ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-19, 02:27

Gäst

Standard USA
Hej, tänkte åka på en höstresa till NY i år.
Vad är det för säkerhetskontroller man går igenom då? Resor direkt från sthlm till NY isånnfall. En till fråga, man fyller i den där blanketten så man får inrese tillstånd. om man blir godkänd, vad händer då? skriver man ut ett papper och visar upp?
Sista frågan, har ett pass från 2004, ett lila svenskt europeiskt pass. Det har ju kommit några uppdatering på passen, nu senast 2009 eller när det var. Ska man skaffa det nya för inresa till USA?
Hoppas någon vill/orkar svara!
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 03:57

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej, tänkte åka på en höstresa till NY i år.
Vad är det för säkerhetskontroller man går igenom då? Resor direkt från sthlm till NY isånnfall. En till fråga, man fyller i den där blanketten så man får inrese tillstånd. om man blir godkänd, vad händer då? skriver man ut ett papper och visar upp?
Sista frågan, har ett pass från 2004, ett lila svenskt europeiskt pass. Det har ju kommit några uppdatering på passen, nu senast 2009 eller när det var. Ska man skaffa det nya för inresa till USA?
Hoppas någon vill/orkar svara!
En sakerhetskontroll pa Arlanda (bagage, handbagage etc). Val framme i USA sa ar det passkontroll forst, sedan tullen.

Lappen du pratar om ar en gron visa waiver som du far pa flyget. I passkontrollen sa kollar dom den och haftar fast en del av den i passet. Den plockar dom bort i gaten nar du aker hem. Du far aven en vit blankett pa flyget for tullens kontroll. Den lamnar du bara i tullen vid inresa.

Vad galler passen sa vet jag inte sakert, men alla maskinlasbara pass borde fortfarande vara giltiga med tanke pa att jag akte i hostas pa mitt gamla pass. Kolla for sakerhets skull pa narmaste polisstation.
Trevlig resa !
/MST
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 04:08

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Har själv ett svenskt pass utställt i nov 2004. Inga problem. Visserligen bor jag här, men tror inte det har någon betydelse när det gäller inresa till USA och passkontrollen här.

Gammal 2010-01-19, 14:02

Gäst

Exclamation den extra lappen
Den extra lappen du pratar om är inte den gröna du får på flyget utan nu ska du även skriva ut en sådan lapp från nätet ja och ta med dig1
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 14:37

Gäst

Standard
ok tack för dem svaren!
Så om jag fattar rätt så skriver jag ut pappret med godkännadet så löser sig allting ungefär? vad är det för grönt papper man får? får man den vid uppvisandet av det utskrivna papret?
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 17:45

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Ett par kompletteringar.

Den vita blanketter som är en för hela sällskapet som reser tillsammans vill de stämpla i passkontrollen, men sedan lämnar man mycket riktigt den då man slinker ut från tullen.

Passkontrollören ville att vi båda som åkte skulle gå fram samtidigt till passkollen. Så var det i alla fall i förra veckan, men det gäller ju som ofta framhålls, att man svarar artigt på de fåtal frågor man får. Förslagsvis går en fram som har den vita lappen och talar om att man är flera i sällskapat.

För övrigt tog han bara fingeravtryck på en tumme, övriga 9 fingrar var han inte intresserad av. (Han har dem nog i någor register redan).

Det du anmäler på ESTA behöver du inte skriva ut.

Du behöver inte uppdatera ditt pass. Jag åkte på ett vinrött utvärdat 2002.

Anmäl till flygbolaget i förväg (i alla fall till SAS) vad din adress blir första natten i USA.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 18:01

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

ok tack för dem svaren!
Så om jag fattar rätt så skriver jag ut pappret med godkännadet så löser sig allting ungefär? vad är det för grönt papper man får? får man den vid uppvisandet av det utskrivna papret?
Den gröna lappen har ungefär samma frågor som du fyller i på webben (ESTA). Vi alla trodde att vi skulle slippa dem gröna lappen i januari 2009 då ESTA startade, men så icke fallet. Den hänger med.

För övrigt har de passat på att uppdatera blanketten så nu ska man fylla i:

12. City Where Visa Was Issued
13. Date Issued

Efter konsultation med personalen på Arlanda lämnade vi detta oifyllt, och det blev inga problem av det.

Dessutom har de
16. Telphone Number in the U.S. Where You Can be Reached.
Inte heller det fyllde vi i. Men adress till första övernattningen måte man ju fylla i.

17. Email Address
är ett fält på 19 tecken. jag har 26 i min, då det blev lite knökande :-)

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 20:05

Gäst

Standard
oj känns som det är mycket att tänka på!
eller är det så att det låter komplicerat? Om man bara blir godkännd på ESTA så löser sig resten kanske Har även med mig mediciner, har intyg på den narkotikaklassade. Är det något som dem kollar upp noga?
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 20:59

PeterO

Världsvan

Standard
Ja, det låter mycket krångligare än det är. Om man bara tar det lugnt och ser sig omkring så är det absolut inga problem. Även jag med min krattiga engelska klarade det på första försöket.

Sådan medicin har jag ingen erfarenhet av, men jag tror du har det under kontroll. Jag har med mig några kartor för blodtryck, -fett och -socker i handbagaget men dom verkar aldrig kollat vad det är.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-01-20, 02:22

Gäst

Standard
ok! tack för alla råd!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8