Citat:
Ursprungligen postat av staern
Jag och dottern åker till New York i höst, fyra dagars vistelse. Hon har ett två år gammalt pass av den moderna sorten, "machine readable" kallas det tydligen. Mitt pass är från 2002 men av den gamla sorten. Om jag fattat rätt så behöver då min dotter ingen visum men det behöver däremot jag. Har jag fattat rätt?
Uppdaterat inlägg: Ser nu på amerikanska ambassadens hemsida att "samtliga svenska pass är godkända". Och eftersom jag har rent mjöl i påsen i övrigt så borde ju jag därmed inte behöva göra en visumansökan, trots mitt åtta år gamla pass. Eller?
|
Hej! Var på ambasadens hemsida hittar Du denna info?
SÅ här står det på CBP.gov:
The passport requirements for VWP applicants who are nationals of these 27 countries:
Andorra, Australia, Austria, Belgium, Brunei, Denmark, Finland, France, Germany*, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, the Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, San Marino, Singapore Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, and the United Kingdom:
October 26, 2005 – Passports issued prior to this date must be machine-readable.
October 26, 2005 – Passports issued on or after this date must have a digital photo.
October 26, 2006 – Passports issued on or after this date must be an e-Passport.
Alltså måste passet vara maskinläsbart om man ska använda VWP annars krävs Visum.
Tycker Du ska skaffa ett nytt pass, är nog enklast och säkrast.