ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-14, 09:52

JennyS

Medlem
JennyS är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Smile Dags för oss att göra vår livs resa!
Hej!

Då var det dags att börja planera (lite smått) vår livs? resa i USA nästa år.

Ni som kan, vet och allt det där: Snälla kom med feedback på denna planerade rutt (som absout inte är bestämd):

Dag 1: Landar LA, hämta ut bil, checkar in på hotell i LA.
Dag 2: LA
Dag 3: Universal Studios
Dag 4: LA
Dag 5: Lämnar LA, kör ner mot San Diego, övernattning
Dag 6: San Diego
Dag 7: Lämnar San Diego, kör mot Phoenix, övernattning
Dag 8: Lämnar Phoenix, kör mot Grand Canyon, solnedgång GC, övernattning.
Dag 9: Soluppgång GC, kör eftermiddag mot Las Vegas, övernattning.
Dag 10: Las Vegas
Dag 11: Las Vegas
Dag 12: Lämnar LV, kör genom Death Valley. Stannar för en övernattning någonstans längs vägen upp mot South Lake Tahoe.
Dag 13: Kör vidare mot South Lake Tahoe. Spökstaden Bodie vill vi gärna göra ett besök i. Övernattning i South Lake Tahoe
Dag 14. Lämnar SLT, kör via Folsom till Napa Valley. Övernattning Napa Valley.
Dag 15: Lämnar NP på eftermiddagen kör mot San Francisco. Övernattning SF.
Dag 16: San Francisco
Dag 17: San Francisco (tur till Alcatraz)
Dag 18: Lämnar SF, kör sedan ganska lugnt på Highway 1 ner mot LA. Första övernattningen i Monterey. Vill bla se Pebble Beach.
Dag 19: Kör bla genom Carmel som vi vill se. Stannar i San Simeon för guidad tur på Hearst Castle. Andra övernattningen i Morro Bay.
Dag 20: Kör vidare längs Highway 1, bla genom Solvang. Stannar i Santa Barbara över natten.
Dag 21: Sista biten av Highway 1 in till LA, tar oss till hotellet där.
Dag 22: Utcheckning, lämna bilen, flyga hem.
Dag 23: Hemma i Sve.

Vad tror ni?

När det gäller Folsom, är det ngn som har koll på om det finns ett fängelse där som Johnny Cash spelat på? Kanske inte så exotiskt turistmål, men jag tänkte det bara kunde vara kul att köra förbi.

Kom med er feedback, tack!
Svara med citat

Gammal 2009-08-14, 18:22

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Ser ut som en trevlig resa! Vilken månad?

Själv hade jag nog tagit en dag mindre i LA och en dag mer i San Diego. Mycket mer att se i San Diego. Jag lade upp en hel del SD tips i en tidigare tråd, och kan nog hitta den om du är intresserad. (Bodde i SD i 10 år).

Någon speciell anledning till ett Phoenix besök? Inte speciellt mycket att se där. Hade nog varit intressantare att köra österut från SD och följa Colorado floden norrut, och stanna till t.ex. i Lake Havasu City där London Bridge är. Den flyttades över, sten för sten, från London till Lake Havasu.

Och 4 heldagar för att köra Highway One från SF till LA är verkligen massor med tid. På 3 dagar hinner ni definitivt med Hwy One, och det kommer fortfarande att kännas som om ni tar det ganska lugnt. Alternativt minska från 4 till 3 här och ta den dagen i SD (i stället för att minska LA besöket med 1 dag).

Gammal 2009-08-16, 13:46

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Ni kommer att få det underbart! Vi har precis kommit hem från vår resa i Kalifornien. Den var inte lika lång som er och för att spara tid hyrde vi bilen i SF och lämnade tillbaka den i LA. Vi tog ut bilen när vi lämnade San Francisco. Inne i SF behövs ingen bil. Jag håller ju inte med malama om att minska tiden i LA, men det där är så otroligt olika hos olika människor. Jag bara älskade Los Angeles! LA innehöll ALLT! Vi bodde där i 2 omgångar. Först i Santa Monica och sedan i Anaheim. Los Andeles är så otroligt stort, så ska man hinna se något så kan det vara bra att bo i olika delar av staden. Las Vegas trivdes vi inte alls i och jag skulle absolut inte stanna där i 2 dagar! Men som sagt, intressena är så olika och det är ju det fantastiska med USA. Det finns något som passar alla! Vi var 4 personer i vår familj som åkte - vi föräldrar och våra söner 19 och 21 år. Alla stormtrivdes. Vi övernattade 3 gånger under vår Highway 1 resa - i Monterey, Morro Bay och i Santa Barbara. Det var skönt att ta det lugnt och vi hann titta, fotografera, promenera och göra olika avstickare. Vi var i Carmel och Hearst Castle bland annat. I början av resan åkte vi till Silicon Valley som en av sönerna gärna ville se. Under resan via Highway 1 var det mysigt att kunna stanna och äta, fika, ta en glass, prata med folk. På ett ställe blev en kille så glad att vi hade tid att prata och berätta om Sverige så han glömde att stänga av bensinpumpen. Vi skulle ha 10 gallon men han råkade fylla upp hela tanken som rymde 30 galllon. Han vägrade att ta betalt för det som var för mycket! Det var HANS fel menade han att han stod och pratade bort tiden med oss. Inte vårt ansvar att kolla. Vi lyckades enas till slut om hälften var, men det var svårt! Överhuvudtaget mötte vi många vänliga och europa-intresserade människor. Något vi inte hade väntat oss. Det som vi inte heller hade väntat oss var matkulturen i Kalifornien - friterat, friterat och friterat Vi trodde det skulle vara mer hälsosamt än det var. Och plast måste de vara oslagbara 1r i hela världen på att slösa. ALLT är inplastat!) I San Diego var vi på Sea World, men så mycket mer hann vi inte. Där saknade vi en extra dag. Men vi tänker åka tillbaka Vi bokade alla våra hotell via Booking.com. Funkade kanon! Både billigt och bra! Innan vi åkte köpte vi ett turisthäfte med inträden till Universal, Disneyland, Adventure park och Sea World. Vi behövde inte bestämma dag för besöken, utan det valde vi själva. Vi förköpte också biljetten till Alcatraz, vilket var tur. Vi åkte iofs i juni och det var packat med folk. De som inte hade förköpt biljett på den tur vi åkte kom inte med.
vår resrutt:
SF - 3 nätter (gjorde SF och Alcatraz gott o väl på den tiden)
Monterey - 1 natt
Morro Bay - 1 natt
Santa Barbara - 1 natt
Santa Monica (LA) - 4 nätter
Las Vegas - 2 nätter. Flög till och över Grand Canyon + busstur vid GC.
Anaheim (LA) - 3 nätter
San Diego - över dagen
Sista natten bodde vi på hotell vid flygplatsen LAX eftersom vi skulle flyga tidigt på morgonen och lämna tillbaka bilen.
Ni kommer att få det toppen! Jag längtar redan tillbaka och försöker hitta olika anledningar att fira så jag får åka tillbaka snart igen))
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 20:44

JennyS

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Ser ut som en trevlig resa! Vilken månad?

Själv hade jag nog tagit en dag mindre i LA och en dag mer i San Diego. Mycket mer att se i San Diego. Jag lade upp en hel del SD tips i en tidigare tråd, och kan nog hitta den om du är intresserad. (Bodde i SD i 10 år).

Någon speciell anledning till ett Phoenix besök? Inte speciellt mycket att se där. Hade nog varit intressantare att köra österut från SD och följa Colorado floden norrut, och stanna till t.ex. i Lake Havasu City där London Bridge är. Den flyttades över, sten för sten, från London till Lake Havasu.

Och 4 heldagar för att köra Highway One från SF till LA är verkligen massor med tid. På 3 dagar hinner ni definitivt med Hwy One, och det kommer fortfarande att kännas som om ni tar det ganska lugnt. Alternativt minska från 4 till 3 här och ta den dagen i SD (i stället för att minska LA besöket med 1 dag).
Vi har inte riktigt bestämt när vi ska åka, men antagligen någon gång juni-september. Vet inte vad som kan vara bäst?

Ingen speciell anledning till varför vi stannar i Phoenix, jag tyckte bara det verkade som lagom långt att köra från SD mot LV. Men om Phoenix är en intressant stad eller inte, vet jag inte. Tack för tipset om Lake Havasu City!

Ok, 4 dagar blir för mycket på Highway 1..då kan man kanske lägga en extra dag i SD, det ska tydligen vara en mycket trevlig stad.

Tack för ditt svar!
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 20:53

JennyS

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina M Visa inlägg

Ni kommer att få det underbart! Vi har precis kommit hem från vår resa i Kalifornien. Den var inte lika lång som er och för att spara tid hyrde vi bilen i SF och lämnade tillbaka den i LA. Vi tog ut bilen när vi lämnade San Francisco. Inne i SF behövs ingen bil. Jag håller ju inte med malama om att minska tiden i LA, men det där är så otroligt olika hos olika människor. Jag bara älskade Los Angeles! LA innehöll ALLT! Vi bodde där i 2 omgångar. Först i Santa Monica och sedan i Anaheim. Los Andeles är så otroligt stort, så ska man hinna se något så kan det vara bra att bo i olika delar av staden. Las Vegas trivdes vi inte alls i och jag skulle absolut inte stanna där i 2 dagar! Men som sagt, intressena är så olika och det är ju det fantastiska med USA. Det finns något som passar alla! Vi var 4 personer i vår familj som åkte - vi föräldrar och våra söner 19 och 21 år. Alla stormtrivdes. Vi övernattade 3 gånger under vår Highway 1 resa - i Monterey, Morro Bay och i Santa Barbara. Det var skönt att ta det lugnt och vi hann titta, fotografera, promenera och göra olika avstickare. Vi var i Carmel och Hearst Castle bland annat. I början av resan åkte vi till Silicon Valley som en av sönerna gärna ville se. Under resan via Highway 1 var det mysigt att kunna stanna och äta, fika, ta en glass, prata med folk. På ett ställe blev en kille så glad att vi hade tid att prata och berätta om Sverige så han glömde att stänga av bensinpumpen. Vi skulle ha 10 gallon men han råkade fylla upp hela tanken som rymde 30 galllon. Han vägrade att ta betalt för det som var för mycket! Det var HANS fel menade han att han stod och pratade bort tiden med oss. Inte vårt ansvar att kolla. Vi lyckades enas till slut om hälften var, men det var svårt! Överhuvudtaget mötte vi många vänliga och europa-intresserade människor. Något vi inte hade väntat oss. Det som vi inte heller hade väntat oss var matkulturen i Kalifornien - friterat, friterat och friterat Vi trodde det skulle vara mer hälsosamt än det var. Och plast måste de vara oslagbara 1r i hela världen på att slösa. ALLT är inplastat!) I San Diego var vi på Sea World, men så mycket mer hann vi inte. Där saknade vi en extra dag. Men vi tänker åka tillbaka Vi bokade alla våra hotell via Booking.com. Funkade kanon! Både billigt och bra! Innan vi åkte köpte vi ett turisthäfte med inträden till Universal, Disneyland, Adventure park och Sea World. Vi behövde inte bestämma dag för besöken, utan det valde vi själva. Vi förköpte också biljetten till Alcatraz, vilket var tur. Vi åkte iofs i juni och det var packat med folk. De som inte hade förköpt biljett på den tur vi åkte kom inte med.
vår resrutt:
SF - 3 nätter (gjorde SF och Alcatraz gott o väl på den tiden)
Monterey - 1 natt
Morro Bay - 1 natt
Santa Barbara - 1 natt
Santa Monica (LA) - 4 nätter
Las Vegas - 2 nätter. Flög till och över Grand Canyon + busstur vid GC.
Anaheim (LA) - 3 nätter
San Diego - över dagen
Sista natten bodde vi på hotell vid flygplatsen LAX eftersom vi skulle flyga tidigt på morgonen och lämna tillbaka bilen.
Ni kommer att få det toppen! Jag längtar redan tillbaka och försöker hitta olika anledningar att fira så jag får åka tillbaka snart igen))
Låter som ni hade en underbar resa!!

Jag är ganska film/TV serie galen så jag antar att jag kommer att gilla, i alla fall delar av, LA. Men jag vet att det är skilda meningar där, vissa älskar stan och många hatar den. LV ser jag fram emot, men som du säger, det är väldigt olika där oxå. Har bokat mycket via booking tidigare och det har som du säger funkat bra. Vi har nog tänkt förboka i LA, San Diego, LV och SF. Var köpte ni häftena med inträde till Universal Studios? Och biljetterna till Alcatraz? Jag har förstått att man kan köpa nån specialbiljett till Universal Studios så att man slipper stå i kö? O till Alcatraz förstår jag ju att man inte ska chansa och köpa biljett där. Vi älskar verkligen karuseller men jag har inte räknat med att besöka Disneyland, då jag tycker det blir för mycket tid att lägga på det. Har dessutom hört av många att Disneyworld i Florida är mycket bättre. Men men, vad vet jag. Det finns i alla fall mycket att se här och jag kan knappt bärga mig!
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 22:44

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Hej igen,

Juni är den tråkigaste månaden i södra Kalifornien, speciellt om man är nära kusten. Varje morgon, och ofta långt in på eftermiddagen, så ser man inte solen. Helt grått molntäcke. Officiellt kallas det för "marine layer", men folk kallar månaden för "June gloom" eftersom den är så tråkig, vädermässigt. Sensommaren (aug/sep) definitivt bättre. Mycket mera sol, och garanterat varmare.

Eftersom du är film & TV intresserad så minska inte tiden du har planerat i LA. Jag försökte bara fundera ut hur du kunde få ytterligare en dag i San Diego. Troligen bättre att (som jag också nämnde) minska tiden för Highway One körturen med en dag och ta den dagen i SD. Jag har märkt att många som planerar en USA resa koncentrerar sig på LA och ofta glömmer San Diego, vilket är ett misstag.

Letade fram ett tidigare inlägg (om San Diego) som jag gjorde och kopierar det här:

"Old Town (ett par km från centrala San Diego) - mycket historiskt, och ett antal helt utmärkta mexikanska restauranger. På kvällarna är det en riktig karneval stämning där.

Balboa Park, med historiska byggnader (en del av dem är museer) och jättefint och mycket berömt Zoo. Bara en km från centrum.

Seaport Village (också ung. en km från centrum, men i motsatt riktning). Mycket trevligt område med massor av affärer och restauranger. Ligger precis vid vattnet.

Kör över bron ut till Coronado och besök hotellet där. Mycket historiskt, och ganska annorlunda.

Kör längst ut till Point Loma halvön (till fyrtornet). Fantastisk utsikt.

Horton Plaza (shopping center) i centrala San Diego definitivt värt ett besök om ni råkar vara i närheten, plus hela "Gaslamp Quarters" - centrala San Diego.

La Jolla med La Jolla Cove. Ett av de mera exklusiva områdena i San Diego. Och jättefin natur. Många utmärkta restauranger.

Ung. 2 km norr om La Jolla finns det en "Glider port", där de flyger med "hang gliders" och startar genom att springa rakt ut över klippan som stupar c:a 40-50 meter rakt ner mot stranden. Ganska makalöst!

Mount Soledad, bara ett par km från La Jolla. Fin utsikt över hela San Diego området. Och vill ni uppleva en mycket annorlunda väg upp till toppen, så (från La Jolla), följ Torrey Pines Road i östlig riktning, ta höger på Hillside Drive (MYCKET lätt att missa!). Massor med små sidogator, och krångligt att beskriva, men i princip följ vägen uppför berget. Otroligt att se hur de har byggt jättefina hus i de mest långsökta, mycket branta, platser.

Mission Bay Park, strax söder om Mount Soledad och ung en svensk mil norr om centrum. En enormt stor park. Kul att se folkliv, speciellt ett veckoslut.

"Boardwalk" ute vid Mission Beach och Pacific Beach, precis väster om Mission Bay Park. Och ute vid stranden. Enormt folkliv, och många restauranger i området.

Wild Animal Park, en bra bit (ung. en timme med bil) norr om SD. I-15 norrut till Escondido. Definitivt värt ett besök om man är intresserad av djur.

Kör ner till mexikanska gränsen, parkera på amerikanska sidan, och promenera över till Tijuana, En dryg km. Kan vara långa köer att komma tillbaka in i USA.

Rent allmänt är det mycket lättare att ta sig runt i San Diego än i Los Angeles området (p.g.a. trafik). LA området är enormt och skall man ta sig från ena sidan till den andra kan det utan vidare ta flera timmar. Det är i princip alltid rusningstrafik, utom kanske vid 3 tiden på morgonen! Bortsett från Universal Studios och Disneyland så är ju Hollywood Blvd värt ett besök, även om området där i största allmänhet är lite "slitet" och definitivt inte "glamoröst"! Området ute vid Venice Beach och Santa Monica Pier är också kul. Och har man tid och vill se en lite annan del av LA, så är Rancho Palos Verdes ett fint område med massor med fina hus. Längst "ner till sydväst" om du ser på kartan. Och undvik centrala LA. Enbart stora kontorsbyggnader."

Slut på det gamla inlägget! Och ang. Disneyland (LA) och Disney World (Orlando, FL), så har du rätt i att DW i Florida är bättre. Har varit på båda två många gånger (vi har bott många år både i Florida och Californien).

Hör av dig om du har frågor!

Gammal 2009-08-16, 23:21

JennyS

Medlem

Standard
Citat:

Hej igen,

Juni är den tråkigaste månaden i södra Kalifornien, speciellt om man är nära kusten. Varje morgon, och ofta långt in på eftermiddagen, så ser man inte solen. Helt grått molntäcke. Officiellt kallas det för "marine layer", men folk kallar månaden för "June gloom" eftersom den är så tråkig, vädermässigt. Sensommaren (aug/sep) definitivt bättre. Mycket mera sol, och garanterat varmare.

Eftersom du är film & TV intresserad så minska inte tiden du har planerat i LA. Jag försökte bara fundera ut hur du kunde få ytterligare en dag i San Diego. Troligen bättre att (som jag också nämnde) minska tiden för Highway One körturen med en dag och ta den dagen i SD. Jag har märkt att många som planerar en USA resa koncentrerar sig på LA och ofta glömmer San Diego, vilket är ett misstag.

Letade fram ett tidigare inlägg (om San Diego) som jag gjorde och kopierar det här:

"Old Town (ett par km från centrala San Diego) - mycket historiskt, och ett antal helt utmärkta mexikanska restauranger. På kvällarna är det en riktig karneval stämning där.

Balboa Park, med historiska byggnader (en del av dem är museer) och jättefint och mycket berömt Zoo. Bara en km från centrum.

Seaport Village (också ung. en km från centrum, men i motsatt riktning). Mycket trevligt område med massor av affärer och restauranger. Ligger precis vid vattnet.

Kör över bron ut till Coronado och besök hotellet där. Mycket historiskt, och ganska annorlunda.

Kör längst ut till Point Loma halvön (till fyrtornet). Fantastisk utsikt.

Horton Plaza (shopping center) i centrala San Diego definitivt värt ett besök om ni råkar vara i närheten, plus hela "Gaslamp Quarters" - centrala San Diego.

La Jolla med La Jolla Cove. Ett av de mera exklusiva områdena i San Diego. Och jättefin natur. Många utmärkta restauranger.

Ung. 2 km norr om La Jolla finns det en "Glider port", där de flyger med "hang gliders" och startar genom att springa rakt ut över klippan som stupar c:a 40-50 meter rakt ner mot stranden. Ganska makalöst!

Mount Soledad, bara ett par km från La Jolla. Fin utsikt över hela San Diego området. Och vill ni uppleva en mycket annorlunda väg upp till toppen, så (från La Jolla), följ Torrey Pines Road i östlig riktning, ta höger på Hillside Drive (MYCKET lätt att missa!). Massor med små sidogator, och krångligt att beskriva, men i princip följ vägen uppför berget. Otroligt att se hur de har byggt jättefina hus i de mest långsökta, mycket branta, platser.

Mission Bay Park, strax söder om Mount Soledad och ung en svensk mil norr om centrum. En enormt stor park. Kul att se folkliv, speciellt ett veckoslut.

"Boardwalk" ute vid Mission Beach och Pacific Beach, precis väster om Mission Bay Park. Och ute vid stranden. Enormt folkliv, och många restauranger i området.

Wild Animal Park, en bra bit (ung. en timme med bil) norr om SD. I-15 norrut till Escondido. Definitivt värt ett besök om man är intresserad av djur.

Kör ner till mexikanska gränsen, parkera på amerikanska sidan, och promenera över till Tijuana, En dryg km. Kan vara långa köer att komma tillbaka in i USA.

Rent allmänt är det mycket lättare att ta sig runt i San Diego än i Los Angeles området (p.g.a. trafik). LA området är enormt och skall man ta sig från ena sidan till den andra kan det utan vidare ta flera timmar. Det är i princip alltid rusningstrafik, utom kanske vid 3 tiden på morgonen! Bortsett från Universal Studios och Disneyland så är ju Hollywood Blvd värt ett besök, även om området där i största allmänhet är lite "slitet" och definitivt inte "glamoröst"! Området ute vid Venice Beach och Santa Monica Pier är också kul. Och har man tid och vill se en lite annan del av LA, så är Rancho Palos Verdes ett fint område med massor med fina hus. Längst "ner till sydväst" om du ser på kartan. Och undvik centrala LA. Enbart stora kontorsbyggnader."

Slut på det gamla inlägget! Och ang. Disneyland (LA) och Disney World (Orlando, FL), så har du rätt i att DW i Florida är bättre. Har varit på båda två många gånger (vi har bott många år både i Florida och Californien).

Hör av dig om du har frågor!
Tack för ditt svar! Jag kommer garanterat att återkomma till detta forum flera gånger, jättekul med så fina och hjälpsamma svar!

San Diego känns som om det är värt ett längre besök och det där hotellet, Coronado känns jättehäftig, helt klart man vill åka dit och titta! Hade varit roligt att bo där en natt, men jag antar att det är dyrt.

Jag skulle egentligen vilja lägga till både Monument Valley och Yosemite National park på vår rutt men känner att då måste man lägga några dagar till och tyvärr kan man inte ta ledigt hur länge som helst.

Har du ngn erfarenhet av Scottsdale som ligger vid Phoenix? Jag såg (av en slump) ett fint hotell där och tyckte det verkade mysigt.

Hur är det annars i USA, känner man sig trygg när man är på resande fot? Jag har bara varit i Chicago och detta var en fantastisk stad och jag bara älskade det. Men som sagt var jag bara där, jag reste aldrig utanför staden. Nu har man väl sett en och annan skräckfilm där unga par får problem med bilen mitt ute i ingenstans och så händer massa hemskheter. Jag är inte den som är rädd av mig, men kan man känna sig trygg när man är ute o kör?
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 23:40

Gäst

Standard
Biljetten på Universal som ger rätt att gå förbi köerna (eller rättare sagt ta en speciell kö) köpte jag på Universals website. Om jag minns rätt kostade den ca $30 mer.

Den var värd priset.
Efter att vi gjort 3 attraktioner räknade vi ut att vi sparat minst 1,5 timme i köerna.

Boka av en hel dag för Universal. Det finns så mycket att göra. Vi kom dit strax efter öppningstid och kl 6 på kvällen undrade vi var all tid hade tagit vägen.

Bor ni i närheten av tunnelbanan råder jag er att använda den. Går mycket snabbare än med bil. Stationen för Universal ligger bara några hundra meter från hållplatsen för transporten upp för backen till Universal
Svara med citat

Gammal 2009-08-16, 23:41

Gäst

Standard
Biljetter till Alcatraz måste alltid beställas i förväg. Minst en vecka i förväg.
Jag rekommenderar att ni tar kvällsturen
Svara med citat

Gammal 2009-08-17, 01:28

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Hej igen Jenny,

Lite allmänna kommentarer och funderingar:

Ang. Hotel del Coronado. Titta på deras hemsida:
Hotel del Coronado – San Diego Resorts & Hotels, California Beach Resort & Spa
Priser kan du hitta på högra sidan. Och tycker du det är för dyrt (med ett rum), så kör dit och ha lunch där t.ex. Och promenera sedan runt. Går alldeles utmärkt!

Yosemite kan ni utan vidare besöka på körturen från Las Vegas till South Lake Tahoe. Kan vara svårt att hitta rum nära Yosemite på sommaren, så tänk på det. Men om ni hittar ett motell t.ex. 2 timmar därifrån, kan ni utan vidare sedan besöka Yosemite nästa dag (på väg mot SLT) och köra runt i Yosemite i princip hela dagen.

Monument Valley - lite knepigare. Helst skulle ni ha 2 extra dagar för den extra svängen (från Grand Canyon via Monument Valley och sedan till Las Vegas). MEN, du kan faktiskt hitta 2 "extra dagar" i ditt program ovan:
1 - man kan utan vidare köra från San Diego till någonstans ganska nära Grand Canyon på en dag (igen - kan vara svårt med rum nära GC på sommaren). Alltså hoppa över nattstoppet i Phoenix.
2 - På slutetappen har du en hel dag att köra från Santa Barbara till LA och checka in på hotellet där. Det tar bara c:a 2 timmar att köra den sträckan. Vet inte när ni kommer att flyga därifrån nästa dag, men om det är en nonstop flygning till Europa så går de på eftermiddagarna. Flög just från LAX (flygplatsen i Los Angeles) till London med United Air Lines förra månaden. Avg. LAX kl. 13:00. Så, om ni har en e.m. avgång kan ni utan vidare köra in samma morgon från Santa Barbara till LAX, lämna bilen och checka in för flygningen. Och alltså undvika att tillbringa natten där. MEN MEN i så fall var ute i MYCKET god tid. Kan vara rusningstrafik, och att checka in på LAX kan också ta sin lilla tid (långa köer).

En ytterligare kommentar: det finns fina hotell nästan överallt, och jag bodde själv på ett jättefint hotell i Scottsdale för många år sedan. Men jag skulle inte besöka en plats bara för hotellet! En annan detalj: Phoenix i augusti (t.ex.) är MYCKET varmt. +40C till +45C inte ovanligt. Rent allmänt kommer ni att ha lättare att hitta hotell i september än i augusti. Kanske bättre priser också.

Jag har bott och rest i USA i många år. Har alltid känt mig helt trygg, och har aldrig haft några problem. Tänk på ordet du använde: "skräckfilm". Livet är (mycket sällan!!) som en "skräckfilm"! Som Katarina nämnde ovan är det mycket större chans att ni kommer att träffa en hel massa mycket vänliga och trevliga människor. Amerikaner är mycket utåtgående, och man kan i princip börja prata med vem som helst, var som helst. Bensinmacken, postkontoret, snabbköpet etc. Nämn att ni är från Sverige och på semester och de kommer genast att bli intresserade!

Aloha!
Bo-Göran

Gammal 2009-08-17, 09:04

JennyS

Medlem

Standard
Citat:

Hej igen Jenny,

Lite allmänna kommentarer och funderingar:

Ang. Hotel del Coronado. Titta på deras hemsida:
Hotel del Coronado – San Diego Resorts & Hotels, California Beach Resort & Spa
Priser kan du hitta på högra sidan. Och tycker du det är för dyrt (med ett rum), så kör dit och ha lunch där t.ex. Och promenera sedan runt. Går alldeles utmärkt!

Yosemite kan ni utan vidare besöka på körturen från Las Vegas till South Lake Tahoe. Kan vara svårt att hitta rum nära Yosemite på sommaren, så tänk på det. Men om ni hittar ett motell t.ex. 2 timmar därifrån, kan ni utan vidare sedan besöka Yosemite nästa dag (på väg mot SLT) och köra runt i Yosemite i princip hela dagen.

Monument Valley - lite knepigare. Helst skulle ni ha 2 extra dagar för den extra svängen (från Grand Canyon via Monument Valley och sedan till Las Vegas). MEN, du kan faktiskt hitta 2 "extra dagar" i ditt program ovan:
1 - man kan utan vidare köra från San Diego till någonstans ganska nära Grand Canyon på en dag (igen - kan vara svårt med rum nära GC på sommaren). Alltså hoppa över nattstoppet i Phoenix.
2 - På slutetappen har du en hel dag att köra från Santa Barbara till LA och checka in på hotellet där. Det tar bara c:a 2 timmar att köra den sträckan. Vet inte när ni kommer att flyga därifrån nästa dag, men om det är en nonstop flygning till Europa så går de på eftermiddagarna. Flög just från LAX (flygplatsen i Los Angeles) till London med United Air Lines förra månaden. Avg. LAX kl. 13:00. Så, om ni har en e.m. avgång kan ni utan vidare köra in samma morgon från Santa Barbara till LAX, lämna bilen och checka in för flygningen. Och alltså undvika att tillbringa natten där. MEN MEN i så fall var ute i MYCKET god tid. Kan vara rusningstrafik, och att checka in på LAX kan också ta sin lilla tid (långa köer).

En ytterligare kommentar: det finns fina hotell nästan överallt, och jag bodde själv på ett jättefint hotell i Scottsdale för många år sedan. Men jag skulle inte besöka en plats bara för hotellet! En annan detalj: Phoenix i augusti (t.ex.) är MYCKET varmt. +40C till +45C inte ovanligt. Rent allmänt kommer ni att ha lättare att hitta hotell i september än i augusti. Kanske bättre priser också.

Jag har bott och rest i USA i många år. Har alltid känt mig helt trygg, och har aldrig haft några problem. Tänk på ordet du använde: "skräckfilm". Livet är (mycket sällan!!) som en "skräckfilm"! Som Katarina nämnde ovan är det mycket större chans att ni kommer att träffa en hel massa mycket vänliga och trevliga människor. Amerikaner är mycket utåtgående, och man kan i princip börja prata med vem som helst, var som helst. Bensinmacken, postkontoret, snabbköpet etc. Nämn att ni är från Sverige och på semester och de kommer genast att bli intresserade!

Aloha!
Bo-Göran
Tack igen för ditt svar!

Coronado är verkligen läckert, ska titta närmre på priser, finns ju faktiskt möjlighet att komma över ngt bra eller så unnar man sig helt enkelt en övernattning där!

Det var mest körningen från SD mot GC som jag var lite orolig över, funkar det att komma så nära GC som möjligt på en dags körning så sparar man ju en övernattning. Då skulle man kunna klämma in Monument Valley. Likaså låter det bra att köra direkt (i god tid) från SB till LAX. Det blir direktflyg antagligen via London. De verkar gå på eftermiddagen ja.

Efter att ha läst dina svar här, så lutar det faktiskt mer och mer åt att åka i slutet på aug. Känns som detta skulle passa bra rent jobbmässigt oxå!

Är GPS att rekommendera? Vi kommer nog att förboka boende i LA, SD, GC, LV och San Francisco. Tror du övriga boende går att boka på plats? Biljetter till Alcatraz samt den där specialbiljetten til Universal Studios kommer vi oxå att köpa hemifrån.
Svara med citat

Gammal 2009-08-17, 09:05

JennyS

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Biljetter till Alcatraz måste alltid beställas i förväg. Minst en vecka i förväg.
Jag rekommenderar att ni tar kvällsturen
Varför rekommenderar du kvällsturen?
Svara med citat

Gammal 2009-08-17, 13:03

JennyS

Medlem

Standard
Kan man köra från San Diego till Sedona på en dag? Eller blir det för tufft?
Svara med citat

Gammal 2009-08-17, 17:24

Gäst

Standard
Fråga från JennyS: Varför rekommenderar du kvällsturen?

Självklart skulle jag motiverat varför så här kommer det.
Det är färre människor på den turen så det är inte så trångt på Alcatraz som det kan vara på dagen.
Vissa avdelningar är bara öppna på kvällsturen
Du får se fina vyer över SF i skymningen/på kvällen med alla ljus, speciellt Golden Gate (om vädret tillåter)

Här beställer du biljetter: Alcatraz Island - Official Tickets Site - Guaranteed Lowest Price. Det finns bara en aktör som har turer till Alcatraz.

Jag gjorde en sökning på biljetter och för kvällsturen var 30/8 den tidigaste tidpunkten det finns biljetter, dvs nästan 2 veckor framåt. För dagsturer finns biljetter för 22/8 (en knapp vecka) och framåt.
Som jag ser det verkar rådet att boka minst en vecka i förväg stämma.

Jag har iofs bara varit på en kvällstur till Alcatraz så jag vet inte hur mycket folk det är där på dagarna, men jag tyckte nog att det var tillräckligt med folk på kvällsturen, så jag undrar hur j--la mycket folk de kör över till ön på dagarna
Svara med citat

Gammal 2009-08-17, 18:10

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Jenny,

Körtid från SD till Sedona bör ligga kring 7-8 timmar - lite mer eller lite mindre beroende på vilken väg ni väljer och hur fort ni kör. Allra enklaste är I-8 (Interstate 8) österut från SD och sedan I-10/I-17 norrut i Arizona. Motorväg hela vägen utom sista lilla etappen. Men, beroende på hur tidigt ni kör från SD och hur tidigt ni vill komma till Sedona har ni ju tid för något stopp, och ev. annan väg också. T.ex. Lake Havasu City som jag nämnde ovan. Om ni kör från SD kl 07:00 har ni ju fortfarande tid för några stopp på vägen. Själv körde jag från El Paso till SD för ett antal år sedan (på samma dag), och körde inte från El Paso förrän kl. 12. Och dagen innan hade jag kört från Mobile (Alabama) till El Paso (200 mil på en dag). Men det rekommenderar jag inte...

Har ingen aning om GPS. Har inget behov av det här på Hawaii, och GPS fanns ej när vi bodde på amerikanska fastlandet.

Slutet av aug, och in i sep är en utmärkt tid. Skolorna har börjat, så det blir automatiskt mindre köer överallt och också lättare att hitta ledigt rum. Det går nog att chansa på att hitta någonstans att bo när ni är ute och kör. Sådant brukar alltid ordna sig. Jag vet att mitt i sommaren kan det vara mycket svårt med rum längs Highway One och nära GC, men om det är i september blir det nog inga problem.

Och ang. körningen från Santa Barbara till LAX. Starta i rejält god tid - om det skulle vara något problem med trafiken. Alltid mycket ovisst i LA området. Om allt klaffar bra och ni kommer fram i rejält god tid kan ni ju alltid stanna till i Santa Monica området (ute vid piren) och äta frukost t.ex. Sen är det bara c:a 20 min. till flygplatsen.

Bo-Göran

Gammal 2009-08-18, 08:34

JennyS

Medlem

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Fråga från JennyS: Varför rekommenderar du kvällsturen?

Självklart skulle jag motiverat varför så här kommer det.
Det är färre människor på den turen så det är inte så trångt på Alcatraz som det kan vara på dagen.
Vissa avdelningar är bara öppna på kvällsturen
Du får se fina vyer över SF i skymningen/på kvällen med alla ljus, speciellt Golden Gate (om vädret tillåter)

Här beställer du biljetter: Alcatraz Island - Official Tickets Site - Guaranteed Lowest Price. Det finns bara en aktör som har turer till Alcatraz.

Jag gjorde en sökning på biljetter och för kvällsturen var 30/8 den tidigaste tidpunkten det finns biljetter, dvs nästan 2 veckor framåt. För dagsturer finns biljetter för 22/8 (en knapp vecka) och framåt.
Som jag ser det verkar rådet att boka minst en vecka i förväg stämma.

Jag har iofs bara varit på en kvällstur till Alcatraz så jag vet inte hur mycket folk det är där på dagarna, men jag tyckte nog att det var tillräckligt med folk på kvällsturen, så jag undrar hur j--la mycket folk de kör över till ön på dagarna
Hej, tack för ditt svar!

Har lagt till länken bland favoriterna, så jag enkelt kan hitta den när det är dags att boka. Kanske lika bra att göra det hemifrån precis innan man åker så slipper man göra det där.

Jag har inget emot att åka kvällstur, tack för tipset!
Svara med citat

Gammal 2009-08-18, 08:49

JennyS

Medlem

Standard
Citat:

Jenny,

Körtid från SD till Sedona bör ligga kring 7-8 timmar - lite mer eller lite mindre beroende på vilken väg ni väljer och hur fort ni kör. Allra enklaste är I-8 (Interstate 8) österut från SD och sedan I-10/I-17 norrut i Arizona. Motorväg hela vägen utom sista lilla etappen. Men, beroende på hur tidigt ni kör från SD och hur tidigt ni vill komma till Sedona har ni ju tid för något stopp, och ev. annan väg också. T.ex. Lake Havasu City som jag nämnde ovan. Om ni kör från SD kl 07:00 har ni ju fortfarande tid för några stopp på vägen. Själv körde jag från El Paso till SD för ett antal år sedan (på samma dag), och körde inte från El Paso förrän kl. 12. Och dagen innan hade jag kört från Mobile (Alabama) till El Paso (200 mil på en dag). Men det rekommenderar jag inte...

Har ingen aning om GPS. Har inget behov av det här på Hawaii, och GPS fanns ej när vi bodde på amerikanska fastlandet.

Slutet av aug, och in i sep är en utmärkt tid. Skolorna har börjat, så det blir automatiskt mindre köer överallt och också lättare att hitta ledigt rum. Det går nog att chansa på att hitta någonstans att bo när ni är ute och kör. Sådant brukar alltid ordna sig. Jag vet att mitt i sommaren kan det vara mycket svårt med rum längs Highway One och nära GC, men om det är i september blir det nog inga problem.

Och ang. körningen från Santa Barbara till LAX. Starta i rejält god tid - om det skulle vara något problem med trafiken. Alltid mycket ovisst i LA området. Om allt klaffar bra och ni kommer fram i rejält god tid kan ni ju alltid stanna till i Santa Monica området (ute vid piren) och äta frukost t.ex. Sen är det bara c:a 20 min. till flygplatsen.

Bo-Göran
Hej igen, och tack!

Det är SÅ mycket man vill se i detta land och man måste börja någonstans (det finns liksom inte tid att ta hela landet under en resa, man måste dela upp det). Men hela tiden tillkommer det ställen man vill se, även om man från början tänkt hålla sig till typ sydvästra USA.

Sedona har jag varit inne på flera gånger tidigare och bara insett att jag verkligen vill åka till, trakterna runt omkring ska vara underbara. Så jag hoppas att detta är ett ställe värt att besöka.

200 mil på en dag..hur kan man hinna med det?

Har kört en del i Italien och där använde vi oss av GPS.

Eventuellt drar vi ner en dag längs Highway 1 och en i LA och kör till Monument Valley, men detta är inte riktigt bestämt.

Det måste vara helt fantastiskt att bo på Hawaii...dit skulle man vilja åka en dag!
Svara med citat

Gammal 2009-08-18, 09:24

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Har rest runt en hel del i Italien med bil (många år sedan) - det är mycket lättare att hitta i USA. Mycket bra skyltat överallt, speciellt på Interstates.

Och det är kanske bra att inte försöka planera in alltför mycket... Jag har aldrig varit i Sedona, men om du är mycket intresserad av området där, kanske spara det till en annan resa och tillbringa mera tid där? Det finns ju väldigt mycket att se i Arizona, Kalifornien och Utah om ni är intresserade av natur. Men ni kan utan vidare korta Highway One turen med en dag. Det är i princip körturen som är upplevelsen i sig själv. Carmel och Solvang (t.ex.) hinner man med på ett par timmar.

200 mil på en dag: starta kl. 06:00 och hålla drygt 100 km/tim och köra nonstop i 20 timmar... Hade lite "hjälp" av att jag "tjänade" 2 timmar eftersom jag körde västerut. Vi flyttade från Florida till Kalifornien, och jag körde från Fort Lauderdale till San Diego på 2 dygn. Min fru och dotter flög (förståndigt nog!). Men som sagt, inget att rekommendera - speciellt inte om man är på semester!

Hawaii är fantastiskt, så planera in det för en framtida USA resa! Otroligt vacker och omväxlande natur, speciellt här på ön Hawaii ("the Big Island"). Om du vill se lite bilder, kolla vår hemsida
index
Mest bilder från vår trädgård, men klicka på "Big Island" sidan så är där lite allmänna bilder.

Här är det just nu 21:30 måndag kväll - vi är 12 timmar efter Sverige.

Aloha!

Gammal 2009-08-18, 10:12

JennyS

Medlem

Standard
Citat:

Har rest runt en hel del i Italien med bil (många år sedan) - det är mycket lättare att hitta i USA. Mycket bra skyltat överallt, speciellt på Interstates.

Och det är kanske bra att inte försöka planera in alltför mycket... Jag har aldrig varit i Sedona, men om du är mycket intresserad av området där, kanske spara det till en annan resa och tillbringa mera tid där? Det finns ju väldigt mycket att se i Arizona, Kalifornien och Utah om ni är intresserade av natur. Men ni kan utan vidare korta Highway One turen med en dag. Det är i princip körturen som är upplevelsen i sig själv. Carmel och Solvang (t.ex.) hinner man med på ett par timmar.

200 mil på en dag: starta kl. 06:00 och hålla drygt 100 km/tim och köra nonstop i 20 timmar... Hade lite "hjälp" av att jag "tjänade" 2 timmar eftersom jag körde västerut. Vi flyttade från Florida till Kalifornien, och jag körde från Fort Lauderdale till San Diego på 2 dygn. Min fru och dotter flög (förståndigt nog!). Men som sagt, inget att rekommendera - speciellt inte om man är på semester!

Hawaii är fantastiskt, så planera in det för en framtida USA resa! Otroligt vacker och omväxlande natur, speciellt här på ön Hawaii ("the Big Island"). Om du vill se lite bilder, kolla vår hemsida
index
Mest bilder från vår trädgård, men klicka på "Big Island" sidan så är där lite allmänna bilder.

Här är det just nu 21:30 måndag kväll - vi är 12 timmar efter Sverige.

Aloha!
Eller så utökar vi resan till 25 dagar istället Nej, jag förstår vad du menar, man vill ju hinna se inte bara köra förbi. Vi kommer säkert att ändra rutten flera gånger. Vi är mycket intresserade av naturen, men vill även uppleva städer och LV är liksom inget att diskutera, vi SKA dit oavsett vad vi hört. Vi älskar westernfilmer och hela det landskapet och önskar att man visste lite mer om var och vad man ska besöka för att uppleva lite mer cowboy och westernkänsla.

Är spökstaden Bodie värt ett besök eller finns det ngn annan sådan stad som är bättre som ligger i trakterna där vi ska köra?

Hawaii har man alltid haft på sin lista, världens bästa surfingvågor finns väl där? Vacker trädgård ni har, känns enorm!!
Svara med citat

Gammal 2009-08-18, 13:42

Nallemaja

Globetrotter
Nallemaja är inte uppkopplad
Nallemajas avatar

Reg.datum: jan 2009

Standard
GPS är toppen, även om man inte alltid kan lita på att den visar helt rätt väg. Men kombinerat med att läsa skyltar så går det galant.

Vi använde vårt GPS mycket till att söka boende, matställen, sevärdheter m m, oumbärlig skulle jag nog vilja säga.

Sen var den en bra reseplanerare. Den talade ju om hur lång tid det skulle ta mellan punk A och punkt B och då insåg man kanske att man hade massor med tid över eller behövde stanna tidigare.

Efter vår lilla tripp på 800 mil nu i sommar så kan jag säga att ju mer västerut vi kom dessto dyrare och svårare blev det att få boende. Boende vid Yosemite och Grand Canyon var nog både det dyraste och sämsta (GC). Vid Yosemite bodde vi i Oakhurst som låg ett par timmar bort. 153 dollar för en natt! På ett motell! Det var dyrt!

Grand Canyon; där bodde vi i en stuga vid Bright Angel Lodge. Vi kastades 50 år bakåt i tiden för att få sova en natt och se solnedgång och uppgång. Som inte blev nått eftersom vi hade en envis dimma och mulet. Vårt rum var utrustat med toalett (de andra fick använda toalett o dusch i korridoren), men ingen AC, ingen TV, ingen radio, inget internet och en säng på bara 140 cm (vi är för gamla för att ligga så trångt i hop ). För detta betalade vi 1000 skr! Jag hade hellre sett GC, åkt därifrån och sovit annanstans. Gillade Yosemite bättre, mer "hands-on" där. Trevligare helt enkelt.

Att köra bil i LA......njae om man säger så här; been there, done that, survived that, så kanske du förstår. 7 filer på motorvägen och folk kör om på alla håll o kanter. Väldigt fort går det också. Vi tog oss till Universal för att gå på HardRockCafe. Jo, fram kom vi och parkering fick vi, i p-huset, valet-parking. Men om vi hade kört ända fram till Universal Pictures så vet jag inte hur det hade blivit med parkeringen. Vi har redan varit på UP sedan tidigare och var inte intresserade av att gå dit igen.

Inträden till ställen ni redan nu vet att ni vill besöka, rekommenderar jag att ni försöker införskaffa i förväg.

Om ni kan tänka er att bo lite enklare så kan jag rekommendera Motel6 eller Holiday In Express. Det var de två motell-kedjor som inte gjorde oss besvikna någon gång. Motel6 hade dessutom en liten bok som vi fick som täckte hela landet och var full med alla M6, uppdelat per stat. Var kanon att använda som adress till GPS när vi skulle till en ny stad. Vi letade helt enkelt upp det M6 som låg på vår färdväg, knappade in adressen och vips så fick vi reda på hur lång tid det skulle ta att åka dit. Sova eller inte det berode ju på.

Du kan gå in på min blogg, klicka på RoadTrip-09 och läsa igenom allt vi gjort, då kanske du får lite tips och inspiration, Mitt Eget Krypin - Vi var där i juli-agusti, om du vill söka på måndader istället.

Jag har också lagt ett meddelande till dig
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8