ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-02-06, 02:01

SoF

Nykomling
SoF är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 0

Standard San Fran, LA och Hawaii - TIPS tas gärna emot!
Hej,

Vi gifter oss i slutet av augusti i år och planerar att åka på honeymoon till USA. Detta är vår tänkta plan för resan:

31 aug - landar i SF
1-3 sep - upptäcker SF med omnejd
4-6 sep - bilar ner till LA
6-8 sep - upptäcker LA med omnejd
8 sep - landar på Oahu
13 sep - hemresa

Det vi är ute efter är tips på att göra/se/äta/bo i SF och LA. Vi har hört att bilfärden längs kusten ska vara väldigt vacker så vi vill ta tid på oss att se naturen och annat. På vägen ner kommer vi därför att ha två övernattningar - var bör vi ta dem?
De sista dagarna spenderas på Hawaii - hur får vi mest ut av de dagarna?

Tacksam för alla tips ang. detta!
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 18:39

malama

Världsvan
malama är uppkopplad nu
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Hejsan,

Ja, det mesta är ju möjligt, men det här är en ganska ambitiös plan! Ett par kommentarer till din plan:
Du kan i princip se det allra mesta i SF på 2 dagar
Att köra från SF till LA via kustvägen är i princip en lugn 2 dagars tur. Tänk på att, rent allmänt, så är det själva körturen som är det intressanta. På 2 dagar hinner man ledigt göra en hel del kortare stopp här och där.
I din plan har du 4-6 sep SF-LA och sedan 6-8 sep i LA. Jag uppfattar det som att 6 sep är, åtminstone delvis, en "kördag". Och om du vill ankomma Hawaii den 8 sep så har du bara EN heldag i LA: den 7 sep.
I din plan har du bara fyra heldagar på Hawaii. MYCKET litet med tanke på hur mycket tid det tar att komma hit. Om du ABSOLUT vill besöka de här platserna på de 2 veckorna, skulle jag föreslå:

31 aug - landar i SF
1-2 sep - upptäcker SF med omnejd
3-4 sep - bilar ner till LA
5-6 sep - upptäcker LA med omnejd
7 sep - landar på Oahu
13 sep - hemresa

MEN, fortfarande en ganska jäktig resa! Personligen, tror jag ni skulle få ut mycket mer av resan genom att förenkla den på ett dramatiskt sätt: skippa Kalifornien, och sikta in er på en resa dit vid annat tillfälle när ni har möjlighet att tillbringa MINST 2 veckor där. Eftersom ni är beredda att ta så mycket tid som det tar att flyga ända till Hawaii, inrikta er helt på Hawaii. På 2 veckor kan ni ledigt besöka 2 öar, och det kommer att bli en fantastisk upplevelse, och en perfekt "honeymoon". Man kan flyga från Skandinavien tidigt på morgonen och komma till Honolulu samma kväll. Lång resa, men ibland kan det vara bra att koncentrera restiden så att man utnyttja sin tid på ett bättre sätt på destinationen.

Oavsett vad ni bestämmer er för kan jag försöka att hjälpa. Utgår från att du inte har bokat flyg?

Gammal 2010-02-06, 19:41

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Standard
Grattis till det kommande giftermålet=) Vi ska också iväg till USA fast nu till våren. Återkommer med tips här på forumet.

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 20:58

SoF

Nykomling
SoF är inte uppkopplad

Standard
Tack för svar!

Malama - vi bokade biljetter tidigare i dag. Räknade själva ut att vi bör resa till Oahu den 7e sep. Så vi har bokat med den resplan som du också föreslog faktiskt ;-) Vi landar på Oahu på eftermiddagen den 7e sep och lämnar inte förrän vid 23-tiden den 13e, vilket gör att vi i princip har 6 hela dagar. Vad vi gör med dessa dagar får du gärna tipsa om - känns som att man vill se Waikiki, men vi vill även komma undan på ett lugnare och mysigare ställe där vi bara kan njuta av varandra och härliga omgivningar.

Vi har hört att LA inte är mycket att se. Finns ju dock lite ställen man MÅSTE se när man ändå är där, men vi hade tänkt oss en heldag där bara. Vad händer för spännande längs State Route 1? Något specifikt i SF som man ska se som inte tillhör topp 5 sevärdheterna i alla guider?

Tack på förhand!
Sara & Fredrik
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 22:10

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Standard
Hur mkt fick ni betala för biljetterna? Om man får fråga=)
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 22:11

malama

Världsvan
malama är uppkopplad nu
malamas avatar

Standard
Hej Sara och Fredrik!
Har bara ett par minuter nu, men skall ta tid med ett längre svar senare. Under tiden "återupplivar" jag en gammal tråd om Hawaii tips, som jag startade för en tid sedan. Har du några frågor under tiden, hör gärna av dig, och jag skall försöka svara när jag har mer tid. Antingen senare idag (vilket blir söndag i Sverige - Hawaii ligger 11 timmar efter Sverige nu på vintern), eller i morgon bitti.
Hej så länge!

Gammal 2010-02-07, 06:12

malama

Världsvan
malama är uppkopplad nu
malamas avatar

Standard
Hej igen,

Lite diverse kommentarer:

SF, på 2 dagar misstänker jag att ni i princip bara hinner med de "vanliga" turist attraktionerna; Chinatown, en tur med en cablecar, Fishersman's Wharf, kanske Alcatraz, och givetvis Golden Gate Bridge. Missa inte att köra över den till den norra delen, och kanske fortsätt till Sausalito. Ett trevligt litet samhälle i närheten. Om ni har tid och lust för något utöver detta: Muir Woods National Monument, knappt 2 svenska mil norr om Golden Gate Bridge. (Kolla namnet i Google för mer info). Kan nog utan vidare ta en halvdag, men å andra sidan en given kombination med Golden Gate och Sausalito.

Highway 1 (State Road 1 - samma väg). Inte speciellt många ställen att övernatta på halvvägs ner längs kusten. En del motell etc. i Monterey/Carmel området, och sedan finns det en hel del i Santa Barbara, men ganska begränsat däremellan. En enormt viktig sak: den 6 sept är "Labor Day", vilket innebär att helgen den 4-6 sept kommer det att vara fullt med folk överallt, och det kan vara svårt att få tag på ett rum på kort varsel.
Om ni är intresserade av att besöka Hearst Castle, rekommenderas det att man bokar det i förväg (och speciellt eftersom det här är Labor Day helgen). Kolla deras hemsida
Welcome to Hearst Castle
Eftersom ni i så fall måsta boka in det i förväg kommer det ju att ev. låsa er in lite, så det får ni ju undersöka och fundera på om ni är intresserade.

I LA, med bara en dag, hade jag nog tagit det ganska lugnt. En tur ut till Santa Monica pier och Venice Beach precis intill, Hollywood Blvd och Griffith Park med fin utsikt. Kanske köra längs kusten söderut från Venice ner till Palos Verdes Estates. Vacker natur och lite avsides. Inga turister där precis.

Ang. Hawaii - ja, jag misstänkte att ni hade en sen kvällsavgång från Honolulu, så det är riktigt - innebär ju i princip en extra dag. MEN, kom ihåg att ni måste checka ut från hotellet vid 11-12 tiden, vilket kan göra det lite problematiskt att planera den sista dagens aktiviveter.

Ang. era önskemål, så blir det ett litet dilemma - "Waikiki" och "lugnare och mysigare ställe" passar inte alls ihop! Själv trivs jag bra med att stanna till i Waikiki en dag och njuta av folklivet men sedan tycker jag det är jätteskönt att komma hem till "the Big Island" som definitivt är mycket lugnare!
Tänk på följande: ön Oahu är i princip samma storlek som Öland, men som en "kompakt fyrkant" i stället och med c:a 900.000 människor. Waikiki: alltid hålligång i princip. Nästan samtliga hotell på Oahu ligger på Waikiki. Enda större undantaget är Turtle Bay Resort, uppe på North Shore. Ett dyrt lyxhotell.
Som jag ser det har ni i princip 2 alternativ:
1 - hitta ett bra hotell på Waikiki och tillbringa hela tiden där, ELLER
2 - tillbringa t.ex. 2 (max 3) nätter på Waikiki och flyg sedan till en av de andra öarna. Kolla min Hawaii tråd och läs om de olika öarna.
OM ni funderar på nr. 2 bör ni definitivt boka ena "inter-island" flygningen i samband med antingen ankomst från LA ELLER kl. 23 avgången den 13 sept.

Utgår från att du kommer att ha flera frågor efter detta!
Senast redigerad av malama den 2010-02-07 klockan 06:20.
Svara med citat

Gammal 2010-02-07, 19:58

SoF

Nykomling
SoF är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Zaija Visa inlägg

Hur mkt fick ni betala för biljetterna? Om man får fråga=)
Tycker att vi hittade ganska prisvärda biljetter, ca 17 500 SEK för oss båda.
Svara med citat

Gammal 2010-03-06, 23:14

SoF

Nykomling
SoF är inte uppkopplad

Standard Hotell i LA?
Vi vill gärna ha tips på boende i LA-området. Har hört att Santa Monica är ett trevligt område. Hittar dock en del hotell som verkar bra i centralare delar som West Hollywood.

Vi kommer att bo två nätter, 5-7 sept.

Tackar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8