|
Första resan - Usa - Vad ska man tänka på?
|

2010-03-25, 23:07
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 0
|
Första resan - Usa - Vad ska man tänka på?
Tjinare.
Såg detta underbara forum och kanske kan få lite tips och guidelines när det gäller resa till usa?
Har inte bestämt mig vart än, velar fortfarande mellan massa olika ställen.
Ska åka i slutet på maj tänkte jag och vara borta 2-3 veckor.
Har aldrig rest nånstans förut, så tänkte om det va något speciellt man ska tänka på?
Vart lite ledsen när jag såg att NFL och NHL inte spelas när jag ska åka
|
|
|

2010-03-26, 08:52
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nysaan
Tjinare.
Såg detta underbara forum och kanske kan få lite tips och guidelines när det gäller resa till usa?
Har inte bestämt mig vart än, velar fortfarande mellan massa olika ställen.
Ska åka i slutet på maj tänkte jag och vara borta 2-3 veckor.
Har aldrig rest nånstans förut, så tänkte om det va något speciellt man ska tänka på?
Vart lite ledsen när jag såg att NFL och NHL inte spelas när jag ska åka 
|
Men du bör nog bidra med lite mer input.
Åker du ensam?
Man eller kvinna, gärna ung ålder (jag var över 60 då jag åkte första gången).
Tänker du hyra bil?
Vilka intressen har du, shopping, teater, nattliv, museer, natur ...?
/PeterO
|
|
|

2010-03-26, 11:12
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 0
|
Jag är 20 årig kille som tycker om det mesta och jag tänker åka ensam.
Dvs Shopping, sport, nattliv, sol & bad, sightseeing ^^
Kommer nog inte hyra bil iallafall .
|
|
|

2010-03-26, 14:56
|
|
Citat:
|
Du bör nog vara 25 för att hyra bil. Om du vill ha tonvikten på sport så finns det nog andra som kan kommentera var det sker bäst i slutet av maj.
Annars tror jag New York är en bra bas för för i alla fall 2 veckor. Men vanliga hotellrum är ju tänkta för 2 personer och enkelrummen är nästan lika dyra. Kan du tänka dig vandrarhem (YMCA), alltså dela rum med 3-7 personer kan det förståss bli rätt billigt. Men då bör du inte ägna dagarna till shopping, för förvaringsutrymmena är begränsade.
Stannar du 3 veckor i NY bör du nog planera in en eller två utflykter, t ex Washington, Niagarafallet. Det finns bussrundturer som tar dig till båda (gotobus.com).
Bad kanske det är för tidigt för i slutet av maj, med det fnns en stor sandstrand med nöjespark i Coney Island. Tunnelbanan går dit.
/PeterO
|
|
|

2010-03-26, 16:50
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 8
|
Citat:
|
Vad galler sport sa ar det MLB som galler da. NBA har playoffs i maj-juni sa det ar en mojlighet ocksa om det finns nagot lag i narheten av var du skall aka.
For nattliv sa ar det bra att veta att aldersgransen i USA ar 21. Sa om du ar
20 lar du inte fa se sa mycket nattliv.
Shopping, sightseeing, sol & bad utan att hyra bil ar lite klurigt, da du maste valja ett stalle med bra kommunikationer (inte sa latt att hitta) som kombinerar de tre. New York kan funka, du kan enkelt ta dig ut till Jersey Shore for sol & bad om du sa onskar, fast maj ar inte idealsasongen.
/MST
|
|
|

2010-03-27, 11:50
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av MST
Shopping, sightseeing, sol & bad utan att hyra bil ar lite klurigt, da du maste valja ett stalle med bra kommunikationer (inte sa latt att hitta) som kombinerar de tre. New York kan funka, du kan enkelt ta dig ut till Jersey Shore for sol & bad om du sa onskar, fast maj ar inte idealsasongen.
/MST
|
Jersey Shor är väl kuststräckan Sandy Hook till Cape May om jag fattar Wikipedia rätt. Det ser ju rätt bra ut från Googles Karta, men är det verkligen enkelt att komma dit, dvs om man har sin bas på Manhattan? Verkar ju ta några timmar att komma dit samtidigt som MTA-kortet inte gäller. Duger inte Coney Island?
/PeterO
|
|
|

2010-03-29, 16:29
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Jersey Shor är väl kuststräckan Sandy Hook till Cape May om jag fattar Wikipedia rätt. Det ser ju rätt bra ut från Googles Karta, men är det verkligen enkelt att komma dit, dvs om man har sin bas på Manhattan? Verkar ju ta några timmar att komma dit samtidigt som MTA-kortet inte gäller. Duger inte Coney Island?
/PeterO
|
Fran Manhattan sa ar det bara att ta en buss till Atlantic City. Darifran kan man sen ta sig langs hela strackan ner till Cape May. Men jag ar ganska saker pa att det gar bussar fran Port Authority som stannar i Wildwood, Ocean City, Stone Harbour, Avalon etc hela vagen ner till Cape May ocksa. Mycket enklare kan det val knappast bli.
/MST
|
|
|

2010-03-29, 17:04
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av MST
Fran Manhattan sa ar det bara att ta en buss till Atlantic City. Darifran kan man sen ta sig langs hela strackan ner till Cape May. Men jag ar ganska saker pa att det gar bussar fran Port Authority som stannar i Wildwood, Ocean City, Stone Harbour, Avalon etc hela vagen ner till Cape May ocksa. Mycket enklare kan det val knappast bli.
/MST
|
Till Atlantic City tar man sig på 1,5 timmar, men anslutningen till Ocean City (som verkar ligga närmast) går bara två ggr per dag och dit kommer man inte förrän kl 16. Det jag menar är att man knappast åker fram och tillbaka samma dag.
/PeterO
|
|
|

2010-03-29, 17:56
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Till Atlantic City tar man sig på 1,5 timmar, men anslutningen till Ocean City (som verkar ligga närmast) går bara två ggr per dag och dit kommer man inte förrän kl 16. Det jag menar är att man knappast åker fram och tillbaka samma dag.
/PeterO
|
Fran Atlantic City sa kan du faktiskt promenera langs stranden till Longport och vidare, brukar jogga den strackan nar vi ar darnere pa sommaren. Finns aven lokaltrafik darnere, vet inte hur mycket dom kor i maj men under hogsasongen sa ar det inget problem med varken buss eller taxi. Men varfor skulle man aka tillbaka samma dag ? Finns massvis med billiga hotellrum och saker att gora pa kvallen for den som vill vara ute sent.....boardwalks, shopping, barer i mangder och nojesfalt. Varje liten stad mellan Atlantic City-Cape May ar en partystad pa sommaren.
/MST
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|