ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-11, 18:26

Gäst

Standard Florida i sommar!
Hej!

Jag har planerat fram och tillbaka en resa till Florida med fru och två halvvuxna barn. Nu har jag i princip bestämt mig för hur upplägget ska se ut. Ännu är inget bokat så om ni har tips på förändringar skriv svar.

Flyg Stockholm - Orlando 17/7

Hotell Orlando: Grand Bohemian Downtown Orlando 17/7 - 22/7 (5 nätter) Funderar på att utöka ett par nätter.

1 dag Universal studios +
1 dag Adventures Island +
1 dag Sea World (i Orlando) +
1 dag Bush Garden (Tampa) (som dagsutflykt)
Övriga "måsten" i Orlando?
God mat, sol och bad, mm? Lite shopping,

Hyrbil till Ft Lauderdal (har hyrbilen hela perioden)

Hotell Ft Lauderdale: Best Western Oceanside Inn 22/7 - 27/7 (5 nätter) Funderar även här på ytterligare någon natt.

Sawgrass Mill, hjulångare, bad och sol, ev sawgrass Maills recreation park, + annat som man inte får missa. Ev. tar vi och åker till Everglades från ft Lauderdale också... (tips?) Jag är fanatiker på snorkling och enklare fridykning. Finns det snorklingsplatser som man når utan båt, dvs direkt från beachen?

Hyrbil till Key West.

Hotell Key West: Southernmost hotel 27/7 - 30/7 (3 nätter)

Katamaran till snorklingsrev, de traditionella utfärderna i Key West, sol och bad mm, tips på vad vi inte får missa!

Hyrbil till Miami.

Stopp på vägen och simma med delfiner i Key Largo.

Hotell Miami: The Beacon hotel south beach 30/7 - 2/8 (3 nätter). (ev. minus en dag om vi lägger till dag/ar någon annanstans)

Vad finns det för måsten i Miami?

Flyg Miami - Stockholm 2/8 eller senast 4/8 om vi lägger till dagar någonstans.

Tacksam för tips om ni har angående hotellen, utfärder, lägga till/ta bort dagar mm.

/Magnus
Svara med citat

Gammal 2010-02-11, 22:53

Joru

Nykomling
Joru är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard
Hej Magnus.
Låter som en riktigt trevlig resa och påminner mycket om den jag och min sambo ska göra 1:a maj - 1:a juni. Har du varit i Florida tidigare?
Jag kollade också på Grand Bohemian i Orlando och tycker att det hotellet verkar riktigt fint och trevligt. Valde själv dock ett hotell lite mer söder ut, närmare parkerna och disney downtown "Parc Soleil Hilton". Nybyggt och relativt billigt som får possitiv kritik.
Bra med 1 dag / park så det inte blir allt för stressigt. På Islands of Adventures öppnar snart portarna till den nya delen Harry Potter :-). Ska bli kul att utforska.

Passa på att besöka Downtown Disney med. Finns en hel del att se och göra där med.
Ett flertal outlets finns med, bl.a Orlando Premium Outlets som är ett bra shopping ställe.
Tycker man om minigolf så finns det även ett antal roliga banor man kan ge sig på under kvällen bl.a kring Celebration.

Har ni bestämt er för att bo på Best Western Oceanside Inn i Fort Lauderdale?
Annars finns det ett antal jättebra motell/hotell här. Ett bra och lugnt område där vi brukar hålla till då vi är i Fort Lauderdale. Du har:
Robindale
Napoli Belmar
Birch Patio
Sans Souci
Tropi Rock
M.fl m.fl
Alla till en bra peng samt att läget är väldigt bra. Dom får dessutom bra kritik från tidigare ressenärer och jag har bott på några av dem. Risken är att dom är fullbokade, men man vet aldrig.

Sawgrass Mills är värt några besök. Svårt att gå igenom på en dag med över 300 butiker. Även The Galleria är ett bra varuhus. Lite finare, lite dyrare men det ligger nära stranden utmed Sunrise Blvd. Tycker man om Flea markets så är Swap Shop att rekommendera. Där kan du hitta allt möjligt till en billig peng. På kvällen omvandlas parkeringen till en enorm DriveIn bio. Värt att testa! Swap Shop ligger också utmed Sunrise Blvd mellan I95 och Floridas Turnpike.

Missa inte Bahia Honda State Park om ni åker ner till Key West. Här finns den finaste stranden i hela "The Keys" tycker jag! Ett måste!!!

Om ni vill åka en tur till Everglades men inte för långt bort så finns Everglades Holiday
Park
strax utanför Fort Lauderdale. Sen har ni även en hel del ställen utmed 41:an från Miami. Bl.a Gator Park (karta) (Hemsidan). Har testat båda och dom är bra på olika sätt.

Ska liksom ni bo på Beacon Hotel, fast bara en natt. Ska bli kul att testa då jag aldrig bott på Ocean Drive tidigare.
I Miami måste ni besöka Bayside Marketplace. Även en tur ut till Key Biscayne som har en del fina stränder. Där ligger även Miami Seaquarium om man tycker det är kul med djur.

Lite tips och ideer från mig, kan dock inget om snorkling :-)
Här finns lite BILDER som jag tagit 2008 då jag var där senast...

Mvh, Johan
Senast redigerad av Joru den 2010-02-12 klockan 00:37.
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 00:27

Gäst

Standard
Tack för tipsen!
Jag har varit i Miami ett par gånger med jobbet tidigare, endast ett par dagar då dessutom. Det här blir något helt annat, lite av en drömresa hade jag tänkt mig. Tittade på Hilton Garden Inn Orlando Sea World International center som alternativ till Grand Bohemian... Lite billigare och hyggligt läge nära sea world. Jag ska kika på ditt förslag också.
Jag ska kika på dina tips på hotell i Ft Lauderdale också, annars hade Best western fått bra omdömen och ligger bra till, som jag förstår det.
/Magnus
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 16:42

miss stimorol

Nykomling
miss stimorol är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard florida i sommar
Hej! Det låter som ett jättebra upplägg.Har själv varit i Florida 4-5 gånger och ska dit nu 21/2 -5/3. Kommer att bo i Orlando. Du skrev inte hur gamla dina barn är? Själv är vi 2 vuxna och 1 barn på snart 8 år. Downtown Orlando är bra för det är nära till restauranger och nattklubbar men annars är det en bit ifrån om man vill ha nära till shopping och alla attraktioner. Det mesta ligger utmed International Drive och däromkring. Har själv bott på hotell och i resort ,gillar resort bättre för man kan få en stor lägenhet/hus till samma pris som ett 4 stjärnigt hotell,sen brukar det finnas flera pooler,tennisbana,basketplan,minigolf etc. på plats om barnen gillar det. Parkerna är ganska dyra och vill du spara pengar kan man ta bort Busch Garden eller Sea world,bägge har djurparksdel med shower och en åkdel. Åker ni till Busch Gardens i Tampa finns det fina beacher där, annars finns det Daytona beach ca.1 timmes bilresa från Orlando. Vad gäller shopping så finns det ett antal mall och outlets runt Orlando, det största är Florida mall. I Fort Lauderdale kan jag rekommendera att ta en tripp ut på allegator alley (everglades parkway ) och se allegatorerna ligga utmed vägen.När vi var där sist stod indianer och sålde armband etc. vid vägen. Samtidigt ta en båt tur med en svävare (det är en upplevelse i sig)i träsket och titta på fler alligatorer och fin natur.Saw Grass Mills är ett måste om man gillar shopping,räkna med en dag om ni vill gå igenom allt! En bra restaurang jag kan rekomendera är Benihana of Tokyo,finns både i Orlando och i FL.Japansk,lite dyrare,kockarna lagar mat på bordet,himmelskt gott! I Key West skulle jag ta en guidad tur på vattenskoter.Man kör själv i grupp efter en guide som stannar och berättar om Key West runt ön. I Miami beach är det kul att kolla på alla flotta lyxhus och yatcher ,har man tur får man syn på nån kändis.Hoppas det fanns något du har nytta av. skriver igen om vi har lite nyheter efter semestern.
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 12:26

Gäst

Standard
Tack för alla tips,
Vattenskotern låter väldigt kul. Ingen i familjen har provat förut, är det lätt?
Vi är 44 & 45 år och våra "barn" (får man knappt kalla dem) är tjej 16 och kille 19 år.
Efter många timmar framför datorn och vridande och vändande så gjorde jag i går kväll slag i saken och beställde resan och hotellen.
Det blev:
SAS Stockholm - Chicago - Orlando 17/7 inklusive hyrbil AVIS (fullsize 18 dgr) 40 505:- bokat genom mrjet.se
Hotell Orlando blev Blue Heron Lakefront Resort a Festiva Resort 6 nätter (Deluxe-svit) 7210:-
Hotell Ft Lauderdale Best Western Oceanside Inn 6 nätter (2 st rum med två 137cm sängar i varje, frukost ingår) 8111:-
Hotell Key West Southernmost hotel 3 nätter (2 st rum med två grand-lits) 9274:-
Hotell Miami The Beacon hotel South Beach (2 st deluxe-dubbelrum, frukost ingår) 6345:-
Alla hotell bokades via hotels.se
Hyrbilen lämnas utan extra kostnad på Miamis flygplats den 4/8. Den separata kostnaden för hyrbilen var ca 6500:-
Jag har inte beställt någon reseförsäkring eller avbeställningsskydd, ska kolla vad hemförsäkringen täcker först. Tänkte först betala med Dinerskort för att få deras försäkring men tji, mrjet tog inte Diners, så det blev en banköverföring istället. Tips på vettiga (nödvändiga) försäkringar.
Kollade runt på olika webplatser för att hitta billigare inträden i Orlando men det verkar bli ungefär lika billigt att boka direkt via Universal studios hemsida. Här kommer en fråga. De erbjuder (tilläggskostnad) någon form av fastpass så man hamnar i en separat kö. Är det mycket köer i juli så att det är värt den extrakostnaden? Är två dagar (tillsammans) Universal/Treasure Island väl tilltaget eller bör man ha en tredje dag?? Kombobiljett Bushmill garden och Sea World gick att hitta och en dag/park där måste väl räcka??
Jag fortsätter leta genom alla tips och fortsätter med mina frågor efterhand jag har några.
/Magnus
Svara med citat

Gammal 2010-02-20, 17:58

malama

Världsvan
malama är uppkopplad nu
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Ser ut som en fantastisk resa! Kan säga en sak med säkerhet: hela sommaren är högsäsong, PLUS att i juli blir det mycket varmt (upp emot +33C varje e.m.) med mycket hög luftfuktighet. Minska tiden i köer så mycket du kan. Det är värt varje krona, ja Dollar! Med tanke på hur dyr den här resan redan är, blir det bara en mycket minimal extra avgift som jag är säker på att du inte ångrar.

Gammal 2010-02-21, 00:34

Joru

Nykomling
Joru är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard
Köp till fastpass för universal studios och Islands of adventures så har ni snabbare access en gång per attraktion på parkerna. Under sommar månaderna kan köerna uppgå till ett par timmar om man har otur. Räkna med en dag per park, men vill man åka en ride flera gånger kanske det är bäst att skaffa sk park to park access i tre dagar. Snart öppnar Harry Potter med på Islands of Adventures, vilket säkert inte minskar besökare till Universal området. Därför tror jag att ni lätt kan spendera tre dagar här. Det är heller inte någon större skillnad i pris per biljett för två dagars eller tre dagars biljetter. Skiljer sig $5 per biljett.
Kommer att bli en riktigt skön resa :-)
/J
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8