ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-22, 23:05

C_Star

Nykomling
C_Star är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Question L.A?
Slänger ut en vid o bred fråga i hopp om att någon nappar!
Har planer på att åka till L.A. i höst/vinter för att komma bort från Sverige & kylan en tid. Jag kommer att plugga på distans & träna under tiden och reser därför som "turist" med snål budget.
Har själv aldrig varit i denna del av usa och undrar därför om någon på plats eller som har varit där vill dela med sig av ovärderlig hjälp såsom tips på allt från boende, kostnader m.m. till shyssta hak och värda ställen att besöka- eller inte! =)
Svara med citat

Gammal 2009-08-22, 23:23

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
LA området är stort och dyrt, och utan egen bil knepigt att ta sig runt. Undantaget om du är ute vid havet i Santa Monica/Venice området. Men misstänker att det kan vara dyrt boende där. Har du funderat på San Diego? Fördelar: troligen billigare boende (och definitivt inte dyrare). Om du hittar något i Pacific Beach/Mission Beach området, ung. en svensk mil norr om centrala San Diego, har du mycket nära till havet och också till Mission Bay Park som är ett enormt område med massor av tillfällen att träna (spirnga, cykla, gå, simma etc.). En annan fördel med San Diego - kortare avstånd än i LA och ett utmärkt buss-system.

Gammal 2009-08-23, 13:07

buffymon

Nykomling
buffymon är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Standard
Hej!

Jag har varit i LA och rest runt på västkusten en hel del. Jag har aldrig studerat där så den delen kan jag inget om. Men jag kan ge en del turisttips.

När det gäller ställen att bo på i LA så rekomenderar jag varmt Santa Monica. Santa Monica ligger vid kusten, har bra kommunikationer med resten av staden och är ett tryggt ställe att vara på. Det har en ganska bohemisk/chic känsla och det är där jag trivs bäst i LA. På morgonen kan man ta en promenad längs stranden, på kvällen hänger man på Santa Monica Pier. Därifrån är det nära till en massa grejen, som Hollywood och Venics Beach.

Jag råder dig att undvika Downtown. Alltför många turister hamnar där men det är ett misstag. Det ligger inte vid kusten och det enda man ser där är höghus. Det är ett trevligt område att besöka, men jag skulle inte boka boende där.

Ett boende jag kan rekomendera är HI Santa Monica Hostel, som ligger nära stranden i Santa Monica. Ett säkert och trevligt vandrarhem där frukost ingår.

När det gäller turistmål...jag rekomenderar att man undviker några grejer; Disneyland, Universal Studios, Home of the Stars turerna...undivk dessa turistfällor.

Saker jag kan rekomendera:

* Gå på baseball match i Dodger Stadium
* Hyr bil och se dig om - varför inte åka till Joshua Tree Natinonal Park.
* Getty Museum. Gratis med oslagbar utsikt över Los Angeles
* Åk Mulholland Drive med bilen
* Ta buss eller bil till Malibu. Där anordnas ibland pow wows
* Santa Monica mountains - perfekt för en hike
* Hollywood - bara för att ha sett det. Men dröj inte för länge
* Boka biljett till någon inspelning. T.ex av Ellen. Obs. Måste göras långt i förväg.
* Warner Brothers studio tour. Mycket mer autentiskt än Universal.
* Santa Monica Pier.
* Hyra cykel i Santa Monica och cykla på boardwalken ned till Venice Beach

Där var några tips, hoppas det hjälper!

Monika
Svara med citat

Gammal 2009-08-23, 16:06

C_Star

Nykomling
C_Star är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Smile
Tusen tack för era inlägg, det är guld värt!!!
Av egen erfarenhet så brukar det metsa lösa sig på plats men man önskar ju ändå ha lite koll innan man beger sig!
Svara med citat

Gammal 2009-09-04, 14:29

Gäst

Standard Boende i Hollywood
Om du ändå vill övernatta i Hollywood så kan jag rekommendera USA Hostels - Backpacker hostels in Hollywood, San Diego, San Francisco, California, and Las Vegas, Nevada.. Det är ett bra hostel nära Hollywood Boulevard och med gratis frukost. De anordnar även en hel del bussutflykter för en billig peng för de boende.
Jag rekommenderar Mann's Theathre (där kan du se hand- och fotavtryck av bl.a. Marilyn Monroe och Clintan. Det är där många av "röda mattan-fotona" man ser på kändisbilder tas), Griffith Observatory, köra längs Mulholland Drive.
Tycker inte att Universal studios är så hemskt som någon ovan skrev, utan rätt skoj. Man får ta det för vad det är, amerikansk underhållning...

Gillar du att rida så finns det kanonfin ridning i Glendale, upp i bergen ovan Burbank. Googla så hittar du nog, eller fråga runt på plats. Minns ej vad stället hette och det finns säkert fler.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2009-09-06, 16:23

tatiana

Medlem
tatiana är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Jag håller med malama och Buffy moon..i nästan allt!
Var själv i LA förra året. Mina favoritområden var Venice och Santa Monica. Men LA är ju LA och utan bil är man ju heeeeeelt körd. Dels för de långa avstånden, och dels för att bussar kryllar av riktigt slödder och är helt opålitliga. Men håller man sig till ovan nämnda områden kan man ha riktigt skoj! En annan sak som är riktigt bra med LA är billiga inrikesflyg. Flyg till tex Las vegas går en gång i timmen. hÄLSA la FRÅN MIG O HA DET RIKTIGT KUL!!!!!!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8