ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-27, 23:03

Gäst

Smile Besöka USA
Hej!
Jag vet att det här inlägget kommer låta ganska lulligt men jag hade tänkt att åka till USA nu någon gång i framtiden. Det jag tänkte höra med er är vad är de finaste ställen att åka till? Jag hade tänkt vara borta runt 2 veckor eller något. Har inget körkort. Skulle verkligen vilja åka till ett par olika ställen men tror ni man hinner de? Isåfall vilka rekommenderar ni? Hade tänkt att vara i Los Angeles ett tag iaf.

Hoppas ni förstår vad jag menar och tack på förhand!
Svara med citat

Gammal 2009-12-27, 23:56

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 3

Standard
"Fina ställen" beror ju helt på vad du är intresserad av!

Större städer där man relativt lätt kan klara sig utan bil är New York City och Washington DC på östkusten och San Francisco och San Diego på västkusten. Samt Honolulu (Hawaii).

Ingenting är ju omöjligt (OK, nästan ingenting...), men att vara i Los Angeles utan bil är problematiskt eftersom L.A. är så utspritt. Det finns bussar, och även ett mycket begränsat tunnelbanesystem, men det kan ta tid om man skall förflytta sig en längre sträcka. Om man bor någonstans ute vid kusten (speciellt Santa Monica/Venice, som är mycket trevligt) kan man lätt klara sig utan bil så länge man inte har några planer på att resa runt allt för mycket. Ganska nära flygplatsen så lätt att ta en taxi dit vid ankomst.

Gammal 2009-12-28, 00:48

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

"Fina ställen" beror ju helt på vad du är intresserad av!

Större städer där man relativt lätt kan klara sig utan bil är New York City och Washington DC på östkusten och San Francisco och San Diego på västkusten. Samt Honolulu (Hawaii).

Ingenting är ju omöjligt (OK, nästan ingenting...), men att vara i Los Angeles utan bil är problematiskt eftersom L.A. är så utspritt. Det finns bussar, och även ett mycket begränsat tunnelbanesystem, men det kan ta tid om man skall förflytta sig en längre sträcka. Om man bor någonstans ute vid kusten (speciellt Santa Monica/Venice, som är mycket trevligt) kan man lätt klara sig utan bil så länge man inte har några planer på att resa runt allt för mycket. Ganska nära flygplatsen så lätt att ta en taxi dit vid ankomst.
Okay, bra att veta! Men om jag verkligen vill uppleva själva USA, alltså svårt att förklara men kanske något ställe som liknar LA.
Svara med citat

Gammal 2009-12-28, 00:55

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
"Själva USA"....hmmm...har ingen aning om vad det betyder och jag har bott här i mer än 30 år!

Gammal 2009-12-28, 22:31

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

"Själva USA"....hmmm...har ingen aning om vad det betyder och jag har bott här i mer än 30 år!
Förlåt att jag är otydlig, haha. men jag menar om man vill se deras kultur eller vad man ska säga Inte så turistaktigt
Svara med citat

Gammal 2009-12-29, 00:51

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Vad jag menade med mitt svar var att det är en omöjlig fråga att besvara. Sverige är ett relativt litet land med c:a 9 miljoner innevånare. Om en besökare vill besöka en plats som är "typiskt svensk" - vad skulle man då rekommendera? Söder i Stockholm? Gotland? Gällivare? Tomelilla i Skåne? Alla är ju helt olika, men inte "mindre typiskt svenska" för det.

USA är ju enormt mycket större, både till ytan och antalet innevånare (drygt 300 miljoner). Vad som kan anses för "amerikansk kultur" varierar enormt beroende på vilken del av USA du besöker, och vem du pratar med, även om t.ex. MCDonalds och Pizza Hut ser i princip likadana ut oavsett var du är i USA. Men de viktiga kulturella skillnaderna har inte så mycket med McDonalds och Pizza Hut att göra, och det är där som det kan skilja rejält. Perfekt exempel: San Francisco och Los Angeles, två storstäder, båda i Kalifornien, men totalt olika varandra. Men det innebär ju inte att den ena eller den andra är "mindre amerikansk".

Oavsett vart i USA du åker, så är det otroligt lätt att komma i kontakt med människor här. Börja prata med någon i kön i snabbköpet eller posten eller i väntan på en buss t.ex. Det är så man lätt kan komma i kontakt med "vardags kulturen" här och lära sig lite mer om landet från en "icke-turist synvinkel".
Senast redigerad av malama den 2009-12-29 klockan 04:00.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8