Citat:
Ursprungligen postat av Lyman_Zerga
Hej,
Vi är tre killar på 25 år+ som skall bila från kust till kust under 5 v i sommar och börjar nu bli i färd till att boka vår hyrbil. Jag har tidigare skrivit här på forumet om vår resa och fick då mycker värdefulla tips (om intresse finns kan ni läsa mer om vår resa i tidigare inlägg). Jag hoppas nu att jag även kan få lite tips/råd om nedan frågor:
1. Vi har tänkt en full size bil eftersom vi skall vara borta relativt länge och köra ganska långt. Vilken bil skulle ni rek att boka (vet att man säkerligen ändå inte kommer få den modell man bokar, men i alla fall). Varför just denna bil?
2. Vi kommer hämta bilen i DC och återlämna i LA (dvs vi kommer tvingas betala one-was fee). Denna fee verkar variera ganska mkt och det verkar vara olika upplägg på var den betalas samt om den ingår i det pris man ser på nätet. Vi hade nog föredragit att betala denna fee samt extra kost för 2 ytterligare förare (på vissa ställen kan man ju boka guldpaket och då ingår 3 förare över 25 år + extra tank) redan på hemmaplan. Någon som har erfarenhet / tips / rek?
3. Vi har förstått att om man bokar / betalar bilen hemmifrån behöver man inte fundera på försäkringar etc, då alla normala villkor ingår i priset. Stämmer detta? Vad bör vi annars tänka på?
4. Vi har tittat på lite olika sidor bla supersavertravel.se, elbilshyra.se, mrjet.com etc. Vilken sida tycker du/ni var absolut bäst när ni hyrde bil?
5. Andra tips hur man skall gå tillväga för att på bästa sättet få tag på en bra och billig hyrbil samt slippa ev krångel med försäkringar etc
Stort tack på förhand.
/K
|
1. Fundera på en SUV, gärna full size, bra med plats, lätt att lasta i och ur och ganska sköna att åka.
2. Ja olika uthyrare/agenter har olika upplägg men slutpriset är ju det intressanta, så det är bara att jämföra, jämföra och jämföra lite till :-)
3. Ja de nödvändiga försäkringarna ingår oftast om man bokar via agent.
4. Alla vi hyrt av har funkat bra, Alamo, Avis, Dollar, Easycar, MrJet och kanske någon till.
Billigast de senaste gångerna har Easycar varit. (kolla gärna på floridasidan.se, jag har gjort en hel del prisjämförelser mellan olika uthyrare där)
5. Bästa sättet är att boka hemifrån, läsa på vad man behöver och på plats tacka nej till allt de försöker sälja på en.