Hej igen,
Lite diverse kommentarer:
SF, på 2 dagar misstänker jag att ni i princip bara hinner med de "vanliga" turist attraktionerna; Chinatown, en tur med en cablecar, Fishersman's Wharf, kanske Alcatraz, och givetvis Golden Gate Bridge. Missa inte att köra över den till den norra delen, och kanske fortsätt till Sausalito. Ett trevligt litet samhälle i närheten. Om ni har tid och lust för något utöver detta: Muir Woods National Monument, knappt 2 svenska mil norr om Golden Gate Bridge. (Kolla namnet i Google för mer info). Kan nog utan vidare ta en halvdag, men å andra sidan en given kombination med Golden Gate och Sausalito.
Highway 1 (State Road 1 - samma väg). Inte speciellt många ställen att övernatta på halvvägs ner längs kusten. En del motell etc. i Monterey/Carmel området, och sedan finns det en hel del i Santa Barbara, men ganska begränsat däremellan. En enormt viktig sak: den 6 sept är "Labor Day", vilket innebär att helgen den 4-6 sept kommer det att vara fullt med folk överallt, och det kan vara svårt att få tag på ett rum på kort varsel.
Om ni är intresserade av att besöka Hearst Castle, rekommenderas det att man bokar det i förväg (och speciellt eftersom det här är Labor Day helgen). Kolla deras hemsida
Welcome to Hearst Castle
Eftersom ni i så fall måsta boka in det i förväg kommer det ju att ev. låsa er in lite, så det får ni ju undersöka och fundera på om ni är intresserade.
I LA, med bara en dag, hade jag nog tagit det ganska lugnt. En tur ut till Santa Monica pier och Venice Beach precis intill, Hollywood Blvd och Griffith Park med fin utsikt. Kanske köra längs kusten söderut från Venice ner till Palos Verdes Estates. Vacker natur och lite avsides. Inga turister där precis.
Ang. Hawaii - ja, jag misstänkte att ni hade en sen kvällsavgång från Honolulu, så det är riktigt - innebär ju i princip en extra dag. MEN, kom ihåg att ni måste checka ut från hotellet vid 11-12 tiden, vilket kan göra det lite problematiskt att planera den sista dagens aktiviveter.
Ang. era önskemål, så blir det ett litet dilemma - "Waikiki" och "lugnare och mysigare ställe" passar inte alls ihop! Själv trivs jag bra med att stanna till i Waikiki en dag och njuta av folklivet men sedan tycker jag det är jätteskönt att komma hem till "the Big Island" som definitivt är mycket lugnare!
Tänk på följande: ön Oahu är i princip samma storlek som Öland, men som en "kompakt fyrkant" i stället och med c:a 900.000 människor. Waikiki: alltid hålligång i princip. Nästan samtliga hotell på Oahu ligger på Waikiki. Enda större undantaget är Turtle Bay Resort, uppe på North Shore. Ett dyrt lyxhotell.
Som jag ser det har ni i princip 2 alternativ:
1 - hitta ett bra hotell på Waikiki och tillbringa hela tiden där, ELLER
2 - tillbringa t.ex. 2 (max 3) nätter på Waikiki och flyg sedan till en av de andra öarna. Kolla min Hawaii tråd och läs om de olika öarna.
OM ni funderar på nr. 2 bör ni definitivt boka ena "inter-island" flygningen i samband med antingen ankomst från LA ELLER kl. 23 avgången den 13 sept.
Utgår från att du kommer att ha flera frågor efter detta!