Hotell i större städer kan vara en bristvara så kolla i tid för LA och SF. Vad gäller Monterey borde det fungera att boka nästan när som helst. Ifall det är något större evangemang blir hotellen snabbt bokade. När jag var där senast hade en jazzfestival precis slutat och på hotellet sade de att hade vi kommit under festivalen så hade det varit nästan kört med rum. Jazzfestivalen i Monterey var i slutet av september det året jag var där, så kolla upp det också.
I LV finns det alltid rum. Priserna är ofta dubbelt upp i helgerna, så försök vara där på vardagar.
Även när det är större mässor/konferenser ökar priserna. Här är en sida där man kan kolla när sådana inträffar samt hur många som väntas besöka dem:
Las Vegas Convention Calendar, Conventions Las Vegas.
Grand Canyon behöver du inte boka inträde men väl boende. Vill du bo i parken bör du vara ute flera månader i förväg.
Universal-pass kan du köpa några dagar innan, det gjorde vi. Tänk på att du bokar via internet och måste ha möjlighet att skriva ut biljetterna. Du har gjort ett bra val när du väljer Front of the line pass. Vi gjorde det och när vi gjort 4 åkturer räknade vi med att vi sparat ca 2-3 timmar i kötid.
Alcatraz kräver lite mer framförhållning. När vi åkte så läste jag rekommendationer på nätet att man bör boka ca 3-4 veckor innan. Jag rekommenderar att du tar kvällsturen. Lite färre besökare samt att visa delar av fängelset bara är öppna under kvällsturen.
Ha en bra tur