ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-10, 17:25

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 3

Standard Yellowstone, klimat??
Kommer någon gång under början på maj besöka nationalparken Yellowstone. Har bara tagit för givet att det är ganska varmt då även där men har nu börjat tänka om! Är det någon som har erfarenhet av hur vädret är där? Ligger det tom kvar snö kanske så man måste ha med sig kläder anpassat till det också?? Jag har sett framför mig lite hiking och tältning.

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-01-11, 02:33

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Har aldrig varit i Yellowstone i maj (eller på våren överhuvudtaget) men efter vad jag hört kan du utgå från oberäkneligt, och troligen ganska svalt väder. Mellan +5C och +15C kanske, beroende på var du befinner dig, och om det är natt eller dag, och definitivt med snö uppe på bergen. Nog bäst att vara beredd på att klä sig varmt!

Gammal 2010-01-11, 07:24

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Jag tänkte nästan det. Blir till att packa lite varmare sen då. Det var ju tur att man kom på det innan man står där!=)
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 15:06

Gäst

Standard
SVT har visat en serie om Yellowstone nu under jul. Man kan se avsnitten via deras hemsida.
Har bara sett lite av ett avsnitt men det verkade som dem gick igenom årstiderna och då kan du säkert få ett hum om hur det är i maj.
Svara med citat

Gammal 2010-01-18, 23:10

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Ja precis, det var efter jag såg ett avsnitt om det som jag började fundera=D
Svara med citat

Gammal 2010-01-23, 14:24

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Standard
Hej!

Var där för ett och ett halvt år sedan, vid månadsskiftet maj/juni, och vädret var varierande, beroende på höjd etc. Blåste väldigt mycket längst upp på de snöbeklädda bergen. Men det är mycket platåterräng också, där det inte var så kallt. Helt klart behagligt. Temperaturen låg på runt 15 kanske, och ner till 5, som tidigare sagts. Nåt av det vackraste jag sett, och jag ska definitivt tillbaka!

5:50 in i denna film, så är vi i Yellowstone, jag och mina vänner:

Yellowstone
Senast redigerad av AndreasC den 2010-01-23 klockan 14:31.
Svara med citat

Gammal 2010-01-23, 18:32

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Ok, känns som man fått lite bättre bild av läget nu! Tack så mkt!

Nåt speciellt du vill rekommendera att se där? Bästa stället att vandra på och campa?

Sandra
Svara med citat

Gammal 2010-01-23, 20:50

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Standard
Vi åkte runt i den "åtta" som den stora vägen runt nationalparken bildar,är väl säkert runt 15-20 mil. Finns hur mycket vackert som helst att se. Vi var där en hel dag, i typ 8-9 timmar, men skulle ju kunna vandra där i en vecka. Tror ni kommer få bra koll på stället så fort ni åker in, och får en karta Vissa grejer vill man ju bara inte missa, typ de ställen med mycket gejsrar osv. Hiking och tältning säger du! Kan nog vara värt det att kolla upp bestämmelserna för att campa redan nu, vet inte vad man kan få tillstånd för det, men vet att vissa nationalparker kräver att man är ute i god tid för sånt, för div. tillstånd

Ta Grand Canyon t.ex., paddla genom den får man väl stå i kö för i 10-15 år? Haha. Extremfall, jag vet! Men kika på vad som gäller, and tell me about it hehe. Jag är själv sugen på Yellowstone till sommaren.
Svara med citat

Gammal 2010-01-23, 21:52

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Ja, tänk på att det här är en rejält stor nationalpark. Jag tror ytan motsvarar ungefär 2/3 av Småland. Och nivåskillnaden går från ung. 1500 m.ö.h. upp till ung. 3400 m.ö.h. (högsta bergen), och det kan bli ganska kyligt högre upp. Men, eftersom den ligger på en betydligt sydligare breddgrad än Sverige (den är i jämnhöjd ned Rivieran) så kan det värmas upp ganska snabbt efter en kall natt. Förutsatt att det är en solig dag.

Gammal 2010-01-23, 23:43

Zaija

Medlem
Zaija är inte uppkopplad

Standard
Jo angående campingen så tror jag inte att man får campa var man vill ute i parken, eller jag vet inte det kanske man får? Jag läste iaf att i Yosemite får man inte det, enbart på hänvisade platser. Vi kommer besöka den parken också. Tänkte mest på om ni hade bott på någon av campingarna där men det hade ni inte då om ni bara var där över dagen. Tyckte ni att det räckte så förresten? Ni hade inte velat stanna över en natt?
Parken är ju helt sjuk stor, tror inte man fattar förräns man är där. Om ens då=)

Tack för svaren!

Sandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8