|
|

2010-07-26, 18:53
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Majoriteten av de flygbolagen finns ej längre. I vissa fall var det många år sedan de existerade (Pacific Southwest, People Express or Tower Air och ett par andra). Av bolagen ovan är följande fortfarande "kvar i livet":
Delta
JetBlue
American Airlines
US Airways
United Shuttle
Men, meningslöst att kolla United Shuttle - kolla direkt med United Air Lines.
Kolla också Continental
|

2010-07-27, 03:42
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av malama
Majoriteten av de flygbolagen finns ej längre. I vissa fall var det många år sedan de existerade (Pacific Southwest, People Express or Tower Air och ett par andra). Av bolagen ovan är följande fortfarande "kvar i livet":
Delta
JetBlue
American Airlines
US Airways
United Shuttle
Men, meningslöst att kolla United Shuttle - kolla direkt med United Air Lines.
Kolla också Continental
|
Ursäkta! var lat och klistrade från Wikipedia men Du har ju säkert helt rätt! Skulle nöjt mig med de jag kom på själv så hade det blivit bättre.
|
|

2010-07-27, 23:35
|
Reg.datum: jul 2010
|
tacktack
Tack för svaren..Planerna är ju att åka i september NÄSTA år så det är ju över ett år kvar, när hade ni bokat flygbiljetterna? Lite tidigt skede just nu hehe, men känns sjukt bra nu att vi fått lite kött på benen osv.
|
|
|

2010-07-28, 06:17
|
Reg.datum: jul 2008
|
Normalt kan man inte boka flygbiljetter förrän c:a 11 månader innan avresan så du måsta vänta tills ung. november i alla fall. Och hittar du en biljett till bra pris så slå till. Det kan vara bra att börja kolla priser redan nu så att du vet vad som är ett bra pris. Tänk på att priserna i september normalt är något lägre än under sommaren (som är högsäsong).
|

2010-07-28, 07:33
|
|
:)
Strålande, jag och min sambo sa tidigare att i november ska vi börja se över det här med flygbiljetterna, när dem ska bokas osv.
Jo jag har hört det att det ligger till så, jag har kollat lite olika datum och så bara för att se olika prisero och brukar landa på ca 10 papp för 2 pers tur och retur.
Vi ska ju hyra bil i Orlando, är det lika bra att hyra direkt i samband med biljettetköpet, eller kan man vänta lite med det?
|
|
|

2010-07-28, 11:44
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Charisma
Strålande, jag och min sambo sa tidigare att i november ska vi börja se över det här med flygbiljetterna, när dem ska bokas osv.
Jo jag har hört det att det ligger till så, jag har kollat lite olika datum och så bara för att se olika prisero och brukar landa på ca 10 papp för 2 pers tur och retur.
Vi ska ju hyra bil i Orlando, är det lika bra att hyra direkt i samband med biljettetköpet, eller kan man vänta lite med det?
|
Min erfarenhet är också att man gör klokast i att boka tidigt.
Även hyrbilen är antagligen lönt att boka tidigt. Vi bokade vår bil (intermediate SUV), till vår resa i September, den 20/4, kostade då 6380:- för 23 dagar, kollade och nu kostar samma bokning 6803:-.
Valutakursen kan ha en viss betydelse. Dollarn kan svänga ganska rejält. Tror man på stigande kurs är det ytterligare ett skäl att vara tidigt ute. Tror man på kursfall kanske man ska vänta lite. Finns inga 100 procentiga svar på hur man ska göra för att alltid komma billigast undan :-)
|
|

2010-07-28, 14:52
|
Reg.datum: jun 2008
|
Det viktigaste är inte att komma billigast undan, utan att hitta ett pris som man är nöjd med. Det gör man lättast genom att kolla och jämföra priser över tiden. Precis som andra föreslår så tror jag att man bör slå till om man hittar något tidigt till bra pris.
Garanterat sämsta dealen får du om du står vid uthyrningsdisken samma dag du vill ha en bil och verkligen MÅSTE ha en bil. Varför skall de ge dig en bra deal då? Likadant med flygbiljetter. Står du på flygplatsen i Orlando och vill köpa en biljett över disk för att åka till SF idag, så är den garanterat inte billig.
Många gånger ser man människor skrika ut att de hittat saker jättebilligt, men det är långt ifrån alltid sant. Antingen har man hittat på allting, eller så har man valt att förtiga skatter & avgifter.
|
|
|

2010-07-30, 00:34
|
|
hej!
har bott i usa tidigare och bilade genom nästan hela (jajemän 38 stater) landet förra sommaren. det är både lätt, roligt och billigare att ordna allt själva. köp en bra resebok och planera vad ni vill göra. använd er av yahoomaps för att beräkna bilavstånd och tid. lycka till!
|
|
|

2010-08-01, 08:26
|
|
=)
Tack för alla svar, återkommer säkert lite senare i November då det är dags för boka flygbiljetter!
|
|
|

2010-08-01, 11:02
|
Reg.datum: aug 2009
Rykte: 3
|
systami, 38 stater. Oj. Av ren nyfikenhet så skulle jag gärna vilja se den rutten  Förmodar att de nordöstra småstaterna "plockades" en efter en då.
|
|
|

2010-08-01, 15:53
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasC
systami, 38 stater. Oj. Av ren nyfikenhet så skulle jag gärna vilja se den rutten  Förmodar att de nordöstra småstaterna "plockades" en efter en då.
|
haha, ja du förmordar lite rätt 
vi bilade genom landet, landade i miami och bilade upp via memphis till toronto, sen vidare till chicago och körde route 66 till vegas, upp via yosemite till SF och highway one till LA och flög hem. dock hade vi faktiskt en sightseiing/atteaktion/stad som vi besökte och stannade i i varje stat, så ingen stat körde vi igenom helt outforskad. Staterna vi körde genom var;
'Florida, Gerorgia, Alabama, Missisippi, Tennessee, South Carolina, North Carolina, Kentucky, Virginia, (Washington) DC, Maryland, Delaware, New Jersey, New York, Conneticut, Rhode Island, Massashusses, New Hampshire, Vermont, Pensylvania, West Virginia, Ohio, Indiana, Illinois, Missuori, Arkansas, Oklahoma, Kansas, Texas, New Mexiko, Arizona, Utah, Nevada och Kalifornien.
Tidigare (när jag bodde i landet) besökte jag även Colorado, Oregon, Idaho och Wynoming.
Skulle gärna vilja besöka Badlands och Mount Rushmore i Dakota, men aldrig riktigt haft vägarna förbi  Hawaii står också högt upp på min lista...
|
|
|

2010-08-08, 23:40
|
|
En till fråga :)
Ännu en fråga, hehe..
Min sambo har dubbla medborgarskap, dvs 2 pass.
Måste han ha med både sitt svenska och persiska pass?
|
|
|

2010-08-09, 00:06
|
Reg.datum: jun 2008
|
Står det i det svenska passet att han har iranskt medborgarskap? I sådana fall skall bägge passen med, och jag skulle tro att han får lov att söka visum den traditionella vägen. I annat fall gör man klokast i att se till att inte det persiska passet följer med, och det svenska passet får gärna vara fritt från stämplar som härstammar från Iran eller andra muslimska länder.
|
|
|

2010-08-09, 07:15
|
|
Det får jag kolla upp med honom, återkommer
|
|
|

2010-08-29, 10:09
|
|
Hej igen!
Kollat upp det där med passen lite...
I min sambos svenska pass så står det att han är svensk medborgare, inget om att han är persisk medborgare. Men i hans svenska pass står det dock under födelseort att han är född i en ort i Iran (precis som han är..) Men det borde väl inte vara några problem..för han är ju trots allt svensk medborgare?
Ingen här som också har dubbla medborgarskap?
|
|
|

2010-10-16, 17:46
|
|
|
Jag har även dubbla pass. Visserligen Svenskt och Amerikanskt.
Om ingen annan nämnt det, orkade inte läsa alla inläggen, så kan rekommendera att kolla southwest.com Hitta en biljett för $214 i Juni. Var så långt fram man kunde boka. Ibland kan man hitta väldigt billiga med dem. Kolla även cheaptickets.com
Buss kanske är en variant. megabus US - Home Ska vara väldigt fräscha bussar, även med internet. Ska till USA nästa sommar och hittade en biljett för $10 enkel resa, NY-PIT. Kan ta bussen NY till D, och sen hyra bil där istället. Spar bensin och hyra för en dag.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|