ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-21, 17:59

Gäst

Standard Förberedelser inför en USA resa
Jag var i USA för ett par år sedan (före 9/11). Då var det inte så svårt att åka dit. Nu upplever jag att det verkar lite krångligare, kannågo reda ut vad som gäller för inresa? Vad behöver jag fylla i och fixa innan resan, dels för att komma på flyget och dels för att komma in i landet. Inget ont om det som redan finns, men gärna det senaste eftersom reglerna verkar ändras.

Tack.
Svara med citat

Gammal 2010-03-21, 19:00

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Det är egentligen inga konstigheter. Det som är nytt är att man skall ansöka, och få beviljat ett inresetillstånd innan man får checka in på flyget. Frågorna är samma som på det gröna formuläret man haft tidigare.

Ombord kommer du att få fylla i en vanlig tulldeklaration och troligen även det gröna formuläret...
Svara med citat

Gammal 2010-03-21, 20:27

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av JLE Visa inlägg

Det är egentligen inga konstigheter. Det som är nytt är att man skall ansöka, och få beviljat ett inresetillstånd innan man får checka in på flyget. Frågorna är samma som på det gröna formuläret man haft tidigare.

Ombord kommer du att få fylla i en vanlig tulldeklaration och troligen även det gröna formuläret...
Jo, och det är nog en fördel om man beställer flygbiljetten i det namn och den stavning som står i passet. Ex mitt fullständiga namn är Lars Peter Olofsson, men jag kallas för Peter. Jag bör då beställa biljetten i namnet Lars Olofsson eller Lars Peter Olofsson.

I ESTA-formuläret står det att man ska fylla i det första förnamnet som står i passet.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 13:42

Johan78

Medlem
Johan78 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 0

Standard
Har det någon gång hänt att någon blivit nekad att resa p.g.a denne skrivit sitt tilltalsnamn i bokningen istället för första namnet i passet?
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 14:15

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Johan78 Visa inlägg

Har det någon gång hänt att någon blivit nekad att resa p.g.a denne skrivit sitt tilltalsnamn i bokningen istället för första namnet i passet?
Hej! Har inte hört någon och tror inte det.
Har Du bokat? Frågade flygbolaget specifikt efter första förnamnet?
Jag kollade på SAS, när man bokar frågar de efter "förnamn" står inget specificerat om det är tilltalsnamn eller första namnet. Hade det varit viktigt borde de be om specifikt vilket namn man ska ange.

Nör man får sitt boardingcard står ju inte hela namnet ens utskrivet där, bara Mr och initial samt efternamnet.

Skulle var intressant att höra om någon haft problem med detta eller med att De skrivit fel förnamn i ESTA-ansökan.

Gammal 2010-03-23, 19:28

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av JLE Visa inlägg

Är inresetillstånd detsamma som ESTA?

/Dan
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 23:44

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Är inresetillstånd detsamma som ESTA?

/Dan
Jo, fast något tillstånd är det inte. Man kan fortfarande bli nekad inresa, men det är ju inget man behöver spekulera i.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-24, 14:30

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Jo, fast något tillstånd är det inte. Man kan fortfarande bli nekad inresa, men det är ju inget man behöver spekulera i.

/PeterO
Men får ju resa till USA med det... ...sen kanske man inte blir insläppt. Då får flygbolaget ta med dig tillbaka till ursprungsdestinationen.

Numera skall det tydligen även finnas en spärr som gör att du inte kan checka in om det inte finns någon godkänt inresetillstånd registrerat på passnumret.
Svara med citat

Gammal 2010-07-12, 09:49

Gästen

Standard
Hej Jag heter ju åse och jag skrev ase på biljetten nu såg jag att i det elektroniska delen på passet står det aase.........kan det bli problem??????

Mvh Åse
Svara med citat

Gammal 2010-07-12, 10:18

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gästen Visa inlägg

Hej Jag heter ju åse och jag skrev ase på biljetten nu såg jag att i det elektroniska delen på passet står det aase.........kan det bli problem??????

Mvh Åse

Det tror jag inte.

Visserligen rekommenderas skrivningarna aa, ae och oe för åäö, men i praktiken används varianten med att skippa ringar och prickar troligen oftare. Här har internet angett tonen.

Möjligen kan det vara en fördel att använda aa, ae och oe vid ESTA-ansökan för passmyndigheterna i USA har ju rykte om sig att ibland vara lite kitsliga.

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-07-15 klockan 22:28.
Svara med citat

Gammal 2010-07-13, 17:35

Gästen

Standard
tack för svaret!!!!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8