ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-04-08, 14:25

Tessan82

Nykomling
Tessan82 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 0

Smile Att resa till USA ensam
Hej!

Hitta till detta forum efter en sökning på google.

Min dröm har alltid varit att åka till USA och det vill jag gärna göra. Men ska man verkligen åka ensam?

Min sambo vill inte åka till USA och mina vänner har barn och kan inte komma ifrån så lätt som jag kan.

Någon som varit där som kan berätta lite mer? vad krävs för att komma in i landet, har läst att det är något man måste ansöka om innan man får komma in i landet, kommer inte ihåg vad det kallas.
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 16:40

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Tessan82 Visa inlägg

Hej!

Hitta till detta forum efter en sökning på google.

Min dröm har alltid varit att åka till USA och det vill jag gärna göra. Men ska man verkligen åka ensam?

Min sambo vill inte åka till USA och mina vänner har barn och kan inte komma ifrån så lätt som jag kan.

Någon som varit där som kan berätta lite mer? vad krävs för att komma in i landet, har läst att det är något man måste ansöka om innan man får komma in i landet, kommer inte ihåg vad det kallas.
Du hittar en tråd 'ESTA svar hur lång tid' där har du bl a länken till ansökan du måste göra på nätet.

Min gissning är att du är en kvinna 28-årsåldern, och då har jag svårt att råda dig om du ska åka ensam eller inte, men själv (man, då i 60-årsåldern) åkte ensam till New York för 6 år sedan. Därefter har jag varit där 7 ggr och åker igen i juni. Så mitt allmänna råd är: ÅK, i alla fall till New York.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 16:45

Tessan82

Nykomling

Standard
Hehe jo jag är en tjej på 28 år.

Jo klart jag ska åka men jag undrade mer om det är så smart att åka ensam till andra sidan jorden eller ja typ

Hur länge brukar du vara iväg? och hur mkt fickpengar ska man ha med sig för 2 veckor?
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 17:11

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Hehe jo jag är en tjej på 28 år.

Jo klart jag ska åka men jag undrade mer om det är så smart att åka ensam till andra sidan jorden eller ja typ

Hur länge brukar du vara iväg? och hur mkt fickpengar ska man ha med sig för 2 veckor?
Jag brukar vara 7-9 nätter i New York. En vecka tycker jag är ett minimum första gången men ska du vara där 14 dagar bör du planera in en resa t ex till Niagarafallen.

Förutom flyg och hotell så är det ju personligt hur mycket man gör över med, men räkna med lite dryga svenska priser på mat. Åker man själv brukar det ju inte bli de flottaste restauranterna?

Sedan bör du ju gå på en del 'turistfällor', typ Empire State Building, Frihetsgudinnan m fl. En sådan kostar 100-200 kr och räkna med en per dag. Vill du gå på musikal ell dyl så kosat det allt från 300 kr och uppåt.

Vad du tänker handla för bestämmer du själv, men många åker till ett Outlet utanför stan, och jag har för mig att resan kostar 35-40 dollar.

I New York behöver du ett MTA-kort för obegränsad resa på buss och tunnelbana. Kostar kring 28 dollar per vecka.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 17:15

Tessan82

Nykomling

Standard
Dom där sevärdheterna tänkte jag ändå ta med i planerigen, det får man ju inte bara missa tycker jag.

Jag hade tänkt ha med 20000 svenska kr i fickpengar, blir ju 1383 dollar/vecka då ungefär, och det borde kanske räcka. Men jag vet ju inte heller eftersom jag aldrig varit där.

Har även en helikopters flygning inbokad över manhattan osv
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 17:43

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Dom där sevärdheterna tänkte jag ändå ta med i planerigen, det får man ju inte bara missa tycker jag.

Jag hade tänkt ha med 20000 svenska kr i fickpengar, blir ju 1383 dollar/vecka då ungefär, och det borde kanske räcka. Men jag vet ju inte heller eftersom jag aldrig varit där.

Har även en helikopters flygning inbokad över manhattan osv
Jo, 20.000 på 14 dagar borde ju räcka till lite shopping oxå. 1.400 kr/dag ...

Men kolla in gotobus.com och en 2-dagars resa till Niagara. Den är prisvärd.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-04-08, 17:45

Tessan82

Nykomling

Standard
Tsck det ska jag göra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8