ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-17, 18:21

vidstige

Medlem
vidstige är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 4

Standard Litteraturtips NYC?
Att läsa om sitt resmål är ett bra sätt att hålla lågan brinnande medan man knegar ihop pengarna till sin resa tycker jag. Men New York...det finns hur mycket som helst skrivet om den stan. Tips på bra böcker mottages tacksamt, gärna också skönlitteratur.
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 02:46

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av vidstige Visa inlägg

Att läsa om sitt resmål är ett bra sätt att hålla lågan brinnande medan man knegar ihop pengarna till sin resa tycker jag. Men New York...det finns hur mycket som helst skrivet om den stan. Tips på bra böcker mottages tacksamt, gärna också skönlitteratur.
Som jag skrivit tidigare så tycker jag 'New York Praktisk kartguide i fickformat' redigerad av Lennart Pehrson, utgiven på Bokförlaget DN är bra. Den stora fördelen med den är att den inte är större än att man tar den med sig. Bra kartor som man kan göra anteckningar på medans man planerar. (Tro inte du kommer ihåg något när du kommer hit (jag sitter just nu på ett hotellrum i NY)).
Har kartor över både tunnelbana och buss på Manhattan.

Berlitz Reseguid New York tycker jag inte det står något intressant i. Två kartuppslag med en massa tunnelbanenedgångar markerade, men man vet inte vart linjerna går.

Lonely Planet har ju gett ut en liten bok som fanns att köpa med Aftonbladet för en tid sedan. De hade t ex missat att hangarfartyget Intreped återöppnats efter renovering. Dåligt.

De stora varianterna från Lonley Planet har nackdelen att man inte orkar ta med dem ut på stan. Deras rundvandringar är nog bra, men hur många orkar man läsa innan man får komma hit in real life?

'Första klass pocketguider, Topp 10 New York' är inte så dum. Den har en klassisk karta med tunnelbanelinjerna på Manhattan, men busslinjerna saknas.

Sedan tycker jag man ska studera tunnelbanelinjerna på en bra karta, i sämsta fall den man hittar på mta.info
(Om du skickar mig ett privat meddelande med din postadress så skickar jag dig en karta).

Förutom i detta forum hittar du en del tips hos travelpix.nu samt en massa andra sajter. Jag brukar googla typ 'Manhattan turist' och liknande.

Då det gäller skönliteratur är jag sämre uppdaterad. Jag tog med 'Rött spår' skriven av Reggie Nadelson på resan hit, men har inte hunnit öppna den. (Visserligen regnar det idag, men det blir inte någon längre stund på hotellrummet för det).

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 11:21

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Jag gillar New York Times hemsida. De är inte helt olik DN i Sverige, och har varje dag massor med artiklar om vad som händer i världen och i New York. Massor med kultur, ekonomi, sport, nyheter, debatt och bloggar av alla slag.

Jag brukar stilla min abstinens på New York med någon timmes läsande där ibland.
Svara med citat

Gammal 2010-01-19, 16:30

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag brukar ta en titt på New York via någon webbkamera, t ex
Times Square Cam - EarthCam
där kamera 2 visar hur folk går klädda.

En annan favorit är Googles karta. Förutom alla flera varianter uppifrån kan man ju nu gå på vissa gator och kolla in hus och affärer som om man gick där själv.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2010-03-14, 22:23

vidstige

Medlem
vidstige är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Jag tackar så mycket för tipsen! En bok jag annars ser fram mot är Martin Gelins New York-bok som kommer snart. Läste hans "Det amerikanska löftet" med stor behållning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8