ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-12, 16:05

skalenius

Medlem
skalenius är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard USA pa söndag
Aker först till NY 1 vecka sedan SF i 1,5 vecka + en snabbis till LA över dagen!

Antar att det enklaste och billigaste sattet att ta sig fram i NY och SF ar att aka kollektivtrafik, inte sant? Taxi ar val svindyrt?

Finns det nagot man maste se/besöka som turist?

Hur mycket ''svenskt'' godis finns det dar?

Finns det nagon generell tid nar incheckningen pa hotellet stanger? Om man kommer till USA valdigt sent, ar det kanske bast att kontakta hotellet da?
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 16:16

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 3

Standard
Om du inte klarar dig utan svenskt godis - ta med det dit...

Vanligen håller hotellen din reservation till morgonen därpå om man har angett ett kredit- eller betalkortsnummer. De flesta större hotellen har bemanning dygnet runt i receptionen. Vill du vara på den säkra sidan - hör med hotellet innan du reser...
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 16:29

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av skalenius Visa inlägg

Aker först till NY 1 vecka sedan SF i 1,5 vecka + en snabbis till LA över dagen!

Antar att det enklaste och billigaste sattet att ta sig fram i NY och SF ar att aka kollektivtrafik, inte sant? Taxi ar val svindyrt?

Finns det nagot man maste se/besöka som turist?

Hur mycket ''svenskt'' godis finns det dar?

Finns det nagon generell tid nar incheckningen pa hotellet stanger? Om man kommer till USA valdigt sent, ar det kanske bast att kontakta hotellet da?
Innan någon annan hinner skriva att taxi i New York är billigt så vill jag tipsa om MTA 7-dagarskort. Gäller för obegränsat antal resor på tunnelbana och de flesta bussarna. Bussar med det X i linjenumret får man inte åka på med det kortet.

Jag skulle nog försöka meddela hotellet om jag kommer dit efter 20, fast risken att de har fullt på hotellet nästa vecka är väl inte så stor.

Du bör ju ha med dig en liten (bärbar) guidbok, och dör hittar du säkert något du är intresserad av. Det du kommer att få frågor på hur det var i New York är

Empire State Building
Frihetsgudinnan
Times Square
Broadway
Central Park
Brooklyn Bridge
Ground Zero

Museer väljer du efter intresse, men gå gärna in i affären och/eller drick en kopp kaffe där:
Metropolitan Museum of Art
MoMA (Museum of Modern Art)
American Museum of Natural History
Intrepid Sea, Air Space Museum (ett hangarfartyg)
och min favorit, gratismuseet Forbes Galleries.

Om du räknar HM till svenskt godis, så har de några affärer där :-)
Svenska Kyrkan kan man gå in till och ta en fika.
Det finns en svensk flagga på ett av monumenten nere i Battery Park.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 16:37

skalenius

Medlem
skalenius är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard
Sveskt godis skulle jag ha med min i massor om jag bodde i Sverige! Men jag hoppas dom har lite smat o gott dar med.

okej. ett MTA kort later som en bra ide. Hur ar det med bussar och tunnelbana da? Gar det oft? Ar det latt o hitta?
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 16:50

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av skalenius Visa inlägg

Sveskt godis skulle jag ha med min i massor om jag bodde i Sverige! Men jag hoppas dom har lite smat o gott dar med.

okej. ett MTA kort later som en bra ide. Hur ar det med bussar och tunnelbana da? Gar det oft? Ar det latt o hitta?
Bussar och tunnelbana går med några minuters intervall, speciellt på Manhattan. Inte lika tätt på natten, men du beöver inte vänta länge.
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 17:41

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Svenskt godis, om det ar det du menar, finns inte i NY. Finns ingen direkt brist pa godis att kopa men nagra svenska sorter lar du inte hitta. Marabou, Cloetta och dylikt ar alltsa bara att packa ner om du inte klarar dig utan det. Det finns pa IKEA, men nagot IKEA hittar du inte pa Manhattan. Finns ett ute vid Newark Airport.

Taxi i NYC ar billigt. Absolut inte som Sverige. Tunnelbanan ar ocksa ett alternativ, men personligen sa tycker jag det ar roligare att aka yellow cab istallet for att vara under jord.

Den svenska flaggan som Peter pratar om ar pa Koreamonumentet nere i Battery Park, precis vid farjeterminalen for Ellis/Liberty Island.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8