ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-30, 15:25

LarsN

Standard Två veckor kvar!
Hej, har varit en tyst åskådare på forumet ett tag nu, men har ändå ett antal frågor. Letade igenom ett par sidor av tidigare frågor, men har inte hittat svar..

Jag har beställt min biljett till Seattle via Icelandic Airlines, och trots den bristfälliga informationen de tillhandahar, fick jag för mig att jag är tvungen att uppvisa biljett för tillbakaresa när jag ska in i USA. Jag har planerat stanna de tre månader som VISA-Waiver tillåter, men eftersom jag inte är säker vart min resa tar mig, har jag inte beställt min hemresa i förväg.

-Min fråga lyder därmed; Måste jag i förväg beställa hemresan, och uppvisa biljetten för denna för att bli insläppt i USA?

Jag har också planerat inhandla ett antal elektronikprylar under min resa, däribland en laptop, då jag förstått att priserna är något bättre än de vi har här hemma, men insåg snart att jag blir tvungen att tulla för samtliga produkter jag för in i Sverige.

-Hur fungerar tullandet? Kollar de samtliga passagerare om deras kameror/datorer/nallebjörnar är inhandlade utomlands innan man blir tillåten att komma tillbaka till Sverige? Eller gör de någon form av stickprov? Blir man bötesskyldig och registrerad som brottsling om man "glömt" anmäla det man köpt?
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 15:49

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Normalt behöver man inte visa upp någon returbiljett. Man blir tillfrågad om det är affärsresa eller semester. Svara man semester kan följdfrågan bli hur länge man tänker stanna. Om de då börjar misstänka att du tänker stanna längre än 3 månader så skulle det ju vara bra att kunna visa upp en returbiljett.

Då det gäller elektronik så är det den svenska tullen som kollar sådant. Och du lär ju inte bli straffade av dem på ett sätt som gör att du har svårt att återvända till USA.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 19:37

Chris81

Standard
Ska göra en liknade resa i sommar och planerar mer shopping än vad som är tullfritt. Jag kommer då till Kastrup.

Någon som har erfarenhet av tullen där? Vart skall jag förtulla, jag kommer in i EU genom Danmark, men skall vidare till Sverige dirket. Är det då den danska tullen på flygplatsen eller den svenska tullen vid bron som jag skall "undvika"?

Om man har exempelvis en tröja som är inköpt i USA, men är använd under resan. Vad gäller?
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 22:13

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Normalt behöver man inte visa upp någon returbiljett. Man blir tillfrågad om det är affärsresa eller semester. Svara man semester kan följdfrågan bli hur länge man tänker stanna. Om de då börjar misstänka att du tänker stanna längre än 3 månader så skulle det ju vara bra att kunna visa upp en returbiljett.

Då det gäller elektronik så är det den svenska tullen som kollar sådant. Och du lär ju inte bli straffade av dem på ett sätt som gör att du har svårt att återvända till USA.

/PeterO
Fast om man läser instruktionerna på sidan
Innan du Reser till USA - Visuminformation på svenska - U.S. Embassy Stockholm, Sweden
så står det:
"3. om ni anländer via flyg eller båt, ha en tur och retur biljett utfärdat av ett flyg- eller kryssningsföretag som är en vwp-partner (samtliga större bolag och även många mindre som opererar på den nord- och centralamerikanska kontinenten);"

Vad har du betalt för enkelbiljetten? Är det inte billigare med två ToR än med två enkelbiljetter?

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-03-30 klockan 23:15.
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 23:29

LarsN

Standard
Jag betalade ~4000 för min enkelbiljett. Tycks ha varit en dålig affär, speciellt nu när jag tycks behöva en returbiljett, men det är ju lätt att vara efterklok. Synd, men inte mycket att göra..
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 23:50

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LarsN Visa inlägg

Jag betalade ~4000 för min enkelbiljett. Tycks ha varit en dålig affär, speciellt nu när jag tycks behöva en returbiljett, men det är ju lätt att vara efterklok. Synd, men inte mycket att göra..
Ok, jag trodde det var uppåt 14.000, för då hade det ju varit urdåligt.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 04:29

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LarsN Visa inlägg

Jag har också planerat inhandla ett antal elektronikprylar under min resa, däribland en laptop, då jag förstått att priserna är något bättre än de vi har här hemma, men insåg snart att jag blir tvungen att tulla för samtliga produkter jag för in i Sverige.

-Hur fungerar tullandet? Kollar de samtliga passagerare om deras kameror/datorer/nallebjörnar är inhandlade utomlands innan man blir tillåten att komma tillbaka till Sverige? Eller gör de någon form av stickprov? Blir man bötesskyldig och registrerad som brottsling om man "glömt" anmäla det man köpt?
Jag laste om det dar i tidningen Ny teknik for kanske 2-3 ar sedan da manga kopte Iphone i usa och tullen uttalade sig i tidningen om att de inte gar igenom folks vaskor da de ligger pa tullen att bevisa att du har kopt grejorna utomlands. Jag kommer inte ihag exakt vad det stod men du kan ga in pa ny tekniks hemsida och soka antagligen pa gamla artiklar.

Annars far man val som turist ta in saker for 750 kr eller nagot liknande utan att behova betala svensk moms.
Svara med citat

Gammal 2010-03-31, 07:12

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Köpa varor på din resa från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor.

För övrigt tycker jag det är kraftigt överskattat att köpa elektronik i USA.

1) Risken finns att man åker på moms
2) Man måste köpa ny strömadapter i de flesta fall. Till en dator kan det kosta mer än 1000 kr.
3) Oftast har man ingen garanti.
4) Tangentbordet har ej ÅÄÖ om man köpt dator.
5) Troligen lägre andrahansvärde.

Besparingen är liten, och åker man på moms eller om prylarna pajar så att man måste lämna in på service så har man gjort en riktigt dålig affär.
Senast redigerad av Micke den 2010-03-31 klockan 07:15.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8