ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-20, 00:21

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard Florida sommaren 2010
Min flickvän och jag planerar en resa till Florida sommaren 2010. Vi har tänkt att åka i mitten på Augusti (för varmt då kanske?) eller i början på September.

Resan är tänkt som så att vi ska börja i New York med 4 dagar där och sedan 20 dagar i Clearwater Beach, detta hotell Clearwater Beach Resort - The Quality Beach Resort.

Vad resan går på har vi inte tittat på ännu. Men vad kan man räkna med, 30-40 tusen, mer eller mindre? Nu tänker jag bara på resan, flyg och hotell. Inte mat och nöjen.

Vädret då i mitten på Augusti? Är det farligt varmt? Är det klarblå himmel varje dag i Augusti och September? Varmt i vattnet?
Svara med citat

Gammal 2010-03-20, 01:26

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Tre veckor på ett hotell i Florida, och bara 4 dagar i New York? Enligt min mening kan du gott flytta några dagar mer till New York.

Augusti/September är orkansäsong i Florida. Vissa dagar är det soligt och hett, andra dagar kan det bli ett jädra väder rent ut sagt. Deras åskoväder i den varma fuktiga luften är också rätt häftiga upplevelser, men lite tråkigt om man överraskas av det.

Varmt i vattnet är det i alla fall, och normalt sett varmt i luften också.

Skall ni flyga inrikes mellan New York och Florida? Flyga tillbaka sedan för att åka hem? Räkna med 7-8000kr/person för flygbiljetter.

Hotell av hyfsad klass i Florida kan du räkna med 1000kr/natten. Mer om du vill ha sjöutsikt eller balkong mot havet.

I New York kostar t.ex. Hotel Newyorker från 159 dollar/natten i Augusti för ett rum, och det är ett riktigt bra hotell mitt i smeten på Manhattan, inte långt från Empire State Building och arenan Madison Square Garden.
Svara med citat

Gammal 2010-03-20, 03:53

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

Tre veckor på ett hotell i Florida, och bara 4 dagar i New York? Enligt min mening kan du gott flytta några dagar mer till New York.
Då kanske vi ska lägga 5-7 dagar i New York och 16-20 dagar i Florida.

Citat:

Augusti/September är orkansäsong i Florida. Vissa dagar är det soligt och hett, andra dagar kan det bli ett jädra väder rent ut sagt. Deras åskoväder i den varma fuktiga luften är också rätt häftiga upplevelser, men lite tråkigt om man överraskas av de
I vilken månad ska man åka om man vill ha kanonväder? Blå himmel från morgon till kväll, varmt och skönt.

Citat:

Skall ni flyga inrikes mellan New York och Florida? Flyga tillbaka sedan för att åka hem? Räkna med 7-8000kr/person för flygbiljetter.
Vi planerar att flyga med United Airlines mellan New York och Florida.

Jag är jäkligt kräsen om jag ska vara ärlig. Jag vill ha blå himmel alla dagar och Florida kan väl ge mig detta om jag inte minns fel? Därför undrar jag ovan vilken månad som passar oss bäst om vi söker blå himmel varje dag och varmt.

Ska tillägga att vi fick en offert från Ving. Vi åker 1 Juli och tillbaka den 26 Juli. New York 5 dagar och Florida 20 dagar. Flyg och hotell 31.221:- för två personer. Då har vi frukost i New York på hotellet och frukost i Florida på hotellet.
Senast redigerad av Babar den 2010-03-20 klockan 04:02.
Svara med citat

Gammal 2010-03-20, 04:23

Joru

Nykomling
Joru är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
Tycker det låter som ett bra pris med tanke på att det gäller både flyg och boende både i NY och FL inkl. frukost. Bilhyra kanske tillkommer. Eller? Alltid skönt med bil i florida så man lätt kan ta sig runt.
Angående vädret så kan du inte räkna med sol från morgon till kväll. Framför allt inte i Juli. Det är mycket varmt, kvavt och fuktigt med garanterat dagar med e.m. skurar. Som tidigare nämnts så är det även orkan säsong från Juni och framåt några månader, och om ni har otur råkar ni ut för en längre period av regn och blåst. Värmen finns dock :-)
Jag tycker att vädret är som bäst i April-Maj. Varmt och oftast soligt hela dagar. Den riktigt fuktiga luften har inte hunnit komma då och e.m. skurarna är inte så många. Men det är naturligtvis ingen garanti.
Under hösten tror jag att Oktober kan vara rätt OK. Har inte varit där då men någon annan kanske har erfarenhet från hösten.
/J
Svara med citat

Gammal 2010-03-20, 05:44

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
"Svenskt sätt" att se på vädret gäller inte i Florida på sommaren. Bodde där i 7 år. Sommaren, som redan har nämnts, är mycket varm (omkring +33C varje e.m.) med hög luftfuktighet. Om det hade varit nonstop solsken hade det varit ännu olidligare, så var tacksam för molnen och var MYCKET tacksam för de mycket pålitliga regnskurarna i stort sett varje eftermiddag. De svalkar av ganska rejält och är mycket behagliga.
Vintern (nov-mars) är helt annorlunda. Minst 90% av tiden som perfekt svensk sommar. Ung. +25C, mest solsken med en behaglig blandning av moln, och låg luftfuktighet. Tyvärr inträffar det några gånger varje vinter att det kommer en rejäl kallfront norrifrån. Först mycket regn i ung. 2 dagar och sedan sjunker temperaturen ner mot 0 grader Celsius. Eftermiddags tempen kanske går upp mot +13C eller så. Det tar ett par dagar innan vädret återvänder till det normala behagliga. Har du tur kan det ju utan vidare vara jättefint en längre tid.

Gammal 2010-03-20, 14:47

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Joru Visa inlägg

Tycker det låter som ett bra pris med tanke på att det gäller både flyg och boende både i NY och FL inkl. frukost. Bilhyra kanske tillkommer. Eller? Alltid skönt med bil i florida så man lätt kan ta sig runt.
Tyckte in heller att det var så farligt, priset alltså. Ingen bilhyra för oss. Jag är en sån som söker sol och bad. Vill bara ligga på stranden och må bra.

Om jag har förstått det rätt så är bästa tiden att resa November-Mars om man man som vi söker blå himmel och inte för varmt i luften? Går det att bada i havet på den västra sidan av Florida under November-Mars, vid Clearwater Beach? Hur är vattnet förresten, klart och fint så att man kan snorkla och så direkt från stranden?
Svara med citat

Gammal 2010-03-20, 16:34

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Babar Visa inlägg

I vilken månad ska man åka om man vill ha kanonväder? Blå himmel från morgon till kväll, varmt och skönt.
Jag brukar åka i slutet av april och början av maj. Under de senaste fyra åren har det varit riktigt kanonväder utan att det för den delen blir olidligt varmt. Förra året hade vi inte regn en enda dag under de tre veckorna vi var där...

Dessutom börjar lågsäsongen någon gång i mitten av april, så då blir det mesta mycket mer billigt plus att man slipper trängas alltför mycket med folk...
Svara med citat

Gammal 2010-03-20, 17:37

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Oavsett när du åker till Florida så är det varmt i vattnet, även mitt i vintern. Och västkusten tycker jag själv har bättre stränder, och troligen något varmare vatten. Stränderna där är lite mer skyddade än Atlant-sidan, som är mer "utsatt" för väder och vind.
Högsäsong i Florida: 15 dec till 15 april.

Gammal 2010-03-27, 17:57

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Men om jag vill ha klarblå himmel från morgon till kväll, över 25 grader varje dag och lika varmt i vattnet. När bör jag åka då för minimera risken för regn, blåst och moln på himlen? Visst, det kan vara skönt med regn när det är fuktig och väldigt varmt vilket jag har fått tagit lärdom av när jag har varit i Turkiet i mitten på Augusti.

Som sagt. För att få klarblå himmel, minimalt med regn och varmt i vattnet. När bör man då åka till Clearwater Beach?

Jag kikar lite på 6 Juli till 22 Juli.
Svara med citat

Gammal 2010-03-27, 18:12

Johan_W

Nykomling
Johan_W är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Är det utav någon speciell anledning som du/ni vill till just Florida?

Personligen så hade jag valt Kalifornien istället för Florida med tanke på månaden ni tänkt åka.
Har varit i Florida (Miami/Orlando) en gång och vart inte speciellt imponerad, tycker inte folket där är i närheten så trevliga t ex som på västkusten.

Själv åker jag till Seattle, SF, LA, LV och SD till sommaren.

Mvh Johan
Svara med citat

Gammal 2010-03-27, 18:50

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Enda gången man har chans till klarblå himmel i Florida är mellan november och mars och även då är det mycket stor chans att det kommer att vara en hel del behagliga moln. På sommaren är det totalt orealistiskt att tro att man kan uppleva klarblå himmel från morgon till kväll. Inträffar ALDRIG! Som tur är. Hade blivit olidigt varmt. Florida är inte precis i tropikerna, men det är ycket nära och vädret på sommaren är definitivt tropiskt, vilket innebär mycket molnighet. Speciellt i juli!

Gammal 2010-03-27, 21:02

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg

Är det utav någon speciell anledning som du/ni vill till just Florida?
Först och främst för att det är USA (vem vill inte åka till USA?) och sedan för att det sommar året runt och det är väl bara plus i kanten.

Los Angeles har vi funderat på men eftersom Los Angeles inte kan erbjuda lika vackra stränder och blått vatten som Florida så blir det Florida

Los Angeles intresserar oss båda (min flickvän och mig) men vi är som sagt lite väder-freak av oss. Ska vi åka så vill vi ha strålande solsken från morgon till kväll och inte en droppe regn. Man kan jämföra med Medelhavet under Maj-Augusti. Sånt väder skulle vi vilja ha. Och det är väl bara Las Vegas som kan erbjuda sånt väder, förutom stränder då :P

Som oss då. Florida är ett alternativ eftersom vi söker blå himmel och varmt i vattnet. Vart annars kan man åka? Södra Kalifornien kanske?
Senast redigerad av Babar den 2010-03-27 klockan 21:05.
Svara med citat

Gammal 2010-03-27, 22:18

Gäst

Standard
Jag tror inte att du skulle klaga på värmen i Los Angeles och San Diego precis finns fina stränder där, mycket fina. Når jag varit där så har vädret varit kanon, snudd på för varmt. Vi hade nästan 50 grader i Vegas också...

Sedan så har du en San Diegoexpert i tråden här också, jag gör mitt första besök där nu till sommaren...

Men som sagt, värmen är det minsta du behöver oroa dig för. Om jag inte missminner mg så hade dom 2400 skogsbränder i Kalifornien sommaren 08 då jag var där sist.
Svara med citat

Gammal 2010-03-27, 23:04

makaan

Standard
hej

Åk inte till Florida i Juli/augusti, då får du garanterat regn och åska var och varannan dag!

2008 var vi där hela april och hade regn 3 dagar , (inte hela dagarna) annars var det mellan 20-35 grader hela tiden.

Går väl inte att garantera regnfritt någonstans, men mitt tips skulle vara april!

Skulle rekommendera er att ha hyrbil iaf en del av resan, så ni kan åka runt lite. Det finns grymt många fina stränder i västra Florida!
Och inte så väl fungerande kollektivtrafik.....

Finns mycket shopping i området också, många bra Outlets!

Mvh M
Svara med citat

Gammal 2010-03-27, 23:41

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Babar, som redan påpekats ovan så måste du bestämma dig för antingen det ena eller andra: du kan inte uppleva nonstop solsken utan i moln i Florida på sommaren. Omöjligt. Om du vill ha Medelhavsklimat måste du besöka en plats som har Medelhavsklimat, och det är södra Kalifornien. Florida har subtropiskt klimat. HELT annorlunda. Och i södra Kalifornien så har du säkrare väder och garanterat mera sol ju senare på sommaren det är. Juni är en tråkig månad med grått molntäcke ute vid havet varje morgon, och ofta långt in på eftermiddagen. När man kommer in i juli, och speciellt andra halvan av juli, mycket bättre chanser för nonstop sol. Och i aug/sep i princip en garanti. Efter att ha bott många år i både Florida och Kalifornien (San Diego) känner jag mycket väl till vädret där, och det är en enorm skillnad. Tänk dock också på att Stilla Havet har relativt kallt vatten medan Florida (med Golfströmmen precis intill) ALLTID har varmt vatten, även mitt i vintern.

Gammal 2010-03-28, 01:23

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Standard
Jag är liksom en sån människa. När jag åker på semester så vill jag ha klarblå himmel, varmt i vatten och i luften. Jag vill inte behöva öka till Sahara, Egypten eller Medelhavet. Försöker hela tiden att finna andra länder som har detta väder som Grekland och Turkiet kan erbjuda, klarblå himmel från morgon till kväll, Maj-Augusti. Varmt och skönt i vattnet.

Men som jag känner, så är Turkiet och Grekland de enda länderna i världen som erbjuder klarblå himmel under så många månader som Maj-Augusti. Inget annat land i världen kan matcha detta, förutom Sahara, Dubai och centrala delar av Australien (men där finns ingen strand, bara öken och öken)

Jag är kräsen, jag vet Är så jäkla rädd att få regn på mig när jag har semester. Haha. Vet inte varför men så är det.

Då kanske jag ska hålla mig till Turkiet och Grekland i framtiden och inte satsa på Florida, Los Angeles eller San Diego. Om jag inte väljer Las Vegas och inte vill bada vill säga.
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 11:17

Johan_W

Nykomling
Johan_W är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Babar Visa inlägg

Jag är liksom en sån människa. När jag åker på semester så vill jag ha klarblå himmel, varmt i vatten och i luften. Jag vill inte behöva öka till Sahara, Egypten eller Medelhavet. Försöker hela tiden att finna andra länder som har detta väder som Grekland och Turkiet kan erbjuda, klarblå himmel från morgon till kväll, Maj-Augusti. Varmt och skönt i vattnet.

Men som jag känner, så är Turkiet och Grekland de enda länderna i världen som erbjuder klarblå himmel under så många månader som Maj-Augusti. Inget annat land i världen kan matcha detta, förutom Sahara, Dubai och centrala delar av Australien (men där finns ingen strand, bara öken och öken)

Jag är kräsen, jag vet Är så jäkla rädd att få regn på mig när jag har semester. Haha. Vet inte varför men så är det.

Då kanske jag ska hålla mig till Turkiet och Grekland i framtiden och inte satsa på Florida, Los Angeles eller San Diego. Om jag inte väljer Las Vegas och inte vill bada vill säga.
Om du ska åka den tid på året du skriver och är ute efter de klimat/väder du skriver så får du nog hålla dig till Grekland osv

Men är man det minste intresserad utav att uppleva och se saker så åker man till USA istället
Svara med citat

Gammal 2010-03-29, 12:12

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 6

Standard
Vi har varit i Florida de senastre 3 somrarna, och visst regnar det i stort sett varje eftermiddag. Ibland bara en skur på 10 minuter, ibland veritabla skyfall på nån timme. Men det är uppfriskande. Använd den tiden att shoppa i nån av de jättelika outlet mallen som finns lite här och var. Eller gå på bio med en hink smörade popcorn. Eller bläddra dig igenom 125 kanaler på TV:n. Eller sitt en sväng på krogen med en kall (smaklös) öl. Finns massor att göra. Dissa inte Florida för lite regn.
Senast redigerad av Pellsson den 2010-03-30 klockan 12:50.
Svara med citat

Gammal 2010-03-30, 12:48

Johan78

Medlem
Johan78 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
Jag tror du kommer bli besviken med så höga krav. Försök tona ner kraven och ta dagarna som de kommer. Då kommer du njuta så mycket mer.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8