ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-08-06, 13:54

mindcircuz

Nykomling
mindcircuz är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 0

Standard gifta sig med amerikan
Hej alla!

sitter här nedgrävd i tankar och vet inte hur jag ska gå tillväga.

Vad behöver jag göra för att ansöka om ett permanent visum till USA (Californien)?

Vill bosätta mig där med min amerikanska pojkvän.

Vi kommer att gifta oss i Amerika, Befinner mig i Sverige just nu och har funderat att åka över dit på turistvisa i januari. men har läst att detta kan skapa problem om man ansöker om giftemål på turistvisat.

Min pojkvän och jag har även pratat om att ansöka om fiancee visa(k1).
Han ansöker från usa.

Skulle kännas bäst att åka över dit och gemensamt ordna detta i USA.
Men kan det skapa problem för mig?
Finns det någon annan form av visa man kan åka på, (ej turistvisa)
så man kan ansöka om giftemål när man väl är där?

eller är min enda chans att ansöka om k1?
här från Sverige?

Behöver förslag på hur man kan gå tillväga på bästa tänkbara sätt.
Som sagt skulle kännas bäst att åka dit först och ordna det på plats.
eventuellt åka hem för att sedan åka tillbaka.

behöver alla tips jag kan få.

Tack på förhand.
Svara med citat

Gammal 2009-08-06, 19:55

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
För det första - ni kan ju gifta er precis var och när ni vill. Men, har ni redan bestämt er för att gifta er i USA, varför inte fixa ett fiance visa och undvika problem? Det funkar inte om du kommer hit på turist visum. Ni kan ju fortfarande gifta er, men jag är ganska säker på att du då måste returnera till Sverige och sedan ha en intervju på amerikanska ambassaden i Sthlm för att ansöka om green card.

Jag förstår inte riktigt varför du är osäker. Är du osäker på om du verkligen vill gifta dig? I så fall, kom hit på vanligt turistvisum och se hur det funkar. Du verkar ju redan inställd på att flyga fram & tillbaka till Sverige.

Gammal 2009-12-07, 17:35

tacomannen

Medlem
tacomannen är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Hur fungerar det med fiancee visa egentliogen?? Kan du förklara lite hur det fungerar och vilka villkor det innebör
Svara med citat

Gammal 2010-03-23, 13:42

Gäst

Standard fiance visa
Kollade på detta igår kväll med fiance visum på amerikanska ambassadens hemsida.
Med lite lite planering så är det nog ganska lätt fixat.

din partner i staterna ansöker på avsedd blankett, som skickas till amerikanska ambassaden i sverige när ansökan "godkänts"
Ambassaden i sverige skickar vidare ytterligare blanketter som du fyller i och meddelar dom när detta är gjort, då bokas en intervju på ambassaden.
Om man godkänns av ambassaden i sverige har man inom en vecka visum.
Från godkännande datumet måste man ta sig till USA inom 6 månader, och man måste gifta sig inom 3 månader efter att ha kommit till USA och rapportera detta till immigration services för att få green card. Under denna tid får man inte lämna landet.
Svara med citat

Gammal 2010-05-21, 00:07

majaA

Nykomling
majaA är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Standard gifta sig med en Amerikan! Behöver råd!
Hej!

Jag och min pojkvän (som är amerikan) ska gifta oss i Augusti! Men undrar vad som är bäst medan jag väntar på mitt greencard. Jag kan inte åka till usa och stanna på fiance visum då jag måste vara i Sverige till och från av olika anledningar.

Är det bättre att gifta sig i Usa, sen att jag åker hem och väntar på green card och min pojkvän får komma till sverige under 9-12 månader medan man väntar på godkännande?

Om man gifter sig i Sverige, får man sen inte åka till usa ens på turistvisum? Någon som vet?

Vill även veta om det är bra att anlita en advokat eller kanske bara ha en rådgivning med någon? Och även om någon vet ungefär hur mkt det kostar med allt och vilka steg som behövs gå igenom innan man kan ansöka om green card!

otroligt tacksam för svar!

Mvh Maja
(maila mig gärna på majas@madrid.com)
Svara med citat

Gammal 2011-05-25, 02:20

Gäst

Standard nej
Nej, är du gift med en amerikan kan du inte ansöka om turistvisum efter som det turistvisumet kräver att du åker tillbaka till ditt hemland.

Kan låta knepigt, men om du gifter dig så ska du ju vilja bo i USA, inte vilja åka hem igen efter ett tag. Samma gäller med studentvisum, F1, du kan inte ansöka efter du gift dig.

Ska själv gifta mig inom en snar framtid, är här på F1 visum giltigt i ett par år framöver vilket kommer innebära att "jag" inte behöver åka hem alls under processen till green card. Sedan gifter jag mig med en medborgare och inte endast en som innehar green card eftersom detta är två olika saker. Vilket innebär att jag kommer att ansöka om fullt medborgarskap efter tre år utan att behöva förnya mitt green card hela tiden.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8