|
LA, varför sa ''billigt''?
|

2010-03-05, 17:18
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 0
|
LA, varför sa ''billigt''?
Har kollat pa boende i LA..man far ett hus ganska centralt i LA för samma pris för ett rum i SF.
Varför a det sa?
|
|
|

2010-03-05, 18:47
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Citat:
Ursprungligen postat av skalenius
Har kollat pa boende i LA..man far ett hus ganska centralt i LA för samma pris för ett rum i SF.
Varför a det sa?
|
Utan att veta alla detaljer sa ar min gissning location, location, location. Centralt behover inte betyda bra lage. Speciellt inte i en stad som LA.
/MST
|
|
|

2010-03-05, 20:02
|
|
Hmm .. okej. Vart vill man inte bo da? South central LA har jag hört ar ett mindre bra stalle. Vilka fler stallen ?
jag har kollat pa craiglist.com, de flesta har legat pa den vastra sidan.
|
|
|

2010-03-05, 20:11
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Centrala Los Angeles är inte speciellt trevligt. Och många områden i South Central är lite slumområden, men jag tvivlar på att du kommer att hitta speciellt mycket i det området i alla fall. Leta efter något i Venice eller Santa Monica området. Trevligare omgivningar och närmare till kusten. D.v.s. västerut (från centrala Los Angeles).
Hittar du något som ser intressant ut, låt mig veta vilken adress och jag kan säga i stort sett hur det området är.
Senast redigerad av malama den 2010-03-05 klockan 20:13.
|
|
|

2010-03-05, 20:18
|
|
Okej. Men om jag nu vill bo söder om LA, mot Aliso Viejo. Vart ar det bra da?
|
|
|

2010-03-05, 20:38
|
|
Aliso Viejo är i Orange County, och även om det är del av "Greater Los Angeles area" så är där ingen som kallar det för Los Angeles. De flesta ställen i Orange County är ganska bra, bortsett från vissa delar av centrala Santa Ana (äldre stadsdelar). Aliso Viejo är mest nyare områden och ganska trevligt, precis som alla områden i närheten, typ Laguna Beach och Laguna Niguel. Har du hittat något hotell i Aliso Viejo?
|

2010-03-05, 21:18
|
|
Sambon har ev. ett jobb i aliso Viejo... jag ska plugga och da blir det val i Los Angeles. Kunde man hitta ett trevligt stalle mitt emellan vore det ju bra
Hur ar Los Angeles? Ar det som vilken stor stad som helst?
|
|
|

2010-03-05, 21:26
|
|
Hur ar Anaheim och Costa Mesa?
|
|
|

2010-03-06, 00:00
|
|
Los Angeles är en mycket unik stad och definitivt inte som "vilken stor stad som helst". Och när svenskar (och många andra) säger "Los Angeles" så menar man ofta hela det större Los Angeles området, vilket sträcker sig från San Clemente i söder långt norrut till städerna i San Fernando Valley och inåt landet mot San Bernardino. Hela området är minst lika stort som Skåne, och med betydligt större trafikproblem. Los Angeles är enbart den största av alla de c:a 50-60 städerna som alla har vuxit ihop så till den grad att man normalt inte vet när man kör från den ena staden in till den andra. Det finns ju skyltar för de som är uppmärksamma!
Santa Ana skulle jag personligen undvika. Lite äldre bebyggelse och tråkigare områden, inklusive en del slumområden. Costa Mesa är betydligt trevligare. I princip alla städerna söder och sydost om Santa Ana är nyare städer, i princip byggda under de senaste 40 åren och de allra flesta består mest av villa-områden. Vilken skola i Los Angeles funderar du på? Om du bor ute i Orange County och gå i skola i L.A. måste du i princip köra I-405 vilket kan vara en riktrigt mardröm i rusningstrafik. Ofta är det helt stopp på motorvägen.
|

2010-03-06, 00:26
|
|
Jag har tittat pa City college of LA och de ligger ju mitt i allt. Vet du nagra skolor i orange county omradet?
Tack för bra svar pa mina fragor
|
|
|

2010-03-06, 01:23
|
|
Ja, City College of LA ligger mycket nära centrala LA. Från Orange County får du då ta I-5 i stället som inte har lika många filer som I-405, och alltså är om möjligt ännu mera kraftigt trafikerad.
Största universitetet i Orange County är University of California Irvine som ligger bara någon km från Orange County Airport. Men det beror ju också på vad du är intresserad av att studera!?
|

2010-03-06, 01:34
|
|
Jag vill plugga webbdesign...bara design, inte programmering. Kollade pa college i orange county och det finns ju ganska manga iallafall!
Hur ar det med kollektivtrafiken?
|
|
|

2010-03-06, 01:48
|
|
Jag vet inte vilka skolor som har web design, men om du fastnar för någon speciell skola kan jag hjälpa dig med uppgifter om området där skolan ligger.
Det finns ju kollektivtrafik men med svenska ögon sett är kollektivtrafiken ganska beklämmande. Skall du ta dig en längre sträcka kan det innebära flera byten och flera timmar.
|

2010-03-06, 01:50
|
|
Aha, okej! Sa da maste man nastan skaffa sig en bil om man ska nagonstans. hur dyrt ar det att ha och köpa bil? ar det som i sverige?
|
|
|

2010-03-06, 02:06
|
|
Har inte köpt bil i Sverige på många år så jag är inte rätt person att svara på det men jag misstänker att det är betydligt mera komplicerat i USA, eftersom du inte är fast bosatt här. Att få försäkring kan vara svårt t.ex. Och dyrt. Och hur dyrt det är att köpa bil beror ju helt på vad du vill köpa. Du kan säkert få tag på en acceptabel begagnad bil för några tusen Dollar. Billigare än så är det nog dags att vara mycket tveksam.
|

2010-03-06, 02:11
|
|
Anaheim ar val bra, eller ar det som Santa Ana?
Bor du i LA?
|
|
|

2010-03-06, 02:26
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Citat:
Ursprungligen postat av skalenius
Aha, okej! Sa da maste man nastan skaffa sig en bil om man ska nagonstans. hur dyrt ar det att ha och köpa bil? ar det som i sverige?
|
Den har kan jag svara pa, resten overlater jag med varm hand till mannen pa Hawaii. Om du vill kopa en bil i USA sa maste du ha en fast adress och ett amerikanskt korkort. (din adress star pa korkortet i USA). Med reservation for regler i olika stater sa har jag annu inte hort nagon stat som har nagot annorlunda an dessa tva principer. Bilforsakring i Californien kostar skjortan, speciellt som du inte har nagon history att visa upp. I PA haruppe sa betalar jag ca 700 USD/ar for forsakringen. Rakna med betydligt mer i CA. Kanske uppemot dubbelt. Aven om du vill betala med check sa tar dom en credit report. Finns du inte med dar sa blir affaren nekad. Aven detta fran egen erfarenhet.
En hyfsad bil, rakna med minst 3-4000 dollar om du vet lite om bilar och kan undvika de varsta rishogarna. Ga inte under det.
/MST
|
|
|

2010-03-06, 02:38
|
|
Anaheim har lite skiftande bebyggelse. Det är ju där som Disneyland ligger. I områdena runt Disneyland är det ju betydligt mera trafik och troligen också dyrare med boende. I andra äldre delar av Anaheim kan det vara billigare av den anledningen att det är tråkigare områden.
Gick inte in på detaljer om Santa Ana, eftersom det lätt blir komplicerat. Norra delen lite äldre bebyggelse (=tråkigare och troligen billigare) medan i södra delarna finns det mer villa bebyggelse och något nyare hus. Man är då ganska nära South Coast Plaza som ligger precis vid I-405 och är ett stort fint shoppingcenter. Nära Orange County Airport.
Bor nu på ön Hawaii men bodde i många år i södra Kalifornien (San Diego) och har kört mycket i hela Los Angeles området.
|

2010-03-06, 18:27
|
|
Hur fixa man amerikanskt körkort da? Jag har svenskt körtkort. Maste jag göra om hela processen igen?
Sa ''trakigt omrade'' betyder inte mycket kriminalitet?
|
|
|

2010-03-06, 20:09
|
|
Med "tråkigt" område menar jag lite äldre och nerkörd bebyggelse. Inte nödvändigtvis mer kriminalitet.
Är inte helt säker på körkortsbestämmelserna, bortsett från att det kan variera från stat till stat, och kan också vara olika nu jämfört med för många år sedan när jag flyttade från Sverige till USA. Behövde inte köra upp i USA, utan teoriprovet räckte, och det har varit samma i alla de olika staterna jag haft körkort i (New Jersey, Florida, Kalifornien och nu Hawaii).
MST har nog bättre koll på detta.
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|