ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-25, 17:50

Lyman_Zerga

Nykomling
Lyman_Zerga är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Roadtrip USA i sommar - synpunkt på rutt?
Hej,

Vi är tre gentlemän som skall bege oss på en roadtrip till det stora landet i väst under 4 alt 5 v i sommar (mitten på juli till slutet av aug).

Vi har tänkt att starta i NY och sedan ta tåg/Greyhound via Philly och DC innan vi hämtar hyrbilen och beger oss mot västkusten och Kalifornien. Den grova rutt som vi funderat på är: NY (4-5 dagar) - Philadelphia (1 dag) - DC (1-2 dagar) - Nashville (1-2 dagar) - Memphis (1 dag) - Kansas City (1-2 dagar) - Denver/Colorado Springs (2 dagar) - LV (3-4 dagar) - Death Valley & Yosemite (2 dagar) - SF (3 dagar) och slutligen kustvägen ner till LA (2-3 dagar). Strulade lite med länken, så kunde inte länga till Google Maps.

Vår tanke är väl att vi i mitten av landet skall ta någon dag / dagar då vi klämmer 10-12h bilkörning, men att vi också skall stanna flera dagar och ah möjligheten till lite spontanta stopp längs vägen.

Vi har läst en hel del här på forumet och fått många värdefulla tips, men skulle gärna höra lite åsikter om vår föreslagna rutt, vad för sevärdheter/attraktioner vi absolut inte skall missa i städerna som vi besöker alt längs vägen, om ni tycker vi skall utesluta något stopp etc.

Alla tips från rutinerade "roadtriprävar" tas tacksamt emot....:-)
Svara med citat

Gammal 2010-03-26, 01:18

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Det låter väl rimligt det ni skall göra, men varför inte hyrbil redan från NY?

På en månad hinner man inte se allt, utan man får göra som ni gör och ta en dag här och en dag där och se lite av det bästa. Plocka ihop en lista med de saker ni kan tänka er att se, och så får ni ta det ni hinner med.

Ni kommer garanterat ha en del dagar då ni är tröttare än andra dagar, och det kan vara skönt att kunna ta en dag då man slappar lite. Tänk på det när ni planerar.

Mellan Memphis och Las Vegas är det förvisso storartad natur på sina ställen, men det är långt. Via Kansas och Denver handlar det om 300 mil, åker ni I40 rakt västerut via Grand Canyon är det 50 mil kortare. Och inte så jädra mycket omväxlande saker att se. Det är den stora utmaningen med att korsa USA.

När jag roadtrippade första gången gjorde vi kust till kust på fem dagar i en vansinneskörning. Inget jag rekommenderar. Men vill man avverka många mil är regel nummer ett att hjulen måste rulla. Vi var fyra grabbar, med fyra viljor i en bil och i början kunde ett kiss- och tankstopp ta 45 minuter eftersom någon skulle flirta med tjejen i kassan, någon skulle köpa souvenirer, en tredje tog en långsittning på dass och den fjärde kom på när de andra tre äntligen kom tillbaka till bilen att man kanske skulle ha en godisbit också... Med lite träning klarade vi av att tanka bilen, pinka och få lite kolhydrater inombords på mindre än en kvart. Det gör att man kommer fram till dagsmålet innan barerna stänger, och det, tillsammans med att raggningsfaktorn är högre där, ger motivation.

Det gör inget om man också har lite disciplin med att komma iväg skapligt de dagar då man behöver avverka en hel del mil. Kommer man iväg 8 på morgonen istället för 11 så är det tre vunna timmar. Ett tips där är att om ni bara skall åka vidare morgonen efter så försök hitta ett motell på "andra sidan" om staden, så att ni har den bakom er när ni åker på morgonen. Det är vanligen köer in till och inne i staden, men sällan ut från staden.
Svara med citat

Gammal 2010-03-26, 12:29

Nallemaja

Globetrotter
Nallemaja är inte uppkopplad
Nallemajas avatar

Reg.datum: jan 2009

Standard
Gjorde den resan sommaren 2009. Kolla min blogg, Kategori: RoadTrip Usa 2009. Bloggen adress: Mitt Eget Krypin -

Vi köpte en kanonbra bok som vi gick lite efter. Hade den lite som stöd.

Vi lät helt o hållet bli Philli o DC, körde lite inåt landet i stället.

Men som sagt, kolla bloggen.
Svara med citat

Gammal 2010-03-27, 12:57

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Lyman_Zerga,

Hej,

För det första; ni kommer få så grymt kul! Helt underbart. Jag har själv bara kört delar av de sträckor du anger - då jag med fem vänner körde genom 16 delstater för två år sen, huvudsakligen genom norra delarna av USA - men det finns ändå en del saker som jag varmt kan rekommendera.

Om ni är motorintresserade det minsta, så hyr fyrhjulingar och kör på Pismo Beach. Ni skulle "slicka kusten" mellan San Francisco och Los Angeles. Perfekt! Planera in ett stopp där. Det finns en massa uthyrningsfirmor i närheten av stranden. Vi var fyra som åkte fyrhjuling, och jag betalade 350 svenska kronor, nåt sånt. Fick åka i två timmar, vilket räckte gott och väl. Lyckades köra vilse ute på sanddynorna - ett stort område med gott om hopp m.m. Men beware! Ni kommer inte vara de enda som åker omkring här. Crossar, Humvees (!) osv konkurrerar om samma yta, som dock ändå är stor! En av mina vänner fick vi ta med till sjukhus efter den här dagen, men efter några stygn i pannan (YouTube - Part seventeen - 2008 US roadtrip) så löste det sig fint. Se till att ha reseförsäkringen klar!

När vi ändå är på västkusten och snurrar, så skulle jag vilja slå ett slag för hangar/krigsfartygen i San Diego. Något jag själv faktiskt missade, dumt nog. Medan mina vänner var där, fick sig en liten "historialektion", provade på flygsimulator etc, så gick jag över gränsen till Tijuana, mest för kunna säga att man har varit i Mexiko, quite frankly. Jag som är en sucker for flyg borde ju gått dit och kikat. Hur som haver, San Diego har mycket att bjuda på, enligt många på forumet. Så kolla upp Sea World! Dit kommer jag åka, när jag kör min andra roadtrip i USA nu till sommaren. Maten verkar i allmänhet bra, om man gillar starkt och mexikanskt i dessa regioner.

Six Flags Magic Mountain i Valencia, strax norr om Los Angles. Berg&dalbana för hela slanten. Nästan iaf. De har en anslutande vattenpark, men vi var bara inne på nöjesfältet. Hissnande höjder och dimensioner på allt. Några få bergbanor som var riktigt kul (Tatsu är en höjdare) annars är det ganska mycket som är so-so. Men för oss var det viktigt att prova på allt ändå. Tyvärr så blir jag lätt åksjuk och missade några av de bästa åken. Doh!

Ursäkta att jag hoppar, men New York i 4-5 dar tror jag starkt på. Jag var jättetrött på storstadslivet efter att ha traskat runt i New York i typ 12 timmar, men det finns ändå SÅ mycket mer att se och göra. Så bara man vilar upp sig rejält och tar nya krafttag och vill se sig om, så är det lätt att spendera 4-5 dar utan att ha sett allt. Tänker själv lägga typ två dar där, nu i Augusti. Kanske tre. Men det är mest för att vi måste flyga till västkusten efter det och påbörja vår loop genom västra delarna av USA. Sen är min flickvän inte mycket för storstadslivet, och egentligen inte jag heller. Det jag minns mest och "bäst" från tiden jag spenderade over the pond, är faktiskt vischan, typ i Minnesota, South Dakota etc. Underbara människor, goa hak. Natur som är out of this world. Så jag tycker, som du sagt, att ni ska sträckköra mycket delvis, men ändå ta er tid att gå ur bilen och prata med lokalbefolkningen, insupa allt.

Just det ja, detta kanske känns som en dum avstickare, men har ni inte sett Niagarafallen, så hade jag tagit en av era 4-5 dagar, och lagt på en bussutflykt upp till gränsen mellan Kanada och USA, för att se på detta mäktiga skådespel. Inte bara för att ha varit där, utan för att uppleva naturens krafter på riktigt. När man kommer nära, så är det helt galet vilken volym som konstant strömmar ut och nedför. När vi kom fram, och hade parkerat vår bil, så gick vi först genom, vad jag antar är de södra delarna av nationalparken, där man ser lite feta forsar, så att säga. Sen dock, när man börjar närma sig, och ser en massa vattenånga, så är det nåt helt annat. Sitter här med ett leende nu och minns tillbaka. Just go, man!

På tal om naturupplevelser, en redig detour på 150-200 mil, när ni är i Colarado Springs, för att komma till världens äldsta nationalpark, Yellowstone, är nåt jag kan rekommendera. Ni hinner med detta, om ni verkligen vill. Björnar, vargar, bufflar, gejsrar, varma källor, snötäckta toppar; m.m. Förstår om ni inte gör det med tanke på er planerade rutt, men överväg att ta en rutt som på nåt vis korsar denna park om ni gör fler roadtrips genom staterna.

Devil’s Cornfield, mitt ute i Death Valley-området är ballt. Heta sanddynor i de mest ogästvänliga av klimat. Härligt! Här vill man springa runt och leka tills fötterna har bränt sönder. Dock går detta ganska snabbt, så akta er! Men hur som helst, det är lite kul att känna på vildmarken efter att ha spenderat ett par dar i vilda Las Vegas; den där ”mitt i öknen”-staden, som alla ser som spela-bort-dina-surt-förvärvade-pengar-medan-elvis-kopior-står-på-scenen-och-och-kör-cheesy-covers-#1-staden. Det jag tar med mig därifrån, är när jag stack ut och sprang, och för att efter nån timme hamna en bra bit bort ifrån the strip, och till slut nånstans där jag behövde be om vägbeskrivning för att hitta tillbaka. Haha. Som sagt är jag nog ingen stadsmänniska. Förövrigt är det ganska varmt att springa mitt i Nevada-öknen

S.F. kändes som en fräsch stad, där man givetvis vill åka ut till Alcatraz, c’mon, Al Capone satt ändå där. Åka runt, upp- och nedför kullarna, samt den där serpentinvägen, där alla står och fotograferar Golden Gate var mäktig, speciellt om ni ställer bilen, på andra sidan, när man kör mot Berkley, för att få en grym vy över bukten, Alcatraz och San Francisco. Kan Varmt rekommenderas!

Du har inte skrivit nåt om Grand Canyon, men jag tar ändå för givet att ni kommer, under er vistelse i Las Vegas, åka ut dit. Ta god tid på er! Gärna en dag extra, så kan ni övernatta nere vid Colorado River. Det tänker jag göra i Augusti/September. Detta är i klass med Yellowstone. Långa stigar (prova på typ south Kaibab Trail) där ni kommer riktiga nära naturen.

Jag har skrivit några inlägg tidigare, där du kan läsa mer om var jag varit, så är det nåt mer, så tveka inte att fråga, även om vi valt olika rutter, så är det ändå många ställen vi kommer att ha gemensamt efter ni varit där.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 16:08

Lyman_Zerga

Nykomling
Lyman_Zerga är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard
Tack för bra och utförliga svar - uppskattas mkt.

Lägger ut några funderingar till som någon/några kanske skulle vilja reflektera lite över:

1. Vad får vi absolut inte missa på den föreslagna rutten (sevärdheter, natur, aktiviteter, restauranger etc) resp fanns det någon sevärdhet etc som vi inte skall lägga tid/pengar på?
2. Någon som skulle kunna vara intresserad av att sälja en GPS med USA karta?
3. Vad är det enskilt viktigaste tipset som ni skulle vilja ge en som kör sin första roadtrip i USA?
4. Vilken bil skulle nu rek? Fördelar / nackdelar?
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 01:33

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
1: Jag tycker inte att man kan sortera in saker man får missa resp inte missa eftersom vi inte vet något om era intressen. Grand Canyon är ju en sak som de flesta vill se, men lite krasst är det bara ett ämlans stort dike... :-) Las Vegas är för en del oerhört jobbigt, medans pokerintresserade skulle kunna leva där resten av sina liv. Jag tycker att USA skall upplevas efter vars och ens egna värderingar och nyfikenhet. Det finns mycket för alla där.

2: Se till att er hyrbil har en istället. Då är den uppdaterad, och de flesta har dessutom extrafunktioner, t.ex. "Yellow Pages" så man kan knappa in "McDonalds" och så tar den er till det närmaste McDonalds, eller om det är till ett motell ni skall, eller vad ni nu är ute efter. Visst, det kostar lite mer, men det kan vara värt det.

3: Stressa inte. USA är så stort att om man missar någon liten grej av de kanske en miljon som finnas att upptäcka, så gör det varken till eller från. USA ligger dessutom kvar där det ligger ett tag till, det finns tid att åka dit igen.

4: En skaplig stor bil så man sitter bekvämt och har plats för bagaget. Är ni tre vuxna så är en bil i full-size-klassen att rekommendera så att den där bak också har plats.
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 10:10

Nallemaja

Globetrotter
Nallemaja är inte uppkopplad
Nallemajas avatar

Reg.datum: jan 2009

Standard
Kan bara säga vad jag tycker om GPS:frågan.

Vi var också inne på det att hyra en GPS. Men den gick lös på den hutlösa kostnaden av 12 dollar per dag! Så vad vi gjorde var följande; eftersom vi var ägare av en GPS så uppgraderade vi den med amerikanska kartor. Uppgraderingen var ett litet SD-kort som vi satte i GPS:en. Vi har en Garmin GPS kanske jag ska tillägga. Uppgraderingen gick på 1200 kr och det var ju mycket billigare än att hyra GPS. Så kolla om detta är möjligt för dig.

Vi hade inga som helst problem att hitta matställen, hotell osv. Vi rullade in på ett M6-motell ganska tidigt. Där kunde man få en liten bok med alla M6 motell i hela USA. Det var bara att slå upp orten vi hade tänkt oss till kvällen och knappa in koordinaterna för hotellet. Sen om vi låg just på M6 eller inte det kvittade. Vi hittade alltid sovställen.

USA är bilens förlovade land. Att köra där är inga som helst problem. Jobbigast var att veta när man lämnat en tidzon och kört in i en annan.
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 10:25

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Köp en GPS i USA. Hoppa in i en taxi och be om att få åka till närmaste Wallmart eller till nån annat köpcentrum/teknikaffär. Misstänker att du får en ok för mellan 500 och 700kr Jag funderade också på att köpa kartor till min Garmin, men som det sagts, 1200 spänn för en äkta karta... Ugh. Nej, då köper jag hellre en ny GPS där borta.
Svara med citat

Gammal 2010-08-03, 17:50

Mr Whoopee

Standard Roadtrip 2011
Hej!
Klockren tråd. Vi planerar in en (i princip) likadan resa nästa sommar. Ni som är ute far just nu får väldigt gärna lämna feedback på er egen resa (och rutt) när ni kommer hem, eller under resans gång om det passar. Tycker själv att man drunknar i information när man försöker läsa in sig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8