Blev inspirerad av Nallemajas tråd.
Tänkte dela med mig av upplevelser från förra året då jag, tillsammans med bror samt vänner, var på roadtrip, mellan New York och San Francisco. Något jag ofta dagdrömmer mig tillbaka till. Vi bodde huvudsakligen på Super 8; en kedja med anslutna motell som fanns typ överallt. Blev säkert 15-20 nätter. Dollarn var låg, så vi betalade i genomsnitt lite över hundralappen per person och natt. Vi tänkte samla bonuspoäng, för att på så vis komma undan lite billigare mot slutet av resan. Av nån anledning så glömde vi bort bonussystemet. Men då var ju som sagt dollarn låg och vi levde inte i nåt överflöd direkt. Vi unnade oss en vistelse på Caesars Palace i Las Vegas. Några kr dyrare än allt annat i den staden. Och det är ju ballt att kunna säga att man bott där! Right?
Vi valde en nordligare rutt än den Nallemaja tog. Utgick ifrån New York för att... ja, vem vill missa New York. En vän som pluggar på Yale (i New Haven, CT) hade ju lätt att haka på därifrån också.
New York, New York - Åkte runt och såg "det mesta" (ni vet vad det innebär; Frihetsgudinnan från Staten Island-färjan; Empire State Building (väntade 2-3 timmar i kön, sen stack vi... det var sent); hetsen på Times Square; Central Park, verkligen en oas ja. Och en massa mer. Hektisk stad. Är nog ingen stadsmänniska, men här fanns det alltid nåt nytt att se och göra. Vill tillbaka.
Vi brände iväg mot
Niagarafallen med vår Toyota Sienna. Six guys. Rymlig kärra, i princip helt ny när vi hämtade ut den på Alamo, Manhattan NY. Efter fallen, som var galet läckra förövrigt, så stack vi till Kanada-sidan, där vi beskådade dem ytterligare en stund (måste säga att det var vackrare från Kanada), för att sedan köra vidare mot Toronto, och CN Tower... Och lite promenerande runt i staden. Ren och fin! Schysst tunnelbana, och trevligt folk, vill jag minnas.
Point Blank Shooting Range, Michigan. Från Toronto ner tillbaka till USA; vi stack aldrig till Detroit, men var ute på vischan, och stannade till på en shooting range, sköt lite Magnum 357, mm. Sjukt trevliga ägare. Och Galna vapenlagar här

Haha... Tycker man lätt som svensk. Det var speciellt.
Fermilabs, världens näst största partikelaccelerator? Chicago, Illinois. Polaren som pluggar på Yale kände lite folk här, så vi fick en guidad tur. Fattade absolut INGENTING av det vår guide Freeman snackade om. Men kvarkar, strängar osv kunde jag snappa upp iaf!
"1880 Town", Cowboy-ställe i South Dakota. En äkta Cowboysartown. Err kind of. Gick runt och söp in atmosfären. Baren med det självspelande pianot, och gungstolarna som jag och Christopher satt i, var ju helskönt. Bakom bardisken stod Sonja, "from the sonja fjords in Norway", så vi var ju i princip släkt!
Badlands, South Dakota. Speciellt landskap, eroderade berg av lera och sten. En av många nationalparker som vi under resans gång besökte. Man fick passa sig när man klättrade runt på kullarna. Skallerorm fanns det tydligen gott om här! Har man vägarna förbi South Dakota, där det troligtvis blir långa transportsträckor, så bör man stanna här. Kommer inte ihåg vad det kostade att köra in, men det var inte många dollar.
Mt Rushmore, South Dakota. Presidenthuvuden. That's it. Faktiskt riktigt cool när man kom lite närmre, vilket man gör om man ger sig ut på the presidential trail, där vi förresten träffade på ett par betande bergsgetter.
Little Big Horn, Montana (Custer's last stand). Vi visste inte att vi skulle åka förbi minnesmonumentet över de stupade i Little Big Horn. Här gick vi runt. Fridfullt och vackert. Nåt jag kommer ihåg härifrån, bortsett från alla gravstenar och andra monument, var ett tåg bestående av tre lok med ett vagnfölje, flera km långt, när jag stod och blickade ut över kullarna, mot bergen i fjärran.
Yellowstone, Wyoming. Gejsrar, bakteriemattor. Färger. Toppar, dalar. Snö. Vind. Gula berg ("yellowstone"). American Bison. Grizzly. Här vill man vara i dagar, veckor. Vi körde 20-25 mil på en dag. Och upplevde naturen
när den är som bäst, när man befinner sig mitt i den. Vill tillbaka. Ska tillbaka.
Salt Lake City, Utah. Mormonfäste. mäktigt med bergstopparna runt staden. Vi stannade inte så länge. Men fick ändå en känsla för staden. Efter att ha kört 500-600 mil, så var det dags för oljebyte, så in med Toyotan på närmaste Toyota Service-ställe. Testade nån Jiffy Lube, på Wallmart (som har typ allt), men de saknade dessvärre oljefiltret vi behövde. När jag tänker tillbaka, så minns jag några hårdbarkade amerikaner, som stod och slog sig för bröstet utanför ännu ett bilställe där vi stannade till för att försöka få bilen servad.. Stod och skröt, kändes lite som material för saltökenkörningsrekorden, som folk sysselsätter sig med här i Utah

Jaja. Självförtroendet var det inget fel på iaf! De var schyssta och hjälpte oss vidare, och en var förundrad över vår långa roadtrip (som till slut landade på 1000 mil btw).
Arizona-bergen, från Utah till Grand Canyon (rött, så rött). Lång "transportsträcka", citationstecknen pga ordets ringa betydelse, då färd genom dessa landskap i sig var en upplevelse. Nu började det bli varmare, och varmare. Från Salt Lake till Page, AZ... Rejäl temperaturskillnad

Härligt! På Super 8 i Page träffade vi på en svenska, när vi stod och tvättade. Kul. Man har alltid nåt att prata med när man springer på fellow swedes.
Grand Canyon, Arizona (best ever) - Övernattade tyvärr inte nere vid colorado river. Men nästa gång tar jag med mig tält, garanterat. Vi gick ner några hundra höjdmeter och beskådade. Avstånden, höjdskillnaderna.
Svårt att greppa. Det var ovanligt kallt när vi var här. Runt 20 grader. Men det var skönt när vi sprang nedför the kebob (sp?) trail. Här är det lätt att dö. Men det var så spännande, så stup på flera 100m var inget man lät sig skrämmas av. Här skulle det upplevas!
Hover Dam, Arizona/Nevada. På gränsen mellan staterna. Stort. Man made. Men bleknade på nåt vis ändå i jämförelse med vad naturen precis hade bjudit oss på i Grand Canyon. Dum jämförelse. Men hey...
Las Vegas, Nevada. Spännande och tragiskt på samma gång. It's all in your head. Jag tog mig en joggingtur utanför själva centrum. Kom över till andra sidan en större väg som skärmade av centrum. Skönt att komma bort från allt.
Hade problem med att hitta tillbaka till hotellet. Fick hjälp av en homie... på sin BMX. Han körde tydligen från Austin, Texas, ända hit med sin lastbil. Efter lite snack med honom, så hittade jag en bro längre bort, denna gång
en som inte var avstängd. Joggade vidare, mot glitter och glamour. Samt en sönderskiten toalett på McD, en uteliggare som behövde vatten. Kontrastrikt ställe, minst sagt.
Death Valley, Nevada och Kalifornien. Varmt. 40 grader. Kan bli betydligt varmare också. Några tiotal meter under havsnivå gör det här stället till USA:s lägsta. Saltstenar, uttorkade sjöar. Vatten som var så salt att det inte kunde torka ut. Berg, terräng. Sanddynor. Här lekte vi runt en stund. Gick inte att gå barfota. Brände så! Area 51 ligger i närheten, vi åkte aldrig dit, eller så nära man kan komma. Däremot gled vi förbi nån annan militärbas. Vägarna mot Kalifornien var raka och lååååånga

Solen så röd. Stannade till, men svårt att fånga med kamera, atmosfären. Vi njöt iaf för fulla muggar.
Pismo Beach, Kalifornien. Körde fyrhjuling på sanddynor. Här fick man se upp så man inte blev överkörd av en tre ton tung humvee. Det gick i max 80-90 när vi gasade för fullt och det var plant. Länge sen jag hade haft så skoj. Tyvärr så inträffade en liten olycka, så vi fick åka med en kompis till sjukan några mil längre bort, efter han kört utför ett mindre stup och slagit upp ett stort jack i huvudet. Men det gick bra! Vilket bemötande på sjukhuset i Kalifornien! Grymt skön röntgenläkare.
San Diego, Cali.. Gränsstad till Mexico. Varmt, och rätt skönt ställe. Var över till Mexico en dag, Tijuana. Mest för att ha varit där. Lisebergssnurrgrind på vägen in, och militärbevakad gränsstation på vägen tillbaka... Sjukt på så många vis. Tur man inte tappade bort sitt pass på vägen tillbaka. Allt jag kan säga. Var på väg in på lite "fel gator" kände jag några ggr inne i Mexico. Men, men... Gångavstånd från vårt Super 8-motell. Ingen större
skillnad mellan ena och andra sidan. Men hade man förväntat sig nåt annat egentligen? Men höga murar och stängsel fanns det gott om, för att förhindra de från ena sidan att ta sig över till andra.
L.A, också Kalifornien, givetvis! Åkte in till Hollywood. En sån grej man vill ha gjort, och vi strosade omkring på Walk of Fame. Badade på Malibu Beach, vilket var skönt. Första gången vi gjorde nåt sånt på resan. Lekte i vågorna
och bara njöt av solen. Käkade på Garage Pizza, som en snubbe precis skulle öppna upp. Fick lite premiärkäk där, som egentligen var till hans familj och släkt. Men vi trängde oss på. För det fick han lite sällskap av oss
svenskar, samt dricks för den goda, men ack så flottiga pizzan! Snackade hockey och lite så. Han var från Kanada vill jag minnas, och vi berättade att vi varit där. Namedroppade lite kända svenska hockeyspelare, och vi nickade
allihop. Mm, gott, och kul att snacka med lite folk.
San Francisco, end of the line. Innan vi flög tillbaka till östkusten. Golden Gate, Alcatraz, spårvagarna. Kullarna. Hideo Kojima-signeringen (Metal Gear Solid-producenten). En stad som skiljde sig på många sätt från övriga städer vi
besökte. Kändes lite som hemma. Om det är bra eller dåligt... Tja. Allt var inte socker och fett här. Folk motionerade friskt. Man har väl hört talas om att "det är så", och kanske därför intalade man sig själv att ... så vare ju. Men det stämde faktiskt. Galen utsikt från kullarna på andra sidan Golden Gate. Får man ej missa!