ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-11, 19:49

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard Sommarens västkustloop
Hey,

Mer eller mindre spikat rutten för sommarens USA-resa. Som jag har längtat tillbaka! Jag, min flickvän och eventuellt en kompis. Börjar med ett par, tre dar i New York. Sedan bär det av västerut, antingen Salt Lake City, LAX eller San Francisco, varifrån loopen påbörjas, efter att ha plockat upp vår hyrbil.

Kommer att bli mycket kustkörning, från San Diego till Seattle, sen in i Idaho, Wyoming, ner mot Yellowstone. Här blir det ett par övernattningar. Vill inte stressa igenom parken igen. Njuta av fulla muggar äre som gäller! Mycket hiking. Sen ner genom Utah mot Salt Lake, kolla the flats. Gick jag miste om senast. Maxa nåt på saltöknen är ju ett måste ;D Haha. Om det så är en cykel.

Rakt söderut, mot de skiftande vackra rödsprängda bergen, som indikerar att Arizona närmar sig. Här lägger man det mesta krutet på Grand Canyon tänkte jag. Övernattning nere vid floden. Sen, Vegas, Death Valley, lite skön ökenkörning, och mot sunny California.

San Diego, efter att ha läst mycket gott om den staden. Var där senast, och strosade runt, men har insett att jag missade mycket. Sea World lär det ju bli t.ex.

Köra på sanddynorna på Pismo Beach, ännu en favorit i repris! Sen hoppas jag lite mer på L.A. Åkte bara igenom senast, och vi gick mest runt och skrattade åt "dump of fame", som vi fick intrycket av. Men finns väl givetvis en massa där att göra.

Mot San Francisco bär det av, och dessförinnan, Six Flags! Blev åksjuk förra gången, men tänker bannemig sätta mig i Tatsu det första jag gör nu - en av de roligare banorna som finns, tydligen.

Sen västkusten upp, efter S.F. - där har jag dålig koll, är intresserad av Redwood-parker, och andra nationalparker, typ Yosemite. Allt annat av intresse tas tacksamt emot som tips. Oregons kustlinje ska enl. många jag pratat med, vara riktigt vacker! Seattle, som grungens huvudstad, intresserar mig mycket, och det är inte omöjligt att man kör in i Kanada när man ändå är där och snurrar. Idaho har jag ingen som helst koll på, men lär ju leta upp saker att göra/se.

Nåt jag definitivt inte bör missa?
Senast redigerad av AndreasC den 2010-03-11 klockan 19:56.
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 09:24

JohannaV

Nykomling
JohannaV är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard
Hej!

Jag har inga tips, men jag försöker själv planera en resa nu till sommaren.
Jag har lite svårt att lägga upp rutten dock, så jag skulle bara vilja fråga hur länge tänkte ni vara borta för att göra den där loopen? För jag tycker den ser intressant ut :-)

Och hur många nätter ska ni försöka vara på varje ställe?

/Johanna
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 11:40

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Hej Johanna!

Vi kommer totalt vara borta i fem veckor, cirka 30 dar med bilen i västra USA. Vi kör nog 20-30 mil i genomsnitt per dag, då rutten kommer att ligga på 600-700 mil. Vissa dar sträckkör vi kanske 50-60 mil, så att man kan ta det lugnare de dagar vi vill vandra runt i parker osv. Har egentligen inte gjort upp nån planering än, utan kommer att ta det som det kommer Räknar dock med hiking i två dar i Yellowstone. Två dar i Grand Canyon också. Yosemite bör man också lägga ett par dar på. Blir nog att hyra cyklar där.

Egentligen behöver man nog inte vara ute på vägen i hela 30 dar för denna rutt. Räcker säkert med 3-4 veckor, men vill verkligen inte stressa igenom. Min flickvän vill inte sitta i bilen hela tiden heller. Och inte jag heller egentligen, även om jag tycker det är vackert och kul att bara åka igenom landskapen. Skiftningarna är sjukt coola på sina håll!

Ska försöka skaffa en cab, lär ju vara underbart i Kalifornien! Utanför smoggtäckta L.A.

Vidare till hur många nätter, igen. Las Vegas, där vill jag vara max i typ två nätter. San Diego kan jag tänka mig ett par, tre dar! Kolla in i Mexiko, äta god mat, och njuta av värmen! Besök Pismo Beach, förresten, när ni är i Kalifornien, och åk fyrhjuling på sanddynorna. Se dock upp för alla stora bilar och tunga fordon som också är ute och leker i sanden

Seattle intresserar mig, av nån anledning. Så hoppas mycket på den staden. Där kan jag tänka mig att stanna ett par nätter också. Utah är vackert. På vägen ner från Yellowstone mot Salt Lake City kan jag varmt rekommendera Lava Hot Springs, varma, stora pooler där man kan relaxa lite, efter en massa bilkörning. Åt jättegott alldeles i närheten. Kan dock inte minnas vad det lilla haket heter.

Jag har dålig koll på vad Idaho har att erbjuda, även Oregon och Washtington i stort. Mer än fin natur. Får se om det blir några övernattningar i parker etc där uppe. Vi vill få in lite nöjesfält, vattenparker etc också. Six Flags finns ju i Kalifornien, med både vattenpalats och nöjesfält.

Just det, San Francisco höll jag på att glömma. Min flickvän kommer garanterat att gilla den staden. Så där stannar vi ett par dar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8