ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-01, 13:48

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard Ett par frågor om resan till USA och i USA
Hej!

Det är inte så mycket dagar kvar till innan jag åker till New York.
Så jag har ett par frågor som jag hoppas att ni kan svara

Vi kommer att landa i Newark flygplats.
Vår hotell ligger i 481 8th Avenue At 34th Street och den heter New Yorker.
Vilket transport borde man ta dit? Taxi eller tåg?

Om man tar taxi så hörde jag att man ska prata med information disken så att dom fixar taxin åt oss. Är det bra sätt och göra så?

Angående växelkurs i USA.
Många säger att det är dåligt och växla pengar i USA och många säger att det är bättre i USA.
Man har lite svårt och lyssna på folk vad som är sant. Men att ta ut pengar från bankomat är bra, vad jag vet iallafall ;p
Någon som rekommenderar att växla några tusen lappar i Sverige innan resan?

Det var dessa frågor jag undrade. Hade mer men kommer inte ihåg
Svara med citat

Gammal 2010-03-01, 14:27

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gunel Visa inlägg

Hej!

Det är inte så mycket dagar kvar till innan jag åker till New York.
Så jag har ett par frågor som jag hoppas att ni kan svara

Vi kommer att landa i Newark flygplats.
Vår hotell ligger i 481 8th Avenue At 34th Street och den heter New Yorker.
Vilket transport borde man ta dit? Taxi eller tåg?

Om man tar taxi så hörde jag att man ska prata med information disken så att dom fixar taxin åt oss. Är det bra sätt och göra så?

Angående växelkurs i USA.
Många säger att det är dåligt och växla pengar i USA och många säger att det är bättre i USA.
Man har lite svårt och lyssna på folk vad som är sant. Men att ta ut pengar från bankomat är bra, vad jag vet iallafall ;p
Någon som rekommenderar att växla några tusen lappar i Sverige innan resan?

Det var dessa frågor jag undrade. Hade mer men kommer inte ihåg
Personligen tar jag alltid taxi fran Newark. Enklare men lite dyrare. Finns ingen anledning att halla pa att trackla med massa tagtider, bagage och annat elande fran flygplatsen in till stationen och sedan fran stationen till hotellet. In i taxin, framme vid hotellet. Enkelt. Det ar bara att ga ut fran flygplatsen sa finns det massa taxibilar dar redan. Behovs inte bestallas.

Vaxelkursen gor ingen storre skilllnad hur ni an gor. Det ar inget problem att ta ut pengar har, battre det an att ha massa kontanter pa sig. Vaxla sa ni har ett par hundra dollar till taxi, dricks och nagra smakop, resten kan ni fixa pa plats fran valfri bankomat.

/MST
Svara med citat

Gammal 2010-03-01, 19:26

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av MST Visa inlägg

Personligen tar jag alltid taxi fran Newark. Enklare men lite dyrare. Finns ingen anledning att halla pa att trackla med massa tagtider, bagage och annat elande fran flygplatsen in till stationen och sedan fran stationen till hotellet. In i taxin, framme vid hotellet. Enkelt. Det ar bara att ga ut fran flygplatsen sa finns det massa taxibilar dar redan. Behovs inte bestallas.

Vaxelkursen gor ingen storre skilllnad hur ni an gor. Det ar inget problem att ta ut pengar har, battre det an att ha massa kontanter pa sig. Vaxla sa ni har ett par hundra dollar till taxi, dricks och nagra smakop, resten kan ni fixa pa plats fran valfri bankomat.

/MST
Att komma med miljöargument just som man setat på ett flygplan i 8 timmar kanske är lite malplacerat, men faktum är att hotellet ligger ett kvarter från tågets slutstation, Penn Station. Går man ut i rätt uppgång så är det nog inte mer än ett stenkast till hotellet.

Visst är det bekvämt med taxi, men jag har då inte åkt till New York för att ha det bekvämt. Det är garanterat en upplevelse att ta tåget (tågen, för man börjar med ett gratis förarlöst tåg) och det är just för upplevelsen JAG åker till New York emellanåt. Dock alltid med endast handbagage, så mina råd är kanske inte generella.

Det här med att ta ut kontanter i bankomat har väl diskuterats tidigare. Det är tydligen skillnad på kort och vilka avgifter de tar för den typen av uttag. Men rådet brukar ju vara att ha en del kontanter med och sedan handla med kort alla dyrare saker. Kursen varierar ju så mycket att det är omöjligt att säga vad som är mest fördelaktigt.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-01, 20:02

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Hej!

Såg också att hotellet var nära Penn Stationen. Angående beställa taxi så undrade för att många av taxin utanför tar långa vägar för att tjäna mer.
Men hur mycket dricks borde man ge till chauffören?

Tänkte växla några tusen i Sverige så vi kan ha i fickan när vi ska betala maten och andra saker. Men när det gäller shopping så blir det kort. Hörde att det finns risk att många små ställen eller restauranger som tar kortnummer utan att kort innehavaren vet om det. Är det sant?

När det gäller i hotellet hur mycket dricks bör man ge till bagagebäraren och i restauranger?
Svara med citat

Gammal 2010-03-01, 21:11

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

När det gäller i hotellet hur mycket dricks bör man ge till bagagebäraren och i restauranger?
Jag bor aldrig på hotell som har bagagebärare, men en dollar per väska är nog minimum.

Dricks på restaurant är enklare, man ger samma summa som skatten (Tax) som står på notan. Skatten är ca 14% och på så vis frestas man inte att ge dricks på skatten....

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-01, 22:56

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
New Yorker är ett mycket bra hotell, jag har bott där själv några gånger. Taxi är väl att föredra när man åker dit även om det är mycket nära Penn Station. New Yorks taxibilar har fast pris mellan flygplatserna och Manhattan, och att lägga till 10 dollar blir chauffören nöjd med.

Väskbärare brukar man sticka till en femma eller en tia, i dollar då. Har man ställt till det på rummet så lägger man en slant på sängen till städerskan som skall ta hand om det.

Dricks brukar man generellt räkna med 15-20% om servicen är bra.

Se till att växla så att ni har några hundra dollar när ni landar, och om växlingskontoret har så försök få 10 endollarsedlar. Ovärderligt när man vill ha en bagagevagn på Newark som kostar tre dollar att låna och betalas med att man matar in endollarsedlar i en automat. Undvik hundradollarsedlar, de är jobbiga att bli av med.

Vad du inte skall göra är att ta med svenska sedlar och växla där, då får du en usel kurs.
Svara med citat

Gammal 2010-03-01, 23:59

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Hej!

Såg också att hotellet var nära Penn Stationen. Angående beställa taxi så undrade för att många av taxin utanför tar långa vägar för att tjäna mer.
Men hur mycket dricks borde man ge till chauffören?

Tänkte växla några tusen i Sverige så vi kan ha i fickan när vi ska betala maten och andra saker. Men när det gäller shopping så blir det kort. Hörde att det finns risk att många små ställen eller restauranger som tar kortnummer utan att kort innehavaren vet om det. Är det sant?

Har aldrig rakat ut for en taxi som tar omvagar, men det ar som sagt en smaksak hur man vill gora vad galler taxi eller tag. Sjalv sa tycker jag det ar enklare att slippa sitta pa ett tag med bagage och dylikt. Dessutom sa ar taxichaufforerna ocksa en upplevelse, minst sagt. Om man fragar snallt sa ger dom garna en guidad tur in fran flyget med garanterat intressant engelska. Dricks till en taxichaffis ar runt 10 %. Taxichaufforerna tar inte kort, det kan vara bra att veta.

Vad galler kortbedrageri sa sker det naturligtvis men jag har aldrig rakat ut for det i USA och det ar nog precis samma risk som i Sverige. Betalar alltid med kort har pa restauranger sa det ar inget jag skulle oroa mig over.

Dricks till bagagebarare ar 1-2 dollar vanligtvis. Dricks pa restauranger ar runt 20 %. Under 18 % skulle jag inte ga om servicen ar ok. Vissa restauranger inkluderar dricks i notan, fraga om ni ar tveksamma. Gratitude included brukar det sta i sa fall men ingen kommer att ta illa upp om ni fragar och ar osakra.

Tank pa att ha endollarsedlar tillgangligt for dricksen, det ar ett vanligt "turistsyndrom" att inte ha vaxel. Kop nagot pa flygplatsen innan ni aker darifran, en dricka eller nagot litet sa ni har smapengar.

Trevlig resa !
/MST
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 02:44

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Hej igen!

Japp, så har man 2 veckor kvar. 21 Mars åker jag.

Om man vill ringa hem till Sverige. Vad ska man slå innan man slår in 00468?

Nu har jag funderat ganska länge. Vad är det första saken jag ska göra när jag är i NY? ;p

14:20 landar vi i Newark och kanske vid 15:30 är vi i hotellet. Efter det vad ska man göra tycker ni?
Jag har funderat att gå till ESB på natten när vi bor nära byggnaden
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 07:30

PeterO

Världsvan

Standard
Siffrorna 00 anger att det därefter kommer en nationell kod, och det är dessa siffror som kan variera från land till land. Jag tror de är 00 även i USA, men troligen kan du använda pluss-tecknet på din mobil som ersättning för det inledande prefixet.

Dessutom tror jag du kan använda nummer du har i din adressbok direkt, mobiloperatören håller reda på var du är.

Åttan du anger (00468) är första siffran i telefonnumret sedan den inledande nollan strukits. Ringer du till en mobil är det således en sjua där istället.

Men har du inte egen mobil utan tänker ringa från t ex hotellet så får du väl i värsta fall fråga där vad som ska vara före den nationella koden. Men det kommer nog en kommentar här från någon som säket vet.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 08:00

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:

Hej igen!

Nu har jag funderat ganska länge. Vad är det första saken jag ska göra när jag är i NY? ;p

14:20 landar vi i Newark och kanske vid 15:30 är vi i hotellet. Efter det vad ska man göra tycker ni?
Hämtat från Floridasidan.se:
Landsnumret till Sverige 046. Man slår 011 för att ringa internationellt fr. USA och på hotellen ofta en siffra t.ex. 0 för att komma ut på linjen. Om Du ska ringa hem, utelämna inledande 0 i riktnr. t.ex. 08 8888888 blir 011 46 8 8888888 plus eventuellt siffra för att komma ut på en linje före.
Ska Du ringa inom samma riktnr. område i USA slår man bara telefonnumret ska Du ringa till annat riktnummerområde slår Du först en 1 (etta) sen riktnummer och numret.

Gammal 2010-03-08, 17:45

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Hej igen!

Bara en liten detalj. Om ni landar 14.20 sa rakna med en/en och en halv timme innan ni ar ute fran flygplatsen. Rakna in transport pa det, jag skulle berakna att ni ar inne i NYC och pa ert hotell runt 17.00 tidigast.

/MST
Svara med citat

Gammal 2010-03-08, 20:20

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Hej igen!

Speciellt då det gäller första kvällen så kan du tänka på att sedan du checkat om på hotellet är den lokala klockan säkert kring 18, men din inbordes klocka är så 24, så det brukar räcka med att gå en rask tur kring hotellet och äta en bit mat denna första kväll. Om du tycker det är tillräckligt mörkt kl 21 så kan du väl åka upp på ESB, men jag gissar att du föredrar att ta det någon annan kväll.

Du kan passa på att köpa ett MTA-kort för tunnelbana och buss. Kostar drygt $25 för 7 dagar och det är första dagen du åker på det som räknas. Du kan alltså köpa det på kvällen innan. Köps i tunnelbanenedgångarna. Glöm inte att be om en gratiskarta för tunnelbana och en för buss på Manhattan.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-11, 23:46

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Japp, det har du faktiskt rätt i

Kan man köpa MTA-kort på Penn Station?
Skulle ni kunna rekommendera några bra shopping ställen?

När det gäller på flygplatsen, vilka frågor borde jag vara bredd på och svara? Vad menas med secondary control?

Hur lång är resan från Sthlm - NY?
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 10:29

PeterO

Världsvan

Standard
Penn Station är stor med olika försäljningsställen. MTA-kort köper du alldeles utanför spärren till tunelbanan (Subway).

Penn Station är så stor att den gränsar till två tunnlebanon. Röda linjerna 1, 2 och 3 går utefter sjunde avenyn, men i andra änden av stationen är utgången mot åttonde avenyn och de blå linjerna A, C och E.

I ditt fall verkar det smart att gå ut vid Eight Avenue eftersom du då bara behöver gå tvärs över gatan till ditt hotell.

Shopping går nog inte att rekommendera om man inte vet vad du är intresserad av, men Macy's ligger straxt norr om Penn Station och det varuhuset kan du ju inte missa.

Ytterligare ett kvarter norr ut ligger Times Square, men det har du väl redan spanat in i någon turistinfo?

Sedan har du även (kläd)varuhuset Bloomingdales på 59th Street and Lexington Avenue.

Leksaker hittar du på Toys R'us vid Times Square eller FAQ vid sydvästra hörnet av Central Park.

När du går igenom passkontrollen frågar de (alltid) om det är semester eller affärsresa som föranleder besöket. Du har god tid på dig att titta på hur de före gör då de tar fingeravtrycken!

Om du menar flygtiden så står den väl på elektroniska biljetten, men resan dit tar 9 timmar och hemresan går på 8 timmar.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 16:51

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:

Jag brukar rekommendera att åka upp i ESB både på dagen och natten, det är två olika, men häftiga upplevelser. På natten är det oerhört läckert att se alla lampor som sträcker sig så långt ögat kan nå i alla riktningar, även på NJ-sidan. Det kostar en slant att åka upp, men det är ingen hemvärnsaffär.
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 16:55

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av chazzie Visa inlägg

Jag brukar rekommendera att åka upp i ESB både på dagen och natten, det är två olika, men häftiga upplevelser. På natten är det oerhört läckert att se alla lampor som sträcker sig så långt ögat kan nå i alla riktningar, även på NJ-sidan. Det kostar en slant att åka upp, men det är ingen hemvärnsaffär.
ESB pa natten ar en av mina personliga favoriter vad galler uplevelser i NYC. Det finns ocksa en hel del skybars som pa kvallen besoks flitigt av New Yorkers och dar man kan avnjuta sanslosa vyer i sallskap med kanske de basta cocktails som finns att fa.

/MST
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 21:09

Gunel

Medlem
Gunel är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av chazzie Visa inlägg

Det var det jag tänkte. När man är i NY så man måste man upp i ESB både på dagen och natten, tycker jag iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av MST Visa inlägg

ESB pa natten ar en av mina personliga favoriter vad galler uplevelser i NYC. Det finns ocksa en hel del skybars som pa kvallen besoks flitigt av New Yorkers och dar man kan avnjuta sanslosa vyer i sallskap med kanske de basta cocktails som finns att fa.

/MST
Vilka skybars skulle du rekommendera?
Svara med citat

Gammal 2010-03-12, 21:47

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Det var det jag tänkte. När man är i NY så man måste man upp i ESB både på dagen och natten, tycker jag iallafall.

Vilka skybars skulle du rekommendera?
Nu har jag inte varit i NYC pa ett tag, konstigt egentligen nar man bor tva timmar bort, sa jag vet inte vilka som forsvunnit, tillkommit etc. Rainbow Room i Rockefeller Center forstas. Salon(g) De Ning eller liknande, ligger i Midtown. Hilton Times Square har/hade en ratt bra skybar. Trump Building with Central Park, sydvastra hornet, har jag hort skulle bygga en sky bar, vet inte om det blev av. Men Rockefeller Center skulle jag inte missa.

/MST
Svara med citat

Gammal 2010-03-13, 11:14

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Vad menas med secondary control?
Jag tycker det låter som den extra kontroll man kan råka ut för om passmyndigheterna tycker det behövs en sådan koll. Med tanke på hur många det är som passerar in så är det en försvinnande liten det som råkar ut för det.

Fast ska man vara lite vitsig så ska man nog inte ens ha rent mjöl i sina påsar då man ska till USA :-)

/Peter
Svara med citat

Gammal 2010-03-19, 14:04

Gäst

Standard
Kan vem som helst gå till The View restaurangen och äta?

Jahap, då åker man på Söndag kl 10.40 Det ska bli fan kul =)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8