ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-18, 12:22

josesöt

Nykomling
josesöt är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard Resa till USA
Jag ska resa till New York, USA i juni. Det är en bit kvar till dess men jag vill reda ut vissa oklarheter.

Jag åker med två flygbolag, själva resan ägs av det ena flygbolaget, Jet Airways, som kör den sista sträckan Bryssel-JFK och som alltså har köpt platser på Brussels Airlines flyg för att invånare i Sverige ska kunna ta sig till deras avgångar i Bryssel. Jag är aningen förvirrad vad gäller bagagemängden. Jag vet att jag ska rätta mig efter Jet Airways bagageregler men det gör ingenting lättare.

På deras hemsida står under rubriken "Bagage Allowance for guests traveling to/from" följande:

USA/Canada 2 pcs/23 kgs each
Between USA/Canada and Belgium 1 pcs/23 kgs each

Jag vet inte vilken utav dessa jag ska följa i och med att Jet Airways kör just den sista sträckan där bagaget är begränsat till en väska á 23 kg.

Jag har mailat både Travellink där jag köpte resan samt Jet Airways kontor här i Sverige. Travellink skriver följande:
Din biljett ägs helt av Jet Airways och det är deras bagageregler du måste förhålla dig till. De har endast köpt några sittplatser med Brussels Airlines så att du kan ta dig till Jet Airways avgångar från Bryssel. Ni får ta med 1 väska som väger 23kilo till USA. Om ni tar med en andra väska, så får ni betala en avgift för den. Se bagageregler här: </title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" /> <link href="http://www.jetairways.com/favicon.ico" rel="SHORTCUT ICON" /> <script type="text/javascript" src="http://static.jetairways.com/Scripts/Menu/menu.js"></script>

Och när jag skriver till Jet Airways svarar de:
Hej! Från Sverige till USA är det 2 x 23 kg var.

Jag svarade:
Är det säkert för det står olika varstans, läser man på Jet Airways hemsida så står det under Baggage allowance for guests traveling to/from: "Between USA/Canada and Belgium - 1 pcs/23 kgs each" (detta är ju sträckan Jet airways flyger). Kollar man däremot USA/Canada så står det 2 pcs/23 kgs each och under Europe/United kingdom 28 kgs.

Och som respons fick jag:
Hej! Ja det är säkert. Det är som det står mellan brussel-usa är det 1 x 23 kg. Men från Sverige har vi fortfarande 2 x 23 kg.

Kan tillägga att när jag kollar bokningen på checkmytrip.com så står det under sträckan Göteborg-Bryssel och viceversa 2 kollin per resenär. Under sträckan Bryssel-New York så står det 1 kolli per resenär.

Vad är det som gäller egentligen?
Svara med citat

Gammal 2010-02-18, 22:22

JLE

Medlem
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Jag hade tagit med två väskor, skrivit ut mailkonversationen du haft med Jet och visat om incheckningspersonalen börjar trilskas...
Svara med citat

Gammal 2010-02-19, 09:30

josesöt

Nykomling
josesöt är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard
Det har jag också haft tankar på. Och det kommer jag även att göra utifall att jag inte får ett enhetligt svar. Men det är ju alltid bättre att vara på den säkra sidan.

Är det verkligen ingen som flugit på det här sättet som vet vad som är rätt i det här fallet? Uppskattar all hjälp jag kan få!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8