Lyman_Zerga,
Hej,
För det första; ni kommer få så grymt kul! Helt underbart. Jag har själv bara kört delar av de sträckor du anger - då jag med fem vänner körde genom 16 delstater för två år sen, huvudsakligen genom norra delarna av USA - men det finns ändå en del saker som jag varmt kan rekommendera.
Om ni är motorintresserade det minsta, så hyr fyrhjulingar och kör på Pismo Beach. Ni skulle "slicka kusten" mellan San Francisco och Los Angeles. Perfekt! Planera in ett stopp där. Det finns en massa uthyrningsfirmor i närheten av stranden. Vi var fyra som åkte fyrhjuling, och jag betalade 350 svenska kronor, nåt sånt. Fick åka i två timmar, vilket räckte gott och väl. Lyckades köra vilse ute på sanddynorna - ett stort område med gott om hopp m.m. Men beware! Ni kommer inte vara de enda som åker omkring här. Crossar, Humvees (!) osv konkurrerar om samma yta, som dock ändå är stor! En av mina vänner fick vi ta med till sjukhus efter den här dagen, men efter några stygn i pannan (
YouTube - Part seventeen - 2008 US roadtrip) så löste det sig fint. Se till att ha reseförsäkringen klar!
När vi ändå är på västkusten och snurrar, så skulle jag vilja slå ett slag för hangar/krigsfartygen i San Diego. Något jag själv faktiskt missade, dumt nog. Medan mina vänner var där, fick sig en liten "historialektion", provade på flygsimulator etc, så gick jag över gränsen till Tijuana, mest för kunna säga att man har varit i Mexiko, quite frankly. Jag som är en sucker for flyg borde ju gått dit och kikat. Hur som haver, San Diego har mycket att bjuda på, enligt många på forumet. Så kolla upp Sea World! Dit kommer jag åka, när jag kör min andra roadtrip i USA nu till sommaren. Maten verkar i allmänhet bra, om man gillar starkt och mexikanskt i dessa regioner.
Six Flags Magic Mountain i Valencia, strax norr om Los Angles. Berg&dalbana för hela slanten. Nästan iaf. De har en anslutande vattenpark, men vi var bara inne på nöjesfältet. Hissnande höjder och dimensioner på allt. Några få bergbanor som var riktigt kul (Tatsu är en höjdare) annars är det ganska mycket som är so-so. Men för oss var det viktigt att prova på allt ändå. Tyvärr så blir jag lätt åksjuk och missade några av de bästa åken. Doh!
Ursäkta att jag hoppar, men New York i 4-5 dar tror jag starkt på. Jag var jättetrött på storstadslivet efter att ha traskat runt i New York i typ 12 timmar, men det finns ändå SÅ mycket mer att se och göra. Så bara man vilar upp sig rejält och tar nya krafttag och vill se sig om, så är det lätt att spendera 4-5 dar utan att ha sett allt. Tänker själv lägga typ två dar där, nu i Augusti. Kanske tre. Men det är mest för att vi måste flyga till västkusten efter det och påbörja vår loop genom västra delarna av USA. Sen är min flickvän inte mycket för storstadslivet, och egentligen inte jag heller. Det jag minns mest och "bäst" från tiden jag spenderade over the pond, är faktiskt vischan, typ i Minnesota, South Dakota etc. Underbara människor, goa hak. Natur som är out of this world. Så jag tycker, som du sagt, att ni ska sträckköra mycket delvis, men ändå ta er tid att gå ur bilen och prata med lokalbefolkningen, insupa allt.
Just det ja, detta kanske känns som en dum avstickare, men har ni inte sett Niagarafallen, så hade jag tagit en av era 4-5 dagar, och lagt på en bussutflykt upp till gränsen mellan Kanada och USA, för att se på detta mäktiga skådespel. Inte bara för att ha varit där, utan för att uppleva naturens krafter på riktigt. När man kommer nära, så är det helt galet vilken volym som konstant strömmar ut och nedför. När vi kom fram, och hade parkerat vår bil, så gick vi först genom, vad jag antar är de södra delarna av nationalparken, där man ser lite feta forsar, så att säga. Sen dock, när man börjar närma sig, och ser en massa vattenånga, så är det nåt helt annat. Sitter här med ett leende nu och minns tillbaka. Just go, man!
På tal om naturupplevelser, en redig detour på 150-200 mil, när ni är i Colarado Springs, för att komma till världens äldsta nationalpark, Yellowstone, är nåt jag kan rekommendera. Ni hinner med detta, om ni verkligen vill. Björnar, vargar, bufflar, gejsrar, varma källor, snötäckta toppar; m.m. Förstår om ni inte gör det med tanke på er planerade rutt, men överväg att ta en rutt som på nåt vis korsar denna park om ni gör fler roadtrips genom staterna.
Devil’s Cornfield, mitt ute i Death Valley-området är ballt. Heta sanddynor i de mest ogästvänliga av klimat. Härligt! Här vill man springa runt och leka tills fötterna har bränt sönder. Dock går detta ganska snabbt, så akta er! Men hur som helst, det är lite kul att känna på vildmarken efter att ha spenderat ett par dar i vilda Las Vegas; den där ”mitt i öknen”-staden, som alla ser som spela-bort-dina-surt-förvärvade-pengar-medan-elvis-kopior-står-på-scenen-och-och-kör-cheesy-covers-#1-staden. Det jag tar med mig därifrån, är när jag stack ut och sprang, och för att efter nån timme hamna en bra bit bort ifrån the strip, och till slut nånstans där jag behövde be om vägbeskrivning för att hitta tillbaka. Haha. Som sagt är jag nog ingen stadsmänniska. Förövrigt är det ganska varmt att springa mitt i Nevada-öknen
S.F. kändes som en fräsch stad, där man givetvis vill åka ut till Alcatraz, c’mon, Al Capone satt ändå där. Åka runt, upp- och nedför kullarna, samt den där serpentinvägen, där alla står och fotograferar

Golden Gate var mäktig, speciellt om ni ställer bilen, på andra sidan, när man kör mot Berkley, för att få en grym vy över bukten, Alcatraz och San Francisco. Kan Varmt rekommenderas!
Du har inte skrivit nåt om Grand Canyon, men jag tar ändå för givet att ni kommer, under er vistelse i Las Vegas, åka ut dit. Ta god tid på er! Gärna en dag extra, så kan ni övernatta nere vid Colorado River. Det tänker jag göra i Augusti/September. Detta är i klass med Yellowstone. Långa stigar (prova på typ south Kaibab Trail) där ni kommer riktiga nära naturen.
Jag har skrivit några inlägg tidigare, där du kan läsa mer om var jag varit, så är det nåt mer, så tveka inte att fråga, även om vi valt olika rutter, så är det ändå många ställen vi kommer att ha gemensamt efter ni varit där.
Lycka till!