Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Eneqvist
Jag är lite sugen att prova på djuphavsfiske när vi besöker Ft Lauderdale i slutet av juli. Alla firmor beskriver turerna som de säljer som mer eller mindre garanterad-fångst-turer och på bilderna vimlar jättefirrar...
...till verkligheten.
Är det någon som varit ute på charterturer (4 tim) och vet ungefär hur stora chanserna är att få en något större fisk 10kg+?
Hur brukar det fungera med fångsten? Sätter man tillbaka dem i havet eller får man behålla den? Om man får behålla fiskarna, är det någon som har erfarenhet av hur man kan avyttra dessa på ett smidigt sätt när man kommer i hamn?
Behöver man förboka turer eller brukar det alltid gå att få tag på en båt?
Något speciellt företag som rekommenderas?
Det var några frågor... ge gärna inspel från era erfarenheter.
/Magnus
|
Nu har jag inte varit sa langt soderut och djuphavsfiskat, men langre upp pa ostkusten har jag varit ute nagra ganger. Mitt tips ar att sikta pa en mindre bat, lite dyrare men man slipper de varsta partybatarna med trangsel och dylikt. Skulle inte aka ut pa en storre partybat om jag ville fiska, chansen att man far nagot ar avsevart mindre. 20-30 lagom fulla semesterfirare med krokar som flyger at alla hall, det ar mera party och mindre fiske. En mindre bat med en bra kapten ger dig rad och tips och han/hon vet var fisken finns. Chansen att fa 10+ kg fisk med en bra kapten ar 100 %. Chansen pa en partybat ar kanske 20-25 %. Har sjalv alltid plockat upp nagot 20+ kg eller storre. Om fisken ar stor nog sa far du behalla den, vanligtvis sa finns det folk som koper den av dig nar du kommer till hamnen. Kaptenen kan sakert fixa det. Eller ocksa gor du som oss, rensa fisken och grilla den till kvallsmat. Vissa restauranger tillagar din fisk om du tar med den in, kolla med kaptenen dar ocksa. Hoppas dessa tips hjalpte. Trevlig resa !
/MST