ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-12, 23:07

mollyyy

Nykomling
mollyyy är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Rykte: 0

Standard San Francisco
Hej! Ska åka till San Francisco i början av April och skulle vilja ha tips på saker att se och göra där. Jag är 18 år och inte så intresserad av att åka och titta på byggnader och sådant.

Sedan undrar jag om någon har tips på shopping och var det finns second hand butiker där?
Svara med citat

Gammal 2010-01-12, 23:24

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 3

Standard
Hur länge skall du vara där? Och vet du var du kommer att bo? (På ett ungefär).

Har inte tid att svara nu, men kan återkomma senare. Om du ger lite mer uppgifter hjälper det!

Gammal 2010-01-13, 22:00

mollyyy

Nykomling

Standard
Ska vara i Usa i 10 dagar. Vi funderar på att åka till Los Angeles i ca 2 dagar, men vi vet inte riktigt hur vi ska ta oss dit. Hur tar man sig dit enklast och snabbast dock med ett rimligt pris? Ni får gärna komma med förslag på boende också!

I San Francisco funderar vi på att bo på antingen The Opal som ligger på 1050 Van Ness Avenue. Eller Fitzgerald som ligger på 620 Post Street. Vet inte riktigt vad områdena heter.
Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 01:23

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
OK, bra info! Har fortfarande lite frågor, men först lite information:

Allra enklast mellan SF och LA: flyg! Southwest Airlines har normalt de bästa priserna. Tittade just nu på deras hemsida:
Southwest Airlines
och de har massor med flygningar mellan San Francisco och Los Angeles för US$59 enkel. D.v.s. $118 retur. Det passar nog bäst för dig att flyga från San Francisco International (SFO), men de har faktiskt ännu fler flygningar från Oakland International Airport (OAK). Om du ser under San Francisco, finns det faktiskt tre flygplatser. Ta definitivt INTE San Jose (ligger längst söderut).
I Los Angeles har du fyra alternativ - Los Angeles International (LAX) är det du vill ha.
Du kan lätt ta dig mellan flygplatserna och centrum i San Francisco med BART (Bay Area Rapid Transit), ett snabbtåg-system. Hemsida:
BART - Bay Area Rapid Transit

De 2 hotellen är båda mycket centralt i San Francisco, bara ett par hundra meter från varandra. Ta det som ser trevligast ut och har bäst pris!

Ett par funderingar och frågor - om du reser med någon, har ni möjlighet att hyra bil i Los Angeles? Utan bil, mycket svårt att ta sig runt. Har du planer för de 2 dagarna i LA? Och vad tänker du syssla med under en dryg vecka i centrala San Francisco? Man kan i princip se allt på 2, max 3, dagar. San Francisco är lätt att ta sig runt i utan bil. Los Angeles är MYCKET annorlunda. Om du har "extra tid", varför inte inkludera San Diego i planerna. Lätt att ta sig runt med buss där. Lätt att flyga SF-SD, sedan tåg (eller buss) till LA och flyga tillbaka till SF.

Men som sagt, om du låter mig veta lite mer om vad du vill göra och vad du vill se och är intresserad av, lättare för mig att komma med förslag som kan vara av intresse.

Gammal 2010-01-14, 14:31

mollyyy

Nykomling

Standard
Ja vi kommer att åka med två personer i 40/50 års åldern och kommer att kunna hyra bil i Los Angeles. Det lät bra att åka till San Diego också, ska fundera på det! Tack för tipset.

Vi har iallafall planerat att åka och titta på Alcatraz. Finns det några andra bra sevärdheter?

Är väldigt intresserad av shopping, och skulle gärna vilja besöka både vanliga affärer och outlets eller second hand butiker. Har du något tips om var jag kan hitta bra affärer?

Sedan skulle vi vilja gå ut på någon mysig restaurang med bra mat, kom gärna med tips.
Svara med citat

Gammal 2010-01-14, 18:09

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Hej igen,

I San Francisco är det mesta som är av intresse mycket centralt. Fisherman's Wharf t.ex. är ung. 2 km från de 2 hotellen du nämnde. Lätt (och kul) att ta sig dit med "cable car". Lombard Street, som beskrivs som den "krokigaste gatan i världen" ligger lite närmare. Bra att veta: större delen av Lombard Street är en precis vanlig bred gata. Det är bara en liten bit av den delen av Lombard Street som ligger österut som är krokig. Fråga på hotellet (eller vem som helst "på gatan" - de vet vad du vill se). Chinatown ligger mycket nära hotellen. Gångavstånd. 500 meter eller så. Golden Gate bron är det lätt att ta sig till med buss. Ligger lite längre bort - ung. 4 km från hotellen. Kan vara kul att gå halvvägs ut! Var varmt klädda. Normalt en mycket kall vind från havet där.

Det finns ju massor av affärer i centrala SF men troligen inga "outlets". Skall fråga min son. Han bor i området.

Ang. restauranger - finns hundratals och åter hundratals i centrala SF och beror ju helt på vad för mat ni vill äta (japansk, kinesisk, italiensk etc etc), och hur mycket det får kosta. När jag var där senast var jag på en kinesisk restaurang som heter Shanghai 1930. Fantastiskt god mat (och jag är inte en speciellt intresserad av kinesisk mat!), men DYRT. Kolla deras hemsida om du är intresserad:
Shanghai1930
Om du är intresserad av någon annan typ mat, låt mig veta och jag kan alltid kolla med min son om han vet något.

På 3 dagar hinner ni lätt med det mesta i SF. Om ni är öppna för förslag, så en variant kunde vara att flyga till Los Angeles. Hyr bil i en vecka. Tillbringa några dagar i LA och kör sedan till San Diego (drygt 2 timmar med bil) och några dagar där. Även om ni bara har bilen i 6 dagar lönar det sig att betala för en vecka. De har i princip alltid special priser om man hyr bilen i 7 dagar. Kan vara billigare än om man betalar för 5 dagar t.ex.

Gammal 2010-01-15, 20:19

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard Outlets
Hej igen,

Bestämde mig för att fråga min sons flickvän i stället för min son. Här är hennes svar. Gör en "copy & paste" av hennes e-mail, och bäst att inte försöka översätta:

"Aloha!

Yes, you have asked the right girl! =) Outlets are stores that sell the factory's overrun, sometimes irregular, or out-of-season items, but there are often great finds there! It's often items that they have a surplus of and therefore can sell at lower prices. They not are typically located in big cities where the "full-price" retailers sell.

There are a few outlet stores in SF (see list below and attached); Nordstrom Rack is the outlet for Nordstrom, which is very popular and also happens to be my favorite store. These should be easily reached by public transportation.

There are a few outlet malls (clusters of various outlet stores), but unfortunately, none of them are too close to San Francisco, and our public transportation system doesn't go there. The closest to San Francisco is in Petaluma (see link below), which is about an hour drive North (see attached map). There is also one in Napa if they plan on making a trip there.

OUTLET STORES (map2)
A. Nordstrom Rack
555 9th Street
(between Brannan St & Bryant St)
San Francisco, CA 94103
(415) 934-1211

B. Jeremy's
2 South Park St
(at 2nd St)
San Francisco, CA 94107
(415) 882-4929
jeremys

C. 601 Mission St
(between 2nd St & New Montgomery St)
San Francisco, CA 94105
(415) 243-0750

OUTLET MALLS (map)
A. San Francisco

B. Petaluma
Petaluma Village Premium Outlets

C. Napa
Napa Premium Outlets
""

- - - - SLUT PÅ MAILET

I mailet var det också 2 kartor ("attachments") och jag vet inte hur jag kan lägga upp dem här, men om du vill ha dem kan jag vidarebefordra mailet till dig. Behöver i så fall din e-mail adress. I så fall, skicka den i ett privat meddelande.

Gammal 2010-01-17, 18:04

mollyyy

Nykomling

Standard
Tack så mycket för dina svar! Jag skickar min mail i ett privat meddelande så att jag kan få kartorna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8