ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-08, 11:34

magnus.eneqvist

Medlem
magnus.eneqvist är inte uppkopplad
magnus.eneqvists avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Elektronikköp?
Hej!

En vecka till avresa (Florida) och jag saknar videokamera. Visserligen har jag vanlig kamera men är lite sugen på att skaffa en digital HD videokamera modell enklare. Är det möjligen så att det går att få tag på elektronik (som en videokamera t.ex.) billigt i Orlando eller Ft Lauderdale? Kan det bli problem med strömkabelanslutning eller anpassning till 220V om man köper i USA? Vore intressant att få lite tips.
/Magnus
Svara med citat

Gammal 2010-07-08, 22:37

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av magnus.eneqvist Visa inlägg

Hej!

En vecka till avresa (Florida) och jag saknar videokamera. Visserligen har jag vanlig kamera men är lite sugen på att skaffa en digital HD videokamera modell enklare. Är det möjligen så att det går att få tag på elektronik (som en videokamera t.ex.) billigt i Orlando eller Ft Lauderdale? Kan det bli problem med strömkabelanslutning eller anpassning till 220V om man köper i USA? Vore intressant att få lite tips.
/Magnus
De flesta apparater fungerar med både 110V och 230V men säkrast att kolla, annars får man köpa en laddare som fungerar här. Själva kabeln till laddare är oftast lös så man kan byta den mot en ny kabel, gissar att den kostar några tior om man inte har en överbliven som ligger och skräpar. Är det mot förmodan en fast kabel kan man ju bara klippa av kontakten och montera en svensk dito.
De som är viktigast är att se till att kameran stödjer PAL-systemet, visserligen stödjer de flesta moderna TV-apparater även NTSC men man vill nog ändå ha en kamera med PAL.

Gammal 2010-07-09, 21:36

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 2

Standard 80-talet..
Och om vi lämnar 80-talet och kliver in i HD-tidseran så spelar inte PAL/NTSC så stor roll när vi pratar HD-video eftersom 720p (eller 1080p) och 24 (alt. 50/60) frames är ganska standard och bägge spelas upp på alla moderna tv-apparater via HDMI oavsett om den står i USA eller i Sverige
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 00:06

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Och om vi lämnar 80-talet och kliver in i HD-tidseran så spelar inte PAL/NTSC så stor roll när vi pratar HD-video eftersom 720p (eller 1080p) och 24 (alt. 50/60) frames är ganska standard och bägge spelas upp på alla moderna tv-apparater via HDMI oavsett om den står i USA eller i Sverige
Du var kanske tidigt ute men jag hade ingen TV med HDMI eller HD på 90-talet faktiskt inte förrän 2008). Själv har vi några gamla TV-apparater kvar sen tiden innan platt, HD, plasma, LCD, AVCHD, HDMI, 1080 o.s.v. vilket kanske gör att man är kvar lite i det ljuva 80-talet fortfarande :-)
Du har helt rätt i att det inte har så stor betydelse, kan dock ha viss betydelse ( här är en diskussion i ämnet Vilken HD-videokamera rekommenderar ni? - Minhembio forum ) sen får man ju själv bedömma vad man tycker. Vilken HD-videokamera rekommenderar ni? - men har man en gammal TV i sommarstugen som man vill kunna spela upp från kameran på så kanske man ska kolla så det funkar innan man köper i alla fall.
Senast redigerad av floridasidan den 2010-07-10 klockan 00:42.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 00:26

magnus.eneqvist

Medlem
magnus.eneqvist är inte uppkopplad
magnus.eneqvists avatar

Reg.datum: nov 2009

Standard Ok att öpa?
Ok,

vad jag förstår så finns det troligen inga tekniska problem med att köpa i USA. Hur är det med priserna? Håller de Europastandard eller är det billigare? Speciellt ställe man bör besöka för särskilt bra priser?

/Magnus
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 00:47

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av magnus.eneqvist Visa inlägg

Ok,

vad jag förstår så finns det troligen inga tekniska problem med att köpa i USA. Hur är det med priserna? Håller de Europastandard eller är det billigare? Speciellt ställe man bör besöka för särskilt bra priser?

/Magnus
Endast de som nämts vad jag kan komma på.
Särskilt bra priser kan jag inte svara på, men handla av någon större handlare så är chansen större att de är seriösa.
Du kanske kan få lite uppfattning av prisläget här BrandsMart USA - Search Results
och här Camcorders - PriceGrabber.com

Gammal 2010-07-10, 02:08

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Standardprylar sparar man ungefär lika mycket pengar på som skillnaden i moms. I Sverige har vi 25% moms, i USA är momsen 6-12% och det är ungefär den skillnad i pris man kan förvänta sig. MediaMarkt och de andra i Sverige är minst lika effektiva som amerikanska elektronikkedjor. Jag har jämfört en del priser på vanliga digitalkameror & iPod. Datorer är ännu lite billigare i USA (några hundralappar), men då får man inte svenskt tangentbord eller svenskt operativsystem.

Det man verkligen kan tjäna pengar på är mer udda elektronik som exklusiva förstärkare, proffskameror och liknande, men det är ju inget man som turist köper direkt. Inte alls ovanligt att grejer som kostar 30-40.000kr i Sverige kan hittas för mindre än halva priset där.

Sedan finns det kampanjer och liknande som är mer drivna i USA än här i Sverige, mest för att det är sådana enorma volymer i ett land med mer än 30ggr fler invånare i Sverige. Där kan man göra verkliga fynd.
Svara med citat

Gammal 2010-07-10, 10:10

Evy

Standard Erfarenhet av kamera o objektiv
Köpte nu i juni digital systemkamera i USA, blev nog ngt billigare än hemma (dollarkursen ca 7,9), men då fick jag med bra snabbt 4 G kort, batterigrepp o extrabatteri o väska jämfört med om jag bara skulle köpt huset här, inkl. 3 års världs-garanti. Ett litet aber är att batteriladdaren har USA-kontakt, så adaptern måste fram... (14.900 Nikon D300s).

Köpte senare på resan ett objektiv (Sigma 18-200 mm), blev ca 2 500, jämfört med 3 995 som billigast hemma.

Tror man får titta ut mer exakt vad man är ute efter o jämföra. För några år sen köpte jag (via kollega) ett objektiv som kostade 12 500:- här, för ca 5 700:- där (då var kursen nere i ca 6), dessa köp har gjorts på Adorama o B&H photo i NY.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8