ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-05, 14:43

Gäst

Standard New York Resa, Tips för "nybörjare"
Hej
Tänkt överaska min sambo med en resa till New York i år, han fyller 30!
Ingen av oss har varit i USA tidigare och jag har därför lite frågor;
1.Bästa tiden att åka?
2.Boka flyg + hotell samtidigt eller boka hotell på plats?
3. Vart ska jag boka? Resebyrå eller själv på nätet, för att få bästa pris?

Hade tänkt att stanna från tors-sön, eller vad är bäst tycker ni som vet?
Ge mig alla tips ni kan komma på! Behöver tips om allt, hotell, shopping, sånt man absolut inte får missa...

Tack på förhand!

/ Cajsa
Svara med citat

Gammal 2010-03-05, 17:01

PeterO

Globetrotter
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 3

Standard
1. Juli och augusti har jag undvikit eftersom jag tror att det är onödigt varmt då. Gäller även andra halvan av juni. Dessutom är flygpriserna oftast lite högre denna tid. Eftersom jan-feb redan är ur leken så tycker jag nog det är hugget som stucket vilken månad du väljer. November kanske inte är någon höjdare, men december är det definitivt. Jag var själv där första gången i juletid.

2. Jag bokar alltid flyg och hotell var för sig från hemmaplan.

3. Jag antar du menar var du ska boka. Jag bokar bara via nätet.

Om du menar att åka på torsdag för att sedan vara hemma och på jobbet måndag morgon, så vill jag absolut avråda från det.

Det innebär flygstart på morgon/förmiddag och med direktflyg från Arlanda så är man framme på eftermiddagen (säg kl 15). Men då är din inbordes klocka 21, så det är inte många timmar du är i New York den dagen. Bokar du ett flyg med mellanlandning så kommer du fram ännu senare.

För att kunna vara på jobbet på måndag måste du starta hemresan på lördag eftermiddag för att vara på Arlanda söndag morgon. Jag rekommenderar inte att du kommer ett dygn senare och går direkt till jobbet. Det fungerar inte.

Jag tycker att 4 hela dagar i New York är ett minimum vilket betyder avresa på tisdag och hemresa på lördag. (Optimalt är lördag-lördag, ta hellre ett billigare hotell och stanna några fler dagar).

Personligen tycker jag också att själva planerandet är en del i själva resan, så mitt förslag är att du inte undanhåller din kille alltför mycket av det, dvs inte serverar allt på morgonbrickan på födelsedagen utan att ni gör planeringen tillsammans.

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2010-03-05 klockan 17:07.
Svara med citat

Gammal 2010-03-05, 17:26

PeterO

Globetrotter

Standard
Då det gäller hotell kan du söka i detta forum med t ex orden "New York hotell" så får du fram en massa trådar där hotell diskuteras.

Då det gäller flyf så finns det ju en massa sajter som säger sig söka bland massvis av flygbolag (seat24.se, supersavertravel.se m fl, m fl) Men glöm fer den skull inte bort att gå direkt in på SAS.se, för deras direktförbindelse kommer inte alltid med vid den andra typen av sökning.

Direktflyg brukar vara 500-1000 kr dyrare än flyg med mellanlandning, men det kan det vara värt.

Det enda tips om shopping du får av mig är att det finns en outlet i närheten av Ground Zero, och då det gäller sådant ni inte får missa blir det värre. Dvs det går knappt att räkna upp, men det förekommer nog lite tips i forumet. Mitt grundtips är dock att du skaffar en lagom stor guidbok, och då är den som getts ut på DN's förlag väldigt bra.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-05, 18:29

PeterO

Globetrotter

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Jag tycker att 4 hela dagar i New York är ett minimum vilket betyder avresa på tisdag och hemresa på lördag. (Optimalt är lördag-lördag, ta hellre ett billigare hotell och stanna några fler dagar).
Fast tisdag-lördag fungerar inte så bra. Normalt kräver flygbolagen att man är borta natten lördag/söndag. Annars blir biljettpriset dubblerat.
Så i stället för tisdag-lördag blir förslaget onsdag-söndag och åter på jobbet på tisdag. Fast lördag-lördag är fortfarande bäst!

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8