ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-04, 12:16

Sofipropp

Medlem
Sofipropp är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard Bila från San Francisco till Detroit?
Familjen bestående av två vuxna och tre ungar 18, 15 och 12 år ska åka till Usa nästa sommar. Från början var tanken att boka flyg Göteborg-San Francisco-Detroit-New York-Göteborg. Men sen kom mannen på att bila SF-Detroit vore väl skoj? Jag tror att det är över 300 mil så det får ju ta en vecka eller så. Sen vill han gärna ta en sväng över Las Vegas också. (Han fattar nog inte sträckorna riktigt) Hur skulle ni göra? I SF och Detroit bor vi hos vänner så det får ju bli motell under bilfärden.
Käcka tips om bästa färdväg, biluthyrare, motell mm. mottages med tacksamhet.
Svara med citat

Gammal 2009-09-04, 19:35

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Ang. motell: på en så läng sträcka definitivt bäst att inte förboka. På det sättet har ni total frihet hur långt ni vill köra varje dag, och om ni vill ändra färdväg. Ni kommer inte ha några prpoblem att hitta motell längs vägen.

Ang. route: från SF till LV inga direkta vägar så bäst att kolla en bra karta vilken väg ni föredrar. Snabbaste (men tråkigaste) I-5 (Interstate 5) söderut mot Bakersfield, och sedan österut till LV.
Småvägarna österut från SF (mot Yellowstone och Nevada) intressantare men långsammare.

LV till Detroit - den "naturliga" och kortaste vägen: I-15 (Interstate 15) norrut, och sedan I-70 österut till Denver. Därifrån I-76 som anknyter till I-80 när man kommer till Nebraska och sedan I-80 österut hela vägen till Detroit.

Kommentar: I-70 genom Utah och Colorado är mycket vacker och sevärd (genom Klippiga bergen). Från Denver och österut (I-76/I-80) långa raka, mycket tråkiga, sträckor med absolut ingenting att se. Hade själv inte varit intresserad av den körturen!

Är det en vecka för hela turen SF-Detroit inklusive stoppet i LV? Kan bli lite jobbigt. Betydligt bättre utnyttjande av tiden: kör bil SF-LV om ni nu tvunget vill ta en "liten" biltur och kör den intressantare turen (alltså INTE I-5). Efter några dagar i LV, flyg sedan till Detroit. Det är en rejäl sträcka...

Gammal 2009-09-05, 13:12

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Jag håller med Malama, men tycker gott att man kan köra till Denver. Las Vegas är häftigt, men mer än två dagar där brukar jag tycka är för mycket. Man slutar fascineras efter ett tag.

Att köra SF - Denver via Las Vegas på en vecka kan vara rätt så lagom, och så flyga sträckan Denver - Detroit. Fram till Denver finns det mycket att titta på, som ni aldrig sett förr.

Men sedan...
Även om barnen är de mest väluppfostrade och toleranta i hela världen, så kommer tre dagar med 12 timmarspass i bilen att bli väldigt jobbiga. (Och tre dagar är ungefär vad Denver - Detroit tar att köra).
Svara med citat

Gammal 2009-09-05, 16:37

Sofipropp

Medlem

Talking Tack för svar!
Efter moget(?) övervägande, och ifrågasättande av de vi ska besöka, samt att jag tagit del av Nallemajas reseberättelse så har vi nog kommit fram till en annan lösning.
När jag kollade flygpriser så kostar Göteborg- San Francisco och hem NY- Göteborg 8400 kr. Om vi istället bokar en rundtrip GBG-SF- Detroit-NY-GBG så går den biljetten på 9800. Det är knappast ekonomiskt godtagbart att köra den sträckan vi ville. Istället kommer vi nog ändå ta en tur med bil från San Francisco till LA och Las Vegas och sen tillbaka till SF. Givetvis med övernattningar. Som sagt gnälliga tonåringar i baksätet i 12 timmar är inte det roligaste. Ibland är det ju vilt slagsmål bara man ska åka till stan.
Svara med citat

Gammal 2009-09-05, 19:59

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Rundtur med bil SF-LA-LV-SF definitivt ett bättre alternativ tycker jag. Förhoppningsvis med ett minimum av slagsmål i baksätet!

Och inte för att det har någon betydelse nu, men jag håller med om att köra ända till Denver hade varit ett bra alternativ, men visste inte hur mycket tid ni ville ha i Las Vegas.

Det finns ju redan en hel del uppgifter och tips (här på forumet) om intressanta platser och körvägar för SF-LA-LV-SF rundan, men har du några frågor, hör av dig!

Gammal 2009-09-07, 13:35

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Soffipropp, om ni ändå är i Las Vegas, tycker jag det är ett måste, om man inte har en väldigt god anledning, att ta sig via Hoover Dam till Grand Canyon och njuta av nåt av det vackraste naturen skapat Bilkörning från LV till Grand Canyon tar nog runt 5 timmar om jag inte minns helt galet.
Svara med citat

Gammal 2009-09-07, 23:10

Sofipropp

Medlem

Standard Strunta i tillbakavägen...
... det kanske är bättre att flyga vidare från Las Vegas istället för att åka tillbaka till SF...
Jag får så mycket att fundera på bara. Det är tur att jag har några månader på mig att planera färdigt!
Svara med citat

Gammal 2009-09-08, 00:59

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Du har i princip två alternativ från LV till SF:

1 - du vill komma till SF så fort som möjligt, i vilket fall I-15 söderut, och sedan västerut via Mojave till Bakersfield och I-5 norrut mot SF området. Tråkig väg (för det mesta) men snabb.

2 - du har mera tid och vill ta ett par dagar och uppleva naturen. I så fall, leta er fram på de mindre vägarna en bra bit inåt landet från I-5.

I första fallet är det ju nog bättre att returnera bilen i LV så att ni slipper den långa körturen. Även om det skulle bli lite extra kostnad för en "oneway rental".

Gammal 2009-09-08, 21:08

Sofipropp

Medlem

Standard Flygidioti
Hahaha så flygbolagen gör.
Jag hade kollat den ursprungliga rutten GBG-SF-Detroit-NY-GBG, sen kollade jag upp GBG-SF, Las Vegas-Detroit-NY-GBG, vet ni vad som händer då?
Jooo, i första varianten tar GBG-SF drygt 14 timmar och det är byte i Paris. Den andra varianten då tar GBG-SF 20 timmar och det är byta både i Paris och Atlanta. Jag sökte flera gånger med samma resultat....
DELTA var det som gjorde så här och jag skte med Kayak.

Men sen kollade jag DELTA dirket och då funkade de kortare restiden + att det var 700 kronor billigare....
Senast redigerad av Sofipropp den 2009-09-08 klockan 21:36.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8