte: 0
|
Jag är på 5 veckors USA resa just nu.
Jag kollade upp priser i det oändliga innan jag bokade. Hade funderingar på att bara boka TOR bilett och sen inrikes men det blev dyrt. Det slutade med att vi bokade en flerstoppsbiljett med DELTA.
Göteborg-San Francisco (mellanlandniong i Paris)
Fixade hyrbil genom Easycar som sammarbetar med Alamo, 15 dagar för
6100 kr. Inkl GPS och extra förare och full tank. Bilade sen väg 1 ner till LA och sen till Las Vegas där vi lämnade bilen.
Flyg LV-Detroit, där vi är nu och bor hos vänner i 2 veckor.
Flyg Detroit- New York, där vi hyrt lägenhet, tipsar gärna om detta i ettpriv. meddelande.
Sen flyg NY- GBG med mellanlandning i Paris.
Flyg biljetterna gick på 10200 styck. Men kolla gärna med SAS ocksåp men dit får man ringa för det funkar inte att boka flerstopp på nätet.
Vill du ha fler tips så skickar jag gärna mera.
|
|
|

2010-07-16, 00:46
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst2
Okej..tack för svaren 
Vi funderade nämligen på att tex börja åka med dem på nån 1 veckas tripp eller två och sedan fortsätta på egen hand då man fått lite kött på benen, USA känns så stort och som en djungel så vet inte riktigt vart man ska börja
Allt vi vet är nog att vi vill börja i New York och sedan åka vidare..men vet inte hur det är smartast att planera rutten, vi kan tänka oss både inrikes flyg väl i USA och bila en sväng..ni går gärna dela med er om hur era reser i USA är utförda 
|
Ja, USA är stort. Det är svårt att hinna se hela USA på en enda resa.
Att åka kust till kust är en klassiker, men närmaste vägen mellan New York och Los Angeles är c:a 475 mil lång. Med några avstickare för att se intressanta saker på vägen, och inte minst för att äta, sova och tanka så brukar det bli i alla fall 600 mil. Med 60 mil om dagen i bil i snitt så tar det 10 dagar att åka över. Eller tre timmar med flyg, men då ser man ju inte så mycket.
Skall man generalisera å det allra grövsta så är det den östra tredjedelen, öster om Mississippi, som innehåller mest intressanta sevärdheter skapade av människan. Sedan finns det inte så mycket människor förrän i Las Vegas och i Kalifornien. Är man däremot intresserad av naturen så är det ungefär tvärtom.
När det gäller sådant som att boka hotell/motell, hyrbilar och liknande så fungerar Internet väldigt bra. Så gott som alla stora etablerade kedjor har mycket enkla och tydliga sajter för att boka och reservera. Att köra bil i USA är enkelt, det är snäppet lugnare i trafiken där än i Sverige, vägarna är breda, skyltningen är begriplig och samhället är byggt för att man skall åka bil där. Parkeringarna ligger nära det man vill besöka. Det enda stället där man inte skall åka bil är på Manhattan. Försök inte ens.
Bensinen i USA är billig, just nu 5-6kr/litern. Ett motellrum på ett anständigt ställe kostar från c:a 50 dollar upp till 100 dollar/natt för ett dubbelrum. En standardmeny på en snabbmatsrestaurang kostar runt 5-6 dollar.
|
|
|

2010-07-19, 00:53
|
|
|
Tacktacktack
Åter igen tack för svaren! Blir ännu mer motiverad till sparandet till denna resa då jag läser sånt här
De platser vi helst skulle vilja få med är New York, Washington DC, Florida, San Fransisco, Los Angeles och Las Vegas.. ( sedan vill vi ju såklart se lite av d som ligger mellan allting..) som vi har kommit på nu..är det möjligt att få med i en och samma resa utan att det ska bli för komplicerat?
Vart rekommenderar ni att man bokar flygbiljett?
kan man tex bara boka dit resan och sedan boka sin retur biljett då man är i USA
eller blir det billigarer att boka allt på samma gång?
|
|
|

2010-07-19, 01:01
|
Reg.datum: sep 2009
|
Jag kollade flygbiljetter på Billiga flygbiljetter, hotell, billiga biljetter, resor - KAYAK - Jämför hundratals sajter och den sidan tyckte jag var bra. Flygbolagen släpper dock sina biljetter olika långt i förväg. Men försök att boka med ett bolag och sy ihop en fler-stopps-biljett (eller rundtur som det heter på en del sidor). När det gäller boende så försök att boka med kök, man blir lätt trött på alla mackor och hambnurgare och pommes frites...
|
|
|

2010-07-19, 09:43
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gästsomärtacksam:)
Åter igen tack för svaren! Blir ännu mer motiverad till sparandet till denna resa då jag läser sånt här
De platser vi helst skulle vilja få med är New York, Washington DC, Florida, San Fransisco, Los Angeles och Las Vegas.. ( sedan vill vi ju såklart se lite av d som ligger mellan allting..) som vi har kommit på nu..är det möjligt att få med i en och samma resa utan att det ska bli för komplicerat?
Vart rekommenderar ni att man bokar flygbiljett?
kan man tex bara boka dit resan och sedan boka sin retur biljett då man är i USA
eller blir det billigarer att boka allt på samma gång?
|
Hej, klart det går att få med allt på en resa, beror bara på hur lång tid Ni har och hur mycket Ni vill åka runt.
Några dagar i NY, en dag i Washington sen flyg till t.ex. Orlando, hyra bil där och köra till några olika platser beroende på intresse. Flyg till San Francisco, hyra bil där och köra till LA och Vegas kanske San Diego också kan vara intressant. Lämna bilen på slutdestinationen och flyg tillbaka hem :-(
Boka flygbiljetten kan man göra där man hittar bäst pris men det känns tryggast att använda sidor som är välkända, eventuellt direkt hos flygbolagen. Man kan också boka på olika sidor, t.ex. Ditresa till NY och hemresa från Vegas eller både dit och hem till/från NY och sen boka inrikesflygen med andra bolag.
Tänk på att Ni måste ha hemresan bokad annars kommer Ni inte på flyget från Sverige. Det går inte att åka med enkel biljett och boka hemresan senare! Det brukar dessutom kosta ungefär lika mycket med en ToR som en enkel biljett.
|
|

2010-07-19, 09:49
|
|
|
!
Okej, tack 
Nu vet vi på ett ungefär hur vi kan börja planera resan iallafall!
Har ni tips på sevärdheter på de platser jag nämnt ovan? Är väl intresserade av de mesta, allt från natur till annat skoj
|
|
|

2010-07-19, 11:17
|
|
|
Mer funderingar
Liteee mer frågor igen, hehe.
Som jag uppfattat det bör man boka sin hyrbil innan man åker? Även inrikesflyg?
När det gäller boende, om vi nu tex hyr bil i San fransisco och åker runt, är det klokast
att leta upp motell osv man kommer passera och boka, eller är det vanligt att man bara kör och "droppar in" när man hittar något, om ni förstår vad jag menar?
Kan jag boka så att vi landar i New york då vi åker dit och åker hem från San Fransisco? Bara ett exempel.
|
|
|

2010-07-19, 12:21
|
Reg.datum: dec 2008
|
Vi bokade ingen hyrbil i förväg utan hyrde en på Miami flpl. Gick hur bra som helst. Kan vara en bra idé dock att kolla upp det i förväg om man har särskilda önskemål.
Samma sak med boendet, bokade på plats. Vi fick fråga på ett par ställen, men det ordnade sig bra till slut. Har märkt att ibland är priserna på nätet lägre än de man får vid receptionsdisken. Söker ni boende i och runt SF, kan ni få en idé om vad ni kan hitta här: San Francisco hotell USA: 246 billiga logierbjudanden
|
|
|

2010-07-19, 12:24
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tacktacktack
Liteee mer frågor igen, hehe.
Som jag uppfattat det bör man boka sin hyrbil innan man åker? Även inrikesflyg?
När det gäller boende, om vi nu tex hyr bil i San fransisco och åker runt, är det klokast
att leta upp motell osv man kommer passera och boka, eller är det vanligt att man bara kör och "droppar in" när man hittar något, om ni förstår vad jag menar?
Kan jag boka så att vi landar i New york då vi åker dit och åker hem från San Fransisco? Bara ett exempel.
|
Bör och bör..... Själv vill jag ha det klart i förväg så man vet både vad det kommer att kosta och att man verkligen kan få det man vill ha. Att hyra bil på plats kan bli billigare om de har många bilar av en viss modell outhyrda, men det kan också bli dyrare och man sitter lite i saxen när man står där på flygplatsen och måste ha tag i en bil. Med flyg är det som alltid, priset beror på tillgång och efterfrågan, kan de inte sälja biljetterna sjunker priset, är det mycket bokat stiger de, även här är det skönt att veta att man har en stol och vad den kostar i förväg tycker jag.
Själv gillar jag planeringen av resan och vill hitta hotell och motell som ligger bra och inte är för risiga. Vill man köra och bara stanna när man inte orkar köra mer den dagen så går det också bra, lär alltid finnas motellrum att hitta. Priset är en förhandlingsfråga, kommer man sent och de har mycket ledigt kan man pressa ner priset, finns kuponger som kan ge rabatt, egentligen värdelösa eftersom man kan förhandla om priset ändå och det finns alltid något finstilt som i princip ger dem rätt att neka rabatten. Man kan få rabatter på vissa ställen även med t.ex. AAA genom Motormännen.
Det går bra att boka olika flygplatser vid dit och hemresa, Vi flög till New York och hem från Miami senast. Det går på de flesta flygbolags bokningssidor och flera av bokningsidorna som t.ex. MrJet (kallar det Multi-stop kan även kallas multi-leg, Multi-segment och liknande, man får ofta välja någonting som kallas "avancerad sökning", "more options" eller liknande).
|
|

2010-07-19, 12:38
|
|
|
:)
Okej! Detta lär bli min livs resa hur som helst.. 
Det blir nog så att vi stannar ett par dagar i New York först så där måste vi ju boka något att bo. Resten löser sig nog ganska fint..kan ju dels vara skönt att ha motell obokat så kan man bara köra på som man vill..men kan ju även bli jobbigt om man inte får tag på något bra..men som sagt så löser det sig alltid.
En sak jag också funderar över, vi åker antingen i början av Juni eller till hösten nästa år, så när ska man boka flygbiljetterna egentligen? Det är ju ett tag kvar men tiden går ju fort..hur har ni gjort?
|
|
|

2010-07-19, 12:49
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tacktactack
Okej! Detta lär bli min livs resa hur som helst.. 
Det blir nog så att vi stannar ett par dagar i New York först så där måste vi ju boka något att bo. Resten löser sig nog ganska fint..kan ju dels vara skönt att ha motell obokat så kan man bara köra på som man vill..men kan ju även bli jobbigt om man inte får tag på något bra..men som sagt så löser det sig alltid.
En sak jag också funderar över, vi åker antingen i början av Juni eller till hösten nästa år, så när ska man boka flygbiljetterna egentligen? Det är ju ett tag kvar men tiden går ju fort..hur har ni gjort?
|
En av ditt livs resor, det blir väl förhoppningsvis fler fantastiska resor!
Det löser sig som sagt och det är en smaksak, fördelar och nackdelar med båda sätten.
Mitt råd är att inte försöka hinna med för mycket om tiden inte är tillräcklig. Vi var i NY 5 dagar och det kändes kort, finns hur mycket som helst att se bara på Manhattan. Tre veckor i FLorida känns också väldigt kort, i höst ska vi till SF, LA, Las Vegas, San Diego mm. och har 24 dagar på oss men det känns som man måste ligga i och också prioritera hårt i vad man ska hinna se.
Vi brukar boka flyget så tidigt som möjligt upp till ett år i förväg, man kan ju inte vara säker på att det alltid är billigast men hitintills har vi tjänat rejält med pengar på att var ute i god tid, på en resa kollade vi vad det skulle kosta om vi väntat till någon månad innan resan med att boka allt, hade blivit ca. 30.000:- mer för två pers den gången!
|
|

2010-07-19, 13:42
|
|
|
oj
Ja oj där sparade ni ju rejäla slantar..Har nog ingen möjlighet att boka fören i början av nästa år tror jag, då jag vet hur det blir med jobb och så då jag är färdig med skolan. Men klart man är sugen på säkra 2 flygstolar redan nu..kollade på Mrjet och där hittade jag ok priser tycker jag..lär återkomma dit
|
|
|

2010-07-19, 14:27
|
|
|
Lite till..hehe
"Några dagar i NY, en dag i Washington sen flyg till t.ex. Orlando, hyra bil där och köra till några olika platser beroende på intresse. Flyg till San Francisco, hyra bil där och köra till LA och Vegas kanske San Diego också kan vara intressant. Lämna bilen på slutdestinationen och flyg tillbaka hem"
Flora, du som skrev detta är ett lite geni, tror den där rutten kommer passa oss utmärkt. Men själva bokningarna är många frågetecken. Kan man boka svergie-new york, washington dc-orlando , orlando-san fransisco och till sist san fransisco-svergie?
Kikade lite på det på Mrjet, fick till alla förutom flyget till San Fransisco..kunde inte välja till mer flyg, nån som vet något hur de funkar?
och det där med hyrbilar..någon speciell modell ni rekommenderar osv?
Funderade på om vi skulle köra Orlando - San fransisco men det kanske blir lite väl långt och kämpigt?
|
|
|

2010-07-19, 15:35
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tacktacktack
"Några dagar i NY, en dag i Washington sen flyg till t.ex. Orlando, hyra bil där och köra till några olika platser beroende på intresse. Flyg till San Francisco, hyra bil där och köra till LA och Vegas kanske San Diego också kan vara intressant. Lämna bilen på slutdestinationen och flyg tillbaka hem"
Flora, du som skrev detta är ett lite geni, tror den där rutten kommer passa oss utmärkt. Men själva bokningarna är många frågetecken. Kan man boka svergie-new york, washington dc-orlando , orlando-san fransisco och till sist san fransisco-svergie?
Kikade lite på det på Mrjet, fick till alla förutom flyget till San Fransisco..kunde inte välja till mer flyg, nån som vet något hur de funkar?
och det där med hyrbilar..någon speciell modell ni rekommenderar osv?
Funderade på om vi skulle köra Orlando - San fransisco men det kanske blir lite väl långt och kämpigt?
|
Hmmm, Flora? men geni kanske stämmer ;-)
Ni kan ju alltid göra mer än en bokning, eller ännu hellre ring/mejla och fråga dem.
Någon speciell bilmodell är svårt att rekomendera. Se till så det finns tillräckligt med bagageutrymme bara, de minsta ecnomy bilarna är inte så kul kanske och man vill väl helst köra amerikanskt där borta :-) Vi bokade en Mid Size Suv till vår kommande resa. Där sitter man ganska bra och har plats till en hel del pinaler.
Orlando SF är ju en bit, har Ni gott om tid går det ju men är det bara transportsträcka så lönar det sig inte, inrikesflyg är ganska billigt i USA.
Titta gärna in på Floridasidan.se jag har en hel del info där om bokning, hyrbil och en del annat.
|
|

2010-07-19, 16:37
|
|
|
Hmmm
Haha, vet inte hur jag fick det till Flora. sitter nog alltför trött på jobbet ^^
Ja en bit är de allt, men dessto mer får man se möjligen.
Vet du något om hur man kör till SF från Orlando?  tänkte på vägar o så..
Ska forska lite mer i de där, samt höra med flygbolag vad de säger om det där extra flyget som inte gick att ta med då jag kollade på internet..samt höra vad min sambo tycker verkar bäst
Hmm som jag också förstått det rätt så måste man teckna båda som bilförare om jag också ska få köra? (sambon är 25 då, jag är dock bara 22 då) blev lite förvirrad då jag läste något om dedär..
Jag kikade in på din sida, jättebra sida, ska kolla in den närmare senare och försöka fastställa vad vi ska göra då vi väl är där
|
|
|

2010-07-19, 17:58
|
|
|
tips igen..
Jag har märkt att flygen från Orlando till SF är inte så billiga som jag trott de skulle va, tre,fyra tusen? brukar de ligga på den summan? Isåfall tycker jag nästan det känns roligare och betala bensin och köra alla långa mil och få sig en upplevelse även om körsträckorna må vara långtråkiga ibland..tips?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|