ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-05-01, 14:27

INGFRO

Nykomling
INGFRO är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 0

Standard Från JFK till 45 West 35 th streeet hotel Metro
Hej!
Det är min första resa till New York, hur tar jag mig lättast och snabbast till
Hotel Metro 45 West 35 th street från JFK?
Är det någon som vet vad en taxi kostar?
Finns det bussar som går utanför flygplatsen och i såfall var stannar bussen på Manhattan?
Jag åker i slutet av juni med British Airways, hur är det flygbolaget?

Tacksam för svar från någon som vet.
Inger
Svara med citat

Gammal 2010-05-02, 09:23

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 3

Standard
Taxi har fast pris på 45 dollar för färd in till Manhattan plus vägtull normalt 4,50 och så dricks på det. Flygplatsens hemsida rekommenderar 15-20% för bra service.

Nu ligger ditt hotell ganska nära stora järnvägsstationen Penn Station, så det går att åka tåg in till stan också.

Personligen så uppskattar jag taxi mer än tunnelbanan när man kommer fram och är trött efter en lång resa. Det är skönt att bara sätta sig i baksätet och bli körd dit man skall. Sedan finns det dem som tycker man kan spara 50 dollar och göra annat för dem. Det är en smaksak.

JFK airports hemsida: JFK Airport
Tunnelbanan i New York: mta.info | Home Page
Svara med citat

Gammal 2010-05-02, 17:39

PeterO

Globetrotter
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Taxi har fast pris på 45 dollar för färd in till Manhattan plus vägtull normalt 4,50 och så dricks på det. Flygplatsens hemsida rekommenderar 15-20% för bra service.

Nu ligger ditt hotell ganska nära stora järnvägsstationen Penn Station, så det går att åka tåg in till stan också.

Personligen så uppskattar jag taxi mer än tunnelbanan när man kommer fram och är trött efter en lång resa. Det är skönt att bara sätta sig i baksätet och bli körd dit man skall. Sedan finns det dem som tycker man kan spara 50 dollar och göra annat för dem. Det är en smaksak.

JFK airports hemsida: JFK Airport
Tunnelbanan i New York: mta.info | Home Page
Det är nog jag som brukar pledera för andra fördsätt än taxi, men det är klart, åker man till New York för att ha det enkelt så är säkert taxi det som gäller.

För att ta tåg bör man nog kolla upp avgångstidern i förväg, för det är ju inget kul att stå en halvtimme på perongen.

När jag åkte första gången till New York tog jag Airtrain (gratis) till Howard Beach och därifrån tunnelbanelinje A in till Manhattan.

Jag kommer att åka från JFK även i juni i år men då kommer jag att ta Airtrain åt andra hållet så jag kan ta tunnelbana E in till Manhattan. Den linjen gör betydligt färre stopp under vägen och går fortare.

Jag är lite osäker på kostnaden. En vanlig enkel kostar $2,25 men jag tror det handlar om $5 därutifrån. Köper man sitt 7-dagars MTA-kort redan här så kan man åka på det.

Både linja A och E passerar Penn Station.

Men, som sagt, man ska tycka att det är kul att åka tunnelbana för att ge sig på sådana här resor.

Till och från Newark kan man åka Expressbuss (avgår var 15:e minut) men jag har inte hittat motsvarigheten till JFK.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-05-03, 01:18

Swetrot

Globetrotter

Standard
Jag har inget emot tunnelbana, men inte när jag börjar närma mig 24 timmar i vaket tillstånd och inte känner mig hemma. Man skall ha respekt för jetlag, sömnbrist och alla nya intryck som skall smältas. Däremot kan det ju vara en alldeles lysande idé att åka tunnelbana ut till flygplatsen när man skall hem.

Det skall finnas expressbussar från JFK in till Manhattan med slutdestination Penn Station. Kostar 15 dollar. Åker man ensam kan det vara ett vettigt alternativ, men är man 2-3st så börjar det ju närma sig kostnaden för taxi.

Man hör för övrigt höjt tullavgiften för taxibilarna in till Manhattan till 5,50 dollar per inpassering såg jag nu.
Svara med citat

Gammal 2010-05-03, 09:15

PeterO

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Det skall finnas expressbussar från JFK in till Manhattan med slutdestination Penn Station. Kostar 15 dollar. Åker man ensam kan det vara ett vettigt alternativ, men är man 2-3st så börjar det ju närma sig kostnaden för taxi.
Ja, nu hittade jag bussarna på adressen The Most Departures To Manhattan - New York Airport Service..

Men de har bara 20-30 minuters intervall på avgångstiderna, inte så bra som från Newark där det är 15 minuter. Kostar $15 och stannar vid Grand Central, Penn Station och Port Authority. Bokar man ToR så kostar returresan $12 så det blir totalt $27 fram och tillbaka.

De har ingen pensionärsrabatt vilket bussarna från Newark har.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-05-05, 02:27

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard gratis?
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

D
När jag åkte första gången till New York tog jag Airtrain (gratis) till Howard Beach och därifrån tunnelbanelinje A in till Manhattan.

Jag kommer att åka från JFK även i juni i år men då kommer jag att ta Airtrain åt andra hållet så jag kan ta tunnelbana E in till Manhattan. Den linjen gör betydligt färre stopp under vägen och går fortare.

Jag är lite osäker på kostnaden. En vanlig enkel kostar $2,25 men jag tror det handlar om $5 därutifrån. Köper man sitt 7-dagars MTA-kort redan här så kan man åka på det.

/PeterO
Hur aker du pa Airtrain gratis? Da jag ankommit till JFK har jag tagit airtrain for $5 och sedan kopte jag tunnelbanekort pa Howard beach. Det kostar lika mycket oavsett hur langt du aker, alltsa $2.25 enkel resa. Det kostar inte $5 fran howard beach in till manhattan. Om man ar riktigt snal kan man faktiskt aka lokalbuss anda ut till JFK laste jag i en bok, sa da kommer man undan med 2.25 totalt.

Daremot vill jag ocksa namna att om man valjer tunnelbana pa hemresan, dvs fran manhattan till JFK ska man vara ute i god tid. En gang skulle jag flyga pa en lordag kvall och tunnelbanerna gick valdigt sallan (A train) och airtrain stod still i en halvtimme vilket resulterade att jag missade planet.
Svara med citat

Gammal 2010-05-05, 08:12

PeterO

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna Visa inlägg

Hur aker du pa Airtrain gratis? Da jag ankommit till JFK har jag tagit airtrain for $5 och sedan kopte jag tunnelbanekort pa Howard beach. Det kostar lika mycket oavsett hur langt du aker, alltsa $2.25 enkel resa. Det kostar inte $5 fran howard beach in till manhattan. Om man ar riktigt snal kan man faktiskt aka lokalbuss anda ut till JFK laste jag i en bok, sa da kommer man undan med 2.25 totalt.

Daremot vill jag ocksa namna att om man valjer tunnelbana pa hemresan, dvs fran manhattan till JFK ska man vara ute i god tid. En gang skulle jag flyga pa en lordag kvall och tunnelbanerna gick valdigt sallan (A train) och airtrain stod still i en halvtimme vilket resulterade att jag missade planet.
Ja, du har rätt, Airtrain vid JFK kostade $5 då jag åkte för några år sedan. Dock åker man gratis mellan terminalerna. Det är på Newark motsvarande tåg är gratis.

Eftersom linje A är så långsam (många stationer) tänkte jag pröva linje E i juni.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-05-10, 23:03

staern

Medlem
staern är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 2

Standard
[quote=PeterO;120724]Ja, nu hittade jag bussarna på adressen The Most Departures To Manhattan - New York Airport Service..

Hmmm...det tar alltså en timme till Grand Central med denna. Och ytterligare en halvtimme till Penn. Är det så långt till jFK från centrala NY? Bra att veta eftersom jag ska dit i september!

Hur lång tid tar det med tunnelbanan? Och om man väljer taxi: Är det säkrast att förboka? Hur gör jag det smidigast i så fall?
Svara med citat

Gammal 2010-05-11, 05:22

Swetrot

Globetrotter

Standard
En timme är rätt normalt att det tar in till Manhattan, även med en Taxi. Inte för att det är väldigt långt, utan för att det är mycket trafik. Och trafiken på Manhattan är vidrig och tar tid, och så skall man lasta av passagerare och dess bagage.

Taxi behöver man inte förboka, det står långa karavaner med taxibilar och väntar på dig. Ta absolut ingen svarttaxi, det finns gott om små "fixare" som erbjuder allsköns tjänster inkl taxi i ankomsthallen på flygplatsen, men de gör man klokast i att ignorera.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8