Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot
Taxi har fast pris på 45 dollar för färd in till Manhattan plus vägtull normalt 4,50 och så dricks på det. Flygplatsens hemsida rekommenderar 15-20% för bra service.
Nu ligger ditt hotell ganska nära stora järnvägsstationen Penn Station, så det går att åka tåg in till stan också.
Personligen så uppskattar jag taxi mer än tunnelbanan när man kommer fram och är trött efter en lång resa. Det är skönt att bara sätta sig i baksätet och bli körd dit man skall. Sedan finns det dem som tycker man kan spara 50 dollar och göra annat för dem. Det är en smaksak.
JFK airports hemsida: JFK Airport
Tunnelbanan i New York: mta.info | Home Page
|
Det är nog jag som brukar pledera för andra fördsätt än taxi, men det är klart, åker man till New York för att ha det enkelt så är säkert taxi det som gäller.
För att ta tåg bör man nog kolla upp avgångstidern i förväg, för det är ju inget kul att stå en halvtimme på perongen.
När jag åkte första gången till New York tog jag Airtrain (gratis) till Howard Beach och därifrån tunnelbanelinje A in till Manhattan.
Jag kommer att åka från JFK även i juni i år men då kommer jag att ta Airtrain åt andra hållet så jag kan ta tunnelbana E in till Manhattan. Den linjen gör betydligt färre stopp under vägen och går fortare.
Jag är lite osäker på kostnaden. En vanlig enkel kostar $2,25 men jag tror det handlar om $5 därutifrån. Köper man sitt 7-dagars MTA-kort redan här så kan man åka på det.
Både linja A och E passerar Penn Station.
Men, som sagt, man ska tycka att det är kul att åka tunnelbana för att ge sig på sådana här resor.
Till och från Newark kan man åka Expressbuss (avgår var 15:e minut) men jag har inte hittat motsvarigheten till JFK.
/PeterO