|
|

2010-02-16, 21:54
|
|
|
USA-resa
Hej alla på forumet!
Ja nu är det min tur att resa till landet borta i väst. Tanken är att resa kust till kust från San Fran till New York på 5 veckor.
Har sparat och planerat och nu sitter jag här med en flygbiljett som tar mej till Newark den 31 maj och hem igen den 5 juli. Nu till mina frågor..
Inrikesflyg, är det någon som vet nån bra sida då jag har letat men oftast hamnar hos nån av dom större bolagen endå med priser runt 3.5-4500 kr för en enkelbiljett till San Fran? Finns det möjligen inga billigare enkelbiljetter?
Hyrbil funderar jag på att hyra från Autoeurope, absolut det billigaste jag hittat som har nyare Dodge Chargers eller Chevrolet Trailblazers till bra priser inkl. alla försäkringar och envägsavgift.
Nån som har hyrt av dom tidigare eller har du/ni hyrt liknande bilar från annat bolag så lämna gärna info om vad ni tyckte var bra o dåligt med firman, bilen ja allt som ni kommer på.
Så som det ser ut i planeringen så kommer det starta i San Fran, Los Ang, Vegas, Yellowstone, Mount Rushmore, Memphis, Atlanta, Washington samt avsluta i New York.
Vill gärna få in mer tips som finns att se på vägen, är intresserad av Nationalparker, historiska ställen samt djurlivet, med andra ord det mesta bara det ger ett minne för livet.
Tack på förhand Andreas
|
|
|

2010-02-17, 00:25
|
Reg.datum: jun 2008
Rykte: 4
|
Häftig resa, och det är inte bara kust till kust, utan det är ju väldiga krokar ni gör. Räkna med att det blir många mil i bilen. En snabb huvudräkning ger att det blir nog runt 1000 mil utan några större avvikelser från den rutt du nämner.
Men det är fullt görbart på fem veckor utan att stressa ihjäl sig.
Mellan SF och LA antar jag att ni tar Highway 1, startar man tidigt från SF så går det att avverka sträckan på en dag, men då stannar man inte för många gånger och för länge.
Om du ändå är i Vegas så tycker jag ni skall pricka in Grand Canyon också.
Det stora I-motorvägarna i USA är förvisso snabba, men fy så tråkiga att köra. Här och var tycker jag gott man kan försöka hitta de äldre "US-vägarna" som förvisso tar längre tid, men där man åker igenom städerna och får se dem istället för skyltarna vid avfarten på motorvägen. På engelska Wikipedia finns de flesta US-vägar upptagna, och söker man efter "scenic routes" så kan man få en del matnyttiga träffar.
En bra sajt är Road Trip Planning: Tips, Resources & Advice där man kan få hur mycket goda råd som helst. Annars rekommenderar jag att du tar Google Maps, letar reda på städerna ni passerar och googlar vidare efter turistinformation och det ni vill göra.
Om ni får tid över så är en dag i Nashville inte fel, Savannah kan rekommenderas och mitt favoritställe för sol och bad är Jacksonville Beach i norra Florida. Så opretto det kan bli, rätt så billigt och mycket mindre jetset än i Miami eller Ft Lauderdale.
En nationalpark i Appalacherna är Shenandoah som man klarar av på en dag med massor av härliga vyer, ligger i Virginia.
Är du intresserad av historia skall du nog försöka dig på Philadelphia också.
Vad gäller bil så är det vanligen så att man bokar bil i en viss klass, och det är svårt att välja vilken modell man skall ha på förhand. Jämför gärna olika ställen att hämta och lämna bilen på när ni hyr så länge, på flygplatser är det ofta en massa extra avgifter som betalas per hyrt dygn. Det är bra att hyra på en stor kedja som täcker hela USA när man gör en tripp som er, för händer det något är hjälpen ofta nära. Genom att googla efter rabattkoder brukar man kunna komma ned en hel del i pris.
|
|
|

2010-02-17, 13:47
|
Reg.datum: nov 2009
Rykte: 3
|
Vad roligt att det är någon som sa göra i stort sett samma resa som vi! Vi åker den 19 april och hem 9 juli. Börjar också i SF och avslutar NY. Vi beställde våra inrikes biljetter med supersavetravel.se, dom kostade runt 3000:- för båda har jag för mig. Flög NY-SF. Biljetterna bokades redan i juli/aug så kanske därför det var så billigt.
Hyrbil vet jag inte vilka som kan vara billigast. Vi hade kontakt med Kilroy Travels innan vi bestämde oss för husbil istället. Hör med dom annars, det är bra deals för ungdomar upp till 26. Vet inte hur gammal du är? Reser du ensam?
Du ska inte till nationalparkerna Yosemite eller Death Valleynär du är i Californien? Grand Canyon tycker jag också du ska åka till! Vi ska vandra ner där också och tälta vid floden.
Här är vår rutt vi ska åka:
Roadtrip USA 2010, II - Google Maps
Nu har jag bara dragit linjer som lite riktmärke för hur det kommer se ut. Alltså ingen exakt karta med exakta vägar osv=)
Sandra
|
|
|

2010-02-17, 21:56
|
|
Finns biljetter för 1500:-/pers, JFK - SF den 31 maj. =)
Sandra
|
|
|

2010-02-18, 10:50
|
|
Zaija: Kul att se din karta. Är det någon kryssning ni skall ut på från Miami?
Nu har ni ju tre månader på er, så ni hinner väl runt ändå, men med de resmål ni prickat in skulle jag ha rekommenderat en "loop" runt USA istället med en resa västerut i norr, och sedan ned utefter västkusten och österut igen i söder. Jag tror det blir färre mil, mer att se och mycket billigare eftersom man slipper flyga till SF och slipper envägsavgiften på bilen.
|
|
|

2010-02-18, 13:08
|
|
Ja det är lätt att vara efterklok! Vi har tyvärr redan bokat allting, både flyg och husbil. Nu när det har tillkommit fler saker under planeringens gång så hade det nog varit bättre att göra som du föreslår. Men det får bli bra det här också!=) Får göra så nästa gång..om det blir en nästa gång  Tack för tipset ändå!
Ja det är en kryssning med Celebrity Cruises, 7 nätters=) Ska bli helt underbart! Har du varit på nån liknande kryssning själv kanske?
Sandra
|
|
|

2010-02-18, 14:13
|
|
Nej, jag har inte varit på någon kryssning där själv. Jag undrade mest för att ni väl hyrt en husbil, och att det kändes konstigt att ha den långtidsparkerad när man är ute och kryssar. Men ibland har nöden ingen lag när resor skall pusslas samman och jag tror det kan bli ett skönt avbrott till bilåkandet.
|
|
|

2010-02-18, 16:19
|
|
Jaha, nej vi tyckte inte att det skulle kännas så bra att ha den parkerad så vi har hyrt husbil i 2 omgångar istället. Man vet ju aldrig med inbrott osv, inte värt att riskera=)
Sandra
|
|
|

2010-02-19, 02:30
|
|
|
Hej swetrot och zaija!
Tack för svaren och tipsen!
Det är så att jag kommer att åka själv då dom 2 jag skulle åkt med har fått förhinder så det är inte så mycke att göra åt saken, jag vet bara att jag inte vill skjuta på det mer för känns lite som att det då inte kommer bli något av det på länge isf.
Ja bilkörningen är inget jag oroar mej för då jag har så pass mycket körvana så det är det minsta jag bekymrar mej om. Visst det kommer bli många timmar bakom ratten men vill ju se så mycke som möjligt av landet när man ändå är där! =) Tur att man är 25 så man slipper alla dom där xtra pengarna hyrbilsfirmorna vill ha för alla under 25 =)
Hittade billiga biljetter på sidan du länka, enda nackdelen är att jag landar på Newark och måste ta mej till JFK och där vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga... men det kanske kan ordna sej på någe sätt.
Jo Yosemite, Grand Canyon, hooverdammen och Skyline Drive är självklara saker på vägen men jag har än inte riktigt fått stuk på hur jag ska köra, vill inte tvingas köra tillbaka samma väg nånstans så det krävs nog lite planering på det hela för att bli bra.
Ska försöka lägga upp en karta på hur jag tänkt mej att köra här framöver.
Kan ni komma på mer tips som kan vara bra att ha under resans gång alt. innan så mottages det med öppna armar! =)
MVH Andreas
|
|
|

2010-02-19, 06:41
|
Reg.datum: jul 2008
|
Hur lång tid har du mellan ankomst Newark och avgång JFK?
Du kan defintivt köra till alla de här platserna utan att behöva köra samma sträcka 2 gånger. Hjälper dig gärna, men behöver veta exakt vilka platser som är viktigast för dig. Du kan t.ex. köra:
SF-LA, antingen Highway 1 (i så fall, ta 2 dagar), eller I-5 (MYCKET tråkig, men snabb).
LA-Las Vegas. 5 timmar.
LV-Grand Canyon via Hoover Dam. En heldag. Kruxet är att du vill tlll Yellowstone, som ligger norrut. Du kunde köra till North Rim (Grand Canyon), men South Rim är den populäraste. Du bör kolla de 2 och bestämma vilken du vill köra till. Om du väljer South Rim, kan du sedan köra österut och runt om Grand Canyon på den sidan, upp till Bryce Canyon i Utah och fortsätta norrut på I-15 mot Yellowstone.
Därifrån nog bäst att sikta på Denver, och sen blir det helt vidöppet beroende på vart du vill köra. Från Denver och österut många tråkiga timmar på Interstates över helt platt landskap.
Vad är du mest intresserad av i östra USA?
Tillägg: såg just att du också nämnde Yosemite. Yosemite kan du lätt klara av mellan SF-LA. OM du också vill köra Highway 1, kan du i princip först köra till Yosemite, och sedan på något sydligare vägar leta dig ut till kusten vid Monterey. Lite omväg, men inte speciellt mycket.
Med Skyline Drive, menar du Skyline Drive i Shenandoah National Park i Virginia?
Senast redigerad av malama den 2010-02-19 klockan 06:46.
|
|
|

2010-02-19, 11:35
|
|
Vi landar också på Newark och sen från JFK. Men vi valde ett avgång så att vi har lite drygt 5 h på oss emellan. Så blir det inga större förseningar från ARN ska det ju inte vara några problem=) Ta airtrain till pennstation (har för mig det var airtrain ända fram, kan ha fel!) Sen är det bara att ta tunnelbanan ut till flygplatsen. Blir väl en airtrain sista biten bara. Ett billigt alternativ och inga risker att fastna i trafiken!
Kolla på vår karta hur vi kör, du kanske har några bättre idéer också. Men det blir det ju iaf Yellowstone, Mount Rushmore och sen neråt igen raka vägen. Måste ju nästan bli så...eller?=)
Sandra
|
|
|

2010-02-19, 12:11
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zaija
Vi landar också på Newark och sen från JFK. Men vi valde ett avgång så att vi har lite drygt 5 h på oss emellan. Så blir det inga större förseningar från ARN ska det ju inte vara några problem=) Ta airtrain till pennstation (har för mig det var airtrain ända fram, kan ha fel!) Sen är det bara att ta tunnelbanan ut till flygplatsen. Blir väl en airtrain sista biten bara. Ett billigt alternativ och inga risker att fastna i trafiken!
|
Ja, det är nog billigaste vägen:
1) Gratis-tåget till järnvägsstationen
2) Lokaltåget till Penn Station (obs det finns två, så åk åt rätt håll!)
3) Blå linje A söderut till Howard Beach (27 stationer!)
4) Gratis Airtrain fram till terminalen.
Enligt kartan kan man åka LIRR-tågen från Penn Station till Jamaica-stationen och ta Airtrain från dess andra ändhållplats. Bör gå snabbare, men är knappast billigare.
En, kanske enklare, variant är att ta skyttelbuss direkt mellan fjygplatserna, men eftersom man i alla fall måste tvärs över Manhattan så är det ju viss risk för köbildning. Info finns t ex här:
Airport Connections - Ground Transportation - Newark Liberty International Airport - Port Authority of New York & New Jersey
/PeterO
|
|
|

2010-02-19, 12:52
|
|
Just det Howard Beach hette det...har ju kollat upp allt det här en gång innan, glöms lätt bort=) Ja det är en del stationer men kan ju inte ta mer än en timme väl?
Jag tror vi kör på att åka under all trafik istället, man vet ju aldrig kanske blir jättetajt med tiden. Bör väl ändå vara på JFK minst 1 timme innan avgång för incheckning osv så vill man nog gärna få i sig en bit mat också. Kanske fastnar i immigration...hua..hoppas det flyter på bra!=)
Sandra
|
|
|

2010-02-19, 15:22
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Ja, själva tunnelbanan tar knappa timmen men eftersom det bara är varannat tåg som går förbi H.B. så är det 20-minuterstrafik för det mesta.
/PeterO
|
|
|

2010-02-19, 15:48
|
|
Vad menar du bara vartannat? Tänk om man råkar komma på det som inte stannar där då?=/
Sandra
|
|
|

2010-02-19, 16:40
|
|
|
|

2010-02-19, 17:17
|
|
Tack! Ska kika på det!=)
|
|
|

2010-02-24, 23:03
|
|
|
Hej Malama!
Landar 11:55 på Newark ifall inget blir försenat, sen är avgången till San Fran 17:00 från JFK. Bästa sättet att ta sej från Newark till JFK?
Ska försöka lägga upp min resplan här när jag är klar på ungefär vad å vart jag vill resa och se så jag kan få åsikter om vad som är värt att resa till och vad man kanske är mindre värt att åka till. Har kollat en del på ditt förslag om hur jag ska köra och det verkar vara bra med hur jag själv tänkt köra.
Mvh Andreas
|
|
|

2010-02-24, 23:30
|
|
Se vad vi har skrivit innan Andreas. Står precis hur du tar dig emellan=)
Sandra
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|