ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-23, 13:50

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard Muskelbil eller Prius? 1000 mil genom USA
Kört från kust till kust i en Toyota Sienna, som var perfekt för ett sällskap på sex personer, men till sommaren vill jag tillbaka, denna gång med min flickvän. Och som bilintresserad vore det lite av en dröm att få köra nån äldre muskelbil, typ Chargern. Nån som gjort detta, på en längre resa? Jag kommer vara borta i en månad ungefär, samt ha bilen större delen av den tiden... 3-4 veckor. Hertz har en Mustang med 330hk, som dock skulle bli galet dyr att hyra under en så lång tid. 50-60k. Och de andra större aktörerna, Alamo och Avis, verkar mest ha modernare bilar, mycket japanskt och koreanskt, även en del amerikanskt.

Köpa en bil där borta och sälja när man kommer fram verkar rätt bökigt, enligt trådar jag läst på forumet, om det ens är möjligt utan medborgarskap. Fördelen med de större firmorna, som jag ser det är, one-way rentals pga många kontor, samt säkerheten, när det gäller oljebyten och haveri etc på längs med vägen...

Nackdelen är ju som sagt att de inte har det utbud man är intresserad av, till rimligt pris. Inser jag att det är för dyrt, får man börja sikta in sig på nån liten japanare

Kommer utgå från New York och lämna bilen i typ S.F, Seattle eller annan stad på västkusten.

Tankar och tips emottages gärna!
Senast redigerad av AndreasC den 2010-01-23 klockan 13:54.
Svara med citat

Gammal 2010-01-23, 23:48

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Att åka Mustang eller något liknande i 1000 mil under 4 veckor kostar en slant, helt klart. Det är ju inga billiga bilar att äga och köra även om man köper dem privat och kör med.

Men jag tycker inte du skall åka japansk riskokare i USA, det finns gott om amerikanska bilar som är rätt OK att åka runt i.

Jag var där för 1,5år sedan med familjen, och vi hyrde en Lincoln TownCar. Stort schabrak med all lyx man kan tänka sig. Man sitter underbart i dem, AC:n räcker till, det mullrar gött från V8:an när man trycker till och bagageutrymmet är "always enough". När vi var där var det med amerikanska mått mätt hysteriska bränslepriser (typ SEK6/liter) så alla stora bilar gick att hyra med bra rabatt. Den drog runt litern per mil, så det var inte värre än en svensk Volvo.

Kollade nu, och för fyra veckor inkl allt skulle en sådan gå på strax under 20.000kr om man hyr den från Newark i NJ och lämnar i Kalifornien. (Det är alltid billigare att hyra bil i New Jersey än i New York beroende på skatter). Ett annat tips är att leta efter rabattkoder på hyrbilar, det brukar gå att få 5-15% rabatt med lite efterforskning.
Svara med citat

Gammal 2010-01-24, 02:17

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

en Lincoln TownCar
Eller fritt oversatt, bilen som enbart amerikanska pensionarer vill aga. Det ar ett staende skamt har, sa fort man ser en Towncar sa galler det att se upp for det sitter oftast en 80-aring och kor med glasogonen 1 cm fran vindrutan. Hyr en modern Charger, dom borde inte ga los pa sa fruktansvart mycket.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8