ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-11, 21:29

staern

Globetrotter
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Question Gammalt pass=visumkrav?
Jag och dottern åker till New York i höst, fyra dagars vistelse. Hon har ett två år gammalt pass av den moderna sorten, "machine readable" kallas det tydligen. Mitt pass är från 2002 men av den gamla sorten. Om jag fattat rätt så behöver då min dotter ingen visum men det behöver däremot jag. Har jag fattat rätt?

Uppdaterat inlägg: Ser nu på amerikanska ambassadens hemsida att "samtliga svenska pass är godkända". Och eftersom jag har rent mjöl i påsen i övrigt så borde ju jag därmed inte behöva göra en visumansökan, trots mitt åtta år gamla pass. Eller?
Senast redigerad av staern den 2010-05-11 klockan 22:12.
Svara med citat

Gammal 2010-05-11, 23:34

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av staern Visa inlägg

Jag och dottern åker till New York i höst, fyra dagars vistelse. Hon har ett två år gammalt pass av den moderna sorten, "machine readable" kallas det tydligen. Mitt pass är från 2002 men av den gamla sorten. Om jag fattat rätt så behöver då min dotter ingen visum men det behöver däremot jag. Har jag fattat rätt?

Uppdaterat inlägg: Ser nu på amerikanska ambassadens hemsida att "samtliga svenska pass är godkända". Och eftersom jag har rent mjöl i påsen i övrigt så borde ju jag därmed inte behöva göra en visumansökan, trots mitt åtta år gamla pass. Eller?
Hej! Var på ambasadens hemsida hittar Du denna info?

SÅ här står det på CBP.gov:

The passport requirements for VWP applicants who are nationals of these 27 countries:

Andorra, Australia, Austria, Belgium, Brunei, Denmark, Finland, France, Germany*, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, the Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, San Marino, Singapore Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, and the United Kingdom:

October 26, 2005 – Passports issued prior to this date must be machine-readable.
October 26, 2005 – Passports issued on or after this date must have a digital photo.
October 26, 2006 – Passports issued on or after this date must be an e-Passport.

Alltså måste passet vara maskinläsbart om man ska använda VWP annars krävs Visum.
Tycker Du ska skaffa ett nytt pass, är nog enklast och säkrast.

Gammal 2010-05-11, 23:39

staern

Globetrotter

Standard
[quote=floridasidan;121159]Hej! Var på ambasadens hemsida hittar Du denna info?

Denna text är hämtad direkt från amerikanska ambassadens svenskspråkiga sida för visuminformation:

"För att kvalificera för visumfri resa måste du:

1. Ha ett giltigt svenskt pass – samtliga svenska pass är godkända – och vara en medborgare – inte endast ha uppehållstillstånd – av Sverige. Passet måste endast vara giltigt under hela din vistelse i USA;

2. ha för avsikt att besöka USA 90 dagar eller mindre. Ni måste lämna den nordamerikanska kontinenten inom 90 dagar. Det räcker alltså inte att resa till Kanada eller Mexiko;

3. om ni anländer via flyg eller båt, ha en tur och retur biljett utfärdat av ett flyg- eller kryssningsföretag som är en vwp-partner (samtliga större bolag och även många mindre som opererar på den nord- och centralamerikanska kontinenten);

4. ha ett godkänt elektroniskt resegodkännande (ESTA). Ett godkänt ESTA får du genom att ansöka här."
Svara med citat

Gammal 2010-05-12, 09:20

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
[quote=staern;121161]
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Hej! Var på ambasadens hemsida hittar Du denna info?

Denna text är hämtad direkt från amerikanska ambassadens svenskspråkiga sida för visuminformation:

"För att kvalificera för visumfri resa måste du:

1. Ha ett giltigt svenskt pass – samtliga svenska pass är godkända – och vara en medborgare – inte endast ha uppehållstillstånd – av Sverige. Passet måste endast vara giltigt under hela din vistelse i USA;

2. ha för avsikt att besöka USA 90 dagar eller mindre. Ni måste lämna den nordamerikanska kontinenten inom 90 dagar. Det räcker alltså inte att resa till Kanada eller Mexiko;

3. om ni anländer via flyg eller båt, ha en tur och retur biljett utfärdat av ett flyg- eller kryssningsföretag som är en vwp-partner (samtliga större bolag och även många mindre som opererar på den nord- och centralamerikanska kontinenten);

4. ha ett godkänt elektroniskt resegodkännande (ESTA). Ett godkänt ESTA får du genom att ansöka här."
Vet inte vilket år man införde maskinläsbara pass, men alla nu giltiga pass måste alltså vara maskinläsbara, även ditt, annars är något väldigt fel :-)

Gammal 2010-05-13, 11:26

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Standard
Som ni kommit fram till tidigare är numera alla svenska pass läsbara i maskin. Det pass som slutade tillverkas 1997 (mörkblå pärm) hade en del undantag, men dessa är numera utgågna.
Svara med citat

Gammal 2010-05-13, 20:13

staern

Globetrotter

Standard
Jag mejlade till amerikanska ambassaden och fick detta svar:

"As long as your passport was issued in Sweden, it qualifies for ESTA. If it was issued by the Swedish Embassy of another country let us know and we'll check."

Med andra ord: ALLA som har ett svenskt pass utfärdat i Sverige är kvalificerade för en ESTA-ansökan. INGEN i denna grupp behöver göra en visum-ansökan.

Nog om detta!
Svara med citat

Gammal 2010-05-13, 22:58

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Exclamation
Citat:

Jag mejlade till amerikanska ambassaden och fick detta svar:

"As long as your passport was issued in Sweden, it qualifies for ESTA. If it was issued by the Swedish Embassy of another country let us know and we'll check."

Med andra ord: ALLA som har ett svenskt pass utfärdat i Sverige är kvalificerade för en ESTA-ansökan. INGEN i denna grupp behöver göra en visum-ansökan.

Nog om detta!
Detta stämmer absolut inte!

Finns många som har svenskt pass som måste ansöka om Visum för att ha möjliget att få resa in i USA. Har inget med passet att göra. (t.ex om man svarar ja på någon av frågorna i Visa Waiver programet).
Det var ju Du själv som påstod att ditt pass inte var maskinläsbart, vilket vi nog konstatrat att det ändå är men din tolkning av Ambasadens text är helt felaktig.
Senast redigerad av floridasidan den 2010-05-13 klockan 23:03.
Svara med citat

Gammal 2010-05-13, 23:08

staern

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Detta stämmer absolut inte!

Finns många som har svenskt pass som måste ansöka om Visum för att ha möjliget att få resa in i USA. Har inget med passet att göra. (t.ex om man svarar ja på någon av frågorna i Visa Waiver programet). Läs på lite innan Du gör så tvärsäkra uttalanden som kan vilseleda.
Jag ber om ursäkt! Mitt slutsats bygger naturligtvis på att man svarar "rätt" på frågorna i sin ESTA-ansökan och inte hamnar i ett läge där man MÅSTE söka visum!

Det jag trodde från början var att mitt pass från 2002 är så gammalt så jag inte ens är kvalificerad för en ESTA-ansökan utan måste göra en visum-ansökan direkt. Men så är ju bevisligen inte fallet.

Tack för hjälpen och för korrigering av min felaktiga slutsats! Och för upplysningen om att mitt "gamla" pass nog är "modernt" ändå. Förresten, jag har inte använt det sedan 2002. Det kan ju förklara en del...
Senast redigerad av staern den 2010-05-13 klockan 23:14.
Svara med citat

Gammal 2010-05-13, 23:33

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Smile
Citat:

Jag ber om ursäkt! Mitt slutsats bygger naturligtvis på att man svarar "rätt" på frågorna i sin ESTA-ansökan och inte hamnar i ett läge där man MÅSTE söka visum!

Det jag trodde från början var att mitt pass från 2002 är så gammalt så jag inte ens är kvalificerad för en ESTA-ansökan utan måste göra en visum-ansökan direkt. Men så är ju bevisligen inte fallet.

Tack för hjälpen och för korrigering av min felaktiga slutsats! Och för upplysningen om att mitt "gamla" pass nog är "modernt" ändå. Förresten, jag har inte använt det sedan 2002. Det kan ju förklara en del...
Det är ju absolut ingen lätt sak, massor med människor är osäkra på detta med ESTA, Visa Waiver, APIS (Advance Passenger Information System), Visum, tull, o.s.v. man blir lätt lite nojig när det känns som det är massor att hålla reda på, egentligen är det inte så svårt för den vanlige turisten bara man tar sig tid och följer alla instruktioner som ges. Viktigast är att stava rätt och att inte börja trilskas med någon vid inresan även om man skulle tycka att de ställer löjliga frågor eller är onödigt nitiska, brist på artighet och dåligt uppträde är nog vanligaste orsaken till att man får problem, de är trots allt extremt duktiga på sina jobb och har ansvar för om de gör något fel.

Ni får säkert en härlig resa, även med ditt antika pass :-) New York är en helt otrolig stad som man aldrig glömmer igen.

Trevlig resa!
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8