ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-26, 16:18

Lyman_Zerga

Nykomling
Lyman_Zerga är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Tips ang hyrbil inför roadtrip i sommar...
Hej,

Vi är tre killar på 25 år+ som skall bila från kust till kust under 5 v i sommar och börjar nu bli i färd till att boka vår hyrbil. Jag har tidigare skrivit här på forumet om vår resa och fick då mycker värdefulla tips (om intresse finns kan ni läsa mer om vår resa i tidigare inlägg). Jag hoppas nu att jag även kan få lite tips/råd om nedan frågor:

1. Vi har tänkt en full size bil eftersom vi skall vara borta relativt länge och köra ganska långt. Vilken bil skulle ni rek att boka (vet att man säkerligen ändå inte kommer få den modell man bokar, men i alla fall). Varför just denna bil?

2. Vi kommer hämta bilen i DC och återlämna i LA (dvs vi kommer tvingas betala one-was fee). Denna fee verkar variera ganska mkt och det verkar vara olika upplägg på var den betalas samt om den ingår i det pris man ser på nätet. Vi hade nog föredragit att betala denna fee samt extra kost för 2 ytterligare förare (på vissa ställen kan man ju boka guldpaket och då ingår 3 förare över 25 år + extra tank) redan på hemmaplan. Någon som har erfarenhet / tips / rek?

3. Vi har förstått att om man bokar / betalar bilen hemmifrån behöver man inte fundera på försäkringar etc, då alla normala villkor ingår i priset. Stämmer detta? Vad bör vi annars tänka på?

4. Vi har tittat på lite olika sidor bla supersavertravel.se, elbilshyra.se, mrjet.com etc. Vilken sida tycker du/ni var absolut bäst när ni hyrde bil?

5. Andra tips hur man skall gå tillväga för att på bästa sättet få tag på en bra och billig hyrbil samt slippa ev krångel med försäkringar etc

Stort tack på förhand.

/K
Svara med citat

Gammal 2010-05-26, 20:54

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Att hyra från Sverige är bra, de försäkringar du behöver tillsammans med din reseförsäkring ingår. Ebilhyra.se får väldigt bra kritik från många håll, och de är även väldigt serviceminded och kan säkert hjälpa er så att allt är betalt redan från Sverige.

Full size är nog ett minimum om man vill trivas, kolla gärna på om det finns några bra dealar på premium eller luxury. Jag gillar t.ex. Lincoln Town Car. Det brukar inte spela så stor roll vilken bil man får, så länge man trivs med körställningen och AC:n är hel. Soppan är så billig där borta som om den drar 0,8 eller 0,6 spelar inte så stor roll.

Bästa tipset för att få ned priset på hyrbilen är att jämföra olika hyrställen. T.ex. är det mycket lägre skatt om man hyr bil från New Jersey istället för New York. Att hämta eller lämna en bil på en flygplats kan kosta extra avgifter i form av några dollar per dygn, och det blir ju en del på en lång resa. Det där kan säkert Ebilhyra.se mer om.
Svara med citat

Gammal 2010-05-26, 23:45

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Lyman_Zerga Visa inlägg

Hej,

Vi är tre killar på 25 år+ som skall bila från kust till kust under 5 v i sommar och börjar nu bli i färd till att boka vår hyrbil. Jag har tidigare skrivit här på forumet om vår resa och fick då mycker värdefulla tips (om intresse finns kan ni läsa mer om vår resa i tidigare inlägg). Jag hoppas nu att jag även kan få lite tips/råd om nedan frågor:

1. Vi har tänkt en full size bil eftersom vi skall vara borta relativt länge och köra ganska långt. Vilken bil skulle ni rek att boka (vet att man säkerligen ändå inte kommer få den modell man bokar, men i alla fall). Varför just denna bil?

2. Vi kommer hämta bilen i DC och återlämna i LA (dvs vi kommer tvingas betala one-was fee). Denna fee verkar variera ganska mkt och det verkar vara olika upplägg på var den betalas samt om den ingår i det pris man ser på nätet. Vi hade nog föredragit att betala denna fee samt extra kost för 2 ytterligare förare (på vissa ställen kan man ju boka guldpaket och då ingår 3 förare över 25 år + extra tank) redan på hemmaplan. Någon som har erfarenhet / tips / rek?

3. Vi har förstått att om man bokar / betalar bilen hemmifrån behöver man inte fundera på försäkringar etc, då alla normala villkor ingår i priset. Stämmer detta? Vad bör vi annars tänka på?

4. Vi har tittat på lite olika sidor bla supersavertravel.se, elbilshyra.se, mrjet.com etc. Vilken sida tycker du/ni var absolut bäst när ni hyrde bil?

5. Andra tips hur man skall gå tillväga för att på bästa sättet få tag på en bra och billig hyrbil samt slippa ev krångel med försäkringar etc

Stort tack på förhand.

/K
1. Fundera på en SUV, gärna full size, bra med plats, lätt att lasta i och ur och ganska sköna att åka.

2. Ja olika uthyrare/agenter har olika upplägg men slutpriset är ju det intressanta, så det är bara att jämföra, jämföra och jämföra lite till :-)

3. Ja de nödvändiga försäkringarna ingår oftast om man bokar via agent.

4. Alla vi hyrt av har funkat bra, Alamo, Avis, Dollar, Easycar, MrJet och kanske någon till.
Billigast de senaste gångerna har Easycar varit. (kolla gärna på floridasidan.se, jag har gjort en hel del prisjämförelser mellan olika uthyrare där)

5. Bästa sättet är att boka hemifrån, läsa på vad man behöver och på plats tacka nej till allt de försöker sälja på en.

Gammal 2010-05-27, 03:57

gäst101

Standard
Jag ska hyra via Ebilhyra.se. Har letat massor och dom har jag fått bäst pris hos och dom har varit dom som varit mest hjälpsamma. Jag har bokat en fullzize SUV med xtra förare samt 1 tank, alla försäkringar man behöver ingår och man ska inte behöva teckna några fler när man ska hämta ut bilen. One way fee ligger på ca 250 dollar.
Hyr hellre en lite större bil så alla sitter bra och man får plats med packningen.

Mvh Andreas
Svara med citat

Gammal 2010-06-01, 16:42

Stiiitch

Nykomling
Stiiitch är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Boka här hemma är billgast, men när du sen kommer fram till hyrstället kommer dom fråga om du vill uppgradera din bil o allt möjligt. Dom kommer även försöka lura på dig extra saker som är bra att ha, men som inte behövs så länge man inte råkar ut för något oväntat .

Något som kan vara bra att ha iaf är road assistans eller vad det nu hette.. det är iaf så att om du får punktering eller bensinstopp ute i öknen så kan du ringa ett telefonnummer så kommer dom och hjälper dig. Det finns några försäkringar dom kommer fråga dig om på plats som din normala försäkring inte täcker, men det kan vara olika från bolag till bolag. Jag vet att min försäkring inte täckte ifall jag körde o krocka så det var mitt fel eller om jag fick inbrott i bilen.

Har du GPS här hemma med amerikansk karta så ta med den, du kan slippa en kostnad på 25 dollar/dygn.

Det sägs att bensinen ska vara billigare på andra sidan vattnet men när jag körde så drog bilen betydligt mer än här hemma, men det var nog för alla bilköer man fick sitta i.

Annars är det fint o köra bil i USA, jag testade att stanna bilen mitt i vägen i Los Angeles och inte en jävel tutade på mig som dom gjort hemma i Malmö :P.
Svara med citat

Gammal 2010-06-01, 16:58

Johan78

Medlem
Johan78 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
Jag bokade från Florida Inclusive Car Hire Orlando, Miami and California Car Hire och fick en Lincoln Town Car som vi gled runt med i 2 veckor i Florida. Störtskön bil att åka långt med, härlig fjädring.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8